Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy udoskonalenia systemu finansowania nauki i ułatwienia środowisku naukowemu podejmowania badań naukowych i prac rozwojowych m.in. przez wprowadzenie przepisów skutkujących usprawnieniem procedur i zasad przyznawania środków finansowych na naukę i ich większym dostosowaniem do specyfiki i charakteru finansowanych zadań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2086
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 249
druk-2086-cz-1
7) Forum Związków Zawodowych;
8) Wolnym Związkom Zawodowym „Sierpień 80”;
9) Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”;
10) Radzie Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki
Społecznej;
11) Obywatelom Nauki.
OMÓWIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH UWAG ZGŁOSZONYCH W RAMACH KONSULTACJI
SPOŁECZNYCH
1. Finansowanie inwestycji w zakresie dużej infrastruktury badawczej
Uwagi dotyczące Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej zgłosili:
Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”, Obywatele Nauki, Konfederacja Pracodawców
Prywatnych Lewiatan, Rada Główna Instytutów Badawczych.
Uwagi zgłoszone przez partnerów społecznych dotyczyły przede wszystkim
konieczności uwzględnienia w procesie decyzyjnym opinii tych samych partnerów
społecznych co w przypadku Krajowego Programu Badań. Jednak w ocenie MNiSW przy
tworzeniu Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej nie będzie konieczne zasięganie
opinii podmiotów konsultujących Program, gdyż jednym z kryteriów oceny wniosków będzie
zgodność przedsięwzięcia z Krajowym Programem Badań.
W odniesieniu do propozycji nowych regulacji dotyczących finansowania inwestycji
uwagi zgłosili: Rada Główna Instytutów Badawczych, Konferencja Rektorów Polskich
Uczelni Technicznych i Komitet Polityki Naukowej. Uwaga dotycząca uwzględnienia
w nowym art. 22a ustawy zaliczenia do kosztów zakupu oraz wytworzenia aparatury
naukowo-badawczej niestanowiącej dużej lub strategicznej infrastruktury badawczej
„środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych” została uwzględniona ze względu
na fakt, że obecnie aparatura naukowo-badawcza jest wyposażana w różnego rodzaju
oprogramowanie, nabywane również jako dodatkowe wyposażenie urządzeń, niezbędne do
ich funkcjonowania. Również uwaga KRPUT dotycząca uwzględnienia finansowania
aparatury naukowo-badawczej w ramach środków na badania realizowane przez młodych
naukowców i uczestników studiów doktoranckich (art. 18 ust. 1 pkt 3) została uwzględniona.
40
2. Zwiększenie stopnia koncentracji środków finansowych przeznaczonych na
upowszechnianie nauki
W odniesieniu do działalności upowszechniającej naukę (DUN) uwagi zgłoszone
przez: Obywateli Nauki i jednostki naukowe dotyczyły kwestii zachowania finansowania
bibliotek naukowych niewchodzących w skład jednostek naukowych. Podobne uwagi zostały
zgłoszone również w ramach uzgodnień międzyresortowych i w całości uwzględnione.
Pozostałe uwagi dotyczące DUN, zgłoszone przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk,
dotyczyły w szczególności objęcia finansowaniem bibliotek naukowych wchodzących
w skład jednostek naukowych, jednak ze względu na fakt, że jednostki naukowe otrzymują
środki finansowe na upowszechnianie nauki w ramach dotacji na utrzymanie potencjału
badawczego (działalność statutowa), zdecydowano o nieuwzględnieniu tej uwagi.
Postulowano również objęcie finansowaniem w ramach DUN (Obywatele Nauki) utrzymania
i poszerzania zasobów bibliotecznych, w tym zasobów elektronicznych. Propozycji nie
uwzględniono, gdyż byłoby to finansowanie działalności statutowej bibliotek.
3. Usprawnienie procedur i zasad przyznawania środków finansowych na naukę
Propozycje dotyczące trybu przyznawania i rozliczania środków na naukę,
polegające na ograniczeniu roli zespołów oceniających w przypadku możliwości
przyznawania środków finansowych na podstawie mierzalnych danych uwzględnianych
w algorytmach, wzbudziły zastrzeżenia Rady Głównej Instytutów Badawczych, PKPP
Lewiatan, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Komitetu Polityki Naukowej.
Głównym zastrzeżeniem jest rezygnacja z wydawania decyzji administracyjnych,
w przypadkach gdy określenie wysokości środków nastąpi wyłącznie na podstawie danych
liczbowych ujętych w odpowiednim algorytmie. Dodatkowo jako wadę rozwiązania
wskazano brak trybu odwoławczego od przyznawanych w ten sposób dotacji. Po analizie
uwag zdecydowano o pozostawieniu zaproponowanych przepisów bez większych zmian.
W ocenie MNiSW zasięganie opinii, w przypadku gdy wysokość dotacji zależy od algorytmu
nieobejmującego żadnych elementów uznaniowych, jest zbędne.
Ponadto brak decyzji administracyjnej nie oznacza odebrania jednostce naukowej
prawa do zwrócenia się do Ministra z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, co
wskazano w art. 14. Co więcej ewentualne pomyłki w kwotach przyznanych dotacji mogą być
spowodowane wyłącznie błędnymi danymi przedstawionymi przez jednostki naukowe,
41
natomiast w przypadku kwot nienależnie pobranych sankcje określają odpowiednie przepisy
o finansach publicznych.
W odniesieniu do trybu przyznawania środków finansowych na naukę Obywatele
Nauki podnieśli również zastrzeżenie dotyczące jawności danych recenzentów i ekspertów
oceniających wnioski. Biorąc również pod uwagę fakt, że wnioskodawcy ubiegający się
o środki finansowe z budżetu nauki mają zagwarantowany dostęp do każdego dokumentu,
w tym także do recenzji i innych dokumentów powstałych przy rozpoznawaniu ich wniosku,
a nazwiska członków organów doradczych ministra właściwego do spraw nauki oraz
zespołów opiniodawczych i specjalistycznych, powoływanych na mocy ustawy o zasadach
finansowania nauki, są każdorazowo publikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego oraz na stronie internetowej resortu, obowiązek zapewniania dostępu
do informacji o działaniach Ministra i obsługującego go urzędu należy uznać za spełniony.
Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność” oraz Prezes Polskiej Akademii Nauk
zwrócili również uwagę na propozycje przepisów dotyczące katalogu przekształceń jednostek
naukowych, opisanych w art. 18 ust. 2. W ocenie resortu nauki restrukturyzacja powinna
prowadzić do poprawy jakości i efektywności jednostek naukowych, nie zaś do ich likwidacji.
Jednak jeżeli jednostka naukowa otrzymuje kategorię C i nie jest w stanie się
zrestrukturyzować dla podniesienia jakości badań naukowych lub jej dalsze funkcjonowanie
jest bezprzedmiotowe ze względu na niską efektywność naukową, to finansowanie takiego
podmiotu z budżetu nauki nie ma dalszego uzasadnienia. Nie wyklucza się możliwości
działań restrukturyzacyjnych bez konieczności przekształcania jednostki – katalog
przekształceń nie ma charakteru zamkniętego, w związku z czym nie będzie stanowił
przeszkody dla finansowania wewnętrznych działań restrukturyzacyjnych podejmowanych
przez daną jednostkę, tj. bez konieczności dokonywania przekształceń tej jednostki w inny
rodzaj jednostki naukowej. Dodatkowo jednostki naukowe kategorii C będą mogły
otrzymywać środki na restrukturyzację.
W odniesieniu do propozycji ustawowego określenia elementów wpływających na
wysokość dotacji na utrzymanie potencjału badawczego Komitet Polityki Naukowej, Rada
Główna Instytutów Badawczych oraz PKPP Lewiatan zgłosiły szczegółowe uwagi dotyczące
poszczególnych elementów, jak np. wpływu rodzaju jednostki naukowej na wysokość dotacji.
Jednak w opinii MNiSW rodzaj jednostki uwzględniany przez odpowiedni współczynnik,
uwzględniający zadania różnych rodzajów jednostek naukowych i specyfikę ich działalności,
powinien pozostać. Należy nadmienić, że w procesie oceny działalności jednostek naukowych
42
i przyznawania kategorii naukowych stosowane są zróżnicowane kryteria, w zależności od
rodzaju jednostki naukowej.
Najwięcej wątpliwości zgłoszono w odniesieniu do propozycji ograniczenia
przyznawania środków finansowych dla najsłabszych jednostek naukowych oraz czasowego
ograniczenia przyznawania dotacji na restrukturyzację. Uwagi zgłoszone przez Krajową
Sekcję Nauki NSZZ „Solidarność”, Radę Główną Instytutów Badawczych oraz Prezesa
Polskiej Akademii Nauk wskazywały na znaczne ograniczenie dotacji statutowej (6 miesięcy
roku następującego po roku przyznania kategorii C oraz połowa wysokości dotacji). Należy
podkreślić, że celem zmiany ustawy o zasadach finansowania nauki jest koncentracja
środków budżetowych na najlepszych jednostkach naukowych, a tym samym przyspieszenie
restrukturyzacji jednostek słabych. Co więcej będą one mogły otrzymać dodatkowe środki na
cele związane z restrukturyzacją. Pierwotna propozycja przepisów wskazywała możliwość
uzyskania takiej dotacji wyłącznie na rok następujący po roku przyznania kategorii C.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska naukowego, zdecydowano także
o odstąpieniu od ograniczenia czasowego.
Propozycje modyfikacji przepisów dotyczących upoważnienia do wydania
rozporządzenia określającego kryteria przyznawania środków finansowych na utrzymanie
specjalnych urządzeń badawczych nie wzbudziły znacznych wątpliwości. Zastrzeżenia Rady
Głównej Instytutów Badawczych i Prezesa Polskiej Akademii Nauk dotyczyły możliwości
finansowania SPUB w uczelniach, a nie tylko w samych jednostkach naukowych, i zostały
uwzględnione.
4. Rozszerzenie dostępu do informacji o finansowaniu nauki w Polsce przez
zintegrowanie informatycznego systemu zarządzania nauką
Szczegółowe zastrzeżenia odnoszące się do Systemu Informacji o Nauce
i prowadzonego w jego ramach centralnego wykazu pracowników naukowych zgłosiły m.in.:
Rada Główna Instytutów Badawczych, Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych, Komitet
Polityki Naukowej, Obywatele Nauki, Rada Młodych Naukowców oraz Konferencja
Rektorów Polskich Uczelni Technicznych.
Uwagi dotyczyły m.in. odpowiedzialności kierownika jednostki za rzetelność
i terminowość wprowadzania danych do Systemu, w sytuacji gdy System nie działa
prawidłowo. Jednak art. 4c precyzyjnie wskazuje, że za prawidłowe działanie Systemu
odpowiedzialność ponosi minister właściwy do spraw nauki, w związku z czym zgłoszone
43
zastrzeżenia nie zostały uwzględnione. Ponadto uwagi dotyczyły zdefiniowania „pracownika
naukowego” oraz dokładnego określenia, których pracowników jednostki naukowe powinny
zgłaszać w Systemie. Ze względu na fakt, że art. 4c ust. 4 precyzyjnie wskazuje zarówno
pracowników naukowych, którzy powinni być zgłaszani w poszczególnych rodzajach
jednostek naukowych, jak i wskazuje, że przepis dotyczy osób zatrudnionych w jednostkach
naukowych przy realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach stosunku
pracy, uwag nie uwzględniono.
Zaproponowano również umieszczanie w Systemie danych osób nieposiadających
stopnia naukowego, uczestniczących w badaniach naukowych. Uwagę uwzględniono.
Uwzględniono również uwagę dotyczącą doprecyzowania kwestii zamieszczania
w centralnym wykazie pracowników naukowych informacji o podstawowym i dodatkowym
miejscu pracy. W ocenie MNiSW zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.
– Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowe miejsce pracy to uczelnia albo jednostka
naukowa, w której nauczyciel akademicki lub pracownik naukowy jest zatrudniony w pełnym
wymiarze czasu pracy, wskazana w akcie stanowiącym podstawę zatrudnienia jako
podstawowe miejsce pracy; przy czym w tym samym czasie podstawowe miejsce pracy może
być tylko jedno. Nie należy jednocześnie pojęcia podstawowego miejsca pracy utożsamiać
z oświadczeniem o wyrażeniu zgody na zaliczenie do liczby pracowników zatrudnionych
w danej jednostce przy realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych.
Wśród uwag znalazło się również zastrzeżenie co do wymogu podawania numeru
PESEL w centralnym systemie pracowników naukowych. Uwag nie uwzględniono ze
względu na fakt, że jest to dana niezbędna do prawidłowej weryfikacji osób zatrudnionych
w jednostkach naukowych i nie będzie to informacja publicznie dostępna. W wyniku analizy
zgłoszonych uwag zaproponowano zmiany w projekcie ustawy, polegające m.in. na
doprecyzowaniu katalogu danych o działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej, które
będą gromadzone w Systemie, oraz zakresu ich udostępniania, wskazania, na których
jednostkach będzie ciążył obowiązek wprowadzania danych, doprecyzowano także zakres
danych umieszczanych w centralnym wykazie pracowników naukowych i katalog
podmiotów, którym będzie przysługiwał dostęp do danych wprowadzanych do Systemu.
5. Pozostałe zmiany modyfikujące, precyzujące i porządkujące istniejące przepisy
Partnerzy społeczni zgłosili również szereg szczegółowych zastrzeżeń do
proponowanych zmian porządkujących.
44
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-2086-cz-1
› Pobierz plik
-
druk-2086-cz-2
› Pobierz plik