Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
zimne itp.):
– związki tlenowe, np. alkohole (metanol, etanol), etery (jak MTBE (eter
metylo-tertbutylowy), ETBE (eter etylo-tert-butylowy), TAME (eter
metylo-tert-amylowy));
– estry (np. olej rzepakowy lub ester dimetylowy itp.)
– związki chemiczne (np. TML, TEL i detergenty).
Uwaga: Ilości dodatków lub związków tlenowych (alkoholi, eterów, estrów
i innych związków chemicznych) zgłaszane w tej kategorii powinny odnosić
się do ilości przeznaczonych do mieszania lub do wykorzystania jako paliwa.
4.1.
W tym: biopaliwa
Biobenzyna i biodiesle. Stosuje się definicje z rozdziału 5 "Energia
odnawialna i wytwarzana z odpadów".
Ilości biopaliw płynnych zgłaszane w tej kategorii odnoszą się wyłącznie do
tych komponentów, a nie do łącznej ilości płynów, w których są one
domieszką.
Pozycja ta nie obejmuje wszelkiego obrotu biopaliwami niebędącymi
domieszką do paliw transportowych (czyli biopaliwami w postaci czystej);
należy je zgłaszać w rozdziale 5. Biopaliwa będące przedmiotem obrotu jako
część paliw transportowych należy zgłaszać w ramach odpowiednich
produktów, wskazując zawartość biopaliwa.
5.
Inne węglowodory
Syntetyczna ropa naftowa z piasków bitumicznych, olej łupkowy itp., płyny
pochodzące z upłynniania węgla (zob. rozdział 1), płynne produkty
przetwarzania gazu ziemnego w benzynę (zob. rozdział 2), wodór i oleje
emulgowane (np. „Orimulsion”).
Pozycja nie obejmuje produkcji łupków bitumicznych, której dotyczy
rozdział 1.
Produkcję oleju łupkowego (produktu wtórnego) należy zgłaszać w pozycji
„Pozyskanie z innych źródeł” w kategorii „Inne węglowodory”.
6.
Gaz rafineryjny
Gaz rafineryjny obejmuje mieszankę nieskraplających się gazów,
(nieskroplony)
składających się głównie z wodoru, metanu, etanu i olefin, otrzymanych
w trakcie destylacji ropy naftowej lub przetwarzania produktów naftowych
(np. krakingu) w rafineriach. Obejmuje to również gazy zwracane
z przemysłu petrochemicznego.
7.
Etan
Węglowodór o łańcuchu prostym (C
), występujący naturalnie w postaci
2H6
gazowej, uzyskiwany z gazu ziemnego i strumieni gazu rafineryjnego.
8.
LPG
LPG (skroplony gaz ropopochodny) to lekkie węglowodory parafinowe
uzyskane z procesów rafineryjnych, stabilizacji ropy naftowej oraz
zakładów przetwarzania gazu ziemnego. Składają się one głównie z propanu
9
(C
) lub połączenia tych dwóch
3H8) i butanu (C4H10
związków. Mogą
również zawierać propylen, butylen, izopropylen i izobutylen. Gazy LPG są
zwykle skraplane pod ciśnieniem w celach transportu i magazynowania.
9.
Benzyna ciężka
Benzyna ciężka jest surowcem przeznaczonym
dla przemysłu
petrochemicznego (np. produkcja etylenu lub związków aromatycznych) lub
do produkcji benzyny poprzez reforming lub izomeryzację w rafinerii.
Benzyna ciężka zawiera materiały w przedziale destylacji od 30°C do 210°C
lub w części tego przedziału.
10.
Benzyna silnikowa
Benzyna silnikowa składa się z mieszanki lekkich węglowodorów
destylujących w przedziale od 35°C do 215°C. Wykorzystywana jest jako
paliwo do silników o zapłonie iskrowym w pojazdach lądowych. Benzyna
silnikowa może zawierać dodatki, związki tlenowe i środki zwiększające
liczbę oktanową, w tym związki ołowiu, jak TEL i TML.
Obejmuje domieszki do benzyny silnikowej (z wyjątkiem
dodatków/związków tlenowych), np. alkilaty, izomerat, reformat,
krakowana benzyna przeznaczona do komponowania benzyny silnikowej.
10.1.
W tym: biobenzyna
Stosuje się definicje z rozdziału 5 „Energia odnawialna i wytwarzana
z odpadów”.
11.
Benzyna lotnicza
Benzyna przeznaczona specjalnie do tłokowych silników lotniczych,
z liczbą oktanową odpowiednio dostosowaną do silnika, temperaturą
krzepnięcia wynoszącą -60°C i przedziałem destylacji zwykle od 30°C do
180°C.
12.
