eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2710
  • Data wpłynięcia: 2014-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443

2710

NEGO
zlokalizowany na terenie przeznaczonym pod daną działalność lub funkcje, a jego odległości od prowadziłaby do ograniczenia,
granic działek sąsiednich są zgodne z przepisami technicznymi dla tego rodzaju obiektów - z w stosunku do stanu obecnego,

wyjątkiem obiektów, dla których, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, wynika poziomu ochrony interesów
obowiązek przeprowadzenia postępowania środowiskowego i w ich wyniku ustalenia obszaru osób trzecich.
oddziaływania takich obiektów.
Jw.
Nie podzielamy opini , że przy okazji odformalizowania indywidualnego budownictwa Uwaga niezasadna
mieszkaniowego w art. 33 w ust. 2 uchyla się pkt. 5 i 6 dla wszystkich rodzajów obiektów
budowlanych w zakresie podłączeń do sieci infrastruktury technicznej. W naszej ocenie będzie Art. 33 ust. 2 pkt 5 ustawy –
to skutkować użytkowaniem budynków o niepełnym wyposażeniu w media oraz znacznym Prawo budowlane, odwołuje
wzrostem wystąpień o zgody budowlane na budowę podłączeń obiektów do sieci infrastruktury się do nieobowiązującej
technicznej.
ustawy o tworzeniu i działaniu
wielkopowierzchniowych
obiektów handlowych.
Natomiast usunięcie art. 33
ust. 2 pkt 6 ustawy – Prawo
budowlane stanowi
konsekwencję usunięcia w art.
3 pkt 22 i 23 (definicji
61
odnawialnego źródła energi
oraz ciepła użytkowego w
kogeneracji).
Autorzy uwagi nie przedstawili
argumentów przemawiającą
za wzrostem ilości budynków
o niepełnym wyposażeniu w
media. Sposób zapewnienia
niezbędnych mediów
określony jest szczegółowo w
przepisach regulujących
zakres projektu budowlanego.
Jw.
Ad zmiana 31, która dotyczy art. 82b, ust. 4, pkt. g. Zaproponowana redakcja pkt. g jest Uwaga o charakterze
wadliwa. Przy obecnym poziomie specjalizacji branżowych w projektowaniu budowlanym legislacyjnym
62
zamiast „projektanta" powinno się użyć liczby mnogiej „projektantów", tj. według wykazu
załączonego do wniosku, gdyż obecnie już w wykonaniu nawet projektu jednorodzinnego
budynki mieszkalnego uczestniczą projektanci kilku specjalności budowlanych.
Jw.
Uwaga ogólna
Uwaga zgodna z założeniami
63
projektu ustawy

51
Jako korzystne ocenia się propozycje zmian:
-
w art. 41 ust. 4, co oznaczać będzie likwidację obowiązku zawiadomienia organu o
zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych i przesyłania do organu
oświadczeń o podjęciu obowiązków przez kierownika budowy i nadzór inwestorski,
-
w art. 56-57, poszerzających katalog obiektów dla których zamiast pozwolenia na
użytkowanie będzie obowiązywał łagodniejszy reżim prawny „milczącej zgody" po
zawiadomieniu organu o zakończeniu robót budowlanych,
-
doprecyzowania procedur i terminów działań stron w dochodzeniu interesu prawnego w
postępowaniach administracyjnych.
Jw.
Jako środowisko zgłaszamy wątpliwość czy w świetle prac Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Uwaga wykracza poza zakres
Budowlanego wnioskowane zmiany wprowadzać już teraz czy nie potraktować ich jako założeń projektu ustawy.
przyczynek do uwzględnienia w przewidywanym Kodeksie urbanistyczno-budowlanym.
64
Środowisko jest „zmęczone" częstotliwością i ilością zmian w regulacjach związanych z
inwestowaniem budowlanym. Oczekujemy zmiany kompleksowej całości regulacji prawnych, a
wyrażamy wątpliwość co do celowości obecnie regulowanej problematyki jednorodzinnego
budownictwa mieszkaniowego.
GEODEZYJ-
W art. 17 dodać :
Uwaga poza zakresem
NA IZBA
projektu.
5) geodeta
GOSPO-
DARCZA

Geodeta uczestniczy w całości procesu budowlanego, poczynając od przygotowania inwestycji,
65
poprzez obsługę geodezyjną budowy w całym cyklu i kończąc na inwentaryzacji
powykonawczej inwestycji budowlanej. Obok kierownika budowy i inspektora nadzoru
inwestorskiego dokumentuje przebieg budowy w dzienniku budowy. Stąd uzasadnione jest
uznanie geodety za uczestnika procesu budowlanego i usankcjonowanie tego faktu w ustawie.
Jw.
art. 29 ust. 1 zmienić na treść: „Budowa przyłączy, linii kablowych oraz kanalizacji kablowej, Uwaga poza zakresem
o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 20, 20a, 20b wymaga sporządzenia planu sytuacyjnego na projektu.
mapie do celów projektowych wykonanej przez geodetę uprawnionego, przyjętej do
państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Zmiana powyższa jest konieczna aby dostosować jego treść do aktualnie obowiązujących
przepisów dotyczących sporządzenia map dla szeroko pojętego procesu inwestycyjnego.
66
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 listopada
2011 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów
sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów
do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego istnieje tylko jeden rodzaj mapy i jest
to mapa do celów projektowych. Zastosowanie powyższej zmiany zapewni większą stabilność
przy sporządzaniu planu sytuacyjnego, gdyż sporządzenie mapy do celów projektowych
regulują odpowiednie przepisy pozwalające zachować odpowiedni standard pracy.

52
Jw.
Art. 30 ust. 4 zmienić na treść: „W zgłoszeniu budowy, o której mowa w ust. 1 pkt 4, należy Uwaga poza zakresem
ponadto przedstawić projekt zagospodarowania działki lub terenu, wykonany przez projektanta projektu.
posiadającego wymagane uprawnienia budowlane który został sporządzony na mapie do
celów projektowych wykonanej przez geodetę uprawnionego. „

Brak sprecyzowania na jakiej mapie ma być wykonany projekt zagospodarowania może
67
doprowadzić do sporządzania projektów na nie aktualnych mapach co w konsekwencji może
doprowadzić do błędów w projektowaniu oraz zatrzymania inwestycji w toku budowy. Ponadto
należy dążyć do ujednolicania przepisów prawa oraz do zapewnienia inwestorowi jak najlepszej
jakości opracowań kartograficznych. Jedynym opracowaniem jakie daje gwarancje
odpowiedniej jakości jest mapa sytuacyjno-wysokościowa do celów projektowych sporządzona
przez uprawnionego geodetę.
Jw.
Art. 43 ust. 1 zmienić na treść: „Obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę lub Uwaga poza zakresem
obiekty budowlane, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt la ,2, 7, 9, 14, 19, 20, 20a, 20b. art. 29 projektu.
ust. 2 pkt 11, 12, 12a, podlegają geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po ich wybudowaniu
geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej położenie ich na gruncie."
Rozszerzenie listy obiektów podlegających wytyczeniu, a następnie geodezyjnej inwentaryzacji
zmniejszy ilość sieci uzbrojenia podziemnego oraz urządzeń naziemnych, o których brak jest
68
informacji w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz instytucjach
branżowych. Inwentaryzacja zwiększy bezpieczeństwo w czasie prac budowlanych, oraz
zapobiegnie problemom na etapie realizacji inwestycji. Poza tym istnieje również obowiązek
ujawnienia danych dotyczących budynków w bazie danych ewidencji gruntów i budynków.
Inwentaryzacja budynków, których ujawnienie w EGiB jest konieczne, jest obowiązkiem
inwestora. Stąd też włączenie powyższych do katalogu obiektów podlegających wyznaczeniu i
inwentaryzacji powykonawczej usprawni proces realizacji inwestycji i pozwoli na powiązanie
przepisów budowlanych z przepisami związanymi w ewidencją gruntów i budynków.
Krajowa
Zastępowanie pozwolenia na budowę zgłoszeniem jest nie tylko zbędne, ale wręcz szkodliwe, Uwaga częściowo zasadna
Rada Izby
bowiem komplikuje dodatkowo i tak złożone i nie przystające do realiów procedury. W
Architektów
rezultacie ma niemal same negatywy :
RP
Proponuje się rezygnację z
- wymaga od inwestora dodatkowych uciążliwych działań i czynności, które będą przedłużać
69
możliwości
żądania
przez
przygotowanie inwestycji (zawiadomienie sąsiadów i uzyskanie ich zgody,) nie dając w sąsiadów
od
organu

zamian pożytków z decyzji administracyjnej (decyzję administracyjną należy widzieć tu w administracji architektoniczno-
trzech aspektach : umowy pomiędzy inwestorem a stroną publiczną w której inwestor

budowlanej, aby wniósł on
zobowiązuje się przeprowadzić inwestycje w określony sposób a strona publiczna daje sprzeciw wobec zgłoszenia.

gwarancje, że inwestycja jest bezpieczna społecznie; bezpośredniej ochrony interesów Już w obecnym stanie prawnym
osób trzecich; jako element obrotu gospodarczego i prawnego)
projektant jest zobowiązany do
- obciąża inwestora i administrację złożoną i skomplikowaną procedurą {np. publiczna dokonania interpretacji
informacja w BIP), która w wypadku problemów interpretacyjnych urastać będzie do przepisów praw, w tym
monstrualnych wymiarów, niewspółmiernych z jej celami - odmowa przyjęcia zgłoszenia w

53
trybie decyzji administracyjnej, procesy odwoławcze, wstępowanie w tryb normalny warunków technicznych. Bez jej
pozwolenia na budowę etc.,
dokonania nie byłby wstanie
sporządzić projektu
- niesie ryzyko a raczej jest pewne, że procedura ta będzie wykorzystywana do "dzikiej
urbanistyki" poprzez realizacje całych zespołów zabudowy w oparciu o pojedyncze budowlanego.
zgłoszenia kolejnych obiektów, co jest rażąco sprzeczne z zasadniczymi celami regulacji Obowiązek określenie przez
procesu inwestycyjnego,
projektant obszaru
oddziaływania obiektu nie
- tryb ten niesie ryzyko niezgodności z konstytucją, która została wykazana dla takiego
rozwiązania przez Trybunał Konstytucyjny w sprawie zmian Prawa Budowlanego w 2010 wyłącza w tym zakresie
obowiązków organu, który
roku.
urzędu powinien dokonać
Przyznanie inwestorowi możliwości wyboru - umieszczenia tablicy informacyjnej na terenie weryfikacji zgłoszenia i
nieruchomości objętej inwestycją „lub" przedłożenia organowi oświadczeń właścicieli, dołączonego do niego projektu
użytkowników wieczystych lub zarządców nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących z budowlanego .
nieruchomością objętą zgłoszeniem, o powiadomieniu o planowanej budowie - nie
zagwarantuje ochrony interesu prawnego osób trzecich, które mogą uczestniczyć w
postępowaniu administracyjnym dotyczącym udzielenia pozwolenia na budowę. Inwestor W projekcie przewidziano
możliwość wystąpienia przez
będzie bowiem, w zdecydowanej większości przypadków, decydował się na umieszczenie inwestora z wnioskiem o
tablicy informacyjnej, co de facto stanowi łatwiejsze i mniej uciążliwe spełnienie obowiązku wydanie decyzji o pozwoleniu
informacyjnego nałożonego na niego przez ustawę. Konsekwencją wprowadzenia powyższego na budowę na budowę budynku
rozwiązania - przyznania inwestorowi wyboru sposobu spełnienia obowiązku informacyjnego - mieszkalnego jednorodzinnego.
nie zrealizuje celu omawianej regulacji, którym jest zabezpieczanie interesów osób trzecich. W przypadku, gdy realizacja
Dodatkowo, zaproponowane w projekcie rozwiązanie w dalszym ciągu powoduje niezgodność inwestycji nie budzi żadnych
regulacji z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 kwietnia 2011 r. (sygn. akt Kp7/09). wątpliwości
i
inwestor
W świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego tylko i wyłącznie skuteczne zawiadomienie spodziewa się, że otrzyma
wszystkich stron postępowania umożliwi należyte zabezpieczenie interesów osób trzecich.
decyzję o pozwoleniu na
Poważne wątpliwości budzi przyjęta w projekcie ustawy zasada wyboru ścieżek postępowania budowę budynku mieszkalnego
w zależności od analiz wysoce niejednoznacznego kryterium obszaru oddziaływania obiektu. jednorodzinnego w terminie
krótszym niż 30 dni, może
Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych prowadzi do konkluzji, iż - wbrew twierdzeniom skorzystać z ww. uprawnienia.
zawartym w uzasadnieniu do projektu - zakres obszaru oddziaływania obiektu nie jest Proponowane zmiany mają
jednoznaczny. Okoliczność powyższą potwierdza również fakt, iż w definicji obszaru umożliwić inwestorowi sprawną
oddziaływania obiektu zawarte jest odniesienie do przepisów odrębnych, bez wskazania przez realizację inwestycji w
ustawodawcę konkretnych przepisów. Ustalenie obszaru oddziaływania obiektu wymaga przypadku, gdy organ
analizy konkretnego przypadku, biorąc pod uwagę funkcję, formę, konstrukcję projektowanego administracji architektoniczno–
obiektu i inne jego cechy charakterystyczne oraz sposób zagospodarowania terenu budowlanej nie działa w sposób
znajdującego się w otoczeniu projektowanej inwestycji. Niejednokrotnie, sprawy sporne prawidłowy, w szczególności
dotyczące obszaru oddziaływania obiektu kończą się postępowaniem przed sądami niezasadnie przedłuża
administracyjnymi, co potwierdza niejednoznaczny i dyskusyjny charakter tego pojęcia. Dopóki postępowanie w sprawie
obszar oddziaływania obiektu nie zostanie zparametryzowany i dookreślony, nie można mówić pozwolenia na budowę.

54
o jednoznaczności tego obszaru.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, iż w polskim systemie prawnym, to nie projektant
jest uprawniony do dokonywania interpretacji przepisów prawa, ponieważ interpretacji tej mogą
dokonywać sądy, względnie odpowiednie ograny państwa. Proponowana konstrukcja odbiega
od przyjętych w Polsce i Uni Europejskiej zasad porządku i bezpieczeństwa prawnego w
kontekście ochrony obywateli i interesu publicznego. To organ administracji architektoniczno-
budowlanej winien każdorazowo ustalić wszystkie przepisy odrębne, które wprowadzają
ograniczenia w zagospodarowaniu danego terenu i na ich podstawie wyznaczyć teren w
otoczeniu projektowanego obiektu budowlanego.
Jw.
Izba Architektów RP jako rozwiązanie idące w pożądanym kierunku uproszczenia i Propozycja uregulowania
ograniczenia rzeczywistych barier w procesie przygotowania inwestycji ocenia zaproponowaną zasad określania technicznych
w projekcie ustawy likwidację obowiązku dołączania projektów przyłączy i rozwiązań z zakresu warunków przyłączenie
podłączenia do drogi publicznej. Rozpatrywanie tych kwesti odbywa się na gruncie ustawy o obiektów do sieci wykracza
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym na etapie projektu miejscowego planu poza zakres projektu ustawy.
zagospodarowania przestrzennego lub na etapie projektu decyzji o warunkach zabudowy.
Należy jednak wskazać, że ustalenia te mają często bardzo ogólny charakter, których
doprecyzowanie odbywa się na etapie uzyskiwania warunków technicznych przyłączenia. W
praktyce projektowej często odnotowywany jest przypadek, gdy w ogólnych deklaracji o
70
możliwości włączenia do odpowiednich sieci składanych na etapie poprzedzającym
przygotowanie projektu budowlanego, w toku jego opracowania uzyskiwane są szczegółowe
warunki techniczne warunkujące możliwość takich włączeń od spełnienia wielu dodatkowych
warunków, najczęściej uzależnionych od wybudowania w przyszłości przez gminę
odpowiednich sieci. Propozycja IARP polega zatem na przyjęciu zaproponowanej zasady
odstąpienia od przedkładania projektów przyłączy uzupełnionej wymogiem załączenia
odpowiednich warunków technicznych. Zasada ta z powodzeniem może być przyjęta jako
odpowiednia dla wszystkich zakresów budownictwa, nie ograniczając jej wyłącznie do
budownictwa jednorodzinnego.
Jw.
Z prawdziwą satysfakcją Izba Architektów RP przyjmuje zapowiedź likwidacji wymogów art. 33 Uwaga
częściowo
pkt 6 ustawy Prawo budowlane. To właśnie tego typu zapisy, umiejscowione przez różnego uwzględniona
rodzaju środowiska niezwiązane bezpośrednio z procesem budowlanym, regulujące
zagadnienia ekonomiczno- organizacyjne w miejsce zagadnień budowlanych, są zmorą
71
dzisiejszej przeregulowanej ustawy. Gdyby w miejsce wątpliwego konstytucyjnie trybu zgłoszeń Proponuje się uchylenie art. 33
z projektem budowlanym przeprowadzić konsekwentny przegląd obecnych przepisów pod ust. 2 pkt 6
kątem ich jednoznaczności oraz eliminacji zapisów absurdalnych uzyskalibyśmy rzeczywiste
uproszczenie i ułatwienie w stosowaniu ustawy Prawo budowlane.
Jw.
Izba Architektów RP jako rozwiązanie idące w pożądanym kierunku ocenia zaproponowany uwaga o charakterze
72
wzór rejestru zgłoszeń na budowę z projektem budowlanym. Przewidziany wzór rejestru po raz legislacyjnym

55
strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: