Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty
Projekt dotyczy dostosowania przepisów w tej materii do postanowień dyrektywy UE w zakresie swobodnego przepływu osób w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii oraz przepisów dotyczących uproszczenia procedury przyznawania kwalifikacji zawodowych (specjalizacji lekarskich) i kwestii związanych z dokumentacją medyczną pacjenta)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 79
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty
- data uchwalenia: 2008-03-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 58, poz. 351
79
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów:
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
6.
Skutki prawne regulacji:
Wejście w życie projektu rozporządzenia określi zakres znajomości języka polskiego
niezbędnej do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, sposób i tryb
przeprowadzania egzaminu ze znajomości języka polskiego niezbędnej do
wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, wysokość opłaty za egzamin oraz
wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu ze znajomości języka polskiego.
7. Konsultacje
społeczne:
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym m. in. z
Naczelną Radą Lekarską, Naczelną Radą Aptekarską, Naczelną Radą Pielęgniarek i
Położnych, Krajową Radą Diagnostów Laboratoryjnych, Rektorami Uczelni
Medycznych, Dyrektorami Wojewódzkich Centrów Zdrowia Publicznego, Dyrektorami
Instytutów Badawczo-Rozwojowych, Konsultantami krajowymi w dziedzinach
lekarskich i lekarsko-dentystycznych, Centrum Medycznego Kształcenia
Podyplomowego, Centrum Egzaminów Medycznych, Państwową Komisją
Akredytacyjną, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych, Sekretariatem Ochrony Zdrowia KK NSZZ
„Solidarność”, Federacją Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
Federacją Związku Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Ponadto, projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stosowania prawa (Dz.U. Nr 169, poz.
1414).
07/39rch
8
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów
Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i
lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz
specjalności lekarskich i lekarsko-dentystycznych;
2)
ramowe programy specjalizacji;
3) warunki,
jakim powinny odpowiadać jednostki organizacyjne prowadzące
szkolenie specjalizacyjne;
4)
sposób, czas i szczegółowy tryb odbywania szkolenia specjalizacyjnego;
5)
sposób i tryb składania Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego;
6)
warunki i tryb uznawania tytułu specjalisty uzyskanego za granicą;
7) warunki i tryb uznawania programu szkolenia odbytego w kraju lub za
granicą za równoważny w całości lub w części ze zrealizowaniem
obowiązującego programu szkolenia w danej specjalizacji;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz.U. Nr 131, poz. 924).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2006 r. Nr 117, poz. 790, Nr
191, poz. 1410 i Nr 220, poz. 1600 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 849 i Nr …, poz. ….
8) szczegółowy tryb finansowania szkolenia specjalizacyjnego odbywanego
w trybie rezydentury oraz wysokość wynagrodzenia lekarza, lekarza
dentysty odbywającego szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydentury.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o lekarzu, należy przez to rozumieć
również lekarza dentystę.
Rozdział 2
Wykaz specjalności lekarskich i lekarsko-dentystycznych
§ 3. 1. Ustala się wykaz specjalności:
1) lekarskich:
a) w podstawowych dziedzinach medycyny,
b) w szczegółowych dziedzinach medycyny;
2) lekarsko-dentystycznych w podstawowych dziedzinach medycyny.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Rozdział 3
Ramowe programy specjalizacji lekarskich i lekarsko-dentystycznych
§ 4. 1. Ustala się ramowy program specjalizacji w podstawowych dziedzinach
medycyny, zawierający:
1) zakres wymaganej wiedzy teoretycznej i wymaganych umiejętności praktycznych,
które lekarz jest obowiązany opanować w trakcie specjalizacji, z uwzględnieniem
elementów danej dziedziny medycyny oraz dziedzin pokrewnych, w szczególności
elementów farmakologii klinicznej, farmakoekonomiki, onkologii, medycyny
paliatywnej, medycyny ratunkowej, promocji zdrowia i zdrowia publicznego;
2) formy i metody pogłębiania i uzupełniania wiedzy teoretycznej oraz nabywania i
doskonalenia umiejętności praktycznych;
3) okres trwania specjalizacji;
2
4) formy i metody kontroli wraz z oceną wiedzy teoretycznej i nabytych umiejętności
praktycznych;
5) zakres praktycznej znajomości co najmniej jednego z następujących języków:
angielskiego, francuskiego, niemieckiego lub hiszpańskiego;
6) kolejność składania poszczególnych części Państwowego Egzaminu
Specjalizacyjnego, zwanego dalej ,,PES”, oraz jego zakres i strukturę.
2. Ustala się ramowy program specjalizacji w szczegółowych dziedzinach
medycyny, zawierający:
1) elementy programu specjalizacji w podstawowych dziedzinach medycyny, o których
mowa w ust. 1, § 5 ust. 1, § 6 i 7;
2) okres trwania specjalizacji nie krótszy niż 2 lata, z tym że w przypadku specjalizacji
odbywanych przez lekarza posiadającego:
a) wyłącznie specjalizację w zakresie medycyny rodzinnej, którą uzyskał albo
rozpoczął odbywać przed dniem 29 kwietnia 1999 r. - dłuższy co najmniej o 2 lata
od czasu trwania odpowiedniej specjalizacji,
b) wyłącznie tytuł specjalisty w dziedzinie medycyny rodzinnej uzyskany na
podstawie dotychczasowych przepisów albo na podstawie rozporządzenia -
dłuższy co najmniej o rok od czasu trwania odpowiedniej specjalizacji.
§ 5.
1.
Formy i metody pogłębiania i uzupełniania wiedzy teoretycznej oraz
nabywania i doskonalenia umiejętności praktycznych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2,
obejmują w szczególności:
1) kurs specjalizacyjny wprowadzający w pierwszym roku odbywania specjalizacji, z
wyłączeniem lekarzy posiadających I stopień specjalizacji tożsamej ze specjalizacją
aktualnie odbywaną, obejmujący w szczególności:
a) podstawy dobrej praktyki lekarskiej, w tym zasady praktyki opartej na rzetelnych i
aktualnych publikacjach,
b) podstawy farmakoekonomiki,
c) formalnoprawne podstawy doskonalenia zawodowego lekarzy,
d) podstawy onkologii,
e) wprowadzenie do medycyny rodzinnej,
3
f)
wprowadzenie do przedmiotów klinicznych objętych programem danej
specjalizacji;
2) jednolity dla wszystkich specjalności, z wyjątkiem specjalizacji w dziedzinie zdrowia
publicznego, kurs specjalizacyjny w zakresie zdrowia publicznego - zakończony
kolokwium, obejmujący w szczególności następujące zagadnienia:
a) promocję zdrowia,
b) prawo medyczne,
c) bioetykę,
d) organizację i ekonomikę zdrowia,
e) orzecznictwo lekarskie;
3) samokształcenie, w tym napisanie pracy poglądowej lub opublikowanie w
recenzowanym czasopiśmie medycznym pracy oryginalnej, której temat odpowiada
programowi właściwej specjalizacji, zwanej dalej "pracą oryginalną";
4) szkolenie i uczestniczenie w wykonywaniu oraz wykonanie w ustalonej liczbie
określonych zabiegów lub procedur medycznych:
a) wykonywanych z asystą lub pod nadzorem kierownika specjalizacji albo lekarza
specjalisty przez niego wyznaczonego - oznaczonych kodem "A",
b) w których lekarz uczestniczy jako pierwsza asysta - oznaczonych kodem "B",
c) w których lekarz uczestniczy jako druga asysta - oznaczonych kodem "C";
5) staże kierunkowe obejmujące szczegółowo określony zakres wiedzy teoretycznej i
umiejętności praktycznych, które lekarz jest obowiązany zrealizować w ramach
danego stażu, w tym uczestniczenie w wykonywaniu oraz wykonanie w ustalonej
liczbie określonych zabiegów lub procedur medycznych, o których mowa w pkt 4, a
w szczególności:
a) w specjalizacji w dziedzinie audiologii i foniatrii - staż kierunkowy w zakresie
otorynolaryngologii, obejmujący okres pierwszych 24 miesięcy odbywania
specjalizacji,
b) w specjalizacji w dziedzinie neonatologii - staż kierunkowy w zakresie pediatrii,
obejmujący okres pierwszych 30 miesięcy odbywania specjalizacji,
4