Paliwa typu
Ta pozycja obejmuje wszystkie lekkie oleje węglowodorowe używane
benzynowego do silników w turbinowych
lotniczych jednostkach napędowych, destylujące
odrzutowych
w temperaturze od 100°C do 250°C. Otrzymuje się je przez mieszanie naft i
benzyny lub benzyn ciężkich w taki sposób, aby zawartość związków
aromatycznych nie przekroczyła 25% objętości, a ciśnienie pary wynosiło
między 13,7 kPa do 20,6 kPa.
13.
Paliwo typu nafty do
Produkt destylacji wykorzystywany w turbinowych lotniczych jednostkach
silników odrzutowych
napędowych. Pod względem temperatury destylacji (między 150°C
a 300°C, zwykle nie więcej niż 250°C) i temperatury zapłonu jego
właściwości są podobne, jak w przypadku nafty. Ponadto ma ono szczególne
cechy (np. temperaturę krzepnięcia) ustalone przez Zrzeszenie
Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA).
Obejmuje domieszki do nafty.
14.
Inne nafty
Rafinowany produkt destylacji ropy naftowej wykorzystywany w sektorach
innych niż transport lotniczy. Destyluje w temperaturze między 150°C
a 300°C.
10
15.
Oleje napędowe
Olej napędowy jest głównie pośrednim produktem destylacji, destylującym
(destylowane oleje
w temperaturze od 180°C do 380°C. Pozycja obejmuje domieszki. Obejmuje
opałowe)
kilka gatunków o różnych przeznaczeniach:
15.1.
W tym: olej napędowy
Olej napędowy wykorzystywany w wysokoprężnych silnikach pojazdów
drogowych (samochodów osobowych, ciężarowych itp.), zwykle
o niewielkiej zawartości siarki.
15.1.1. W tym, w ramach
Stosuje się definicje z rozdziału 5 „Energia odnawialna i wytwarzana
pozycji 15.1, w tym:
z odpadów”.
biodiesle
15.2.
W tym: lekki olej
Lekki olej opałowy wykorzystywany w przemyśle i gospodarstwach
opałowy i pozostałe oleje domowych; olej napędowy wykorzystywany w transporcie morskim
napędowe
i szynowym; inne oleje opałowe, w tym oleje opałowe destylujące
w temperaturze między 380°C a 540°C, wykorzystywane jako wsad
w przemyśle petrochemicznym.
16.
Ciężki olej opałowy
Wszystkie resztkowe (ciężkie) oleje opałowe (w tym otrzymane w wyniku
mieszania) o lepkości kinematycznej powyżej 10 eSt w temperaturze 80°C
i temperaturze zapłonu zawsze powyżej 50°C, a gęstości zawsze wyższej niż
0,9 kg/l.
16.1.
W tym: o niskiej
Ciężki olej opałowy o zawartości siarki poniżej 1%.
zawartości siarki
16.2.
W tym: o wysokiej
Ciężki olej opałowy o zawartości siarki wynoszącej lub przekraczającej 1%.
zawartości siarki
17.
Benzyna lakowa
Rafinowane pośrednie produkty destylacji, o przedziale temperatur
destylacji podobnym jak w przypadku benzyny ciężkiej i nafty. Dzielą się
i benzyny przemysłowe
na:
– benzyny przemysłowe: lekkie oleje destylujące w temperaturze między
30°C a 200°C. Wyróżnia się 7 lub 8 gatunków benzyn przemysłowych,
zależnie od miejsca frakcji w przedziale destylacji. Gatunki definiuje się
według różnicy temperatur pomiędzy punktami destylacji 5% objętości
i 90 % objętości (nie więcej niż 60°C).
benzyna lakowa: benzyna przemysłowa o temperaturze zapłonu powyżej
– 30°C. Przedział destylacji benzyny lakowej wynosi od 135°C do
200°C.
18.
Smary
Węglowodory produkowane z produktów ubocznych destylacji;
wykorzystywane głównie do zmniejszania tarcia pomiędzy powierzchniami
nośnymi.
Obejmuje wszystkie gatunki gotowych olejów smarowych, od oleju
wrzecionowego do oleju cylindrowego, oraz wykorzystywane w smarach
stałych, olejach silnikowych, a także wszelkie gatunki olejów bazowych.
11
19.
Asfalt
Stały, półstały lub lepki węglowodór o strukturze koloidalnej, w kolorze
brązowym lub czarnym, otrzymywany jako pozostałość w procesie
destylacji ropy naftowej poprzez destylację próżniową szlamu olejowego
pozostałego z destylacji atmosferycznej. Asfalt wykorzystywany jest przede
wszystkim do budowy dróg i krycia dachów.
Obejmuje asfalt upłynniony i rozcieńczony.
20.
Parafiny
Są to węglowodory alifatyczne nasycone odzyskane jako pozostałość
odparafinowywania olejów smarowych. Mają strukturę krystaliczną,
bardziej lub mniej drobną zależnie od gatunku. Ich główne właściwości:
bezbarwne, bezwonne i przejrzyste, o temperaturze topnienia powyżej 45°C.
21.
Koks naftowy
Czarny, stały produkt uboczny, otrzymywany głównie w wyniku
krakowania i uwęglania surowców pochodzących z przerobu ropy naftowej,
pozostałości destylacji próżniowej, smoły i paku w procesach takich jak
koksowanie opóźnione lub koksowanie fluidalne. Składa się głównie
z węgla (90–95%) i ma niską zawartość popiołu. Wykorzystywany jest jako
wsad w koksowniach w hutnictwie, do ogrzewania, produkcji elektrod oraz
produkcji substancji chemicznych. Dwa najważniejsze gatunki to koks
zielony i koks kalcynowany.
Obejmuje koks osadzony na katalizatorze podczas procesów rafinacji – koks
ten jest niemożliwy do odzyskania i zwykle jest spalany jako paliwo
rafineryjne.
22.
Pozostałe produkty
Wszystkie produkty niewymienione powyżej, np. smoła i siarka.
Obejmuje związki aromatyczne (np. BTX – benzen, toluen, ksylen) oraz
olefiny (np. propylen) wytwarzane w rafineriach.
W artykule 4 dyrektywa 2009/119/WE reguluje zasady obliczania zapasów utrzymywanych
przez państwa członkowskie. Metodologia obliczania zarówno wymaganej ilości zapasów
naftowych, jak i zapasów utrzymywanych przez państwa członkowskie, przyjęta
w dyrektywie 2009/119/WE oparta jest na stosowanej w Międzynarodowej Agencji
Energetycznej, której Polska jest członkiem od 2008 r.
W odniesieniu do obliczania ilości utrzymywanych zapasów ropy naftowej i paliw dyrektywa
2009/119/WE daje państwom członkowskim możliwość wyboru jednej z dwóch metod,
zastrzegając jednocześnie, że wybór metody obowiązuje co najmniej przez rok.
Pierwsza metoda pozwala na uwzględnienie zapasów wszystkich produktów naftowych
i przeliczenie ich ilości na ekwiwalent ropy naftowej poprzez pomnożenie ich ilość przez
współczynnik 1,065. Druga metoda pozwala uwzględnić wyłącznie zapasy paliw, takich jak:
benzyny silnikowe, benzyny lotnicze, paliwa lotnicze typu benzyny do silników odrzutowych
(paliwa lotnicze do silników odrzutowych na bazie nafty lub JP4), materiały pędne do
12
silników lotniczych na bazie nafty, inne nafty, olej napędowy i lekki olej opałowy (średnie
destylaty) oraz ciężki olej opałowy (o niskiej bądź wysokiej zawartości siarki), i przeliczenie
ich na ekwiwalent ropy naftowej poprzez pomnożenie ich ilości przez współczynnik 1,2.
Ponadto art. 9 ust. 5 (w zw. z art. 9 ust. 2 i 3) dyrektywy 2009/119/WE stanowi, że każde
państwo członkowskie, które nie podjęło na cały okres danego roku kalendarzowego
zobowiązania do utrzymywania zapasów specjalnych wynoszących co najmniej 30 dni,
zapewnia, aby co najmniej jedna trzecia jego obowiązkowej wielkości zapasów była
przechowywana w postaci kategorii produktów zdefiniowanych załącznika B rozdział 4 do
rozporządzenia (WE) nr 1099/2008, tj.:
–
etan,
–
LPG,
–
benzyna silnikowa,
–
benzyna lotnicza,
–
paliwo lotnicze typu benzyny do silników odrzutowych (paliwo lotnicze do
silników odrzutowych na bazie nafty lub JP4),
–
materiały pędne do silników lotniczych na bazie nafty,
–
inne nafty,
–
oleje napędowe i lekkie oleje opałowe (średnie destylaty),
–
ciężki olej opałowy (o niskiej bądź wysokiej zawartości siarki),
–
benzyna lakowa i benzyny przemysłowe,
–
smary,
–
bitumen,
–
woski parafinowe,
–
koks naftowy.
Z przepisu art. 9 ust. 3 wynika dodatkowy wymóg zapewnienia przez państwa członkowskie
odpowiedniego udziału zapasów produktów gotowych dominujących w zużyciu
wewnętrznym (stanowiących łącznie co najmniej 75% konsumpcji wewnętrznej) w zapasach
ogółem. Dla każdej z wybranych przez państwo członkowskie kategorii paliw zapasy
powinny odpowiadać określonej liczbie dni średniego dziennego zużycia, ustalanego na
podstawie ekwiwalentu ropy naftowej w roku referencyjnym, określonym zgodnie
z przepisami art. 3. Ekwiwalenty ropy naftowej, o których mowa, obliczane są przez
zastosowanie współczynnika 1,2 sumy zagregowanych danych dotyczących „faktycznych
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2149
› Pobierz plik