Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uproszczenia procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG, ujednolicenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG, poszerzenia zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG, ograniczenia zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej, ułatwień w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG oraz umożliwienia rezygnacji z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3761
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3761
Minister Gospodarki
1
ustawa
Organ prowadzący w systemie
teleinformatycznym CEIDG.
W wyniku czynności
materialno-technicznych
wykreślenia przedsiębiorcy z
CEIDG, dokonywanych
bezpośrednio w ST CEIDG,
Minister Gospodarki nie będzie
prowadził postępowań o
wydanie decyzji o wykreśleniu
w zakresie trzech przesłanek:
zgonu, orzeczenia zakazu
wykonywania działalności oraz
upływu 24 m-cy zawieszenia
wykonywania działalności.
Minister Gospodarki
zobowiązany będzie do
wprowadzenia w systemie
teleinformatycznym CEIDG
odpowiednich zmian,
odzwierciedlających
znowelizowane przepisy.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
W ramach konsultacji publicznych projekt ustawy został skonsultowany z następującymi podmiotami:
1. Business Centre Club (BCC);
2. Biuro Informacji Kredytowej (BIK);
3. Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw (FMiŚP);
4. Krajowa Izba Gospodarcza (KIG);
5. Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług;
6. Konfederacja Lewiatan;
7. Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji;
8. Polski Związek Pracodawców Budownictwa;
9. Polska Izba Handlu;
10. Pracodawcy RP;
11. Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP).
Projekt został przekazany do konsultacji w dniu 26.09.2014 r. z terminem 30 dni na zgłaszanie uwag. W dniu 15.12.2014
r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa, na którą zostały zaproszone wszystkie podmioty, które zgłosiły uwagi. W
ramach konsultacji w wyznaczonym terminie uwagi nadesłały następujące podmioty:
1. FMiŚP – część uwag uwzględniono, w zakresie pozostałych – w opinii MG niezasadnych uwag –Fundacja przyjęła
wyjaśnienia MG, jedna uwaga nieuwzględniona i wyjaśnienia MG nie zostały przyjęte;
2. Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia (chociaż nie uwzględnione w rozdzielniku) – uwagi uwzględnione;
3. ZRP – część uwag uwzględniono, w zakresie pozostałych w opinii MG niezasadnych uwag ZRP przyjął wyjaśnienia
MG
Po upływie terminu wyznaczonego na konsultowanie projektu uwagi nadesłały BIK i Konfederacja Lewiatan. Podmioty
te wzięły udział w konferencji uzgodnieniowej – część uwag uwzględniono, w zakresie pozostałych w opinii MG
niezasadnych uwag zarówno BIK, jak i Konfederacja Lewiatan przyjęły wyjaśnienia MG.
Stanowiska tych podmiotów, ich omówienie i ustosunkowanie się do nich zawarte zostały w Raporcie z konsultacji i w
Załączniku do tego Raportu (zgodnie z § 51 Regulaminu pracy Rady Ministrów).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
Ponadto rekomendowane nowelizacją rozwiązania prawne były bardzo szeroko konsultowane w trakcie prac nad
założeniami, na podstawie których opracowano niniejszy projekt ustawy zmieniającej. W ramach konsultacji
społecznych projektu założeń, przedsiębiorcy oraz organy gmin wypowiedziały się w formie ankiety. Badanie ankietowe
zostało skierowane drogą elektroniczną do 2479 gmin oraz 10 000 przedsiębiorców zarejestrowanych w systemie
8
CEIDG. Badanie trwało 7 dni i było przeprowadzone na przełomie maja/czerwca 2012 r. Pytania zawarte w ankietach
dotyczyły opinii ankietowanych na temat rozwiązań zawartych w projekcie założeń zmian do ustawy SDG.
Responsywność wyniosła 6,1%. Otrzymano 763 wypełnionych ankiet, w tym 600 ankiet przesłały gminy, 163 ankiety
wpłynęły od przedsiębiorców. Wszystkie zaproponowane rozwiązania zyskały aprobatę od min. 67% do maks. 96%
poparcia. Wyniki przedmiotowej ankiety stanowią załącznik do pkt 5 OSR.
Ponadto projekt założeń został poddany konsultacjom z następującymi organizacjami przedsiębiorców: Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Polskiego Związku
Pracodawców Budownictwa, Business Centre Club oraz Polskiej Izby Handlu. Żaden z tych podmiotów nie zgłosił uwag
do projektu założeń.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
0,84 mln
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
0,84 mln
budżet państwa
0,84 mln
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
0,84 mln
JST
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-0,84 mln
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-0,84 mln
budżet państwa
-0,84 mln
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-0,84 mln
JST
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
- -
-
-
-
-
-
-
-
-
Źródła finansowania
Budżet państwa
Dodatkowe informacje,
Należy wskazać, iż koszty przewidziane na niezbędne zmiany w systemie, zawierają się w
w tym wskazanie
środkach zabezpieczanych corocznie na modyfikację i rozwój systemu teleinformatycznego
źródeł danych i
CEIDG. Na rok 2015 r. w tym celu zabezpieczono kwotę 1 mln złotych w budżecie państwa w
przyjętych do obliczeń
części, w której dysponentem jest Ministerstwo Gospodarki, przy czym modyfikacje związane
założeń
ze zmianą przepisów, gdyby ustawa została uchwalona w 2015 r., zostały już ujęte w tej
kwocie, tak aby na dzień wejścia w życie ustawy ST CEIDG uwzględniał już wynikające z niej
zmiany.
Szacowanie kosztów oparto na danych zawartych w ST CEIDG oraz kosztach organizacyjno-
-technicznych zmian w systemie, opracowanych na podstawie zleconej przez MG analizy.
Analizy dokonano w dniu 16.07.2013 r. przez podmiot zewnętrzny, świadczący usługi doradcze
w zakresie realizacji poszczególnych etapów projektu dotyczącego budowy CEIDG oraz
Pojedynczego Punktu Kontaktowego – Absoft Abramowicz Mirosław.
Koszty związane z funkcjonowaniem CEIDG w wysokości 0,64 mln zł będą zabezpieczone w
ramach limitu przyznawanego dla Ministra Gospodarki. Inne koszty nie są znane.
Natomiast szacunkowe koszty zmian leżące po stronie Ministerstwa Sprawiedliwości,
pozwalających na pozyskiwanie danych z systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru
Karnego podane przez Ministerstwo Sprawiedliwości wyniosą ok 0,15–0,2 mln zł (co daje
łącznie wskazaną wyżej kwotę 0,84 mln zł). Koszty wskazane jako leżące po stronie
Ministerstwa Sprawiedliwości w wysokości ok 0,15–0,2 mln zł, zostaną sfinansowane w
ramach corocznie ustalanego w ustawie budżetowej limitu wydatków dla właściwej części
budżetowej i nie będą podstawą do ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa na ten
cel.
Niniejsza zmiana nie wpłynie na sektor finansów publicznych w zakresie zadań organów gmin.
Obecnie organy gmin wykonują zadania wynikające z art. 26 ust. 2 jako zadania zlecone od
01.07.2011 r. i w tym zakresie przedmiotowa nowelizacja nie wprowadza zmian. Zatem
9
wprowadzane nowelizacją zmiany nie powinny wpłynąć na wysokość dotacji celowej.
Odnosząc się do wpływu przedmiotowej nowelizacji na wysokość dochodów sektora
finansów publicznych, w związku z rezygnacją w projektowanym art. 39 ustawy SDG z
pobierania opłat za udostępnianie danych, należy podnieść, że pozostanie to bez wpływu na ten
sektor z uwagi na to, iż budowa systemu teleinformatycznego CEIDG uzyskała finansowanie w
ramach projektu realizowanego w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (PO IG).
Zgodnie z dokumentacją projektową wdrożony ST CEIDG nie może przynosić przychodów.
Oznacza to, że gdyby projekt CEIDG wygenerował dochód netto, pojawiłaby się konieczność
zwrotu części środków, przekazanych w ramach dofinansowania. W związku z powyższym
opłata za udostępnianie danych, stanowiąca dochód budżetu państwa, została oszacowana w
taki sposób, że pokrywa jedynie koszty związane z udostępnianiem tych danych. Wartość
wpływów z tytułu opłat związanych z udostępnianiem danych pokrywa jedynie koszty
związane z obsługą zawartych na podstawie przedmiotowego rozporządzenia umów, bez
generowania dochodu netto.
Wejście w życie nowych przepisów spowoduje zmniejszenie ilości prowadzonych
postępowań administracyjnych w trybie k.p.a. o ok. 60%. Będzie się to wiązało ze
zmniejszeniem kosztu obsługi tych wniosków. Wobec tego, iż miesięcznie średnio wpływa do
MG ok 6900 różnych wniosków o sprostowanie bądź wykreślenie w drodze postępowania
administracyjnego, wpływ ilości wniosków obniży się do ok. 2800 wniosków miesięcznie.
Jednak złożoność tych wniosków oraz pracochłonność ich rozpatrywania będzie można ocenić
dopiero po upływie około 1 roku od wejścia w życie nowych przepisów. W przypadku
stwierdzenia nadwyżki zatrudnienia, zostaną przedstawione odpowiednie wnioski.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
-
-
-
-
-
-
-
średnich
(w mln zł,
przedsiębiorstw
ceny stałe z
rodzina, obywatele oraz
-
-
-
-
-
-
-
…… r.)
gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)
-
-
-
-
-
-
-
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
Uchylenie upoważnienia do wydania rozporządzenia i przepisów regulujących
niepieniężnym
odpłatne hurtowe udostępnianie danych z CEIDG wpłynie korzystnie na podmioty
– z reguły duże firmy zajmujące się branżą informacji gospodarczej. Obecnie
istnieje jedynie możliwość odpłatnego otrzymywania informacji z CEIDG do
wykorzystania dla celów komercyjnych, poprzedzona zawarciem umowy
określającej szczegółowe warunki udostępniania. Koszty, które należy ponieść za
otrzymywanie hurtowe danych z CEIDG, wynikają z rozporządzenia. Po wejściu
w życie nowelizacji dane te będą udostępniane nieodpłatnie. Wpłynie to na
konkurencyjność działalności tej grupy przedsiębiorstw, ponieważ dostęp do tych
danych będzie równy, niezależny od możliwości finansowych danego podmiotu.
Wpływ ten określono jako niepieniężny, ponieważ nie jest możliwe oszacowanie
jaka grupa docelowo skorzysta z odpłatnego udostępniania danych.
Rozporządzenie regulujące wejście w życie kwestie takiego udostępniania danych
obowiązuje bowiem od niespełna roku (weszło w życie 4 kwietnia 2014 r.). Do
dnia 15.02.2015 r. zawarto 19 umów.
sektor mikro-, małych i
Skrócenie okresu oczekiwania na dopisanie danych do CEIDG, które z urzędu
średnich
obecnie wprowadza do poszczególnych wpisów Minister Gospodarki po
przedsiębiorstw
przeprowadzeniu postępowania administracyjnego – postanowienia z decyzji o
wykreśleniu przedsiębiorcy z CEIDG z przyczyn, takich jak: zgon, orzeczony
zakaz
wykonywania
działalności,
upływ
okresu
zawieszenia
czy
przekształcenie przedsiębiorcy z os. fizycznej w jednoosobową spółkę prawa
handlowego oraz postanowień o sprostowaniu wpisu przedsiębiorcy-zmian we
wpisie poprzez odpowiednie przekształcenie wniosku będą dokonywały te
organy, które popełnią błąd przy wprowadzaniu danych do wpisu czy
przekształcaniu wniosku o wpis do CEIDG. Okres ten wyniesie kilka dni
zamiast kilku miesięcy.
10
rodzina, obywatele oraz
nie dotyczy
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
Koszty i korzyści pozafinansowe: zwiększenie bezpieczeństwa obrotu
gospodarczego poprzez m.in. poszerzenie zakresu informacyjnego zawartego
w CEIDG, zwiększenie wiarygodności i poprawności danych zawartych w
CEIDG poprzez dopisywanie numerów identyfikacyjnych m.in NIP i
REGON spółki z urzędu przez właściwe organy, ułatwienie dochodzenia
przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG
poprzez wskazanie adresu do doręczeń jako adresu wywołującego skutki
prawne i sądowe, szybkie zapewnienie aktualności wpisu poprzez
uproszczenie procedury sprostowania oraz wykreślenia wpisu z CEIDG,
wyeliminowanie
w
wielu
przypadkach
konieczności
prowadzenia
postępowań administracyjnych, zapewnienie spójności i jednoznaczności
przepisów ustawy SDG.
(dodaj/usuń)
Dodatkowe informacje,
Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)٭, którego głównie dotyczą
w tym wskazanie
przedmiotowe założenia, jak wynika z Raportu o stanie sektora małych i średnich
źródeł danych i
przedsiębiorstw w Polsce (PARP 2013)٭٭ generuje prawie połowę polskiego PKB (47,3%),
przyjętych do obliczeń
przy czym najmniejsze przedsiębiorstwa prawie jedną trzecią (29,4%). W 2011 r. liczba
założeń
pracujących w przedsiębiorstwach wyniosła ponad 9 mln osób, z czego 6,3 mln osób (70,2%)
pracowało w podmiotach sektora MSP. Przeciętna liczba zatrudnionych w przedsiębiorstwach
w 2011 r. wyniosła 6,6 mln osób, przy czym zatrudnieni w mikro, małych i średnich firmach
(ponad 3,9 mln osób) stanowią ponad połowę 60,5% ogółu zatrudnionych w
przedsiębiorstwach. Liczba pracujących w nowo utworzonych mikro, małych i średnich
przedsiębiorstwach zarejestrowanych w REGON w 2011 r. wyniosła 443,8 tys. osób, z czego
68,2% osób pracowało w przedsiębiorstwach prowadzonych przez osoby fizyczne.
٭Sektor MSP jest rozumiany jako przedsiębiorstwa o liczbie pracujących do 249 osób: –
mikroprzedsiębiorstwa – 0–9, małe – 10–49, średnie – 50–249 pracujących.
Źródło: PARP: „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach
2011–2012” – Warszawa 2013 r.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Projekt zmniejszy liczbę dokumentów oraz procedur, ponieważ wykreślenia wpisów w CEIDG np. z powodu upływu
24 miesięcy zawieszenia wykonywania działalności bądź prostowanie błędów popełnianych przez organy gmin i inne
rejestry nie będą wymagały wszczynania przez Ministra Gospodarki postępowań administracyjnych, a co za tym idzie
generowania dokumentacji papierowej. Dopisywanie numerów identyfikacyjnych przez właściwe organy (NIP, PESEL,
REGON) w ST CEIDG przyczyni się do zmniejszenia liczby wniosków papierowych oraz zaoszczędzi czas
przedsiębiorcy na dokonanie tych czynności. Skrócenie czasu odnosi się zarówno do przedsiębiorców, jak i organów
administracji publicznej, ponieważ wiele zadań będzie realizowanych automatycznie, w drodze czynności materialno-
- technicznej.
9. Wpływ na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektu na rynek pracy.
11
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Uregulowania zawarte w niniejszym projekcie wywierają wpływ na środowisko poprzez
ograniczenie ilości korespondencji papierowej. Do 30 czerwca 2014 r. wpłynęło do Ministra
Gospodarki łącznie ponad 210 tys. wniosków wymagających wydania bądź decyzji o
wykreśleniu przedsiębiorcy z CEIDG, bądź wydania postanowienia o sprostowaniu jego wpisu
(wezwania, postanowienia, decyzje administracyjne – których od początku obowiązywania
CEIDG wydano, wydrukowano, wysłano w ilości kilkuset tysięcy, kopie przesyłanej
dokumentacji również w formie papierowej należy przechowywać w aktach sprawy). Po
Omówienie wpływu
uchyleniu w projektowanej ustawie niektórych przesłanek do wykreślenia przedsiębiorców z
CEIDG w drodze decyzji administracyjnej, dotychczasowa korespondencja papierowa zostanie
zastąpiona
czynnościami
technicznymi
realizowanymi
bezpośrednio
w
systemie
teleinformatycznym CEIDG.
Nowelizacja wpłynie na teleinformatyczny system CEIDG – poprzez konieczność wprowadzenia
w nim odpowiednich zmian.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie nowych przepisów przewidziano po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia ustawy.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu nastąpi po upływie minimum roku od wejścia w życie przepisów.
Mierniki:
– procent spraw związanych z funkcjonowaniem CEIDG, których rozpatrzenie przez Ministra Gospodarki nadal wymagać
będzie wydania decyzji bądź postanowienia w drodze przepisów k.p.a.,
– okres oczekiwania przez przedsiębiorców na wyeliminowanie błędów z wpisu powstałych w wyniku dopisania
nieprawidłowych danych przez organy dopisujące je z urzędu lub organy gmin przekształcające wnioski papierowe,
– ilość spraw/informacji przekazywanych do CEIDG przez inne rejestry poza systemem (drogą papierową).
W zakresie przepisów uchylających część przesłanek do wykreślania przedsiębiorców z CEIDG, w drodze decyzji
administracyjnej Ministra Gospodarki, i zastąpienie ich dyspozycją wykreślenia w drodze czynności materialno-
technicznej, miernikiem efektywności będzie ilość spraw rozpatrywanych nadal w drodze postępowania administracyjnego
oraz okres oczekiwania na wprowadzenie do wpisów poszczególnych przedsiębiorców informacji o wykreśleniu z CEIDG z
powodu zgonu, orzeczonego zakazu, bądź upływu 24 miesięcy zawieszenia. Obecnie średnio miesięcznie wpływa 6900
wniosków o sprostowanie i wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG z powodu m.in. ww. przesłanek. Szacuje się, że po
wejściu nowych przepisów w życie ilość takich wniosków powinna spaść o min. 60%. Obecnie okres oczekiwania na
wprowadzenie danych z decyzji Ministra Gospodarki do CEIDG, a co za tym idzie ich aktualizacja, w związku z tak dużą
ilością wniosków, wynosi średnio od 3 do 6 miesięcy. Po wejściu w życie nowych przepisów informacja np. o wykreśleniu
przedsiębiorcy z tytułu orzeczonego zakazu, zostanie wprowadzona do CEIDG niezwłocznie, nie później niż w terminie 7
dni, po uzyskaniu przez CEIDG danej informacji o zaistnieniu przesłanki kwalifikującej konkretnego przedsiębiorcę do
wykreślenia z rejestru.
Do kilku dni powinien skrócić się również okres oczekiwania na wpisanie aktualnych danych do CEIDG, dopisywanych do
wpisów z urzędu przez inne rejestry, takie jak GUS, US oraz wpisywanych do CEIDG w wyniku przekształcania wniosków
papierowych przez organy gmin. Obecnie, jeśli podmioty te popełnią błędy, pomyłki przy wykonywaniu tych czynności,
przedsiębiorca na wprowadzenie prawdziwych danych czeka, aż zakończy się postępowanie o sprostowanie jego wpisu w
drodze postanowienia Ministra Gospodarki. Ponieważ często wymagane są oryginały dokumentów, na podstawie których
dokonano przekształcenia wniosku w systemie, prowadzone postępowanie wydłuża okres oczekiwania na wydanie
postanowienia o sprostowaniu i wprowadzeniu go do systemu nawet o kilka miesięcy od dnia wprowadzenia błędnej
informacji do CEIDG.
Cel ten powinien zostać osiągnięty z dniem wejścia w życie ustawy.
Celem projektu jest również doprecyzowanie niespójnych, wieloznacznych przepisów związanych z rejestracją i
dokonywaniem wpisów w CEIDG oraz dopisywaniem danych przez inne uprawnione rejestry.
Np. zakaz prowadzenia działalności postanawia sąd upadłościowy, ale dopiero znowelizowana ustawa wskaże wprost tę
instytucję jako zobowiązaną do zgłoszenia tej informacji do CEIDG i nie drogą papierową, jak to często ma miejsce
obecnie, ale bezpośrednio w systemie. Podobnie kwestie przekazywania do CEIDG np. informacji o zatarciu skazania, czy
wykonaniu środka karnego obecna ustawa w ogóle nie reguluje. W obu tych kwestiach miernikiem efektywności
zastosowania przepisów ustawy będzie ilość spraw przekazywanych przez Krajowy Rejestr Karny czy sądy upadłościowe
wciąż drogą papierową, a nie wyłącznie elektronicznie bezpośrednio w Systemie Teleinformatycznym CEIDG.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3761
› Pobierz plik