eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zniesieniu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zniesieniu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zniesienie KRUS z przeniesieniem zadań i kompetencji do ZUS

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1536
  • Data wpłynięcia: 2013-05-09
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1536

kwartał, nie później niż do ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po
tym kwartale.”,
d) ust. 11-12 otrzymują brzmienie:
„11. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres oraz
sposób przekazywania do centrali Funduszu przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i
płatników składek, uwzględniając konieczność zapewnienia poufności
przekazywanych danych.
12. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, terminy, zakres i tryb
weryfikacji danych ubezpieczonych, o której mowa w ust. 9, oraz sposób
postępowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w razie stwierdzenia ich
niezgodności i tryb dokonywania niezbędnych korekt w przypadku stwierdzenia
niezgodności przekazywanych danych, uwzględniając konieczność zapewnienia
poufności przekazywanych danych.”.
8) art. 88-91 otrzymują brzmienie:
„Art. 88. Koszty poboru i ewidencjonowania składek na ubezpieczenie zdrowotne
potrącane są przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 0,20 % kwoty tej
części składek przekazanych do centrali Funduszu, które zostały zidentyfikowane
(przypisane do konkretnego ubezpieczonego) również w zakresie wysokości wpłat.
Art. 89. Od kwoty nieprzekazanych w terminie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
składek na ubezpieczenie zdrowotne wraz z należnymi odsetkami Fundusz pobiera
odsetki za zwłokę na zasadach i w wysokości określonych dla zaległości
podatkowych.
Art. 90. 1. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadza kontrolę wykonywania
obowiązków płatników w zakresie zgłoszenia ubezpieczonych do Funduszu i
opłacania składki.
2. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, na wniosek ministra
właściwego do spraw zdrowia, może zobowiązać Zakład Ubezpieczeń Społecznych do
przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1, określając jednocześnie jej zakres
przedmiotowy i podmiotowy.
3. Do zakresu kontroli, o której mowa w ust. 1, należy kontrola rzetelności:
1) zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego osób objętych tym ubezpieczeniem;
2)
deklarowanych podstaw obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne,
prawidłowości obliczania, opłacania i odprowadzania składki.
4. Fundusz analizuje uzyskane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dane, o których
mowa w ust. 3, oraz występuje z wnioskami do tej instytucji.
Art. 91. 1. Zakład Ubezpieczeń Społecznych comiesięcznie przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych i ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia informacje dotyczące wysokości wpłat z tytułu składek na ubezpieczenie
zdrowotne i środków przekazanych z tego tytułu do Funduszu.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
zakres danych zawartych w informacjach, o których mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę
konieczność zapewnienia prawidłowego i rzetelnego gospodarowania środkami
publicznymi.”.
9) w art. 109 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wniosek o rozpatrzenie sprawy, o której mowa w ust. 1, zgłasza ubezpieczony, a w
zakresie objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym wniosek może zgłosić w szczególności
Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub członek rodziny ubezpieczonego, także w
zakresie dotyczącym objęcia ubezpieczeniem w okresie poprzedzającym złożenie
wniosku.”.
10) art. 111 otrzymuje brzmienie”
„Art. 111. Do postępowania w sprawach z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego rolników
i osób podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników i pobierających
emerytury lub renty rolnicze stosuje się przepisy o ubezpieczeniu społecznym
rolników, z wyjątkiem osób podlegających ubezpieczeniu społecznemu
rolników i pobierających renty strukturalne wypłacane przez inną instytucję niż
Zakład Ubezpieczeń Społecznych.”,
11) w art. 120 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, organy administracji rządowej, jednostki
samorządu terytorialnego, świadczeniodawcy oraz inne instytucje udzielają
nieodpłatnie Funduszowi informacji koniecznych do sporządzenia prognoz, o których
mowa w ust. 1 i 3.”.

Rozdział 3
Przepisy przejściowe i końcowe

Art. 37. 1. Postępowania w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem
wejścia w życie ustawy toczą się na podstawie dotychczasowych przepisów, jeżeli przepisy
szczególne nie stanowią inaczej.
2. Wszystkie czynności, akty i inne rozstrzygnięcia podjęte w postępowaniach przed
dniem wejścia w życie ustawy, w tym także decyzje administracyjne, postanowienia i inne
akty administracyjne Prezesa Kasy oraz orzeczenia lekarzy rzeczoznawców Kasy i komisji
lekarskich Kasy, pozostają w mocy.
3. Organem właściwym w sprawach z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników
określonego w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, w
miejsce Prezesa Kasy, jest Prezes Zakładu.

Art. 38. 1. Z dniem wejścia w życie ustawy Zakład staje się podmiotem wszelkich praw i
obowiązków Kasy, w tym tych wynikających z zawartych przez nią umów i porozumień, z
zastrzeżeniem ust. 4.
2. Z dniem wejścia w życie ustawy mienie Kasy staje się z mocy prawa mieniem
Zakładu. O przeznaczeniu mienia decyduje Prezes Zakładu, w szczególności mając na
uwadze potrzeby Zakładu oraz zasady należytego i racjonalnego gospodarowania mieniem
publicznym.
3. Nieruchomości oddane Kasie w trwały zarząd na cele związane z jej działalnością
przechodzą z mocy prawa w trwały zarząd Zakładu. Do wygaśnięcia trwałego zarządu
nieruchomości zbędnych na cele związane z działalnością Zakładu stosuje się przepisy ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr
102, poz. 651, z późn. zm.).
4. Umowy, na podstawie których centrala, oddziały regionalne, placówki terenowe i inne
jednostki organizacyjne Kasy nabyły prawo do używania nieruchomości, wygasają po
upływie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, chyba że w terminie 2 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy Prezes Zakładu oświadczy drugiej stronie umowy, że pozostaje nią
związany. Oświadczenie składa się na piśmie.
5. Przejście praw i mienia Kasy na Zakład następuje nieodpłatnie oraz jest wolne od
podatków i opłat.

Art. 39. Zakład przejmuje zbiory danych i inną dokumentację prowadzoną przez Kasę, w
tym zbiory danych osobowych. Do Zakładu przechodzi również archiwum Kasy.

Art. 40. 1. Z dniem wejścia w życie ustawy pracownicy centrali, oddziałów
regionalnych, placówek terenowych i innych jednostek organizacyjnych Kasy stają się
pracownikami Zakładu.
2. Prezes Zakładu, w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie ustawy, zawiadamia na
piśmie pracowników, o których mowa w ust. 1, o zmianach, jakie mają nastąpić w zakresie
ich stosunków pracy. Przepisy art. 231 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) stosuje się odpowiednio.
3. Stosunki pracy z pracownikami, o których mowa w ust. 1, wygasają po upływie trzech
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną im
zaproponowane nowe warunki pracy i płacy na dalszy okres albo w razie nieprzyjęcia nowych
warunków pracy lub płacy.
4. Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem może nastąpić za
wypowiedzeniem.
5.
W przypadku wygaśnięcia stosunków pracy, o których mowa w ust. 3, lub
wypowiedzenia, o którym mowa w ust. 4, pracownikom przysługują świadczenia
przewidziane dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje się z powodu likwidacji
pracodawcy.
6. Przepisów ust. 2 zdanie drugie oraz ust. 3 i 4 nie stosuje się do urzędników służby
cywilnej, do których mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).

Art. 41. 1. Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o „Kasie Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego” albo „Kasie” należy przez to rozumieć „Zakład Ubezpieczeń
Społecznych”.
2. Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o „Prezesie Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego” albo „Prezesie Kasy” należy przez to rozumieć „Prezesa
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”.

Art. 42. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy z dnia 20
grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zachowują moc do czasu
dostosowania ich do zmian dokonanych ustawą, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy
od dnia wejścia w życie ustawy.

Art. 43. Dotychczasowe akty prawa wewnętrznego wydane na podstawie ustawy z dnia
20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz ustawy z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zachowują moc do
czasu dostosowania ich do zmian dokonanych ustawą, jednak nie dłużej niż przez okres 3
miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Art. 44. Nie później niż w terminie dwóch lat od dnia wejścia w życie ustawy Rada
Ministrów przedłoży Sejmowi informację o skutkach zniesienia Kasy, wraz z ewentualnymi
propozycjami niezbędnych zmian w ustawach.

Art. 45. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

















UZASADNIENIE

1. Przedmiot i cel projektowanej ustawy
Celem projektowanej ustawy jest zniesienie Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i
powierzenie Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych zadań i kompetencji znoszonej KRUS. KRUS, jako
odrębna instytucja zajmująca się realizacją zadań w zakresie ubezpieczeń społecznych powstała w
1991 r. Do tego czasu zadania te realizował ZUS, zatem uchwalenie ustawy doprowadzi do powrotu
do sytuacji sprzed 1991 r.
Cel regulacji, czyli zniesienie KRUS i przekazanie jej kompetencji organowi wykonującemu tożsame
co do istoty zadania publiczne wobec osób podlegających „nierolniczym” obowiązkowym
ubezpieczeniom społecznym, to jest ZUS oznaczać będzie możliwość likwidacji dublujących się, a
więc wykonujących de facto takie same zadania, jednostek organizacyjnych KRUS i przekazanie, w
ramach reorganizacji, ich zadań jednostkom ZUS z wykorzystaniem części pracowników oraz
zaplecza technicznego znoszonej KRUS.
Innymi słowy, projektowane unormowanie będzie polegało na włączeniu KRUS w struktury
organizacyjne ZUS w sensie instytucjonalnym (jako zasobu kadrowego, substratu majątkowego i
podmiotu należności i zobowiązań) i kompetencyjnym (zadania i obowiązki w sferze prawa
publicznego KRUS zostaną „przypisane” ZUS), w rezultacie czego KRUS zostanie zlikwidowany w
polskim porządku prawnym.

2. Rzeczywisty stan w dziedzinie objętej projektem
Rolnicy w Polsce mają odrębny od powszechnego (zusowskiego) system ubezpieczenia społecznego
regulowany przez ustawę z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: