eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 232
  • Data wpłynięcia: 2012-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej
  • data uchwalenia: 2012-03-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 577

232

Zgodnie z notą Komisji Europejskiej do stałych przedstawicieli państw członkowskich
przy UE z dnia 30 listopada 2010 r., znak: NS D(2010) 947941, dotyczącą
przedmiotowego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, Dyrekcja Generalna
ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich rozpocznie prace nad nowym wnioskiem
dotyczącym rozporządzenia Rady i Parlamentu (zmiana rozporządzenia nr 1290/2005),
w którym uwzględnione zostaną uchybienia i zastrzeżenia wskazane w wyroku
Trybunału.
W projektowanej ustawie przyjęto, że numerem pozwalającym na identyfikację
poszczególnych beneficjentów będzie numer identyfikacji podatkowej (NIP).
W przypadku gdy beneficjent nie ma takiego numeru, identyfikacja będzie dokonywana
na podstawie innych danych wymienionych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji
(WE) nr 259/2008 z dnia 18 marca 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie publikowania
informacji na temat beneficjentów środków pochodzących z Europejskiego Funduszu
Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 76 z 19.03.2008, str. 28, z późn. zm.),
tj. na podstawie nazwy tego beneficjenta, gminy, na terenie której beneficjent ma
siedzibę, oraz kodu pocztowego.
Dodatkowo projektowana ustawa, w wyniku zmiany brzmienia art. 10c nowelizowanej
ustawy,
wprowadza
mechanizm
wyprzedzającego
finansowania
kosztów
kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji w ramach działań: wdrażanie
lokalnych strategii rozwoju oraz wdrażanie projektów współpracy. Zmiana ta wynika
z dotychczasowych doświadczeń we wdrażaniu Programu Rozwoju Obszarów
Wiejskich 2007 – 2013.
Zgodnie z art. 56 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE)
nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski
Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368
z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.), o zaliczki mogą wnioskować wyłącznie beneficjenci
działań, w ramach których wspierane są inwestycje.
Z uwagi na nieinwestycyjny charakter niektórych operacji realizowanych w ramach
działań: wdrażanie lokalnych strategii rozwoju oraz wdrażanie projektów współpracy,

2
a więc niemożność zastosowania mechanizmu zaliczek, proponuje się objęcie
beneficjentów tych działań innym mechanizmem wcześniejszego finansowania kosztów
kwalifikowalnych, a mianowicie mechanizmem wyprzedzającego finansowania.
Ponadto, na podstawie przepisów art. 10d nowelizowanej ustawy, jednostki samorządu
terytorialnego oraz lokalne grupy działania będący beneficjentami działań: wdrażanie
lokalnych strategii rozwoju oraz wdrażanie projektów współpracy mogą nadal otrzymać
środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych
ponoszonych na realizację tych operacji w formie oprocentowanej pożyczki udzielonej
przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Niemniej środki w formie pożyczki udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego
udzielane są tylko do wysokości wkładu EFRROW. Tym samym beneficjenci są
zobowiązani do zapewnienia wkładu krajowego w celu rozpoczęcia realizacji operacji.
W przypadku lokalnych grup działania trudności w pozyskaniu komercyjnych środków
na realizację operacji stanowią istotną barierę przy ubieganiu się o pomoc.
W celu uzyskania maksymalnych środków z budżetu EFRROW zasadne jest, aby środki
wyprzedzającego finansowania kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację
tych operacji z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków nie
były wyższe niż 20% kwoty wynikającej z umowy o przyznanie pomocy dla działań:
wdrażanie lokalnych strategii rozwoju oraz wdrażanie projektów współpracy.
Aby beneficjenci działań: wdrażanie lokalnych strategii rozwoju oraz wdrażanie
projektów współpracy mogli korzystać albo z wyprzedzającego finansowania, albo
z zaliczek, proponuje się w art. 10i ust. 2 nowelizowanej ustawy dodać pkt 1a.
Dodawany przepis wprowadza warunek – beneficjenci dwóch ww. działań otrzymają
zaliczki, jeżeli nie będą wnioskowali o wyprzedzające finansowanie we wniosku
o przyznanie pomocy. Ponadto proponowana zmiana spowoduje, że w przypadku gdy
beneficjent we wniosku o przyznanie pomocy wystąpi jednocześnie o zaliczkę, jak
i wyprzedzające finansowanie, otrzyma tylko środki finansowe z wyprzedzającego
finansowania.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa znajduje się w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.

3
Projektowana ustawa nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego nie podlega notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r.
Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966), projekt ustawy został zamieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Żaden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem niniejszej ustawy stosownie
do art. 7 tej ustawy.



4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencję Rynku Rolnego, które
pełnią funkcje agencji płatniczych, a także na beneficjentów Wspólnej Polityki
Rolnej, w szczególności beneficjentów realizujących operacje w ramach działań:
wdrażanie lokalnych strategii rozwoju oraz wdrażanie projektów współpracy.

2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków
budżetu państwa związanych z koniecznością współfinansowania działań:
wdrażanie lokalnych strategii rozwoju oraz wdrażanie projektów współpracy przez
budżet krajowy, a jedynie będzie oznaczało wcześniejsze uruchomienie
ww. środków.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013 na
współfinansowanie krajowe ww. działań przewidziano łącznie 127 100 tys. euro,
z tego: 124 100 tys. euro na działanie wdrażanie lokalnych strategii rozwoju oraz
3 000 tys. euro na działanie wdrażanie projektów współpracy. Do dnia 19 maja
2011 r. wykorzystano 1,29% dostępnej alokacji w ramach współfinansowania
krajowego w działaniu wdrażanie lokalnych strategii rozwoju oraz 0,37%
– w działaniu wdrażanie projektów współpracy.
Środki przeznaczone na wyprzedzające współfinansowanie działań: wdrażanie
lokalnych strategii rozwoju i wdrażanie projektów współpracy zostały
uwzględnione w kwotach na realizację PROW 2007 – 2013 ujętych w ustawie
budżetowej na rok 2011 z dnia 20 stycznia 2011 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 150), jak
również środki dla beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
2007 – 2013 zostały uwzględnione w kwotach planowanych do wydatkowania na
realizację PROW 2007 – 2013 w 2012 r.
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządów
terytorialnych.

5

3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarski i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało pozytywny wpływ na sytuację
i rozwój regionalny. Dzięki możliwości wcześniejszego skorzystania ze środków
unijnych i krajowych, przeznaczonych na PROW 2007 – 2013, możliwe będzie
zwiększenie m.in. aktywizacji społeczności wiejskich w ramach lokalnych grup
działania, które nie będą zmuszone do oczekiwania na refundację poniesionych
wydatków dokonywaną przez agencję płatniczą.

6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy podlegał konsultacjom społecznym w ograniczonym zakresie,
ponieważ proponowana zmiana wprowadza korzystniejsze warunki ubiegania się
o pomoc i dotyczy jedynie lokalnych grup działania. Nie ma natomiast wpływu na
pomoc udzielaną producentom rolnym. Z uwagi na ograniczony katalog
beneficjentów projekt ustawy został przesłany jedynie do Krajowej Sieci Obszarów
Wiejskich. W trakcie konsultacji społecznych nie zgłoszono uwag do projektu
ustawy.



02/03/EP

6
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: