Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy udoskonalenia systemu finansowania nauki i ułatwienia środowisku naukowemu podejmowania badań naukowych i prac rozwojowych m.in. przez wprowadzenie przepisów skutkujących usprawnieniem procedur i zasad przyznawania środków finansowych na naukę i ich większym dostosowaniem do specyfiki i charakteru finansowanych zadań
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2086
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 249
druk-2086-cz-1
Art. 4b
Dla celów porządkowych wprowadzono do ustawy nowy art. 4b, który wskazuje, że
Minister będzie ogłaszał w dzienniku urzędowym Ministra komunikaty o przedsięwzięciach
w zakresie strategicznej infrastruktury badawczej, stanowiących PMDIB, komunikaty
o kategoriach przyznanych jednostkom naukowym oraz komunikaty o przyznanych dotacjach
ze środków finansowych na naukę.
W związku z tą zmianą uchyleniu uległ ust. 1 w art. 30 i ust. 6 w art. 42.
Art. 20, art. 22a i art. 22b
Zgodnie z projektem ustawy, finansowanie inwestycji służących potrzebom badań
naukowych lub prac rozwojowych będzie obejmowało zarówno dużą i strategiczną
infrastrukturę badawczą, jak i inwestycje budowlane i inwestycje budowlane dotyczące
strategicznej infrastruktury badawczej. W związku z wprowadzoną zmianą w art. 20 oraz
zmianami w art. 2 pkt 17 i 17a dotychczasowe art. 21 i art. 22 zostaną uchylone, natomiast
dodany zostanie art. 22a, który zasadniczo powtarza dotychczasowe regulacje dotyczące
formy finansowania inwestycji.
Koszty zakupu oraz wytworzenia aparatury naukowo-badawczej niestanowiącej
dużej lub strategicznej infrastruktury badawczej, zaliczanej do środków trwałych i wartości
niematerialnych i prawnych zgodnie z odrębnymi przepisami, będą mogły być wliczane do
kosztów realizacji zadań określonych w art. 5 pkt 1–4 i 7–10, tj.:
1) strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych zadań
finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju;
2) badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa
prowadzonych w ramach ww. strategicznych programów badań naukowych i prac
rozwojowych oraz innych zadań;
3) badań podstawowych i innych zadań finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki;
4) działalności statutowej;
5) współpracy naukowej z zagranicą;
6) zadań współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej albo
z niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
7) działalności upowszechniającej naukę;
8) programów i przedsięwzięć ustanawianych przez ministra właściwego do spraw nauki.
5
Do proponowanej regulacji dostosowane zostanie rozporządzenie ministra
właściwego do spraw nauki określające szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz
rozliczania środków finansowych na inwestycje (art. 22b ust. 1) oraz rozporządzenie
dotyczące warunków i trybu przyznawania oraz rozliczania pomocy publicznej lub pomocy
de minimis (art. 22b ust. 2) na finansowanie kosztów inwestycji opisanych w nowym art. 20.
Art. 23 ust. 1 pkt 4 i 5
Obok finansowania kosztów inwestycji, udział w przedsięwzięciach w zakresie
strategicznej infrastruktury badawczej, podejmowanych w ramach współpracy
międzynarodowej, wiąże się często z przekazywaniem wkładu pieniężnego na rzecz
wspólnego przedsięwzięcia.
W przypadku gdy podejmowane będzie ono w formie organizacji międzynarodowej
powołanej na podstawie umowy międzynarodowej, przyznawanie środków może przyjąć
formę składki przekazywanej bezpośrednio przez Ministra na rzecz instytucji lub organizacji
międzynarodowej.
W pozostałych przypadkach, kiedy podstawą prawną nie jest umowa
międzynarodowa, ale inny dokument określający zasady współpracy z partnerem
zagranicznym w ramach wspólnego międzynarodowego przedsięwzięcia, zastosowanie mogą
znaleźć zmodyfikowany art. 23 ust. 1 pkt 4 oraz nowy pkt 5, które mówią o wniesieniu
wkładu krajowego na rzecz udziału we wspólnym międzynarodowym programie lub
przedsięwzięciu, w tym w zakresie strategicznej infrastruktury badawczej, oraz
o finansowaniu działań związanych z wykorzystaniem strategicznej infrastruktury badawczej
zlokalizowanej za granicą.
Do proponowanej regulacji dostosowane zostanie rozporządzenie ministra
właściwego do spraw nauki określające szczegółowe kryteria i sposób przyznawania oraz
rozliczania środków finansowych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą oraz
rozporządzenie dotyczące warunków i trybu przyznawania oraz rozliczania pomocy
publicznej lub pomocy de minimis na finansowanie kosztów współpracy z zagranicą.
2. Zwiększenie stopnia koncentracji środków finansowych przeznaczonych na
upowszechnianie nauki
Obecnie o środki w ramach finansowania działalności upowszechniającej naukę
(DUN) mogą ubiegać się m.in. podmioty działające na rzecz nauki, tj. podmioty wykonujące
6
w sposób ciągły zadania z zakresu upowszechniania nauki, nieotrzymujące dotacji na
działalność statutową ze środków finansowych na naukę. Definicja jest bardzo ogólna,
a katalog uprawnionych podmiotów jest bardzo szeroki i obejmuje także przedsiębiorców,
o ile zakres ich działalności przewiduje takie zadania. Skutkuje to możliwością finansowania
dużej liczby bardzo różnorodnych zadań w ramach działalności upowszechniającej naukę.
Takie wsparcie finansowe ze strony budżetu nauki w wielu przypadkach prowadzi do
rozproszenia środków przeznaczonych na upowszechnianie nauki i nie przynosi pożądanych
efektów w jej promocji w Polsce, Europie i świecie.
Znaczna część środków w ramach DUN jest przeznaczana na dofinansowanie
wydawania czasopism naukowych oraz monografii, które nie zawsze promują najwybitniejsze
osiągnięcia polskich uczonych.
Art. 2 pkt 8
W związku z powyższym zaproponowano doprecyzowanie definicji DUN – w jej
myśl działalność upowszechniająca naukę powinna polegać na realizacji zadań wspierających
rozwój polskiej nauki przez upowszechnianie, promocję i popularyzację wyników
działalności badawczo-rozwojowej, innowacyjnej i wynalazczej, w tym w skali
międzynarodowej, a także zadań związanych z utrzymaniem zasobów bibliotecznych
o dużym znaczeniu dla nauki i jej dziedzictwa, nieobejmujących prowadzenia badań
naukowych lub prac rozwojowych.
Art. 25
W projekcie ustawy został doprecyzowany katalog zadań związanych
z upowszechnianiem nauki, tak aby środki finansowe były przeznaczane jedynie na zadania
najlepiej promujące osiągnięcia polskiej nauki. Finansowanie DUN będzie obejmowało:
1) promowanie rozwiązań innowacyjnych wykorzystujących wyniki badań naukowych
lub prac rozwojowych w ramach targów, wystaw i ekspozycji w kraju lub za granicą;
2) organizowanie lub udział w przedsięwzięciach upowszechniających, promujących
i popularyzujących osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne w kraju lub za
granicą;
3) upowszechnianie informacji naukowych i naukowo-technicznych w ramach
krajowych lub międzynarodowych konferencji naukowych;
4) podejmowanie innych działań szczególnie ważnych dla upowszechniania nauki.
Uchylony został przepis wskazujący podmioty, którym można przyznać środki na
7
finansowanie działalności upowszechniającej naukę ze względu na precyzyjne wskazanie tych
podmiotów w art. 9 pkt 3 i 4.
Środki finansowe przeznaczone na finansowanie działalności upowszechniającej
naukę będą przyznawane również bibliotekom naukowym niewchodzącym w skład jednostek
naukowych, o których mowa w art. 2 pkt 9 lit. a–c, na:
1) utrzymanie unikalnych w skali kraju zasobów bibliotecznych o istotnym znaczeniu dla
nauki lub jej dziedzictwa;
2) opracowywanie naukowych zasobów bibliotecznych;
3) udostępnianie zasobów bibliotecznych w formie elektronicznej.
W ramach działalności upowszechniającej naukę nadal będą finansowane potrzeby
własne ministrów kierujących działami administracji rządowej i kierowników centralnych
organów administracji rządowej dotyczące ww. zadań, ale także dotyczące zadań związanych
ze sporządzaniem ekspertyz, opinii i ocen naukowych.
Potrzeby własne ministra właściwego do spraw nauki, dotyczące ww. zadań
określonych w zmienionym ust. 1 oraz zadań związanych ze sporządzaniem ekspertyz, opinii
i ocen naukowych, będą nadal finansowane ze środków finansowych wyodrębnionych
w planie finansowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o zasadach finansowania nauki.
Ponadto wydawcy czasopism, w tym uczelnie i jednostki naukowe, którzy
zapewniają otwarty dostęp do publikowanych czasopism przez sieć Internet, będą mogli
otrzymać środki finansowe na realizację zadań mających na celu podniesienie poziomu
naukowego i poziomu umiędzynarodowienia wydawanych czasopism naukowych oraz
upowszechnianie informacji o wynikach badań naukowych lub prac rozwojowych, w tym
w szczególności na:
1)
udział zagranicznych recenzentów w ocenie publikacji;
2)
udział zagranicznych naukowców w składzie rady naukowej czasopisma;
3)
stworzenie anglojęzycznych wersji wydawanych publikacji;
4)
digitalizację publikacji i monografii naukowych w celu zapewnienia otwartego
dostępu do nich przez sieć Internet;
5)
wdrożenie procedur zabezpieczających oryginalność publikacji naukowych.
Do proponowanej regulacji dostosowane zostanie rozporządzenie ministra
właściwego do spraw nauki określające szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz
8
rozliczania środków finansowych na finansowanie działalności upowszechniającej naukę,
z uwzględnieniem oceny wniosków obejmujących zadania z zakresu DUN, planowane przez
podmiot ubiegający się o środki finansowe do realizacji w ciągu całego roku kalendarzowego.
Dostosowaniu ulegnie także rozporządzenie dotyczące warunków i trybu
przyznawania oraz rozliczania pomocy publicznej lub pomocy de minimis na finansowanie
kosztów działalności upowszechniającej naukę.
3. Usprawnienie procedur i zasad przyznawania środków finansowych na naukę
Poza konkursowym finansowaniem badań naukowych w formie różnorodnych
projektów badawczych, finansowanie nauki wypełniać powinno określone zadania, m.in.
wspierać potencjał jednostek naukowych, wpływać na rozwój naukowy młodych naukowców
w miejscu zatrudnienia, prowadzić do stałego unowocześniania infrastruktury badawczej,
stymulować procesy konsolidacji i restrukturyzacji jednostek naukowych, zwiększać
mobilność kadry naukowej, promować najlepszych naukowców nagrodami Ministra. Obecnie
stosowany tryb przyznawania i rozliczania środków finansowych na realizację tych zadań nie
zawsze dopasowany jest do ich charakteru i specyfiki.
W celu lepszego dostosowania trybu przyznawania środków finansowych na naukę
do specyfiki i charakteru zadań oraz w celu ograniczenia kosztów ich obsługi zaproponowano
następujące zmiany:
Art. 9a
Aby wykluczyć ryzyko wystąpienia sytuacji, w których Minister lub podlegające mu
agencje wykonawcze przyznają środki finansowe jednostkom naukowym znajdującym się
pod zarządem komisarycznym bądź znajdującym się w toku likwidacji albo postępowania
upadłościowego, wprowadzono do ustawy stosowne ograniczenia.
Natomiast w przypadku gdy powyższe okoliczności zostaną ujawnione już po
wydaniu decyzji o przyznaniu środków finansowych lub po zawarciu umowy o finansowanie
projektu, Minister, Centrum Nauki lub Centrum Rozwoju uchylają decyzję o przyznaniu
środków finansowych lub odstępują od umowy o finansowanie projektu.
Zmiany te wpłyną pozytywnie na przejrzystość zasad przyznawania środków
finansowych na naukę, wykluczając już na wstępie podmioty, których sytuacja finansowa jest
niepewna i powodowałaby ryzyko wykorzystania przyznanych środków niezgodnie
z przeznaczeniem.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
druk-2086-cz-1
› Pobierz plik
-
druk-2086-cz-2
› Pobierz plik