eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uklad-zadaniowy

Funkcja 19.
Infrastruktura transportowa

Funkcja obejmuje w szczególności modernizację, budowę oraz utrzymanie i ochronę
infrastruktury transportowej, na którą składa się sieć komunikacji lądowej, transport
lotniczy oraz żegluga morska i śródlądowa. Działalność ta zorientowana jest na
osiągnięcie poprawy dostępności komunikacyjnej Polski oraz połączenie jej
z głównymi europejskimi korytarzami transportowymi. Ważnym elementem polityki
transportowej jest również utrzymanie oraz, tam gdzie to niezbędne, podnoszenie
poziomu bezpieczeństwa transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i morskiego
oraz żeglugi morskiej i śródlądowej, a także zapewnianie współdziałania
i konkurencyjności sektora transportowego.

Skonsolidowana kwota wydatków na funkcję 19. w 2016 r.
17,88 mld zł



101

Zadanie 19.1. (W) Transport drogowy
ZADANIE PRIORYTETOWE
Zadanie ukierunkowane jest na osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa i przestrzegania
przepisów w transporcie drogowym. Główne cele zadania są osiągane poprzez publiczne
inwestycje w sektorze infrastruktury drogowej i zarządzania ruchem, w tym w odniesieniu do
sieci najważniejszych dróg w Polsce. Realizowane są działania związane z budową,
przebudową lub rozbudową dróg, aby stworzyć spójną sieć dróg o dużej przepustowości
łączącej miasta wojewódzkie oraz odciążyć miasta od nadmiernego ruchu drogowego
(obwodnice pozamiejskie), a także poprawą ich dostępności. Kluczowe dla powodzenia
realizacji zadania jest dobre przygotowanie oraz skuteczny nadzór nad realizacją inwestycji
drogowych, a także dbałość o odpowiedni stan istniejących tras krajowych. W ramach
zadania sprawowany jest nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach publicznych,
ośrodkami szkolenia techniki jazdy oraz nad przewozem drogowym towarów
niebezpiecznych. Ponadto prowadzone są czynności egzaminacyjne dla kandydatów na
instruktorów nauki i techniki jazdy oraz czynności kwalifikacyjne i certyfikacje uprawnień
dotyczące kierowców wykonujących przewozy drogowe.
Zadanie realizowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Wojewodów.
Celami określonym dla zadania są:
Poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami
transportowymi;
Poprawa stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
Zapewnienie prowadzenia działań kontrolnych.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 39,47 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 6,21 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą następujące mierniki określone
przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
Planowane wartości miernika
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
Stopień realizacji docelowej sieci dróg
szybkiego ruchu (w %)

41,93
43,45
47,41
52,89
Komentarz:
Wpływ na wyniki może mieć konieczność zerwania umów z wykonawcami robót z powodu
niewywiązania się przez nich z warunków kontraktu, ogłoszenie upadłości firm realizujących roboty na
kontraktach, ograniczony dostęp do placu budowy. Wyniki mogą zostać zmienione również poprzez
nieukończenie przez wykonawcę robót w założonym terminie, wydłużenie terminu realizacji niektórych
inwestycji, wynikające m.in. ze zwiększenia zakresu robót, opóźnienia w realizacji procedur zamówień
publicznych lub niekorzystne warunki klimatyczne.




102

Planowane wartości miernika
Liczba ofiar śmiertelnych wypadków
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
drogowych (w os.)
3.183
2.745
2.567
2.401
Komentarz:
Osiągnięcie zakładanej wartości miernika związane jest z realizacją zadań określonych w Programach
Realizacyjnych – z założenia dwuletnich dokumentach wykonawczych do Narodowego Programu
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 przez podmioty wskazane jako liderzy tych działań.

Planowane wartości miernika
Liczba przeprowadzonych kontroli drogowych
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
w zakresie transportu drogowego (w szt.)
218.296
209.000
209.000
209.000
Komentarz:
Wpływ na wartości miernika może mieć m.in. zmiana przepisów w zakresie transportu drogowego.

Zadanie 19.2. Transport Kolejowy
W ramach zadania utrzymywana jest infrastruktura kolejowa, realizowane są procesy
inwestycyjne służące jej budowie, modernizacji – poprzez poprawę stanu infrastruktury
kolejowej (linii kolejowych i dworców) oraz utrzymanie jej jakości. Prowadzona jest
działalność nadzorcza i regulacyjna ze strony administracji publicznej egzekwującej
osiąganie przez podmioty, które działają w sektorze kolejowym odpowiedniego poziomu
bezpieczeństwa w obszarze eksploatacji i utrzymania oraz kompetencji personelu
kolejowego, a także nad spełnianiem wymagań w zakresie spójności technicznej w systemie
kolejowym oraz przestrzeganiem praw pasażerów w transporcie kolejowym.
Zadanie realizowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Urząd
Transportu Kolejowego.
Celem określonym dla zadania jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości transportu
kolejowego.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 29,50 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 5,40 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie następujący miernik określony
przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
Udział długości eksploatowanych linii
Planowane wartości miernika
kolejowych spełniających standardy do
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
ogólnej długości eksploatowanych linii
kolejowych (w %)

79
75
76
78
Komentarz:
Czynniki determinujące ryzyko związane z realizacją zadania mają zarówno charakter zewnętrzny
(dotyczą np. niekorzystnych warunków atmosferycznych, uniemożliwiających lub utrudniających
możliwości prowadzenia robót), finansowe i organizacyjne (związane np. z koncentracją różnych
inwestycji infrastrukturalnych oraz koniecznością zapewnienia przejezdności linii kolejowych, na
których prowadzone są prace), a także proceduralne.

103

Zadanie 19.3. Transport morski i żegluga śródlądowa
W ramach zadania realizowane są działania polegające m.in. na budowie, rozbudowie
i utrzymaniu torów żeglugowych oraz infrastruktury portowej i zapewniającej dostęp do
portów. Sprawowany jest nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi na polskich obszarach
morskich oraz na wodach śródlądowych, stanem technicznym oraz parametrami torów
wodnych. Prowadzi się różnorodne przedsięwzięcia związane z zagospodarowaniem
przestrzennym polskich obszarów morskich, utrzymaniem oraz zabezpieczeniem linii
brzegowej przed zjawiskiem erozji (umocnień brzegowych, wydm, zalesień ochronnych
w pasie technicznym) oraz zapewnieniem ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami
wprowadzanymi do wód i powietrza. W zadaniu ujęte jest również funkcjonowanie
infrastruktury służącej działaniom ratowniczym oraz zwalczaniu zagrożeń na morzu.
Zadanie realizowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Celem określonym dla zadania jest zwiększenie dostępności portów morskich wraz
z poprawą jakości transportu morskiego i żeglugi śródlądowej.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 2,12 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,28 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą następujące mierniki określone
przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
Udział długości infrastruktury zapewniającej
Planowane wartości miernika
Bazowa
dostęp do portów od strony morza, dla której
2016 r.
2017 r.
2018 r.
podjęto działania służące zwiększeniu
dostępności i poprawie jakości (budowa,
przebudowa, remont) w ogólnej długości

20.698 /
21.710,8 /
21.725,6 /
21.725,6 /
infrastruktury zapewniającej dostęp do portów
382.581
382.581
382.581
382.581
od strony morza w danym roku (w mb/mb)
Komentarz:
Wpływ na wyniki miernika mogą mieć niesprzyjające warunki atmosferyczne oraz geologiczne,
ujawnienie się ukrytych wad infrastruktury, zmienne warunki makro i mikroekonomiczne (upadłość
wykonawcy, liczne odwołania potencjalnych wykonawców podczas procedur przetargowych).

Udział liczby kontroli statków śródlądowych
Planowane wartości miernika
Bazowa
w ogólnej liczbie statków ujętych w rejestrze
2016 r.
2017 r.
2018 r.
administracyjnym polskich statków żeglugi
śródlądowej (w szt.)

3.500 / 346
3.675 / 253
3.858 / 263
4.050 / 269
Komentarz:
Na planowaną wartość miernika mogą mieć wpływ m.in. warunki atmosferyczne niesprzyjające
prowadzeniu żeglugi morskiej (np. długotrwałe zalodzenia, wysokie falowanie, powódź, niski stan
wody, itp.), determinujące długość sezonu nawigacyjnego, w trakcie którego prowadzone są kontrole
oraz trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników.

Zadanie 19.4. Transport lotniczy i infrastruktura lotnicza
Zadanie ma zapewnić i utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa oraz ochrony ruchu
lotniczego dzięki rozbudowie i modernizacji infrastruktury nawigacyjnej, zwiększyć
104

pojemność przestrzeni powietrznej oraz przepustowość portów lotniczych, a także zapewnić
wysoki standard świadczonych usług dzięki budowie, rozbudowie lub modernizacji
infrastruktury lotniskowej w portach lotniczych. Prowadzona jest działalność nadzorcza
dotycząca systemu lotnictwa cywilnego. W ramach zadania realizowane jest również
licencjonowanie personelu lotniczego, ochrona praw pasażerów oraz badanie wypadków
lotniczych.
Zadanie realizowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Polską Agencję
Żeglugi Powietrznej.
Celami określonym dla zadania są:
Dostosowanie infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej do wzrastającego popytu na usługi
lotnicze oraz wzrost dostępności transportu lotniczego;
Skuteczny nadzór nad bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 2,91 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 1,03 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą następujące mierniki określone
przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju:
Planowane wartości miernika
Opóźnienia w ruchu lotniczym na trasie
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
(w min./lot)
0,79
0,31
0,23
0,23
Komentarz:
Wpływ na odchylenie wartości miernika mogą mieć m.in.: brak adekwatnej liczby personelu
operacyjnego do poziomu ruchu lotniczego, potencjalna awaria systemu zarządzania ruchem
lotniczym lub czynniki zewnętrzne: warunki pogodowe, nieoczekiwany wzrost ruchu lotniczego,
a także czynniki społeczne – np. strajk.

Planowane wartości miernika
Bazowa
Mobilność na rynku lotniczym
2016 r.
2017 r.
2018 r.
0,70
0,79
0,84
0,89
Komentarz:
Miernik prezentuje stosunek liczby pasażerów obsłużonych w portach lotniczych w ciągu roku do
liczby ludności ogółem. Wpływ na odchylenie wartości miernika mogą mieć m.in. konkurencyjność (w
tym cenowa) transportu lotniczego w odniesieniu do innych gałęzi transportu, w tym przede wszystkim
transportu kolejowego i samochodowego, a także zmienna skłonność ludzi do korzystania z transportu
lotniczego.

Wskaźnik wypadkowości w polskim lotnictwie
Planowane wartości miernika
cywilnym - średnia z ostatnich 5 lat:
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
a) ogólna liczba wypadków śmiertelnych na
100 000 godzin nalotu dla statków
powietrznych użytych w CAT; b) liczba

a) 0
a) 2,1
a) 1,9
a) 1
wypadków śmiertelnych na liczbę
b) 0,001
b) 0,007
b) 0,007
b) 0,007
zarejestrowanych statków powietrznych poza
CAT

Komentarz:
Wpływ na wyniki miernika może mieć fakt, iż wypadki lotnicze są stosunkowo rzadkimi zdarzeniami
losowymi i trudno przewidzieć ich ilość, co jest szczególnie istotne w przypadku CAT, gdzie nawet
jeden wypadek bardzo zaburza statystykę.
105

strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: