Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
Załącznik nr 2
SPOSÓB PODZIAŁU I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI NA FINANSOWANIE
ZWIĘKSZENIA WYSOKO CI STYPENDIÓW DOKTORANCKICH, O KTÓRYCH
MOWA W ART. 200A USTAWY, DLA NIE WIĘCEJ NIŻ 30% NAJLEPSZYCH
DOKTORANTÓW, W UCZELNIACH PUBLICZNYCH I NIEPUBLICZNYCH
1. Z określonej w budżecie państwa dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań
projakościowych wydziela się środki przeznaczone na zwiększenie stypendiów
doktoranckich, o których mowa w art. 200a ustawy, dla nie więcej niż 30% najlepszych
doktorantów, w uczelniach publicznych i niepublicznych.
2. Roczną dotację dla uczelni określa się jako iloczyn liczby równej 30% najlepszych
uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich w tej uczelni (zaokrąglonej w dół do
pełnych jednostek) oraz kwoty 10 000 zł.
3. rodki na finansowanie zwiększenia stypendiów doktoranckich, o których mowa
w ust. 1, w uczelniach publicznych i niepublicznych są przekazywane ze środków budżetu
państwa, będących w dyspozycji ministra, w ciągu roku budżetowego w transzach
miesięcznych, na podstawie planu dotacji ustalonego przez ministra.
– 8 –
Załącznik nr 3
SPOSÓB PODZIAŁU I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI NA
DOFINANSOWANIE PODSTAWOWYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
UCZELNI POSIADAJĄCYCH OCENĘ WYRÓŻNIAJĄCĄ NA PODSTAWIE OPINII
POLSKIEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
1. Z określonej w budżecie państwa dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań
projakościowych wydziela się część przeznaczoną na dofinansowanie przez okres trzech lat
nie więcej niż dwudziestu pięciu podstawowych jednostek posiadających ocenę wyróżniającą
na podstawie opinii Komisji dotyczącej oceny kształcenia, o których mowa w art. 49 ust. 1
pkt 2 i ust. 5 ustawy.
2. Minister dokonuje podziału dotacji, o której mowa w ust. 1, raz na trzy lata.
3. Podstawowej jednostce posiadającej ocenę wyróżniającą na podstawie opinii
Komisji przyznaje się w pierwszym roku dofinansowanie w ramach dotacji, o której mowa
w ust. 1, w wysokości nie większej niż 1 000 000 zł. W przypadku podstawowej jednostki
posiadającej więcej niż jedną ocenę wyróżniającą, dotacja jest przyznawana odrębnie z tytułu
każdej z tych ocen.
4. Wysokość dofinansowania podstawowej jednostki w ramach dotacji, o której mowa
w ust. 1, w dwóch kolejnych latach może być zwaloryzowana przez ministra o średnioroczny
wskaźnik, o którym mowa w art. 94b ust. 3 ustawy.
5. Wysokość dofinansowania, o którym mowa w ust. 2, jest ustalana według wzoru:
∑
gdzie:
DUi
– oznacza kwotę dofinansowania dla i-tej podstawowej jednostki posiadającej
ocenę wyróżniającą na podstawie opinii Komisji, przyznaną odrębnie z tytułu
każdej z ocen wyróżniających, o których mowa w ust. 3,
DC
– oznacza kwotę dotacji podmiotowej przeznaczonej na dofinansowanie
podstawowych jednostek posiadających ocenę wyróżniającą na podstawie opinii
Komisji,
Wks
– oznacza wagę składnika kadry samodzielnej,
Lprofi – przeciętną liczbę nauczycieli akademickich (w przeliczeniu na pełne etaty)
posiadających tytuł naukowy profesora lub profesora sztuki, zatrudnionych
– 9 –
w i-tej podstawowej jednostce posiadającej ocenę wyróżniającą na podstawie
opinii Komisji,
Ldrhi – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich (w przeliczeniu na pełne
etaty) posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub stopień
doktora habilitowanego sztuki, zatrudnionych w i-tej podstawowej jednostce
posiadającej ocenę wyróżniającą na podstawie opinii Komisji,
Wkp
– oznacza wagę składnika dla pozostałych nauczycieli akademickich,
Lpni
– oznacza przeciętną liczbę pozostałych nauczycieli akademickich
(w przeliczeniu na pełne etaty), zatrudnionych w i-tej podstawowej jednostce
posiadającej ocenę wyróżniającą na podstawie opinii Komisji,
Wsd
– oznacza wagę składnika studencko-doktoranckiego,
Lsi
– oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych ocenionego kierunku
studiów i poziomu kształcenia (z wyłączeniem osób po ostatnim roku studiów
bez egzaminu dyplomowego) w i-tej podstawowej jednostce posiadającej ocenę
wyróżniającą na podstawie opinii Komisji,
Ldi
– oznacza liczbę uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich
(z wyłączeniem osób pozostających z i-tą jednostką w stosunku pracy) w i-tej
podstawowej jednostce posiadającej ocenę wyróżniającą na podstawie opinii
Komisji,
n
– oznacza liczbę podstawowych jednostek wybranych do dofinansowania.
6. Dla poszczególnych składników we wzorze, o którym mowa w ust. 5, określa się
następujące wartości:
1)
0,5 – dla wagi składnika kadry samodzielnej Wks;
2)
0,3 – dla wagi składnika pozostałych nauczycieli akademickich Wkp;
3)
0,2 – dla wagi składnika studencko-doktoranckiego Wsd.
7. Na potrzeby obliczenia dotacji dla podstawowej jednostki posiadającej więcej niż
jedną ocenę wyróżniającą, o której mowa w ust. 3, dane do wzoru określonego w ust. 5
uwzględnia się na zasadach przyjętych dla odrębnych jednostek – dla każdej z tych ocen
wyróżniających.
8. Dotacja na dofinansowanie podstawowych jednostek posiadających ocenę
wyróżniającą na podstawie opinii Komisji jest przekazywana ze środków budżetu państwa,
będących w dyspozycji ministra, w ciągu roku budżetowego w transzach miesięcznych, na
podstawie planu dotacji ustalonego przez ministra.
– 10 –
9. Pierwszego podziału dotacji na dofinansowanie nie więcej niż dwudziestu pięciu
podstawowych jednostek posiadających ocenę wyróżniającą na podstawie opinii Komisji,
minister dokonuje, uwzględniając jednostki wyróżnione począwszy od 2012 r. i posiadające
kategorię A+ w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki
(Dz. U. Nr 96, poz. 615, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2013 r.
poz. 675).
10. Dotację przyznaje się nie więcej niż trzem podstawowym jednostkom posiadających
ocenę wyróżniającą na podstawie opinii Komisji, spełniających warunki, o których mowa
w ust. 9.
11. Kolejnego podziału dotacji minister dokonuje uwzględniając podstawowe jednostki,
które otrzymały ocenę wyróżniającą na podstawie opinii Komisji w okresie rozpoczynającym
się w dniu 1 stycznia roku, w którym dokonano poprzedniego podziału dotacji, a kończącym
się w dniu 31 grudnia roku poprzedzającego rok dokonywanego podziału dotacji.
– 11 –
Załącznik nr 4
SPOSÓB PODZIAŁU I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI NA
DOFINANSOWANIE PODSTAWOWYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
UCZELNI W ZAKRESIE WDRAŻANIA SYSTEMÓW POPRAWY JAKO CI
KSZTAŁCENIA ORAZ KRAJOWYCH RAM KWALIFIKACJI
1. Z określonej w budżecie państwa dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań
projakościowych można wydzielić środki przeznaczone na dofinansowanie podstawowych
jednostek, wdrażających systemy poprawy jakości kształcenia oraz Krajowe Ramy
Kwalifikacji, zwane dalej „dotacją na poprawę jakości kształcenia”.
2. Dotacja na poprawę jakości kształcenia dla podstawowej jednostki nie przekracza
w danym roku budżetowym kwoty 1 000 000 zł.
3. Podstawowe jednostki otrzymujące dotację na poprawę jakości kształcenia są
wyłaniane w drodze konkursu ogłaszanego przez ministra.
4. Konkurs ogłasza się:
1)
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra;
2)
w urzędzie obsługującym ministra, w miejscu przeznaczonym do zamieszczania
ogłoszeń;
3)
na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.
5. Ogłoszenie o konkursie można także zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu
ogólnopolskim.
6. Ogłoszenie o konkursie zawiera informacje o:
1)
przedmiocie konkursu;
2)
zasadach przyznawania dotacji na poprawę jakości kształcenia;
3)
szczegółowych warunkach przystąpienia do konkursu;
4)
terminie, miejscu i sposobie składania wniosków;
5)
dokumentach, które należy dołączyć do wniosku;
6)
trybie i kryteriach stosowanych przy ocenie wniosków.
7. W konkursie może wziąć udział podstawowa jednostka, która opracowała
i przedłożyła ministrowi opis wdrażania systemu poprawy jakości kształcenia oraz
Krajowych Ram Kwalifikacji.
8. Minister powołuje komisję konkursową w celu oceny złożonych wniosków
i sporządzenia listy rankingowej podstawowych jednostek, którym Komisja proponuje się
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik