Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
c) w formacie podpisywanej wiadomości zostaną umieszczone, jako podpisane atrybuty:
- atrybuty obligatoryjne według specyfikacji technicznej źTSI TS 101 733 oraz
- atrybuty dodatkowe: "deklarowany czas złożenia podpisu" (ang. signing-time), zawierający
czas złożenia podpisu kodowany zgodnie z typem żeneralizedTime; czas ten nie może być
wcześniejszy niż 15 miesięcy od daty zawartej w polu dataWaznosci, o którym mowa w lit. b,
oraz "rodzaj zobowiązania" zawierający identyfikator obiektu:
commitmentType OBJECT IDENTIFIER ::=iso(1) member-body(2) us(840)
rsadsi(113549) pkcs(1) 9 16 6 5,
wskazujący, że podpisujący zaaprobował podpisywane dane.
– 13 –
Załącznik nr 2
WZÓR HOLOżRAMU
Opis:
1. Hologram o wymiarach 10 x 9 mm i grubości 10 µm lub innej, na tyle małej, że przy
próbie odklejenia hologram ulega samodestrukcji, wykonany w technice 2D/3D.
2. Na hologram, w sposób trwały i nieusuwalny, nanosi się datę ważności (w formacie dd-
mm-rr).
– 14 –
U Z A S A D N I E N I E
Projekt niniejszego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 201 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U.
z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.)
Ustawą z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. 675) w upoważnieniu do wydania projektowanego rozporządzenia
zmieniono wytyczne dotyczące prawa do dodatkowego przedłużenia okresu odbywania
studiów doktoranckich o czas trwania urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu
macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach
urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego.
Dotychczas zagadnienia będące przedmiotem niniejszego rozporządzenia uregulowane
były w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r.
w sprawie studiów doktoranckich oraz stypendiów doktoranckich (Dz. U. Nr 225, poz. 1351).
Na podstawie art. 36 ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz innych ustaw
rozporządzenie to zostało czasowo utrzymane w mocy do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie zmienionego upoważnienia, nie dłużej jednak niż
przez sześć miesięcy od dnia wejścia w życie wspomnianej ustawy zmieniającej, tj. do dnia
17 grudnia 2013 r. Jednocześnie, ze względu na planowaną nowelizację ustawy – Prawo
o szkolnictwie wyższym, odstąpiono w rozporządzeniu od określania czasu trwania studiów
doktoranckich. Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami, czas trwania studiów zostanie
określony w przepisach zmienionej ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
W projekcie wykorzystano szczegółowe rozwiązania określone w dotychczasowym
rozporządzeniu, wprowadzając zmiany mające dostosować przepisy akty wykonawczego do
przepisów dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem.
Wprowadzono także zmiany o charakterze redakcyjnym. Najważniejszą zmianą w stosunku
do obecnie obowiązującego rozporządzenia jest poszerzenie katalogu sytuacji, w których
kierownik studiów udziela doktorantowi urlopu w związku z macierzyństwem, o urlop
rodzicielski (§ 7 ust. 2 projektu rozporządzenia). Zmiana ta ma na celu dostosowanie
przepisów rozporządzenia do nowelizacji kodeksu pracy oraz zapewnienie doktorantom
równych praw w zakresie korzystania z urlopów związanych z macierzyństwem w stosunku
do osób pracujących zawodowo. Ponadto, dokonano zmian mających na celu
wyeliminowanie możliwych niejasności w interpretacji przepisów rozporządzenia. W § 6
– 15 –
projektowanego rozporządzenia doprecyzowano, że zastrzeżenia doktorantów od
rozstrzygnięcia kierownika studiów doktoranckich w jednostce naukowej rozpatruje jej
dyrektor. W § 7 ust. 3 określającym katalog sytuacji, w których kierownik studiów
doktoranckich może przedłużyć studia doktoranckie pominięto sformułowanie
„w szczególności” (występujące w § 11 ust. 2 obowiązującego rozporządzenia), aby
jednoznacznie wskazać, że katalog ten ma charakter zamknięty. Z uwagi na to, że ostatnie
ważne legitymacje papierowe doktoranta zostały wydane w październiku 2013 r. (stosownie
do § 31 ust. 1 obowiązującego rozporządzenia) regulacje dotyczące zasad wydawania takich
legitymacji oraz obowiązującego wzoru zostały wykreślone z projektu rozporządzenia. Aby
nadać rozporządzeniu bardziej przejrzystą i zgodną z zasadami legislacji formę zredukowano
liczbę paragrafów z 33 do 18, dążąc do umieszczenia treści jednolitych tematycznie
w jednym paragrafie. Pozwoliło to na znaczne skrócenie tekstu projektu rozporządzenia przy
zachowaniu wszystkich regulacji z obowiązującego rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm krajowych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597),
w związku z czym nie podlega obowiązkowi notyfikacji.
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej
Projektowane rozporządzenie stanowi wyłączną domenę prawa krajowego i nie jest
objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 16 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowana zmiana rozporządzenia oddziałuje na uczelnie i jednostki naukowe
prowadzące studia doktoranckie, a także na doktorantów kształcących się w tych uczelniach
i jednostkach naukowych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania do:
1) Rady żłównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
2) Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
3) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
4) Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
5) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
6) Krajowej Reprezentacji Doktorantów,
7) Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej
oraz do następujących partnerów społecznych:
1) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
2) Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”,
3) Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP,
4) Forum Związków Zawodowych,
5) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
6) Konfederacji Lewiatan,
7) Związku Rzemiosła Polskiego,
8) Business Centre Club,
9) Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”,
10) Wolnych Związków Zawodowych „Sierpień 80”.
Projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik