eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uchylenia z dniem 1 stycznia 2013 r. ustawy z 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz zwolnień podatkowych przyznanych NFI i nowelizacji wszystkich przepisów związanych z tą ustawą

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 192
  • Data wpłynięcia: 2012-02-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o uchyleniu ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-03-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 596

192


2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1997 r. Nr 30,
poz. 164, Nr 47, poz. 298 i Nr 107, poz. 691, z 2000 r. Nr 122, poz. 1319, z 2001 r. Nr 63, poz. 637,
z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 281, poz. 2775 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 57, poz. 352,
Nr 75, poz. 473, Nr 105, poz. 655, Nr 149, poz. 996, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1442, Nr 226,
poz. 1475 i 1478 i Nr 257, poz. 1725 i 1726 oraz z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 75, poz. 398, Nr 84,
poz. 455, Nr 102, poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 120, poz. 690, Nr 131, poz. 764, Nr 149, poz. 887,
Nr 168, poz. 1006, Nr 178, poz. 1059, Nr 197, poz. 1170, Nr 205, poz. 1202 i 1203 i Nr 234,
poz. 1391.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 102, poz. 585,
Nr 106, poz. 622, Nr 134, poz. 781, Nr 178, poz. 1059, Nr 205, poz. 1202 i Nr 234, poz. 1389 i 1391.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 52, poz. 236, z 1997 r. Nr 6,
poz. 32, z 2000 r. Nr 39, poz. 442, z 2005 r. Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 220, poz. 1614 oraz
z 2008 r. Nr 192, poz. 1182.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 144,
poz. 1176, z 2010 r. Nr 140, poz. 943 i Nr 257, poz. 1724 oraz z 2011 r. Nr 134, poz. 781.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 858
i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 187,
poz. 1111 i Nr 232, poz. 1378.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732,
Nr 120, poz. 818 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 63, poz. 394, Nr 199, poz. 1227, Nr 201, poz. 1237,
Nr 216, poz. 1370 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 68, poz. 574, Nr 77, poz. 649,
Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1277, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 28, poz. 143
i 146, Nr 107, poz. 679, Nr 127, poz. 857, Nr 155, poz. 1035 i Nr 239, poz. 1592 oraz z 2011 r. Nr 234,
poz. 1385 i 1386 i Nr 240, poz. 1429.
9) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49,
poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539,
z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 86, poz. 524, Nr 118, poz. 747, Nr 217,
poz. 1381 i Nr 231, poz. 1547, z 2009 r. Nr 13, poz. 69, Nr 42, poz. 341 i Nr 104, poz. 860 oraz
z 2011 r. Nr 92, poz. 531, Nr 102, poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 133, poz. 767, Nr 201, poz. 1182
i Nr 234, poz. 1391.
10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 81, poz. 530,
Nr 126, poz. 853 i Nr 127, poz. 858 oraz z 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 80, poz. 432, Nr 106, poz. 622,
Nr 112, poz. 654, Nr 133, poz. 767, Nr 205, poz. 1210 i Nr 232, poz. 1378.
11) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537
i 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231,
poz. 1546, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r.
Nr 81, poz. 530, Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622, Nr 152, poz. 900 i Nr 234, poz. 1389 i 1391.
12) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888,
z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 53, poz. 434 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28,
poz. 146 i Nr 96, poz. 620 oraz z 2011 r. Nr 92, poz. 531, Nr 112, poz. 654, Nr 142, poz. 828, Nr 144,
poz. 851 i Nr 232, poz. 1378.

108/01/KC

5
UZASADNIENIE

W ramach Programu Powszechnej Prywatyzacji realizowanego na podstawie ustawy
z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji
(Dz. U. Nr 44, poz. 202, z późn. zm.) wniesiono akcje ponad 500 jednoosobowych
spółek Skarbu Państwa do 15 narodowych funduszy inwestycyjnych, w taki sposób, że
33 % akcji w każdym z funduszy posiadał fundusz wiodący, 27 % akcji dysponowało
14 funduszy, 15 % akcji przeznaczone było dla pracowników, a 25 % akcji posiadał
Skarb Państwa.
Program Powszechnej Prywatyzacji został zakończony. Ostateczne rozliczenie środków
finansowych otrzymanych w związku z posiadanymi akcjami funduszy, łącznie
z dywidendami i wpływami z likwidacji oraz odsetkami naliczonymi od tych kwot,
a także z kwotami uzyskanymi ze sprzedaży akcji funduszy, nastąpiło w terminie
30 czerwca 2006 r.
Z dniem 10 stycznia 2005 r. nastąpiła likwidacja rachunku bankowego funduszu
prywatyzacji – na podstawie art. 2 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zmianie ustawy
o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 281,
poz. 2775). Natomiast w myśl art. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o narodowych
funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji Rada Ministrów przedstawiła Sejmowi
„Raport z realizacji programu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych w latach

1995 – 2003” (druk nr 4016 Sejmu IV kadencji), stanowiący podsumowanie realizacji
ustawy.
Od 1997 r. struktura kapitałowa narodowych funduszy inwestycyjnych ulegała
zmianom. Narodowe Fundusze Inwestycyjne są aktualnie spółkami działającymi na
podstawie Kodeksu spółek handlowych, o różnym składzie akcjonariatu, w tym
z udziałem akcjonariuszy będących podmiotami zagranicznymi.
Z tych względów powstała potrzeba uchylenia ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r.
o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji, a także doprowadzenia do
zmiany firm podmiotów, które pierwotnie stanowiły Narodowe Fundusze Inwestycyjne.
Ponadto, z uwagi na zakończenie realizacji Programu Powszechnej Prywatyzacji, zmian
legislacyjnych wymagają zwolnienia podatkowe przyznane Narodowym Funduszom
Inwestycyjnym w momencie ich powstania oraz stosowanie w nazwie tych funduszy
słów „narodowy” oraz „fundusz inwestycyjny”.
Posługiwanie się przez te podmioty w firmie określeniem „narodowy” nie odpowiada
faktycznemu stanowi i wprowadza w błąd co do składu akcjonariatu i charakteru tych
spółek.
Natomiast posługiwanie się w firmie zwrotem „fundusz inwestycyjny” sugeruje, iż
mamy do czynienia z podmiotami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia
27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.),
co jest niezgodne z rzeczywistym stanem, gdyż spółki te funkcjonują na podstawie
przepisów Kodeksu spółek handlowych, a nie ustawy szczególnej, którą jest ustawa
o funduszach inwestycyjnych.
Narodowe Fundusze Inwestycyjne, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia
15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54,
poz. 654, z późn. zm.), zostały zwolnione od podatku z tytułu dochodów pochodzących
z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych
mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również z tytułu
sprzedaży udziałów lub akcji spółek mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
Ponadto dochody osób fizycznych uzyskane z tytułu sprzedaży akcji narodowych
funduszy inwestycyjnych wolne są od podatku dochodowego – w skali roku do
wysokości połowy jednomiesięcznego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce
narodowej.
Na skutek korzystania z powyższych zwolnień podatkowych Narodowe Fundusze
Inwestycyjne znajdują się w niczym nieuzasadnionej uprzywilejowanej sytuacji
w stosunku do innych podmiotów, co jest niezgodne z zasadą równego traktowania
przedsiębiorców. Nieuzasadnione jest także podatkowe uprzywilejowanie dochodów
osób fizycznych z tytułu sprzedaży akcji NFI.
Powoduje to konieczność odstąpienia od nieuzasadnionych korzyści podatkowych.
Uchylenie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 42 ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 57, poz. 352, z późn. zm.) i art. 17 ust. 1 pkt 20
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wiąże się z koniecznością
wprowadzenia przepisów przejściowych zachowujących prawa nabyte osób, które
nabyły akcje NFI przed dniem wejścia w życie proponowanych zmian, jak i samych
NFI. W tym drugim przypadku ochrona praw nabytych zostanie zrealizowana przez
czasowe zachowanie prawa do zwolnienia dochodów ze sprzedaży udziałów lub akcji

2
nabytych przez NFI przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy oraz dochodów
z tytułu wypłaconych od tych akcji lub udziałów dywidend i innych dochodów z tytułu
udziału w zyskach, do których prawo zostało ustalone przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy. Przyjęty w projekcie ustawy roczny okres ochrony tych praw pozwoli
na uwzględnienie interesów osób, które nabyły akcje NFI z uwagi na możliwość
skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 42 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, jak również interesów samych NFI, które,
podejmując decyzję o zainwestowaniu w określoną spółkę, mogły brać pod uwagę
istnienie zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym
od osób prawnych.
Ponadto, uwzględniając fakt, że u podatników podatku dochodowego od osób prawnych
rok podatkowy nie musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym, przewidziano przepis,
który wydłuża stosowanie praw nabytych, o których mowa powyżej, do końca
przyjętego przez tych podatników roku podatkowego (rozpoczętego w 2013 r.).

Uchylenie ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji
powoduje konieczność wyeliminowania z obowiązujących przepisów prawa zwrotu
„narodowy fundusz inwestycyjny” zawartego w innych ustawach.

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministra Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem zgłosił jeden podmiot –
kancelaria prawna „Leśnodorski, lusarek i Wspólnicy” sp. k.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Projektowana ustawa dotyczy 11 Narodowych Funduszy Inwestycyjnych: Rubicon
Partners NFI S.A., NFI KREZUS S.A., BBI Capital NFI S.A., BBI Development
NFI S.A., NFI Empik Media & Fashion S.A., Jupiter NFI S.A., NFI Magna Polonia
S.A., NFI Midas S.A., NFI Octava S.A., BBI ZENERIS NFI S.A., Black Lion NFI
S.A., akcjonariuszy tych spółek oraz pośrednio spółek, których akcjonariuszami są
Narodowe Fundusze Inwestycyjne.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
W celu spełnienia wymogu przeprowadzenia konsultacji społecznych tekst projektu
został skierowany do następujących podmiotów: Rubicon Partners NFI S.A., NFI
KREZUS S.A., BBI Capital NFI S.A., BBI Development NFI S.A., NFI Empik
Media & Fashion S.A., Jupiter NFI S.A., NFI Magna Polonia S.A., NFI Midas S.A.,
NFI Octava S.A., BBI ZENERIS NFI S.A., Black Lion NFI S.A., Stowarzyszenie
Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, Izba Zarządzających Aktywami
i Funduszami, kancelaria „Leśnodorski,
lusarek i Wspólnicy” sp.
k., Polska
Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Pracodawcy Rzeczypospolitej
Polskiej, Krajowa Izba Gospodarcza, Business Centre Club, Związek Rzemiosła
Polskiego, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Niezależny
Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”, Forum Związków Zawodowych.
Działająca w imieniu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych kancelaria
„Leśnodorski, lusarek i Wspólnicy” sp. k. stwierdziła, iż Narodowe Fundusze
Inwestycyjne podtrzymują prezentowane dotychczas stanowisko, zgodnie z którym
projekt powinien zagwarantować zwolnienie z opodatkowania podatkiem
dochodowym od osób prawnych na dotychczasowych zasadach przez co najmniej
10 lat od dnia wejścia w życie ustawy, a także wprowadzać odpowiednio długi,
tj. co najmniej 2-letni, okres vacatio legis w celu umożliwienia dostosowania się do
zmian legislacyjnych spółkom akcyjnym działającym w formie NFI oraz ich
akcjonariuszom.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych wyraziło opinię, iż nie ma
żadnego uzasadnienia dla dalszego utrzymywania obowiązujących preferencji
podatkowych, z których korzystają NFI, a także zasadne jest skrócenie

4
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: