eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych

Rządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych

Rządowy projekt ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2709
  • Data wpłynięcia: 2014-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 266

2709

UZASADNIENIE
Przedmiotowy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 19 ustawy z dnia ... o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów
naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. …), zgodnie z którym minister właściwy do spraw
rolnictwa, w drodze rozporządzenia, ma określić minimalne wymagania, jakie powinien
spełniać ośrodek, oraz minimalne wymagania w zakresie opieki nad zwierzętami
utrzymywanymi w ośrodku, biorąc pod uwagę potrzeby fizjologiczne i etologiczne gatunków
zwierząt utrzymywanych w ośrodku oraz konieczność zapewnienia utrzymywanym
zwierzętom dobrostanu i prawidłowego stanu zdrowia.
Obecnie objęte projektowanym rozporządzeniem zagadnienia są regulowane
rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 marca 2006 r. w sprawie
szczegółowych warunków utrzymywania zwierząt laboratoryjnych w jednostkach
doświadczalnych, jednostkach hodowlanych i u dostawców (Dz. U. Nr 50, poz. 368).
Projekt implementuje przepisy zawarte w załączniku III do Źyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt
wykorzystywanych do celów naukowych. W projekcie rozporządzenia uwzględniono nową
terminologię zgodnie z transponowaną Źyrektywą 2010/63/UE oraz uwzględniono podmioty
zajmujące się hodowlą i dostarczaniem zwierząt do użytkowników przeprowadzających
procedury i doświadczenia z użyciem zwierząt.
W projekcie rozporządzenia określono warunki, jakie powinny spełnić budynki
użytkowników, hodowców i dostawców, warunki utrzymania i opieki, jakie należy zapewnić
zwierzętom, opierając się na wytycznych zawartych w szczególności w załączniku do
Dyrektywy 2010/63/UE. Warunki zoohigieniczne dla poszczególnych gatunków zwierząt,
normy powierzchni oraz okresy kwarantanny zostały określone w załącznikach do projektu
omawianego rozporządzenia.
Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od jego ogłoszenia
Problematyka uregulowana w projekcie rozporządzenia jest zgodna z prawem Unii
Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczącym sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
29
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt rozporządzenia został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.





















30
Źata sporz dzenia
Nazwa projektu
11.06.2014 r.
Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań, jakie
powinien spełniać ośrodek, oraz minimalnych wymagań w zakresie

opieki nad zwierzętami wykorzystywanymi do celów naukowych lub
ródło:
edukacyjnych
ustawa z dnia … o ochronie zwierząt
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
wykorzystywanych do celów naukowych lub
Ministerstwo wiodące –
edukacyjnych (Źz. U. poz. …)
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo współpracujące –
Nr w wykazie prac
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa
Wyższego, Ministerstwo rodowiska
UC90


Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Stanu lub Podsekretarza Stanu

Źr hab. Jacek Guliński – Podsekretarz Stanu
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Agnieszka Tykarska – Kierująca Źepartamentem Innowacji i Rozwoju,
tel. 22 621 78 83, agnieszka.tykarska@nauka.gov.pl ;
Źr Paweł Lenartowicz – Główny Specjalista, tel. 22 529 25 97,
pawel.lenartowicz@nauka.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 marca 2006 r. w sprawie
szczegółowych warunków utrzymywania zwierząt laboratoryjnych w jednostkach doświadczalnych, jednostkach
hodowlanych i u dostawców (Źz. U. Nr 50, poz. 368) nie uwzględnia wszystkich regulacji przewidzianych przez
dyrektywę Parlamentu źuropejskiego i Rady 2010/63/Uź z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt
wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010). Celem przyjęcia tej dyrektywy była
poprawa dobrostanu zwierząt, między innymi dzięki uwzględnieniu w przepisach nowej wiedzy naukowej dotyczącej
zdolności zwierząt do odczuwania i wyrażania bólu, cierpienia, dystresu lub trwałego uszkodzenia organizmu.
Projektowane rozporządzenie ma na celu podjęcie działań na rzecz dostosowania polskiego porządku prawnego do
przepisów europejskich, w szczególności określenie zgodnie z normami europejskimi szczegółowych wymagań, jakie
powinien spełniać ośrodek, oraz minimalnych wymagań w zakresie opieki nad zwierzętami wykorzystywanymi do
celów naukowych lub edukacyjnych.

2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rekomendowanym rozwiązaniem problemu jest wydanie rozporządzenia wypełniającego upoważnienie ustawowe
zawarte w art. 19 ustawy z dnia … o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych
((Źz. U. poz. …), która transponuje przepisy dyrektywy. Celem zapewnienia zwiększonych standardów ochrony
zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych w rozporządzeniu uregulowano mi.in. zasady
utrzymywania i postępowania ze zwierzętami wykorzystywanymi do celów naukowych i edukacyjnych i prowadzenia
działalności przez hodowców, dostawców i użytkowników.
Odpowiednie wymagania postawione zostały również ośrodkom hodowców, dostawców i użytkowników w związku
z utrzymywaniem zwierząt.
Powyższe rozwiązania skutkować będą poprawą dobrostanu zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych
31
lub edukacyjnych. Należy podkreślić, że opisywana materia ma istotne znaczenie – rocznie do doświadczeń
wykorzystywanych jest ok. 220–280 tys. zwierząt (dane za ostatnie 3 lata). Po uchwaleniu ustawy i wejściu w życie
rozporządzeń, należy spodziewać się poprawy społecznego postrzegania tego typu działalności, co powinno korzystnie
wpłynąć na prowadzenie badań naukowych nad zdrowiem i życiem ludzi i zwierząt, środowiskiem naturalnym itd.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Problematyka wykorzystywania zwierząt do celów naukowych została uregulowana w dyrektywie Parlamentu
Europejskiego i Rady 2010/63/Uź z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów
naukowych, stąd wszystkie kraje Uź zostały zobowiązane do wdrożenia jej przepisów w krajowych porządkach
prawnych. Wymogi dotyczące ośrodków oraz utrzymania zwierząt i opieki nad nimi zostały opisane w załączniku nr III do
Dyrektywy.

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Wykaz jednostek hodowlanych
Nałożenie nowych
uprawnionych do prowadzenia
obowiązków w zakresie
Hodowcy
61
hodowli zwierząt
prowadzonej działalności
laboratoryjnych
(opisanych w pkt 2, 7 i 9 )
Nałożenie nowych
Wykaz dostawców zwierząt
obowiązków w zakresie
Dostawcy
8
doświadczalnych
prowadzonej działalności
(opisanych w pkt 2, 7 i 9 )
Wykaz jednostek
Nałożenie nowych
doświadczalnych
obowiązków w zakresie
Użytkownicy
164
uprawnionych do
prowadzonej działalności
przeprowadzania doświadczeń
(opisanych w pkt 2, 7 i 9 )
na zwierzętach
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie przesłany do konsultacji właściwych podmiotów administracji rządowej, organizacji
zajmujących się ochroną zwierząt, jednostek naukowych, konferencji rektorów uczelni, związków zawodowych
i organizacji pracodawców.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wydatki ogółem












32
budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki












(oddzielnie)
Wszystkie obowiązki wynikające z rozporządzenia będą realizowane w ramach środków
ródła finansowania
przeznaczanych obecnie na system ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych

i edukacyjnych. W związku z tym rozporządzenie nie spowoduje powstania kosztów dla
budżetu państwa.
Dodatkowe

informacje, w tym
wskazanie ródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki [w mln zł]
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
Hodowcy
3,51
14,02
14,02
0
0
0
31,55
pieniężnym
(w mln zł, ceny
Dostawcy







stałe z 2014 r.)
Użytkownicy







Niemierzalne
Hodowcy
Proponowane rozwiązania przyniosą korzyści hodowcom, dostawcom
i użytkownikom w postaci poprawy społecznego postrzegania prowadzonej
Dostawcy
przez nich działalności. Przełożyć się to powinno na większe
Użytkownicy
zainteresowanie prowadzeniem badań ze strony przedsiębiorców.

Dodatkowe informacje,
Podstawowym kosztem rozporządzenia będzie konieczność wdrożenia nowych standardów,
w tym wskazanie
jakie powinny spełniać ośrodki w zakresie opieki nad zwierzętami. Na podstawie wyników
ródeł danych
ankiety przesłanej hodowcom (zmiany te dotyczą przede wszystkim tej grupy) oszacowano, że
i przyjętych do obliczeń maksymalny koszt dostosowania pomieszczeń i klatek do nowych wymagań wyniesie
założeń
maksymalnie 517 tys. na jednego hodowcę. Uwzględniając łączną liczbę hodowców (61) oraz
okres przejściowy na dostosowanie się do nowych standardów (01.01.2017), wydatki
hodowców z tego tytułu oszacowano na 31,55 mln zł łącznie do końca roku 2016. Koszt ten
został proporcjonalnie podzielony na cały okres przejściowy zgodnie z założeniem, że ustawa
wejdzie w życie w IV kwartale 2014 r. Należy podkreślić, że jest to koszt maksymalny
33
strony : 1 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 ... 50 ... 55

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: