Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
1) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej,
2) Business Centre Club,
3)
Związkowi Rzemiosła Polskiego,
4) Konfederacji Lewiatan,
5)
Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”,
6)
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
7)
Radzie Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
8)
Żorum Związków Zawodowych,
9)
Wolnym Związkom Zawodowym „Sierpień 80”,
10) Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”.
Projekt rozporządzenia został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji zgodnie
z § 11a ust. 2 pkt 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje skutków dla budżetu
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
27/12-kt
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A N A U K I I S Z K O L N I C T W A W Y Ż S Z E G O 1)
z dnia
w sprawie minimalnego zakresu postanowień regulaminu ustalania wysokości,
przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów
Na podstawie art. 186 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Postanowienia regulaminu ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania
świadczeń pomocy materialnej dla studentów, zwanych dalej „świadczeniami”, określają co
najmniej:
1)
szczegółowe kryteria przyznawania:
a)
stypendium socjalnego, w tym wysokość dochodu na osobę w rodzinie studenta
uprawniającą do ubiegania się o to stypendium,
b) stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych uwzględniające stopień
niepełnosprawności,
c)
stypendium rektora dla najlepszych studentów, w tym sposób wyłaniania nie więcej
niż 10% najlepszych studentów uczelni,
d) zapomogi;
2)
szczegółowy tryb przyznawania świadczeń, w tym:
a)
terminy składania wniosków o przyznanie świadczeń,
b) organ właściwy do przyznawania poszczególnych świadczeń i rozpatrywania
odwołań albo wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy;
3)
sposób i termin wypłaty świadczeń;
4)
wzory wniosków o przyznanie świadczeń zawierające pouczenie dotyczące przepisów
stosowanych przy udzielaniu pomocy materialnej dla studentów;
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650.
– 2 –
5)
wykaz dokumentów dołączanych do wniosku o przyznanie świadczenia w zależności od
rodzaju świadczenia;
6)
wzór oświadczenia o niepobieraniu świadczeń na innym kierunku studiów;
7)
wysokość świadczeń lub sposób jej ustalania w zależności od:
a)
wysokości dochodu na osobę w rodzinie studenta – w przypadku stypendium
socjalnego, w tym w zwiększonej wysokości z tytułu zamieszkania w domu
studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, również z niepracującym
małżonkiem lub dzieckiem studenta,
b) średniej ocen lub osiągnięć naukowych, artystycznych lub wyników sportowych we
współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym – w przypadku stypendium
rektora dla najlepszych studentów,
c)
stopnia niepełnosprawności – w przypadku stypendium specjalnego dla osób
niepełnosprawnych,
d) stopnia wpływu zdarzenia losowego na sytuację materialną studenta – w przypadku
zapomogi;
8)
okres, na który są przyznawane (semestr, rok akademicki) stypendia, z uwzględnieniem
czasu trwania oraz organizacji roku akademickiego.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2014 r.
MINISTER
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
– 3 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zakresu
postanowień regulaminu ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy
materialnej dla studentów stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art.
186 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 572, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia …
o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Projekt rozporządzenia określa zakres postanowień regulaminu ustalania wysokości,
przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów, ustalonego przez
rektora w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego, na podstawie
art. 186 ust. 1 ustawy.
W § 1 projekt zawiera listę obowiązkowych postanowień ww. regulaminu, tym samym
zobowiązuje rektorów działających w tym zakresie w porozumieniu z uczelnianym organem
samorządu studenckiego do uregulowania, według jednolitego dla wszystkich uczelni wykazu
szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania oraz wypłacania świadczeń pomocy
materialnej dla studentów, tj. stypendium socjalnego, stypendium rektora dla najlepszych
studentów, stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych i zapomogi.
Z uwagi na okresy, na które przyznawane są stypendia (semestr lub rok akademicki),
rozporządzenie powinno wejść w życie z początkiem roku akademickiego następującego po
dniu wejścia w życie ustawy, tj. z dniem 1 października 2014 r.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii źuropejskiej.
– 4 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1.
Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie do uczelni publicznych
i niepublicznych oraz kościelnych szkół wyższych, realizujących zadania związane
z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów na podstawie art. 173 ust. 1–3 oraz 8 ustawy.
Projektowane rozporządzenie nie zwiększy obowiązków uczelni, a zatem nie będzie
powodowało dla nich dodatkowego obciążenia. W dotychczasowym stanie prawnym rektorzy
również mieli obowiązek ustalania ww. regulaminów. Określenie minimalnego zakresu
postanowień regulaminu uporządkuje i ujednolici proces jego tworzenia oraz poprawi jego
jakość i w tym kontekście może wpłynąć pozytywnie na realizację przez uczelnie
ustawowych zadań związanych z udzielaniem bezzwrotnej pomocy materialnej dla
studentów.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia może spowodować potrzebę uzupełnienia
lub modyfikacji dotychczas ustanowionych regulaminów ustalania wysokości, przyznawania
i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów. Jednakże prace te zostaną
zrealizowane w ramach dostosowania ich postanowień do zmian w obszarze pomocy
materialnej dla studentów wynikających z przepisów ustawy z dnia … o zmianie ustawy
– Prawo o szkolnictwie wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
2.
Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do zaopiniowania przez następujących partnerów
społecznych:
1)
Konfederację Lewiatan,
2)
Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
Business Centre Club – Związek Pracodawców,
4)
Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”,
5)
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
6)
Radę Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP,
7)
Związek Rzemiosła Polskiego,
8)
Forum Związków Zawodowych,
9)
Krajową Sekcję Nauki NSZZ „Solidarność”,
10) Wolne Związki Zawodowe „Sierpień 80” Zarząd Krajowy,
11) Zrzeszenie Studentów Polskich,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik