Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
projekt dotyczy usprawnienia, uproszczenia i zapewnienia szybkości postępowania przed sądem administracyjnym poprzez m.in. zwiększenie zakresu orzekania reformatoryjnego przez NSA; wyposażenie wojewódzkiego sądu administracyjnego w uprawienia merytorycznego orzekania w przypadku kontroli decyzji i postanowień administracyjnych, wprowadzenie uprawnień samokontrolnych sądu pierwszej instancji umożliwiających uwzględnienie skarg kasacyjnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1633
- Data wpłynięcia: 2013-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 658
1633
przewidują, że termin do wniesienia skargi kasacyjnej przez pełnomocnika
ustanowionego z urzędu zaczyna biec od dnia wyznaczenia pełnomocnika, co
zgodnie z nowoprojektowanym § 2 do art. 253 P.p.s.a. następuje nie później niż w
terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia o przyznaniu prawa pomocy.
Uzasadnienie zmian do art. 261
Zmiana ta powoduje, że od zażaleń i sprzeciwów wydawanych w sprawie
prawa pomocy nie pobiera się opłat sądowych.
Wznowienie postępowania
Uzasadnienie zmian do art. 276
Zmiana doprecyzowuje sposób odpowiedniego stosowania przepisów o
postępowaniu przed sądem pierwszej w ramach instytucji wznowienia postępowania.
Przepisy powyższe będą miały zastosowanie do skargi o wznowienie postępowania
(ocena spełnienia wymogów formalnych skargi o wznowienie). Natomiast przy
rozpoznawaniu skargi będą miały zastosowanie przepisy o postępowaniu przed tym
sądem, który wznowił postępowanie (nowe brzmienie art. 282 § 2 P.p.s.a.).
Uzasadnienie zmian do art. 280 i 281
Zmiany w tych przepisach korygują błędne określenie skargi o wznowienie
postępowania „wnioskiem”.
Uzasadnienie zmian do art. 282
Zmiana ma na celu sprecyzowanie na podstawie jakich przepisów następuje
uwzględnienie skargi o wznowienie postępowania, poprzez wskazanie, że
uwzględnia się skargę, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu przed sądem,
który wznowił postępowanie, tj. wojewódzkim sądem administracyjnym albo
Naczelnym Sądem Administracyjnym. Ponadto przepis ten wskazuje rodzaje
rozstrzygnięć, jakie mogą być podjęte po rozpoznaniu sprawy w następstwie
wznowienia postępowania.
37
Ocena skutków regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa.
Projektowana ustawa dotyczy w szczególności sędziów, referendarzy sądowych i
pracowników sekretariatów zatrudnionych w sądach administracyjnych. Ma ona
jednocześnie wpływ na sprawność funkcjonowania tych sądów, a tym samym
oddziałuje na strony postępowań sądowoadministracyjnych.
2. Wpływ regulacji na finanse publiczne, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wprowadzenie zmian nie spowoduje istotnych skutków finansowych w budżecie
państwa i budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowana ustawa nie powinna mieć wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana ustawa poprzez usprawnienie i przyśpieszenie postępowania
sądowoadministracyjnego poprawi konkurencyjność gospodarki oraz ułatwi
funkcjonowanie przedsiębiorstw
5. Wpływ na rozwój regionalny.
Projektowana ustawa nie wpłynie na rozwój regionalny.
6. Delegacje ustawowe:
Projekt nie zawiera nowych delegacji ustawowych. Wydanie natomiast przez
Radę Ministrów rozporządzenia na podstawie art. 256 pkt 1 P.p.s.a. będzie
związane jedynie z koniecznością uzupełnienia obecnie obowiązującego aktu
wykonawczego o klauzulę, o której mowa w art. 252 § 2 P.p.s.a..
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozwiązania są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Przedkładany projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w
rozumieniu przepisów art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu RP.
38
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1633
› Pobierz plik