Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o Funduszu Pomocy Ofiarom Klęsk Żywiołowych
projekt przewiduje określenie sposobu gromadzenia środków pieniężnych przeznaczonych na pomoc dla osób poszkodowanych w wyniku klęski żywiołowej lub członków ich rodzin, a także form udzielania tej pomocy)
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 684
- Data wpłynięcia: 2008-02-08
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 20 dn. 25-07-2008
684
5
4. Członkowie Komitetu pełnią swoje funkcje społecznie.
Art. 8
Szef Kancelarii nadaje Komitetowi regulamin, w którym określa organizację
i szczegółowy zakres działania Komitetu.
Art. 9
Obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną działalności Komitetu
zapewnia Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 10
Szef Kancelarii corocznie, nie pó niej niż do dnia 30 kwietnia, udostępnia w
Biuletynie Informacji Publicznej informacje dotyczące wysokości dochodów
Funduszu z wyszczególnieniem ich ródeł oraz sposobu wykorzystania środków.
Art. 11
rodki Funduszu mogą być wykorzystane w celu udzielenia pomocy osobom
poszkodowanym lub członkom ich rodzin w wyniku klęski żywiołowej, która
nastąpiła przed dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 12
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
U z a s a d n i e n i e
Projektowana ustawa o Funduszu Pomocy Ofiarom Klęsk ywiołowych
ma na celu stworzenie podstawy prawnej do udzielania pomocy finansowej
ofiarom klęsk żywiołowych oraz członkom ich rodzin.
W obecnym stanie prawnym uregulowany jest tryb wprowadzania,
przedłużania i zniesienia stanu klęski żywiołowej, w przypadku katastrof
naturalnych lub awarii technicznych, w okolicznościach określonych ustawą
z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558
z pó n. zm.).
Poza regulacją prawną pozostaje określenie zasad pomocy finansowej
i rzeczowej ofiarom klęski żywiołowej i członkom ich rodzin. Projekt ustawy
o Funduszu Pomocy Ofiarom Klęsk ywiołowych, przewidujący utworzenie
specjalnego funduszu pomocy osobom poszkodowanym, stanowi uzupełnienie
systemu ochrony obywateli przewidzianego w ustawie z dnia 18 kwietnia
2002 r. o stanie klęski żywiołowej oraz ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590).
W projekcie ustawy nawiązano do pojęcia klęski żywiołowej odwołując
się do definicji zawartych w ustawie o stanie klęski żywiołowej. Takie
rozwiązanie pozwala na objęcie pomocą osób poszkodowanych w katastrofie
naturalnej, awarii technicznej, w rozumieniu przyjętym w przedmiotowej
ustawie, również wówczas gdy katastrofa lub awaria są następstwem działań
o charakterze terrorystycznym. Przyjęte rozwiązania umożliwią udzielenie
pomocy niezależnie od wprowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
lub na jego części stanu klęski żywiołowej lub istnienia sytuacji kryzysowej
w rozumieniu ustawy o zarządzaniu kryzysowym.
Fundusz Pomocy Ofiarom Klęsk
ywiołowych będzie funduszem
celowym, którego dochody stanowić będą dotacje z budżetu państwa, a także
2
darowizny, spadki, zapisy, wpływy z organizowanych na rzecz Funduszu
zbiórek publicznych oraz odsetki od środków finansowych Funduszu. Formą
prawną Funduszu będzie instytucja funduszu celowego przewidziana ustawą
z dnia 30 czerwca z 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104,
z pó n. zm.). Rozwiązaniom przyjętym w ustawie o finansach publicznych
odpowiada przewidziana w projekcie konstrukcja Funduszu.
Dysponentem Funduszu będzie Szef Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie dla zapewnienia najefektywniejszego
wykorzystania środków Funduszu projekt ustawy przewiduje powołanie
Komitetu Pomocy Ofiarom Klęsk
ywiołowych, który będzie ciałem
doradczym Szefa Kancelarii Prezydenta RP. Wypłata środków z Funduszu
będzie następowała po zasięgnięciu opinii Komitetu. Podkreślenia wymaga,
iż przewidziane w projekcie świadczenia stanowią dopełnienie istniejącego
obecnie systemu pomocy dla osób poszkodowanych. W konsekwencji ustawa
nie tworzy nowego prawa podmiotowego osób, które zostały poszkodowane
w wyniku katastrofy. Tym samym nie będzie istniało roszczenie osoby
poszkodowanej do świadczenia określonego w ustawie. Intencją projektodawcy
jest stworzenie podstawy prawnej do udzielania pomocy osobom
poszkodowanym, które, mimo, że znajdują się z powodu katastrofy w trudnej
sytuacji materialnej, nie mogą otrzymać wystarczającej pomocy finansowej lub
rzeczowej z innych ródeł.
Założeniem projektu jest takie określenie zasad funkcjonowania
Funduszu, by ograniczone zostały do minimum wydatki z budżetu państwa
związane z jego działaniem. Celowi temu służy przede wszystkim społeczny
charakter funkcji członka Komitetu Funduszu (ciała doradczego Szefa
Kancelarii), dopuszczenie możliwości lokowania wolnych środków Funduszu
wyłącznie w bony skarbowe i obligacje emitowane przez Skarb Państwa lub
3
NBP, a także powierzenie obsługi administracyjnej Komitetu Funduszu
Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Mając na celu zapewnienie szybkiego i skutecznego dostępu do pomocy
określonej w projekcie ustawy przewidziano delegację dla ministra właściwego
do spraw finansów publicznych (w porozumieniu z właściwymi ministrami) do
określenia trybu przekazywania świadczeń pieniężnych i innych świadczeń.
Organizację i szczegółowy zakres działania Komitetu określi regulamin
nadawany przez Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
W celu zapewnienia pełnej jawności gospodarki finansowej Funduszu
projekt przewiduje publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej informacji
obejmującej wyszczególnienie ródeł dochodów Funduszu oraz sposobów
wykorzystania środków.
Wejście ustawy w życie nie będzie się łączyć z dodatkowymi wydatkami
z budżetu państwa na rzecz obsługi Funduszu. Nie jest możliwe oszacowanie
wydatków z budżetu państwa na pomoc ofiarom katastrof naturalnych i awarii
technicznych. Granicę pomocy przyznawanej ze środków Funduszu określać
będzie ustawa budżetowa.
Zakres przedmiotowy ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisem końcowym ustawa wejdzie w życie z dniem
1 stycznia 2009 r. Takie określenie daty wejścia w życie przedmiotowej ustawy
wiąże się z określeniem zakresu środków będących w dyspozycji Funduszu
w ustawie budżetowej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
684
› Pobierz plik