eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2710
  • Data wpłynięcia: 2014-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443

2710

Projekt ustawy określa, że ustawa wejdzie w życie w życie po upływie 3 miesięcy od
dnia ogłoszenia. Przewidziany okres vacatio legis jest wystarczający na przygotowanie
organizacyjne urzędów obsługujących właściwe organy administracji publicznej do
nowych rozwiązań. Umożliwia również zapoznanie się z nowymi rozwiązaniami
prawnymi przez inwestorów i pozostałych uczestników procesu budowlanego.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie
podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie podlega również obowiązkowi przedstawienia właściwym
instytucjom lub organom Unii Europejskiej stosownie do § 39 uchwały nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. poz. 979).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury
i Rozwoju oraz Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Od
tego momentu każdy mógł zgłosić zainteresowanie pracami nad projektem ustawy
(art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Do chwili obecnej w przedmiotowej sprawie nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad projektem.
Projekt ustawy znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
23

Data sporządzenia
Nazwa projektu

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych

innych ustaw
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Exposé Premiera
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Projekt wpisany do Wykazu prac decyzją
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
z dnia 13.08.2013 r.
lub Podsekretarza Stanu

Janusz Żbik, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju
Nr w wykazie prac:
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
UA 37
Joanna Demediuk, Zastępca Dyrektora kierujący Departamentem

Budownictwa, tel. 22 661 80 34, email: Joanna.Demediuk@mir.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Celem projektowanej zmiany jest uproszczenie i przyspieszenie procesu budowlanego w odniesieniu do większości
inwestycji budowlanych. Proces ten krytykowany jest obecnie jako nadmiernie sformalizowany i zbyt długi (między
innymi kolejne wyniki raportu Doing Business). Wskazuje się na potrzebę zmian w ustawie – Prawo budowlane
obejmujących następujące cele szczegółowe:
– dostosowanie stopnia złożoności procedur do rodzaju obiektu budowlanego,
– skrócenie czasu uzyskiwania pozwolenia na budowę,
– uproszczenie dokumentacji projektowej, szczególnie dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

W wyniku zmian wprowadzanych ustawą część procedur i formalności zostanie zlikwidowanych, dla części procedur
zostaną wprowadzone krótsze ramy czasowe, zaś zmniejszenie liczby procedurogodzin w urzędach organów
administracji architektoniczno-budowlanej spowoduje, że sprawy złożone (takie jak budowa obiektów przemysłowych)
będą mogły być załatwiane szybciej i sprawniej.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Poprawa sytuacji nastąpi poprzez dokonanie szeregu zmian w przepisach obecnie obowiązującej ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.).

Podsumowanie głównych zmian wprowadzanych w ustawie – Prawo budowlane zawiera poniższa tabela.
ROZWIĄZANIE
GRUPA OBIEKTÓW

EFEKT ROZWIĄZANIA
BUDOWLANYCH
Wprowadzenie możliwości
budynki mieszkalne jednorodzinne
• – skrócenie średniego czasu
budowy budynku mieszkalnego
ok. 30 tys. pozwoleń rocznie
wydawania pozwolenia na budowę
jednorodzinnego o obszarze

budynków mieszkalnych
oddziaływania
Według danych MIR, obecnie
jednorodzinnych o 4 dni (średni czas:
niewykraczającym poza granice
w ok. 40% spraw dotyczących budowy
34 dni),
działki na podstawie zgłoszenia
budynków mieszkalnych
– przyśpieszenie wydawania decyzji
z projektem budowlanym (tryb
jednorodzinnych (75 tys. pozwoleń
w przypadku ok. 45% pozwoleń na
alternatywny, uproszczony
rocznie) nie występują strony inne niż
budynki mieszkalne jednorodzinne.
uzyskiwania zgody budowlanej),
wnioskodawca – w przypadkach tych

czas oczekiwania na milczącą
może być zastosowany tryb zgłoszenia
Dane pochodzące z rejestru wniosków
zgodę: 30 dni
w miejsce pozwolenia na budowę
o pozwolenie na budowę i decyzji
o pozwoleniu na budowę GUNB za
rok 2013 (budynki mieszkalne
jednorodzinne, kat. I). Rejestr zawiera
liczby dni kalendarzowych (tj. bez
odliczania np. okresów zawieszeń)
trwania postępowania od dnia wpływu
formalnie kompletnego wniosku. Dane
dotyczą wszystkich przypadków
budowy budynku mieszkalnego
jednorodzinnego, niezależnie od tego,
czy występują bądź nie występują
strony inne niż wnioskodawca.
24

Wprowadzenie zasady, zgodnie
• skrócenie czasu o min. 14 dni
z którą w postępowaniach,
w których jedyną stroną jest
inwestor, roboty budowlane
można rozpocząć na podstawie
decyzji, bez oczekiwania na jej
uprawomocnienie
Skrócenie czasu oczekiwania na
• skrócenie czasu o 7 dni
milczącą zgodę na użytkowanie

z 21 do 14 dni w przypadku
obiektów oddawanych do
użytkowania na podstawie
zgłoszenia
Ograniczenie obowiązkowych
Wszystkie typy inwestycji
• – skrócenie czasu o min. 21 dni
elementów projektu
ok. 190 tys. pozwoleń rocznie
– uproszczenie formalności związanych
budowlanego, tj. likwidacja

z projektem budowlanym
obowiązku załączania do

wniosku o pozwolenie na
budowę uzgodnień dokonanych
z gestorami sieci infrastruktury
oraz zarządcami większości dróg
publicznych
Wprowadzenie terminu 14 dni
• obecnie organ administracji
dla organu na wezwanie do
architektoniczno-budowlanej nie ma
uzupełnienia braków formalnych
wyznaczonego terminu,

zmiana ta spowoduje konieczność
efektywniejszej pracy organów
Likwidacja obowiązku
• – skrócenie czasu o 7 dni
zawiadomienia o zamierzonym
– ograniczenie liczby procedur
terminie rozpoczęcia robót

budowanych
Według badań prowadzonych przez

Ministerstwo Gospodarki obecnie
obowiązek ten zajmuje łącznie
562 500 godzin rocznie i generuje po
stronie przedsiębiorców koszty
administracyjne w kwocie
17 195 820 zł rocznie. Projektowana
zmiana spowoduje likwidację tych
obciążeń.
Wprowadzenie zasady, zgodnie
Wszystkie obiekty budowlane, których • skrócenie czasu o min. 14 dni
z którą w postępowaniach,
obszar oddziaływania mieści się
w których jedyną stroną jest
w granicach działki budowlanej.
inwestor, roboty budowlane
można rozpocząć na podstawie
decyzji, bez oczekiwania na jej
uprawomocnienie
Skrócenie czasu oczekiwania na
Obiekty budowlane inne niż budynki
• skrócenie czasu o 7 dni
milczącą zgodę na użytkowanie
mieszkalne jednorodzinne objęte

z 21 do 14 dni w przypadku
możliwością zgłoszenia,

obiektów oddawanych do
niewymagające pozwolenia na

użytkowania na podstawie
użytkowanie

zgłoszenia





Jednocześnie rozszerzenie

dla wymienionych obiektów:
katalogu obiektów oddawanych
obiekty: 1) warsztaty rzemieślnicze,
skrócenie czasu o min. 30 dni
do użytkowania na podstawie
2) stacje obsługi pojazdów, 3) myjnie
ograniczenie obciążenia dla
zgłoszenia
samochodowe, 4) garaże do pięciu
administracji, związanego z procesem
stanowisk włącznie, 5) obiekty
wydawania decyzji administracyjnej,
magazynowe, takie jak: budynki
w której miejsce zastosowana zostanie
składowe, chłodnie, hangary, wiaty,
instytucja milczącej zgody
25

6) budynki kolejowe, takie jak:
nastawnie, podstacje trakcyjne,
lokomotywownie, wagonownie,
strażnice przejazdowe, myjnie taboru
kolejowego, 7) place składowe,
postojowe i parkingi, 8) stawy rybne


Inne zmiany:
wprowadzenie jawności rejestrów budowlanych (dane zawarte w rejestrze pozwoleń na budowę i decyzji o pozwoleniu
na budowę oraz rejestrze zgłoszeń dotyczących budowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar
oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, będą publikowane na
stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego);
− zapewnienie przejrzystości przebiegu procesu budowlanego,
− zmiany dostosowawcze w innych ustawach i rozporządzeniach.

3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Instytucja milczącej zgody organu na budowę występuje w Niemczech, Francji i we Włoszech, choć zakres i terminy
różnią się od rozwiązań projektowanych w Polsce. W Niemczech w ustawach landowych precyzowane są zakresy
inwestycji bez pozwolenia, możliwe jest zgłoszenie z milczącą zgodą w ciągu 3 tygodni (par. 64 Bauordnung für Berlin),
np. dla konstrukcji reklamowych, możliwa jest również budowa bez pozwolenia, np. domków letniskowych, szklarni
oraz budynków o określonych wymiarach i parametrach (pełna lista zawarta jest w ustawie brandenburskiej, par. 55
Brandenburgische Bauordnung). We Francji system budowlany opłaty jest na pozwoleniu na budowę, ale po
przekroczeniu terminu 3 miesięcy bez wydania decyzji przez organ uznaje się milczącą zgodę organu na budowę –
można uznać, cały system jest implementacją szeroko funkcjonującego zgłoszenia. Podobnie we Włoszech system opłaty
na pozwoleniu na budowę, ale dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców, jeżeli organ powyżej 180 dni nie wyda decyzji,
to uznaje się ten fakt za zgodę dorozumianą (milczącą zgodę). Ponadto w aktach regionalnych precyzowane są we
Włoszech możliwości budowy na zgłoszenie oraz zakresy inwestycji bez pozwolenia.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Inwestorzy budynków
ok. 75 tys. inwestycji
Główny Urząd Nadzoru
Rozszerzenie możliwych
mieszkalnych
rocznie
Budowlanego, „Ruch
trybów wyboru budowy
jednorodzinnych

Budowlany w Polsce
budynku mieszkalnego
w 2013 roku”
jednorodzinnego.
Oszczędności czasowe oraz
oszczędności finansowe
(np. mniejszy wymagany
zakres dokumentacji)

Inwestorzy wszystkich
ok. 190 tys. inwestycji
Główny Urząd Nadzoru
Oszczędności czasowe oraz
typów inwestycji
rocznie
Budowlanego, „Ruch
oszczędności finansowe
Budowlany w Polsce
(np. mniejszy wymagany
w 2013 roku”
zakres dokumentacji)
Organy administracji
790 jednostek
Główny Urząd Nadzoru
Ograniczenie skali obciążeń
architektoniczno-
organizacyjnych
Budowlanego, 2014 r.
proceduralnych, np.
-budowlanej i nadzoru

związanych z koniecznością
budowlanego
sporządzenia i rozesłania
w każdej sprawie decyzji
administracyjnej oraz
przeprowadzenia procesu
stwierdzenia jej ostateczności.
Konieczność efektywniejszej
pracy organów.
Projektanci
ok. 70 tys. osób
Izba Architektów RP, Polska
Istotna rola w kwalifikacji

Izba Inżynierów Budownictwa, projektu budowlanego do trybu
2014 r.
zgłoszenia (również doradzenie
inwertorowi na etapie
projektowania obiektu, czy
powinien wystąpić
26

o pozwolenie na budowę czy
zgłoszenie z projektem
budowlanym). Projekt nie
nakłada dodatkowego
obowiązku na projektantów,
a jedynie konkretyzuje
obowiązki związane
z wyznaczeniem obszaru
odziaływania budynku
mieszkalnego
jednorodzinnego, które
w obecnym stanie prawnym
ciążą na projektantach.
Obywatele
min. 150 tys. osób
Ministerstwo Infrastruktury
Większa świadomość prawa.
rocznie
i Rozwoju, 2013 r.
Rozszerzenie możliwych

trybów wyboru budowy
budynku mieszkalnego
jednorodzinnego, skrócenie
czasu realizacji inwestycji.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt ustawy zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju,
zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Projekt ustawy umieszczono także na stronie Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
Projekt przekazano do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego (pismem z dnia
28.02.2014 r., znak: DB-2bk-020-1(7)/13/14 oraz pismem z dnia 30.06.2014 r., znak: DB-II-sp-020-1(17)/13/14) oraz do
konsultacji publicznych z terminem zgłaszania uwag do dnia 21 marca 2014 r. (pismem z dnia 28.02.2014 r., znak:
DB-2bk-020-1(8)/13/14).
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
nd
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Źródła finansowania
nd
Dodatkowe informacje,
Założeniem przedmiotowej regulacji jest brak negatywnego wpływu na sektor finansów
w tym wskazanie
publicznych w części dotyczącej zarówno budżetu centralnego (w tym zakresie brak rozwiązań
źródeł danych
wywierających potencjalny wpływ), jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. W tym
i przyjętych do obliczeń celu projekt dokonuje odpowiednich zmian w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie
założeń
skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282).
Wykorzystane zostaną funkcjonujące obecnie rejestry, co oznacza brak konieczności
inwestowania w nowe systemy teleinformatyczne. Nie przewiduje się również większych
obciążeń dla pracowników administracji publicznej wykonujących zadania związane z obsługą
27

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: