eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-1

– 175 –
zdyskwalifikowania osoby zdającej egzamin, co jest równoznaczne z uzyskaniem przez
nią wyniku negatywnego.
4. W przypadku stwierdzenia w trakcie trwania egzaminu, naruszenia zakazów, o
których mowa w ust. 3, lub rozwiązywania testu niesamodzielnie Przewodniczący
Zespołu Egzaminacyjnego, o którym mowa w art. 10c ust. 4, dokonuje dyskwalifikacji i
odnotowuje dyskwalifikację wraz ze wskazaniem jej przyczyny oraz godziną przerwania
egzaminu testowego w protokole egzaminacyjnym.
5. W przypadku stwierdzenia po zakończeniu egzaminu na podstawie analizy
obrazów zarejestrowanych za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, o których
mowa w ust. 2, że zdający naruszył zakazy, o których mowa w ust. 3, lub rozwiązał test
niesamodzielnie, przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej, o którym mowa w art. 10c
ust. 4, dokonuje dyskwalifikacji zdającego. Fakt zdyskwalifikowania wraz ze
wskazaniem przyczyny dyskwalifikacji odnotowuje się w protokole egzaminacyjnym.
6. O dyskwalifikacji, o której mowa w ust. 5, dyrektor CEM zawiadamia na piśmie
osobę zdyskwalifikowaną. Informację o dyskwalifikacji dyrektor CEM zamieszcza
również w SMK. Osoba zdyskwalifikowana może złożyć, w terminie 7 dni od dnia
doręczenia zawiadomienia, wniosek o weryfikację rozstrzygnięcia o dyskwalifikacji.
7. Dyrektor CEM rozstrzyga wniosek o weryfikację rozstrzygnięcia o
dyskwalifikacji w terminie 14 dni. Rozstrzygnięcie dyrektora CEM jest ostateczne.
8. W przypadku utrzymania w mocy przez dyrektora CEM rozstrzygnięcia o
dyskwalifikacji, osoba zdyskwalifikowana nie może przystąpić do PERM w kolejnym
najbliższym terminie egzaminu od dnia dyskwalifikacji.
Art. 10f. 1. Zdający PERM w danym terminie może wnieść, w trakcie egzaminu
albo bezpośrednio po jego zakończeniu, przed opuszczeniem sali egzaminacyjnej,
merytoryczne zastrzeżenia do pytania testowego wykorzystanego podczas tego PERM.
Zastrzeżenia składa się do dyrektora CEM na formularzu, którego wzór opracowuje
CEM.
2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, rozpatruje, w terminie nie dłuższym niż
3 dni od dnia, w którym odbywał się PERM, komisja powołana przez Dyrektora CEM
spośród osób, których wiedza, doświadczenie i autorytet dają rękojmię prawidłowego
rozpatrzenia wniesionych zastrzeżeń. W przypadku uznania zastrzeżenia, pytanie
testowe objęte zastrzeżeniem zostaje unieważnione. Rozstrzygnięcie to powoduje
– 176 –
obniżenie maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów z testu. Za unieważnione
pytanie nie przyznaje się punktów.
3. Pozytywny wynik z PERM otrzymuje zdający, który uzyskał co najmniej 56%
maksymalnej liczby punktów z testu. Wynik egzaminu nie stanowi decyzji w
rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego.
4. Osoba, która nie przystąpiła do PERM w wyznaczonym terminie albo złożyła
PERM z wynikiem negatywnym, może przystąpić ponownie do egzaminu w innym
terminie.
5. Osobie, która złożyła PERM, dyrektor CEM wydaje świadectwo złożenia PERM
w terminie 21 dni od dnia złożenia egzaminu. Podpis dyrektora CEM zamieszczony na
świadectwie może być odwzorowany mechanicznie. Wyniki egzaminu danej osoby są
jej udostępniane za pomocą SMK.
6. Na wniosek tej osoby dyrektor CEM wydaje odpłatnie duplikat albo dokonuje
korekty świadectwa złożenia PERM. Opłata za te czynności wynosi 50 złotych. Opłaty
nie wnosi się, w przypadku gdy korekta wynika z błędu CEM.
7. CEM ewidencjonuje wydane świadectwa, o których mowa w ust. 5.
8. Wyniki PERM są udostępniane za pomocą SMK uczelniom wyższym, w
zakresie studentów i absolwentów ich wydziałów.
9. W przypadku rażących uchybień dotyczących procedury przebiegu PERM lub
nieprzewidzianych sytuacji mających wpływ na przeprowadzenie PERM dyrektor CEM,
po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw zdrowia, może wydać zarządzenie o
unieważnieniu egzaminu dla poszczególnych albo wszystkich zdających.
10. W przypadku unieważnienia PERM, nie pobiera się opłaty egzaminacyjnej od
osób zgłaszających się do kolejnego PERM, które przystępowały do unieważnionego
egzaminu.
11. Dokumentacja dotycząca PERM, która nie jest gromadzona w SMK, jest
przechowywana przez właściwe podmioty zgodnie z przepisami art. 5 i art. 6 ustawy z
dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r.
Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016, z 2014 r. poz. 822 oraz z 2015 r. poz. 566).
– 177 –
Art. 10g. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1)
zakres problematyki uwzględnianej przy opracowywaniu pytań testowych PERM,
uwzględniając zakres wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać ratownik
medyczny,
2)
tryb powoływania członków Komisji Egzaminacyjnej, o której mowa w art. 10c
ust. 2, oraz wysokość wynagrodzenia dla przewodniczącego i członków Zespołów
Egzaminacyjnych,
3)
wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 10c ust. 9,
4)
sposób i szczegółowy tryb przeprowadzania PERM, w tym okres, w którym
powinny być wyznaczone ich terminy
– uwzględniając konieczność sprawnego i efektywnego przeprowadzenia PERM,
zachowania bezstronności pracy Komisji Egzaminacyjnej i Zespołów Egzaminacyjnych,
nakład pracy przewodniczącego i członków Komisji Egzaminacyjnej;
5)
wysokość opłaty, o której mowa w art. 10b ust. 8, oraz sposób jej uiszczania,
uwzględniając koszty przeprowadzenia PERM oraz wydania dokumentu
potwierdzającego złożenie PERM,
6)
szczegółowy tryb unieważniania PERM,
7)
szczegółowy sposób ustalania wyników PERM
– uwzględniając konieczność sprawnego i efektywnego przeprowadzenia PERM;
8)
wzór świadectwa złożenia PERM,
9)
tryb wydawania przez dyrektora CEM duplikatu albo odpisu świadectwa złożenia
PERM oraz sposób uiszczania opłaty, o której mowa w art. 10f ust. 6,
10) tryb dokonywania przez dyrektora CEM korekty świadectwa złożenia PERM oraz
sposób uiszczania opłaty, o której mowa w art. 10f ust. 6
– uwzględniając konieczność prawidłowego i sprawnego wydania dokumentu
potwierdzającego złożenie PERM.
Art. 10h. 1. Jeżeli ratownik medyczny spełniający warunki, o których mowa w
art. 10, nie wykonuje zawodu w zakresie udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej przez
okres dłuższy niż 5 lat łącznie w okresie ostatnich 6 lat, a zamierza podjąć wykonywanie
zawodu ratownika medycznego przez udzielanie tych świadczeń, jest obowiązany do
odbycia przeszkolenia.
2. Przeszkolenie trwa przez okres 6 miesięcy i jest realizowane w pełnym
wymiarze czasu pracy przez udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, pod nadzorem
– 178 –
innego ratownika medycznego lub lekarza systemu lub pielęgniarki systemu
posiadających co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe.”;
3)
art. 12 otrzymuje brzmienie:
„Art. 12. 1. Ratownik medyczny ma prawo i obowiązek stałego aktualizowania
wiedzy i umiejętności przez uczestnictwo w różnych rodzajach i formach doskonalenia
zawodowego.
2. Doskonalenie zawodowe w zawodzie ratownik medyczny może być realizowane
przez:
1)
kursy doskonalące;
2)
samokształcenie.
3. Ratownik medyczny ma obowiązek przedstawienia wojewodzie właściwemu ze
względu na miejsce zamieszkania ratownika medycznego, do wglądu, karty
doskonalenia zawodowego, niezwłocznie po zakończeniu danego okresu edukacyjnego,
w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia danego okresu edukacyjnego.”;
4)
po art. 12 dodaje się art. 12a–12h w brzmieniu:
„Art. 12a. 1. Kurs doskonalący ma na celu pogłębienie i aktualizację wiedzy i
umiejętności zawodowych, w tym szkolenie praktyczne.
2. Kurs doskonalący odbywa się na podstawie programu kursu doskonalącego,
który zawiera:
1)
założenia organizacyjno-programowe określające rodzaj i cel kształcenia, czas jego
trwania, sposób organizacji oraz sposób sprawdzania efektów kształcenia;
2)
plan nauczania;
3)
wykaz umiejętności wynikowych;
4)
treści nauczania;
5)
wskazówki metodyczne;
6)
standardy dotyczące kadry i bazy dydaktycznej.
3. Program kursu doskonalącego aktualizuje, zgodnie z postępem wiedzy, zespół
ekspertów, o którym mowa w ust. 4. Program kursu doskonalącego redaguje Centrum
Medyczne Kształcenia Podyplomowego, zwanego dalej „CMKP”, i zatwierdza minister
właściwy do spraw zdrowia.
4. Dyrektor CMKP powołuje zespół ekspertów spośród osób legitymujących się
doświadczeniem zawodowym i dorobkiem naukowym w zakresie medycyny
ratunkowej.
– 179 –
5. CMKP redaguje i przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do
spraw zdrowia opracowany przez zespół ekspertów program kursu doskonalącego.
6. Dyrektor CMKP podaje do publicznej wiadomości zatwierdzony program kursu
doskonalącego w formie publikacji oraz informacji na swojej stronie internetowej.
Art. 12b. Prowadzenie kursów doskonalących przez przedsiębiorcę jest
działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 , 699 i 875).
Art. 12c. 1. Kurs doskonalący mogą prowadzić podmioty, które:
1)
realizują program kursu doskonalącego, o którym mowa w art. 12a;
2)
zapewniają kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zgodne ze standardami, o
których mowa w art. 12a ust. 2 pkt 6;
3)
zapewniają bazę dydaktyczną zgodną ze standardami, o których mowa w art. 12a
ust. 2 pkt 6, niezbędną do realizacji programu kursu, w tym do szkolenia
praktycznego;
4)
posiadają wewnętrzny system oceny jakości kształcenia;
5)
prowadzą dokumentację związaną z organizacją i przebiegiem kształcenia, w
szczególności regulaminy organizacyjne kształcenia, protokoły postępowania
kwalifikacyjnego oraz przebiegu sprawdzianów lub innych form zaliczenia danego
rodzaju kształcenia;
6)
prowadzą ewidencję wydanych zaświadczeń o ukończeniu danego rodzaju
kształcenia, obejmującą:
a)
dane osoby, która ukończyła kurs doskonalący:

imię i nazwisko,

numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL cechy dokumentu
potwierdzającego tożsamość: nazwę i numer dokumentu oraz kraj
wydania,

adres miejsca zamieszkania,
b)
rodzaj i nazwę kształcenia,
c)
nazwę (firmę) organizatora kształcenia,
d)
datę wydania i numer zaświadczenia.
2. Podmiot uprawniony do prowadzenia kursu doskonalącego, przed jego
rozpoczęciem, jest obowiązany uzyskać wpis na listę podmiotów uprawnionych do
prowadzenia kursu doskonalącego.
strony : 1 ... 30 ... 35 . [ 36 ] . 37 ... 50 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: