Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
2. Od momentu, kiedy udzielono zezwolenia zgodnie z N/przepi
ust. 2
art. 17, jest ono skuteczne na całym terytorium Unii.
s
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 14 3. W zezwoleniu, o którym mowa w ust. 1, udzielonym N/przepi
ust. 3
wyłącznie na działania związane z rozliczaniem
s
wskazane są usługi, które może świadczyć CCP, lub stosowan
działalność, którą może on prowadzić, w tym klasy y jest
instrumentów finansowych objętych takim zezwoleniem. bezpośre
dnio
Art. 14
4. CCP jest zobowiązane spełniać w każdym czasie N/przepi
ust. 4
warunki wymagane dla uzyskania zezwolenia.
s
CCP bezzwłocznie informuje właściwy organ o stosowan
wszelkich istotnych zmianach mających wpł
y jest
yw na bezpośre
warunki zezwolenia.
dnio
Art. 14 5. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, nie N/przepi
ust. 5
uniemożliwia państwom członkowskim przyjęcia lub
s
dalszego stosowania dodatkowych wymogów w stosowan
odniesieniu do CCP mających siedzibę na ich y jest
terytorium, w tym pewnych wymogów dotyczących bezpośre
obowiązku uzyskania zezwoleń nałożonych dyrektywą
dnio
2006/48/WE.
Art. 15
Artykuł 15.
N/przepi
ust. 1
Rozszerzenie zakresu działalności i usług
s
stosowan
1. CCP zamierzający rozszerzyć działalność o y jest
dodatkowe usługi nieobjęte pierwotnym zezwoleniem bezpośre
lub działalność nieobjętą tym zezwoleniem składa
dnio
wniosek o rozszerzenie zakresu zezwolenia do organu
właściwego dla CCP. Oferowanie usług w zakresie
rozliczania, na które dany CCP nie ma jeszcze
zezwolenia, jest uznawane za rozszerzenie tego
zezwolenia.
Rozszerzenia zakresu zezwolenia dokonuje się zgodnie
z procedurą określoną w art. 17.
46
Art. 15
2. W przypadku gdy CCP zamierza rozszerzyć swoją N/przepi
ust. 2
działalność na państwo członkowskie inne niż to, w
s
którym ma siedzibę, organ właściwy dla CCP stosowan
niezwłocznie informuje o tym fakcie właściwy organ y jest
tego drugiego państwa członkowskiego
bezpośre
dnio
Art. 16
Artykuł 16.
N/przepi
ust. 1
s
Wymogi kapitałowe
stosowan
1. CCP musi posiadać stały i rozporządzalny kapitał y jest
założycielski w wysokości co najmniej 7,5 mln EUR, bezpośre
aby uzyskać zezwolenie na mocy art. 14.
dnio
Art. 16
2. Kapitał danego CCP, obejmujący zysk niepodzielony N/przepi
ust. 2
i rezerwy, powinien być proporcjonalny do ryzyka
s
wynikającego z działalności tego CCP. Powinien on być stosowan
w każdym momencie wystarczający, by zapewnić y jest
sprawne przeprowadzenie likwidacji lub restrukturyzacji bezpośre
działalności w odpowiednim czasie oraz by zapewnić
dnio
CCP odpowiednie zabezpieczenie przed ryzykiem
kredytowym, kontrahenta, rynkowym, operacyjnym,
prawnym i ekonomicznym, które nie zostały do tego
momentu pokryte celowymi zasobami finansowymi, o
których mowa w art. 41-44.
Art. 16
3. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 3
artykułu EBA, w ścisłej współpracy z ESBC i po
s
konsultacji z ESMA, opracowuje projekt regulacyjnych stosowan
standardów technicznych określających wymogi y jest
odnoszące się do kapitału, zysków zatrzymanych i bezpośre
rezerw CCP, o których mowa w ust. 2.
dnio
EBA przedstawia Komisji projekty tych regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
Art. 17
Artykuł 17.
N/przepi
ust. 1
s
Procedura udzielania zezwolenia i odrzucenia wniosku o
47
udzielenie zezwolenia
stosowan
1. CCP występujący z wnioskiem składają wniosek o y jest
udzielenie zezwolenia do właściwego organu państwa bezpośre
członkowskiego, w którym ma swoją siedzibę.
dnio
Art. 17
2. CCP występujący z wnioskiem o udzielenie N/przepi
ust. 2
zezwolenia przekazuje wszystkie niezbędne informacje
s
pozwalające właściwemu organowi na stwierdzenie, że stosowan
dany CCP występujący z wnioskiem spełnia, na dzień y jest
udzielenia zezwolenia, wszystkie wymogi ustanowione bezpośre
w niniejszym rozporządzeniu. Właściwy organ
dnio
bezzwłocznie przekazuje ESMA i kolegium, o którym
mowa w art. 18 ust. 1, wszystkie informacje uzyskane
od CCP wnioskującego o udzielenie zezwolenia.
Art. 17
3. W terminie 30 dni roboczych od otrzymania wniosku N/przepi
ust. 3
właściwy organ sprawdza wniosek pod kątem jego
s
kompletności. Jeśli wniosek jest niekompletny, stosowan
właściwy organ wyznacza termin, w którym CCP y jest
składający wniosek ma dostarczyć dodatkowych bezpośre
informacji. Po stwierdzeniu kompletności wniosku
dnio
właściwy organ powiadamia o tym występujący z
wnioskiem CCP, członków kolegium powołanego
zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz ESMA.
Art. 17
4. Właściwy organ udziela zezwolenia jedynie w N/przepi
ust. 4
przypadku, gdy ma całkowitą pewność, że CCP
s
składający wniosek spełnia wszystkie wymogi stosowan
ustanowione w niniejszym rozporządzeniu oraz jeżeli y jest
ten CCP został zgłoszony jako system zgodnie z bezpośre
dyrektywą 98/26/WE.
dnio
Właściwy organ uwzględnia opinię kolegium wydaną
zgodnie z art. 19. W przypadku gdy właściwy organ nie
zgadza się z pozytywną opinią kolegium, wydana
przezeń decyzja musi zawierać wyczerpujące
uzasadnienie oraz wyjaśnienie wszelkich poważnych
odstępstw od tej pozytywnej opinii.
Odmowa udzielenia zezwolenia na rzecz CCP może
nastąpić w przypadku, gdy wszyscy członkowie
kolegium,
z
wyłączeniem
organów
państwa
członkowskiego w którym CCP ma siedzibę, przyjmą w
drodze wspólnego porozumienia, stosownie do art. 19
ust. 1, wspólną opinię stwierdzającą, że dany CCP nie
48
powinien uzyskać zezwolenia. Opinia ta musi zawierać
pełne i szczegółowe pisemne uzasadnienie powodów,
dla których kolegium uznało, iż nie są spełnione
wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu lub
innych przepisach prawa unijnego.
W przypadku nieosiągnięcia wspólnego porozumienia
zgodnie z akapitem trzecim oraz gdy dwie trzecie
kolegium wyrazi opinię negatywną którykolwiek z
odnośnych właściwych organów, przy wsparciu dwóch
trzecich kolegium, może przekazać sprawę do ESMA
zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 w
terminie 30 dni kalendarzowych od przyjęcia opinii
negatywnej.
Decyzja przekazująca sprawę musi zawierać pełne i
szczegółowe pisemne uzasadnienie powodów, dla
których członkowie kolegium uznali, iż wymogi
ustanowione w niniejszym rozporządzeniu lub innych
przepisach prawa Unii nie zostały spełnione. W takim
przypadku właściwy organ odracza decyzję w sprawie
zezwolenia do czasu wydania decyzji w sprawie
zezwolenia, którą ESMA może podjąć zgodnie z art. 19
ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.Właściwy
organ podejmuje swą decyzję zgodnie z decyzją ESMA.
Po upływie trzydziestodniowego terminu, o którym
mowa w akapicie czwartym, sprawa nie jest
przekazywana do ESMA.
W przypadku gdy wszyscy członkowie kolegium, z
wyłączeniem organów państwa członkowskiego, w
którym CCP ma siedzibę, przyjmą wspólną opinię, w
drodze wspólnego porozumienia zgodnie z art. 19 ust. 1,
że dany CCP nie powinien uzyskać zezwolenia, organ
właściwy dla CCP może przekazać sprawę do ESMA
zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Właściwy organ państwa członkowskiego, w którym
CCP ma siedzibę, przekazuje tę decyzję pozostałym
odnośnym właściwym organom.
Art. 17 5. W przypadku gdy organ właściwy dla CCP nie N/przepi
ust. 5
zastosował przepisów niniejszego rozporządzenia lub
s
zastosował je w sposób, jaki wydaje się naruszać stosowan
przepisy prawa unijnego, ESMA podejmuje działania y jest
zgodnie z art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
bezpośre
49
Na wniosek dowolnego członka kolegium lub z własnej
dnio
inicjatywy i po poinformowaniu właściwego organu
ESMA może wszcząć dochodzenie w sprawie
domniemanego naruszenia lub niezastosowania prawa
Unii.
Art. 17
6. W wykonywaniu zadań członków kolegium żadne N/przepi
ust. 6
działanie jakiegokolwiek członka kolegium nie może,
s
bezpośrednio
ani
pośrednio,
dyskryminować stosowan
jakiegokolwiek państwa członkowskiego ani grupy y jest
państw członkowskich jako miejsca prowadzenia usług bezpośre
rozliczeniowych w jakiejkolwiek walucie.
dnio
Art. 17 7. W terminie sześciu miesięcy od złożenia kompletnego N/przepi
ust. 7
wniosku właściwy organ informuje na piśmie CCP
s
występującego z wnioskiem o udzielenie zezwolenia o stosowan
tym, czy udzielono zezwolenia, czy też odmówiono jego y jest
udzielenia, podając wyczerpujące uzasadnienie.
bezpośre
dnio
Art. 18
Artykuł 18.
N/przepi
ust. 1
s
Kolegium
stosowan
1. W terminie 30 dni kalendarzowych od złożenia y jest
kompletnego wniosku zgodnie z art. 17 organ właściwy bezpośre
dla CCP powołuje kolegium do celów wykonywania
dnio
zadań, o których mowa w art. 15, 17, 49, 51 i 54,
zarządza nim i mu przewodniczy.
Art. 18
2. W skład kolegium wchodzą:
N/przepi
ust. 2
s
a) ESMA;
stosowan
b) organ właściwy dla CCP;
y jest
bezpośre
c) właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad
członkami rozliczającymi CCP mającymi siedzibę w
dnio
trzech państwach członkowskich, które przekazują
łącznie w okresie jednego roku największe składki do
prowadzonego przez CCP funduszu na wypadek
niewywiązania się z zobowiązań, o którym mowa w art.
42;
d) właściwe organy odpowiedzialne za nadzór nad
systemami obrotu obsługiwanymi przez CCP;
e) właściwe organy sprawujące nadzór nad CCP, z
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik