Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Rozporządzenie będzie oddziaływało na jednostki, które będą składały wniosek
o nadanie statusu Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego, czyli na:
1) podstawowe jednostki organizacyjne uczelni,
2) centra naukowe działające w strukturze uczelni,
3) centra naukowe utworzone na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.
– Prawo o szkolnictwie wyższym,
4) konsorcja naukowe,
5) na podmioty wchodzące w skład centrów naukowych i konsorcjów naukowych,
o których mowa w pkt 2–4.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania do następujących partnerów
społecznych:
1) Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
2) Polskiej Komisji Akredytacyjnej,
3) Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów,
4) Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
5) Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
6) Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
7) Konferencji Episkopatu Polski,
8) Polskiej Akademii Nauk,
9) Rady Głównej Instytutów Badawczych,
10) Polskiej Akademii Umiejętności,
11) Komitetu Polityki Naukowej,
– 10 –
12) Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych,
13) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
14) Narodowego Centrum Nauki,
15) Rady Młodych Naukowców,
16) Parlamentu Studentów RP,
17) Krajowej Reprezentacji Doktorantów,
18) Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej,
19) Konfederacja Lewiatan,
20) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
21) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
22) Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
23) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
24) Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
25) Związku Rzemiosła Polskiego,
26) Forum Związków Zawodowych,
27) Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”,
28) Wolnych Związków Zawodowych „Sierpień 80” Zarząd Krajowy.
Projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji zgodnie z § 11a
ust. 2 pkt 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
3. Wpływ rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym na bud et państwa
i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
– 11 –
4. Wpływ rozporz dzenia na rynek pracy
Regulacja może mieć pozytywny wpływ na rynek pracy z uwagi na możliwość
stworzenia nowych miejsc pracy w tych jednostkach. Jednostki, którym zostanie nadany
status KNOW, po spełnieniu warunków i na podstawie kryteriów określonych
w przedmiotowym rozporządzeniu, otrzymają bowiem dodatkowe finansowanie, które
zostało określone na podstawie innych przepisów, wydanych na podstawie art. 96a ustawy
z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn.
zm.). Jednak w związku z charakterem dotacji projakościowej, w tym z dużą swobodą
podejmowania decyzji co do jej wydatkowania, nie jest obecnie możliwe dokładne określenie
– z punktu widzenia prawodawcy – jakichkolwiek parametrów potencjalnego pozytywnego
wpływu.
5. Wpływ rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja może mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Jednostki, którym zostanie
nadany status KNOW, po spełnieniu warunków i na podstawie kryteriów określonych
w przedmiotowym rozporządzeniu, otrzymają bowiem dodatkowe finansowanie, które
zostało określone na podstawie innych przepisów, wydanych na podstawie art. 96a ustawy
z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym. Dodatkowe wsparcie finansowe
może być wykorzystane przez te jednostki na realizacje nowych badań naukowych, w tym na
komercjalizację ich wyników, co przełożyć się może na wzmocnienie konkurencyjności
gospodarki.
6. Wpływ rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja może mieć pozytywny wpływ na sytuację i rozwój regionu, w którym dana
jednostka funkcjonuje. Jednostki, którym zostanie nadany status KNOW, po spełnieniu
warunków i na podstawie kryteriów określonych w przedmiotowym rozporządzeniu,
otrzymają bowiem dodatkowe finansowanie, które zostało określone na podstawie innych
przepisów, wydanych na podstawie art. 96a ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym.
12/92rch
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A N A U K I I S Z K O L N I C T W A W Y Ż S Z E G O 1)
z dnia
w sprawie sposobu podziału i trybu przekazywania dotacji na finansowanie zadań
zwi zanych z kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich
prowadzonych w uczelniach niepublicznych
Na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób podziału i tryb przekazywania dotacji na
finansowanie zadań związanych z kształceniem uczestników stacjonarnych studiów
doktoranckich prowadzonych w uczelniach niepublicznych, określonej w art. 94b ust. 1 pkt 4
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej „dotacją”.
§ 2. Dotacja jest udzielana z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister
właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, zwany dalej „ministrem”.
§ 3. Sposób podziału i tryb przekazywania dotacji określa załącznik do rozporządzenia.
§ 4. Dane dotyczące liczby uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich niezbędne
do ustalenia wysokości dotacji są przekazywane przez uczelnie według stanu na dzień
31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania dotacji.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem … .3)
MINISTER
NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia
21 października 2011 r. w sprawie sposobu podziału i trybu przekazywania podmiotowej dotacji na
dofinansowanie zadań projakościowych z budżetu państwa (Dz. U. Nr 251, poz. 1508, z późn. zm.), które
utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie . . ustawy z dnia …
o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. ...).
– 2 –
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia ..., (poz. ...)
SPOSÓB PODZIAŁU I TRYB PRZEKAZYWANIA DOTACJI NA FINANSOWANIE
ZADA ZWIĄZANYCH Z KSZTAŁCENIEM UCZESTNIKÓW STACJONARNYCH
STUDIÓW DOKTORANCKICH PROWADZONYCH W UCZELNIACH
NIEPUBLICZNYCH
1. Z określonej w budżecie państwa dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań
projakościowych wydziela się środki przeznaczone na finansowanie zadań związanych
z kształceniem
uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich prowadzonych
w uczelniach niepublicznych, w wysokości nie większej niż przeciętnie 10 000 zł
w przeliczeniu na jednego uczestnika w danej uczelni.
2. Dotację na finansowanie zadań, o których mowa w ust. 1, określa się dla uczelni
niepublicznej, która nie otrzymuje dotacji na zadania związane z kształceniem uczestników
stacjonarnych studiów doktoranckich z budżetu państwa na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej „ustawą”.
3. Wysokość dotacji, o której mowa w ust. 2, określa się dla uczelni niepublicznej
według wzoru:
DU
xkd Ld
d
d ,i
i
d
1
DC
nxkd Ld
d
d ,i
i1 d 1
gdzie:
DUi
– oznacza kwotę dofinansowania dla i-tej uczelni niepublicznej,
DC
– oznacza kwotę dotacji podmiotowej przeznaczonej na finansowanie zadań
związanych z kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich
prowadzonych w uczelniach niepublicznych,
kdd
– oznacza wskaźnik kosztochłonności stacjonarnych studiów doktoranckich
w d-tej grupie dziedzin nauki ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1ustawy,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik