eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-II

– 10 –
6.3.2 Jeżeli, w wyjątkowych i uzasadnionych wypadkach, Uznana organizacja stwierdzi, że
nie ma możliwości wykonania powierzonych umową czynności, Uznana organizacja
poinformuje o tym fakcie organ inspekcyjny, który zleci przeprowadzenie inspekcji
innej upoważnionej uznanej organizacji.
6.3.3 Uznana organizacja może używać podwykonawców i innych dostawców usług odnośnie
wykonywania czynności inspekcyjnych i certyfikacyjnych, pod warunkiem, że usługi
związane z niniejszą umową oraz czynności wykonywane przez personel tych
podwykonawców objęte są systemem jakości uznanej organizacji. W takich
przypadkach odpowiedzialność za jakość wykonanych usług leży po stronie uznanej
organizacji.
6.3.4 Stacje atestacji wyposażenia morskiego w Rzeczpospolitej Polskiej uznane przez organy
inspekcyjne do wykonywania odpowiednich czynności będą jednocześnie uznawane
przez uznaną organizacją, bez potrzeby przeprowadzania wobec nich osobnego procesu
certyfikacji przez tę organizację.
6.4. Odpowiedzialność
6.4.1. Jeżeli w następstwie wypadku, wskutek prawomocnego orzeczenia sądu, ugody lub
procedur arbitrażowych ustalona została odpowiedzialność centralnego organu
administracji morskiej lub organu inspekcyjnego, oraz został nałożony obowiązek
naprawienia wyrządzonych szkód majątkowych i niemajątkowych osobom, które takich
szkód doznały, a zostało udowodnione przed sądem wydającym orzeczenie, iż szkody te
zostały wyrządzone w wyniku umyślnego działania lub zaniechania lub z powodu
rażącego niedbalstwa uznanej organizacji, jej organów, pracowników, agentów lub
przez inne osoby działające w imieniu uznanej organizacji, centralny organ
administracji morskiej lub organ inspekcyjny jest uprawniony do otrzymania
odszkodowania od uznanej organizacji w takim zakresie, w jakim zgodnie z treścią
orzeczenia sądowego Uznana organizacja przyczyniła się do wyrządzenia szkody.
6.4.2. Jeżeli w następstwie wypadku, wskutek prawomocnego orzeczenia sądu, ugody lub
procedur arbitrażowych została ustalona odpowiedzialność centralnego organu
administracji morskiej lub organu inspekcyjnego oraz został nałożony obowiązek
naprawienia wyrządzonych szkód niemajątkowych osobom, które takich szkód doznały,
a zostało udowodnione przed sądem wydającym orzeczenie, iż szkody te zostały
wyrządzone wskutek nieumyślnego działania lub zaniechania uznanej organizacji, jej
organów, pracowników, agentów lub przez inne osoby działające w imieniu uznanej
organizacji, centralny organ administracji morskiej lub organ inspekcyjny jest
uprawniony do otrzymania odszkodowania od uznanej organizacji w takim zakresie,
w jakim zgodnie z treścią orzeczenia sądowego Uznana organizacja przyczyniła się do
wyrządzenia szkody. W takim wypadku odpowiedzialność uznanej organizacji jest
ograniczona do wysokości 5 milionów euro.
6.4.3. Jeżeli w następstwie wypadku, wskutek prawomocnego orzeczenia sądu, ugody lub
procedur arbitrażowych została ustalona odpowiedzialność centralnego organu
administracji morskiej lub organu inspekcyjnego, oraz został nałożony obowiązek
naprawienia wyrządzonych szkód majątkowych osobom, które takich szkód doznały,
a zostało udowodnione przed sądem wydającym orzeczenie, iż szkody te zostały
wyrządzone wskutek nieumyślnego działania lub zaniechania uznanej organizacji, jej
organów, pracowników, agentów lub przez inne osoby działające w imieniu uznanej
– 11 –
organizacji, centralny organ administracji morskiej lub organ inspekcyjny jest
uprawniony do otrzymania odszkodowania od uznanej organizacji w takim zakresie,
w jakim zgodnie z treścią orzeczenia sądowego Uznana organizacja przyczyniła się do
wyrządzenia szkody. W takim wypadku odpowiedzialność uznanej organizacji jest
ograniczona do wysokości 2,5 milionów euro.
6.4.4. W wypadku wszczęcia postępowania odszkodowawczego, Uznana organizacja
powinna być niezwłocznie o nim powiadomiona, a centralny organ administracji
morskiej lub organ inspekcyjny, w celu informacyjnym, powinien przesłać uznanej
organizacji treść roszczenia oraz inne odnoszące się do sprawy dokumenty.
6.4.5. Centralny organ administracji morskiej lub organ inspekcyjny nie podpisze ugody,
wiążącej się z przyjęciem odpowiedzialności, bez zgody uznanej organizacji, której
wydania Uznana organizacja nie powinna bezpodstawnie odmawiać.
6.4.6.
Uznana organizacja
zobowiązana jest zawrzeć umowy ubezpieczenia
odpowiedzialności i utrzymywać ich ważność przez cały okres obowiązywania umowy.
Kopie umów lub odpowiednie potwierdzenie zawarcia takich umów, będą
przekazywane centralnemu organowi administracji morskiej.
6.5. Rozwiązywanie sporów
6.5.1. W wypadkach nieuregulowanych umową stosuje się prawo polskie.
6.5.2. W czasie wykonywania powierzonych umową czynności Uznana organizacja, jej
kierownictwo i inspektorzy są chronieni na zasadach dotyczących funkcjonariuszy
publicznych.
6.5.3. Spory wynikające z postanowień umowy powinny być rozwiązywane przez obie strony
polubownie, drogą negocjacji, przy wzajemnym zrozumieniu.
6.5.4. Jeżeli rozwiązanie sporów nie nastąpi polubownie, właściwy do rozwiązania sporów
wynikających z umowy jest sąd właściwy dla siedziby centralnego organu administracji
morskiej lub organu inspekcyjnego.
7. Zmiany
7.1. Zmiany do umowy będą wprowadzane w formie pisemnego aneksu, po uzgodnieniu
przez obie strony, pod rygorem nieważności.
8. Warunki ważności umowy
8.1. Umowa wchodzi w życie z dniem jej podpisania i jest ważna na czas nieokreślony,
z zastrzeżeniem paragrafu 7.
8.2. Centralny organ administracji morskiej może zawiesić upoważnienie uznanej organizacji,
jeśli uważa, że system zarządzania jakością uznanej organizacji nie spełnia wymogów
Załącznika 1 do Aneksu Rezolucji IMO A.739(18) lub kryteriów określonych
w załączniku do Rozporządzenia (WE) 391/2009 (w jego aktualnej wersji). Zawieszenie
upoważnienia oznacza zawieszenie wykonania umowy. W przypadku zawieszenia
z powodu nie spełnienia przez uznaną organizację kryteriów określonych w załączniku
do Rozporządzenia (WE) 391/2009 (w jego aktualnej wersji), centralny organ
– 12 –
administracji morskiej informuje Komisję Europejską zgodnie z postanowieniami
ww. Rozporządzenia. Przed przekazaniem powyższej informacji centralny organ
administracji morskiej powinien dać uznanej organizacji możliwość złożenia wyjaśnień,
które powinny zawierać co najmniej wyjaśnienia zaistniałej sytuacji, informacje
o przeprowadzonym dochodzeniu oraz podjętych lub planowanych działaniach
naprawczych i zapobiegawczych.
8.3 Jeśli którakolwiek ze stron naruszy niniejszą umowę, druga strona powinna powiadomić
stronę naruszającą na piśmie, aby umożliwić tej stronie zbadanie oraz przywrócenie
stanu rzeczy zgodnego z umową w terminie 90 dni. Naruszająca strona powinna w ciągu
10 dni roboczych potwierdzić w formie pisemnej odebranie powiadomienia.
Naruszająca strona powinna poinformować o działaniach, jakie zamierza podjąć oraz
usunąć nieprawidłowości bez zbędnej zwłoki, ale najpóźniej w terminie 90 dni. Nie
spełnienie powyższego wymogu uprawnia stronę powiadamiającą do natychmiastowego
wypowiedzenia umowy.
8.4. Każda ze stron ma prawo do pisemnego wypowiedzenia umowy z 12-miesięcznym
wyprzedzeniem.
Umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, każdy w języku
polskim i angielskim, po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron, i została podpisana przez
uprawnione osoby każdej ze stron.





ZAŁĄCZNIK
do Umowy o upoważnieniu do wykonywania zadań administracji morskiej


Instrumenty mające zastosowanie do niniejszej umowy oraz zakres upoważnienia


1. Uznana organizacja zostaje upoważniona zgodnie z poniższą tabelą do wykonywania
statutowych inspekcji oraz wydawania certyfikatów w imieniu polskiej administracji
morskiej w odniesieniu do statków, o których mowa w pkt 1.2 Umowy.

2. Uznana organizacja w ramach inspekcji wstępnej, okresowej lub odnowieniowej w zakresie
bezpieczeństwa wyposażenia statku, przeprowadzanej zgodnie z postanowieniami prawidła
7 lub 8 rozdz. I Konwencji SOLAS, będzie dokonywać sprawdzenia zgodności
posiadanych przez załogę dokumentów kwalifikacyjnych z Certyfikatem Bezpiecznej
Obsługi Statku,

3. Uznana organizacja w ramach inspekcji wstępnej, okresowej lub odnowieniowej w zakresie
bezpieczeństwa wyposażenia statku, przeprowadzanej zgodnie z postanowieniami prawidła
7 lub 8 rozdz. I Konwencji SOLAS, będzie dokonywać sprawdzenia posiadania, przez
statek o pojemności brutto przekraczającej 1000, Certyfikatu stwierdzającego
zabezpieczenie finansowe odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane
zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi.
– 13 –

Symbole oznaczające rodzaj inspekcji zgodnie z zakresem upoważnienia:

P: pełne upoważnienie – Uznana organizacja dokonuje inspekcji koniecznych do
wydania/potwierdzenia
ważności
dokumentów
wymaganych umowami
międzynarodowymi i przepisami obowiązującego prawa wewnętrznego oraz
wydaje/potwierdza te dokumenty.

N/Z: nie ma zastosowania.

4. Upoważnienie stosuje się w poniższym zakresie:


INSTRUMENT / CERTYFIKAT
UPOWAŻNIENIE


IW
IO
IP/IR
1.
Konwencja SOLAS 1974/78 z poprawkami

1.1
Certyfikat Bezpieczeństwa Statku Pasażerskiego



1.2
Certyfikat Bezpieczeństwa Statku Towarowego



1.3
Certyfikat Zdolności do Przewozu Niebezpiecznych



Chemikaliów Luzem; zgodnie z Kodeksem IBC dla
statków zbudowanych w dniu 1 lipca 1986 lub po tej
dacie
1.4
Certyfikat Zdolności do Przewozu Skroplonych



Gazów Luzem; zgodnie z Kodeksem IGC dla statków
zbudowanych w dniu 1 lipca 1986 lub po tej dacie
1.5
Dokument Uprawnienia do Przewozu Ziarna



1.6
Dokument Zgodności z Wymaganiami Specjalnymi



dla Statków Przewożących Ładunki Niebezpieczne
1.7
Certyfikat Bezpieczeństwa Jednostki Szybkiej;



zgodnie z Kodeksem HSC
1.8
Certyfikat Bezpieczeństwa Statku Specjalistycznego;



zgodnie z
Rezolucją
IMO
A.534(13)
z poprawkami/Kodeksem SPS 2008
2.
Konwencja o Liniach Ładunkowych 1966

z poprawkami
2.1
Świadectwo wolnej burty



3.
Konwencja o Pomierzaniu Statków 1969

3.1
Świadectwo Pomiarowe



4.
Konwencja MARPOL 73/78 z poprawkami

4.1
Załącznik I – Międzynarodowe Świadectwo



Zapobiegania Zanieczyszczaniu Olejami
4.2
Załącznik II – Międzynarodowe Świadectwo



Zapobiegania Zanieczyszczaniu Szkodliwymi
Substancjami Ciekłymi Przewożonymi Luzem (NLS)
4.3
Załącznik IV – Międzynarodowe Świadectwo



Zapobiegania Zanieczyszczaniu Ściekami
– 14 –

INSTRUMENT / CERTYFIKAT
UPOWAŻNIENIE


IW
IO
IP/IR
4.4
Załącznik V – Międzynarodowe Świadectwo



Zapobiegania Zanieczyszczaniu Śmieciami
4.5
Załącznik VI – Międzynarodowe Świadectwo



Zapobiegania Zanieczyszczaniu Powietrza
4.6
Załącznik VI – Międzynarodowe Świadectwo



Zapobiegania Zanieczyszczaniu Powietrza Przez
Silnik
4.7
Załącznik
VI

Certyfikat
Efektywności



Energetycznej
4.8
Certyfikat Zdolności do Przewozu Niebezpiecznych



Chemikaliów Luzem; zgodnie z Kodeksem BCH dla
statków zbudowanych przed 1 lipca 1986
5.
Kodeksy IMO

5.1
Certyfikat Zdolności do Przewozu Skroplonych



Gazów Luzem; zgodnie z Kodeksem GC dla statków
zbudowanych pomiędzy 31 października 1976
a 1 lipca 1986
5.2
Certyfikat Zdolności do Przewozu Skroplonych



Gazów Luzem; zgodnie z Kodeksem GC dla statków
zbudowanych w dniu 31 października 1976 lub przed
tą datą
5.3
Dokument Zgodności; zgodnie z Międzynarodowym



morskim kodeksem stałych ładunków masowych
(Kodeksem IMSBC) z poprawkami
5.4
Certyfikat Konstrukcji i Wyposażenia Statku



Dynamicznie Unoszonego
5.5
Certyfikat Bezpieczeństwa Jednostki Górnictwa


Morskiego; zgodnie z Kodeksem MODU oraz
Rezolucjami IMO A.414(XI) lub A.649(16)
6.
Konwencja o kontroli szkodliwych systemów

przeciwporostowych stosowanych na statkach
(AFS)

6.1
Certyfikat Systemu Przeciwporostowego



7.
Konwencja o bezpiecznych kontenerach 1972



7.1
Certyfikat Bezpiecznego Kontenera



IW:
Inspekcja wstępna
IO :
Inspekcja odnowieniowa
IP/IR:
Inspekcja roczna/pośrednia lub roczna/okresowa

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: