Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m.in. uwzględnienia zdania dziecka w odniesieniu do rozstrzygnięć sądu dotyczących wykonywania władzy rodzicielskiej, wyeliminowania możliwości ograniczenia i pozbawienia władzy rodzicielskiej wyłącznie z powodu złej sytuacji materialnej rodziców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2179
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2179
Dość często w ostatnim czasie obserwujemy dramaty rodzin, zwłaszcza dzieci, które w
sytuacjach kryzysu w rodzinie są traktowane przedmiotowo przez niektórych rodziców, ale także
przez sądy i inne instytucje publiczne, od których zależny jest los dziecka.
Obserwuje się sytuacje, gdy dzieci są pochopnie odbierane z ich rodzin i kierowane do
domów dziecka czy do rodzin zastępczych, w sytuacji gdy ich los można by poprawić w drodze
pomocy nie sięgającej do aż tak drastycznych środków.
Obserwujemy też sytuacje, gdy rodzice rozwiedzeni czy żyjący w rozłączeniu toczą między
sobą walkę o dziecko i w ramach tej walki jedna strona zyskuje przewagę, uzyskuje rozstrzygnięcia
ograniczające bądź eliminujące drugie z rodziców w zakresie kontaktów z dzieckiem w sytuacjach,
gdy nie jest to niezbędne, a wręcz przeciwnie, gdy szkodzi to dziecku, które ma przecież prawo i
potrzebę kontaktu z obojgiem rodziców.
Proponowane zmiany zmierzają do złagodzenia skutków takich sytuacji konfliktowych, a
ich zasadniczym celem jest troska o dobro dziecka.
Proponowane zmiany zmierzają w szczególności do osiągnięcia następujących celów:
1) Wprowadzenia do języka prawnego pojęcia „miłość", dotychczas prawu nieznanego i
doprowadzeniu do tego, aby w rozstrzygnięciach prawnych dotyczących stosunków między
rodzicami a dziećmi, brane były pod uwagę nie tylko kwestie władzy rodzicielskiej, ale by również
chroniona była miłość rodziców do dziecka i dziecka do rodziców.
2) Zwiększenia ochrony rodziny, a zwłaszcza dzieci przed pochopnym odbieraniu ich z ich
naturalnych rodzin. Chodzi w szczególności o wyeliminowanie zdarzających się obecnie
przypadków, że dzieci są odbierane z ich naturalnych rodzin tylko dlatego, że rodzina żyje w
biedzie. W takich przypadkach rodzinie należy najpierw pomóc, a odbieranie dzieci i stosować w
ostateczności, gdy mimo udzielonej pomocy pozostawienie dziecka w rodzinie nadal zagraża jego
dobru.
3) Wyeliminowania możliwości zbyt pochopnego ograniczania i pozbawiania jednego z rodziców
władzy rodzicielskiej. Takie rozstrzygnięcia powinny być podejmowane w ostateczności, w razie
rzeczywistego, popartego konkretnymi zarzutami zagrożenia ze strony rodzica dla dobra dziecka, w
szczególności gdy następuje nadużywanie władzy rodzicielskiej i istnieje obawa popełnienia
przestępstwa na szkodę dziecka.
4)
Wyeliminowania przypadków zbyt pochopnego i szkodliwego ograniczania kontaktów
między rodzicami o dziećmi. Tu również ingerencja w kontakty rodziców z dziećmi powinna być
ograniczona do sytuacji rzeczywistego i realnego zagrożenia nadużywania władzy rodzicielskiej ze
strony rodzica.
5)
Zachęcania rodziców żyjących w rozłączeniu do układania ich relacji z dzieckiem w drodze
porozumienia, które jest zawsze lepsze od konfliktu. Sad powinien ingerować władczo w relacje
między rodzicami i dziećmi dopiero wtedy, gdy nie jest możliwe zawarcie zgodnego z dobrem
dziecka porozumienia rodziców, określającego zasady wykonywania władzy rodzicielskiej i
utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd powinien też zachęcać do takiego porozumienia, a
dopiero w sytuacjach braku szans na takie porozumienie powinien władczo ingerować w relacje
rodziców z dzieckiem.
6)
Wprowadzenia tzw. opieki naprzemiennej, polegającej na tym, ze dziecko pozostawałoby
naprzemiennie pod opieką obojga rodziców. Pozostawienie dziecka stale u jednego z rodziców
miałoby miejsce jedynie wtedy, gdyby z jakichś względów opieka naprzemienna była niezgodna z
dobrem dziecka.
7)
Wprowadzenie tzw. zasady domicylu, polegającej na tym, że sądem właściwym do ingerencji
w relacje rodzice dzieci byłby zawsze sąd miejsca ostatniego wspólnego zamieszkania rodziców i
dziecka. Chodzi o to, aby nie zachęcać rodziców do działania metodą faktów dokonanych, to znaczy
zabierania dzieci, a następnie korzystania z faktu, że drugie z rodziców z uwagi na odległość ma
utrudnione dochodzenie swoich praw.
8)
Respektowania zawartego w Konstytucji (art. 72 ust. 3) a także ratyfikowanej przez Polskę
Konwencji Praw Dziecka ONZ, z 20 listopada 1989 roku, uprawnienia dziecka do wypowiadania
się o własnym losie. Sąd nie powinien rozstrzygać o dziecku jak o przedmiocie, lecz jako o
podmiocie, który jeśli jest już w stanie wypowiadać swoje zdanie, to powinno ono być wysłuchane i
wzięte pod uwagę.
9)
Wyeliminowania rozstrzygania o losach dzieci w sprawach rozwodowych i separacyjnych,
gdyż rozwód między rodzicami nigdy nie powinien „przy okazji" powodować ich rozwodu z
dzieckiem.
10)
Zapewnienia dziecku ochrony psychologicznej w sytuacji gdy dojść musi do jego
odebrania, co zazwyczaj jest stresującym, czy nawet traumatycznym przeżyciem. Dziecko nie
może być traktowane jak rzecz, lecz jak człowiek, i to wymagający szczególnej delikatności i
wrażliwości wszystkich ludzi, od których zależny jest jego los.
11) Zniesienia orzekania o losie dzieci w trybie postępowania zabezpieczającego, który to tryb
jest właściwy do roszczeń materialnych i nie powinien być stosowanych w sprawach dotyczących
dobra dzieci. Chodzi o to, żeby dzieci nie były w takim postępowaniu traktowane przedmiotowo.
Dodatkowo wnioskodawcy proponują w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu
rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz. U. z 2013 r. poz. 135 t.j. ) art. 32 uzupełnić o zapis
zgodnie z którym umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej nie może nastąpić wyłącznie z
powodu trwałej przeszkody niezawinionej przez rodziców, w tym zwłaszcza z powodu ich trudnej
sytuacji materialnej. Zmiana ma na celu zapobieżenie „zabieraniu” dzieci rodzicom i umieszczaniu
ich w wśród obcych im ludzi, jedynie z powodu złej sytuacji materialnej rodziny, powodując tym
samym cierpienie i stres odbieranych dzieci oraz rozbijanie rodzin.
Z uwagi na powyższe projektowana regulacja rodzi pozytywne skutki społeczno-
gospodarcze. Projekt jest zgodny z przepisami prawa europejskiego i nie powoduje kosztów dla
budżetu państwa, wręcz je ograniczy, gdyż ograniczenie odbierania dzieci z ich rodzin zmniejszy
koszty utrzymywania placówek opiekuńczych.
Warszawa, 31 stycznia 2014 r.
BAS-WAPEiM-126/14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców:
poseł
Małgorzata Sadurska)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę artykułów 97, 106, 107, 109, 111,
112, 1131, 1132 i 1133 oraz dodanie preambuły i artykułu 111a w ustawie z dnia
25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U z 2012 r. poz. 788, ze
zmianami), zmianę artykułów 569, 59812 i 755 ustawy z dnia 17 listopada 1964
r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, ze zmianami)
oraz zmianę artykułu 32 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny
i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135, ze zmianami).
Zmiana zakłada m.in. uwzględnianie zdania dziecka w odniesieniu do
rozstrzygnięć sądu dotyczących wykonywania władzy rodzicielskiej,
wyeliminowanie możliwości ograniczania i pozbawiania władzy rodzicielskiej
wyłącznie z powodu złej sytuacji materialnej rodziców, motywowanie rodziców
żyjących w rozłączeniu do porozumienia w sprawach opieki nad wspólnym
dzieckiem, zapewnienie dziecku pomocy psychologicznej w sytuacji odebrania
dziecka.
Proponowana ustawa ma wejść w życie „po 14 dniach od dnia
uchwalenia”.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy –
Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie jest
objęty prawem UE.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2179
› Pobierz plik