eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-II

– 5 –
– statki o długości 24 m i większej,
– statki o pojemności brutto 400 i większej;
e) w zakresie Konwencji o Pomierzaniu Statków:
– statki o długości 24 m i większej (wg Art. 2(8));
f) w zakresie Konwencji o Bezpiecznych Kontenerach 1972:
– wszystkie kontenery.
2. Postanowienia ogólne
2.1 Szczegółowy zakres inspekcji koniecznych do wydania poszczególnych dokumentów
statku, wymaganych umowami międzynarodowymi i przepisami prawa wewnętrznego,
powierzonych uznanej organizacji, określa załącznik do umowy.
2.2 W uzasadnionych przypadkach, może nastąpić jednorazowe powierzenie uznanej
organizacji czynności dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego
statku, zwanego dalej „organem inspekcyjnym”, wykraczających poza zakres określony
w Załączniku do umowy. Powierzenie takie może nastąpić po uprzednim uzgodnieniu
przez uznaną organizację zakresu tych czynności z organem inspekcyjnym oraz
powinno być sporządzone w formie pisemnej.
2.3 W zakresie powierzonych czynności organu inspekcyjnego uznana organizacja jest
zobowiązana do współpracy z inspektorami inspekcji portu w celu usunięcia braków
wykrytych na statku podczas inspekcji i poinformowania organu inspekcyjnego
o podjętych działaniach.
2.4 W wypadku zatrzymania statku przez inspekcję portu organ inspekcyjny, po
sprawdzeniu rodzaju stwierdzonych braków i ich zakresu, może zażądać obecności na
statku przedstawiciela uznanej organizacji.
2.5 Jeżeli w czasie wykonywania przez uznaną organizację czynności organu inspekcyjnego
stwierdzi ona, że stan statku lub jego wyposażenia nie odpowiadają danym zawartym
we właściwym certyfikacie lub że statek nie jest zdatny do wyjścia w morze bez
zagrożenia dla statku lub znajdujących się na nim osób lub statek ten nie będzie mógł
odbywać żeglugi bez powodowania zagrożenia dla środowiska morskiego, uznana
organizacja zobowiązana jest powiadomić o tym niezwłocznie organ inspekcyjny i jest
zobowiązana wymagać podjęcia działań naprawczych dla przywrócenia standardów
bezpieczeństwa lub ochrony środowiska. Bez uszczerbku dla postanowień pkt. 3.3,
jeżeli stwierdzone uszkodzenia lub braki nie zostaną trwale usunięte w porcie, gdzie
zostały ujawnione, uznana organizacja wycofuje odpowiednie certyfikaty i niezwłocznie
powiadamia o tym fakcie organ inspekcyjny oraz odpowiednie władze Państwa portu,
w którym znajduje się statek.
2.6 Uznana organizacja powinna unikać jakichkolwiek działań, które mogą wywoływać
uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
2.7 Wykonywanie powierzonych czynności organu inspekcyjnego będzie akceptowane
przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, zwanego dalej „centralnym
organ administracji morskiej”, pod warunkiem utrzymywania przez uznaną organizację
kryteriów dla uznanej uznanych organizacji określonych w Rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009, w jego aktualnej wersji, w załączniku 1 do
aneksu do Rezolucji Zgromadzenia IMO A.739(18), w rezolucji Zgromadzenia IMO
A.789(19) oraz w rezolucji MSC Kodeks Uznanych Organizacji.
– 6 –
2.8 Uznana organizacja nie może wystawiać certyfikatu dla statku w wypadku, gdy statek
został pozbawiony klasy lub zmienia klasę z przyczyn dotyczących bezpieczeństwa
żeglugi, zanim nie zostanie umożliwione organowi inspekcyjnemu, wydanie
w rozsądnym czasie opinii co do konieczności dokonania pełnej inspekcji statku.
2.9 Odpowiednio uznana organizacja lub organ inspekcyjny, nie będą dokonywać
potwierdzeń ważności certyfikatów w ramach inspekcji okresowych lub pośrednich
w przypadku, gdy taki certyfikat nie został przez nich wydany, bez zgody strony, która
wydała certyfikat. Po uzyskaniu zgody oraz dokonaniu inspekcji odpowiednio uznana
organizacja lub organ inspekcyjny przekażą stronie, która wydała certyfikat informacje
o wynikach inspekcji, zawierającą w szczególności sprawozdanie z wykonania
inspekcji.
2.10 Uznana organizacja dokonuje sprawdzenia podczas wizyty jej inspektora na statku, na
podstawie informacji uzyskanych od kapitana statku, wykonania usunięcia niezgodności
po przeprowadzeniu przez organ inspekcyjny audytu systemu zarządzania
bezpieczeństwem statku na statku, oraz przekazuje temu organowi inspekcyjnemu
informacje o ich usunięciu lub braku podjęcia działań.
2.11 Postanowienia punktu 2.10 mają również zastosowanie do inspekcji doraźnej
przeprowadzonej przez organ inspekcyjny oraz odpowiednio stwierdzonych w jej
wyniku usterek mających wpływ na bezpieczną eksploatację statku i ustalonych
terminów ich usunięcia.
3. Interpretacje, zwolnienia
3.1 Interpretacje postanowień umów międzynarodowych i określanie rozwiązań
równoważnych należą do organu inspekcyjnego, a uznana organizacja współpracuje
z administracją morską przy ich określaniu. W przypadku, gdy przepisy umów
międzynarodowych zawierają określenie „ku satysfakcji administracji”, zastosowanie
powinny mieć, jeśli nie zostały wydane odpowiednie wytyczne organu administracji
morskiej, ujednolicone interpretacje IMO lub przyjęte przez IMO ujednolicone
interpretacje IACS. Gdy nie zostały wydane żadne wytyczne administracji, ujednolicone
interpretacje IMO lub zatwierdzone przez IMO ujednolicone interpretacje IACS, uznana
organizacja powinna zwrócić się z wnioskiem do organu inspekcyjnego w celu
uzyskania takiej interpretacji. Ww. wniosek powinien zawierać propozycje uznanej
organizacji dot. danej interpretacji.
3.2 Wydawanie zwolnień lub akceptacji rozwiązań równoważnych w odniesieniu do
wymogów określonych w przepisach umów międzynarodowych należy do organu
inspekcyjnego. Organ inspekcyjny wydaje zgodę na pierwsze zwolnienie lub po raz
pierwszy akceptuje rozwiązania równoważne na podstawie wniosku uznanej organizacji
zawierającego niezbędne informacje i opinie w celu wydania takiego zwolnienia lub
akceptacji rozwiązań równoważnych.
3.3 W uzasadnionych przypadkach, jeżeli postanowienia umów międzynarodowych nie są
spełnione, a w porcie, w którym statek się znajduje, nie ma możliwości wykonania
trwałej naprawy i wymiany lub uzupełnienia wyposażenia, uznana organizacja może, po
uzyskaniu pisemnej zgody organu inspekcyjnego, określić warunki, które umożliwią
bezpieczne przejście statku do portu, gdzie trwałe naprawy i wymiana lub uzupełnienie
wyposażenia będą dokonane. W takim przypadku uznana organizacja wystawia Kartę
– 7 –
Bezpieczeństwa na Podróż Jednorazową określającą warunki techniczne, trasę i czas
takiego przejścia.
4. Przekazywanie informacji
4.1 Uznana organizacja będzie przekazywać centralnemu organowi administracji morskiej
w trzech egzemplarzach (po jednym egzemplarzu dla każdego organu inspekcyjnego)
oraz udostępni w wersji elektronicznej aktualne przepisy techniczne, zasady nadzoru,
instrukcje dla inspektorów, wzory formularzy technicznych oraz sprawozdań/raportów
(z przeglądów i inspekcji) z zakresu objętego umową, w języku angielskim. Uznana
organizacja zapewni, na prośbę organu administracji morskiej, mając na celu wzajemne
zrozumienie odpowiednich części aktualnych przepisów technicznych, zasad nadzoru,
instrukcji, formularzy dokumentów i sprawozdań z zakresu objętego umową,
odpowiednie tłumaczenie ww. dokumentów na język polski.
4.2 Uznana organizacja będzie niezwłocznie, najpóźniej dwa tygodnie po dokonaniu
czynności o których mowa poniżej, przekazywać organowi inspekcyjnemu kopie
certyfikatów i informacje o potwierdzeniu lub przedłużeniu ich ważności. Zapewnienie
bieżącego dostępu do ww. dokumentów w formie elektronicznej jest uznane za
spełnienie ww. wymagania w zakresie przekazywania kopii certyfikatów.
Na żądanie organu inspekcyjnego Uznana organizacja zobowiązana jest udostępnić
dokumenty, raporty i sprawozdania potwierdzające wykonanie czynności objętych
umową, w wersji papierowej lub elektronicznej.
4.3 Uznana organizacja będzie przekazywać organowi inspekcyjnemu informacje
o awariach i wypadkach statku, a także o stwierdzonych podczas przeglądów
uchybieniach i nie spełnianiu przez statek standardów bezpieczeństwa. Przekazywane
będą jedynie informacje dotyczące poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa żeglugi
i środowiska. Uznana organizacja będzie przekazywać organowi inspekcyjnemu
informacje również w przypadkach, gdy w czasie inspekcji lub przeglądu okaże się, że
stan statku lub działania prowadzone na statku mogą być niezgodne z wymaganiami
Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem wymaganym przepisami Kodeksu ISM,
stwierdzeniu niezgodności posiadanych przez załogę dokumentów kwalifikacyjnych
z Certyfikatem Bezpiecznej Obsługi Statku lub stwierdzeniu braku Certyfikatu
stwierdzającego zabezpieczenie finansowe odpowiedzialności cywilnej za szkody
spowodowane zanieczyszczeniem olejami bunkrowymi. Informacje, o których mowa
w niniejszym punkcie, powinny być przekazane przed wyjściem statku z portu,
w którym dokonano inspekcji lub przeglądu.
4.4 Uznana organizacja zapewni centralnemu organowi administracji morskiej i organom
inspekcyjnym automatyczny wgląd do baz danych o statkach, w tym do statusów
klasyfikacyjnych statków.
4.5 Uznana organizacja zapewni centralnemu organowi administracji morskiej i organom
inspekcyjnym wgląd do dokumentacji technicznej (na podstawie której wydawane lub
potwierdzane są certyfikaty) i zbiorów analiz awarii (tj. wypadki morskie w rozumieniu
Kodeksu Badania Wypadków Morskich IMO – Rezolucja A.849(20) w jej aktualnej
wersji), w zakresie statków objętych umową. Powyższe dane mogą być również
przekazywane droga elektroniczną.
– 8 –
4.6 Centralny organ administracji morskiej będzie z odpowiednim wyprzedzeniem
przekazywać uznanej organizacji kopie krajowych aktów prawnych, wymagań
i instrukcji w zakresie obowiązującym statki o polskiej przynależności, w języku
polskim. Centralny organ administracji morskiej będzie powiadamiać uznaną
organizację o wszelkich zmianach w obowiązujących przepisach prawa krajowego
przed terminem ich wejścia w życie.
4.7 Uznana organizacja będzie niezwłocznie przekazywać centralnemu organowi
administracji morskiej oraz organom inspekcyjnym
informacje dotyczące
klasyfikowanych przez nią statków, o których mowa w punkcie 1.2, związane ze zmianą
klasy statku, jej zawieszeniem, przywróceniem i utratą nie później niż w ciągu jednego
tygodnia od momentu tej zmiany.
4.8 Uznana organizacja, o ile to możliwe, powinna przeprowadzać okresowe konsultacje
z innymi uznanymi organizacjami w celu utrzymania równoważności standardów
technicznych oraz ich wdrażania zgodnie z postanowieniami Rezolucji IMO A.847(20)
i Rozporządzenia (WE) nr 391/2009.
5. Nadzór nad uznaną organizacją
5.1 Uznana organizacja będzie przesyłać centralnemu organowi administracji morskiej do
zaopiniowania opracowane przez siebie projekty przepisów technicznych, zasad
nadzoru technicznego oraz zmian do takich przepisów i zasad, chyba że wynikają one
wprost z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną. Uznana
organizacja ma obowiązek ustosunkować się do opinii zgłaszanych przez centralny
organ administracji morskiej. Przyjmuje się, że nie otrzymanie w ciągu miesiąca opinii
centralnego organu administracji morskiej na temat przesłanego projektu, oznacza jego
akceptację. Uznana organizacja może przekazać takie projekty centralnemu organowi
administracji morskiej również w wersji elektronicznej.
5.2 Centralny organ administracji morskiej i organy inspekcyjne będą otrzymywać roczne
sprawozdania uznanej organizacji z realizacji powierzonych umową czynności,
zawierające również potwierdzenie utrzymania kryteriów dla uznanej uznanej
organizacji w terminie do dnia … następnego roku. Sprawozdanie powinno zawierać
zestawienie wykonanych inspekcji, wystawionych certyfikatów w zakresie wykonania
niniejszej umowy (wraz z datami wykonania lub wystawienia) oraz wykaz opłat
przekazanych zgodnie z pkt 6.1 umowy, a także, aktualne na dzień przekazania
sprawozdania, zestawienie dodatkowych wymagań dla statków o polskiej
przynależności (tzw. „country file”).
5.3 Centralny organ administracji morskiej co najmniej raz na dwa lata będzie dokonywać
audytu uznanej organizacji w celu weryfikacji poprawności wykonywania przez tę
organizację zadań, do których została ona upoważniona. Raport zawierający informację
o wynikach takiego audytu przekazuje się do Komisji Europejskiej oraz właściwym
organom państw członkowskich Unii Europejskiej najpóźniej do dnia 31 marca w roku
następującym po roku, w którym taki audyt się odbył.
5.4 Centralny organ administracji morskiej oraz organy inspekcyjne, przeprowadza
niezapowiedziane inspekcje doraźne statków.
6. Inne warunki
6.1 Opłaty
– 9 –
6.1.1 Opłaty za przeprowadzone inspekcje i wydanie certyfikatów regulują odrębne przepisy.
6.1.2 Centralny organ administracji morskiej przekaże pisemnie aktualne konto bankowe, na
które do dnia … każdego … Uznana organizacja będzie dokonywać wpłat należności
budżetowych wynikających z tej umowy za rok poprzedzający.
6.1.3 Opłaty za przeprowadzenie przeglądu technicznego lub przygotowanie/zatwierdzenie
odpowiedniej dokumentacji technicznej, Uznana organizacja będzie pobierać
bezpośrednio od strony, która zamawiała usługę, zgodnie z taryfą uznanej organizacji.
6.2. Poufność informacji
6.2.1 Uznana organizacja, jej kierownictwo, inspektorzy i pracownicy zapewnią pełną
poufność informacji otrzymywanych od centralnego organu administracji morskiej.
6.2.2 Zasada poufności pozostaje w mocy w trakcie obowiązywania niniejszej umowy oraz po
jej zakończeniu, z wyłączeniem:
a)
jakiejkolwiek informacji będącej w posiadaniu uznanej organizacji przed jej
udostępnieniem przez centralny organ administracji morskiej, lub
b)
jakiejkolwiek informacji będącej lub prawnie przekazanej do wiadomości
publicznej lub
c)
jakiejkolwiek informacji prawnie udostępnionej uznanej organizacji przez inne
źródło niezależne od organu administracji morskiej.
6.2.3 Jeżeli niniejsza umowa nie stanowi inaczej, organy administracji morskiej zapewnią
poufność informacji otrzymanych od uznanej organizacji, związanych
ze sprawowanymi zgodnie z postanowieniami umowy czynnościami, i nie ujawni ich
osobom trzecim.
6.2.4 Informacje przekazywane do Komisji Europejskiej zgodnie z Artykułem 10
Rozporządzenia (WE) 391/2009 (w jego aktualnej wersji) nie podlegają zasadom
poufności w zakresie niniejszej umowy.
6.2.5 Niezależnie od powyższego, informacje mogą być udostępniane w następujących
okolicznościach:
(a) podmiotom lub osobom, którym informacje te potrzebne są dla wypełnienia
zobowiązań wynikających z tej Umowy, lub
(b) podmiotom lub osobom, którym dano prawo do otrzymania takich informacji albo
przez ustawodawstwo, decyzję sądu, organ rządowy (włączając w to organy lokalne),
albo inne publiczne organy dochodzeniowe upoważnione rozporządzeniem, przez
autoryzowane zespoły audytorskie, przeprowadzające audyty w związku z certyfikacją
uznanej organizacji, lub za pisemną zgodą właściciela przedmiotowej informacji.
6.3. Inspektorzy i podwykonawcy
6.3.1 Powierzone czynności organu inspekcyjnego będą wykonywane przez inspektorów
zatrudnionych i odpowiednio wyszkolonych przez uznaną organizację.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 168

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: