eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej

projekt dotyczy: tzw. pakietu profesjonalizacyjnego, umożliwiającego przejście od modelu służby z poboru do służby ochotniczej, rozbudowy korpusu żołnierzy nadterminowych, którzy stanowić będą podstawową bazę naboru do korpusu szeregowych zawodowych. Projekt zawiera korzystne zmiany dla kandydatów do nadterminowej zasadniczej służby wojskowej poprzez podniesienie górnej granicy wieku przejścia do służby z 25 do 30 lat, złagodzenie rygorów dotyczących wymaganego wykształcenia oraz zakłada usprawnienie systemu uzupełnień pokojowych Sił Zbrojnych RP

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 660
  • Data wpłynięcia: 2008-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1288

660

Projekt




ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ


z dnia ………………………..…


w sprawie rodzajów, zakresu i sposobu wykonywania badań żołnierzy służby czynnej
w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu, środków odurzających, substancji
psychotropowych lub środków zastępczych


Na podstawie art. 63 b ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 i Nr 277,
poz. 2742, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz.
708 i 711, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2008 r.
Nr …..., poz. .......) zarządza się, co następuje:


§ 1. Rozporządzenie określa rodzaj, zakres i sposób wykonywania badań żołnierzy
służby czynnej w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu, środka odurzającego,
substancji psychotropowej lub środka zastępczego.

§ 2. Badania, o których mowa w § 1, mogą obejmować:
1) badanie wydychanego powietrza;
2) badanie
krwi;
3) badanie
moczu.

§ 3. Badaniom mogą być poddani żołnierze służby czynnej, którzy:
1) są podejrzani o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia w stanie po użyciu
alkoholu lub środka odurzającego, substancji psychotropowej lub środka
zastępczego;
2) zostali niedopuszczeni do pracy, z powodu uzasadnionego podejrzenia, że stawili się
do pracy po spożyciu alkoholu lub środka odurzającego, substancji psychotropowej
lub środka zastępczego, albo spożywali alkohol w pracy, środek odurzający,
substancję psychotropową lub środek zastępczy.

§ 4. O przeprowadzeniu wszystkich lub niektórych badań, o których mowa w § 2,
decyduje przełożony dyscyplinarny, wojskowy organ porządkowy lub bezpośredni
przełożony.

§ 5. W miarę możliwości badanie wydychanego powietrza powinno być przeprowadzone
przed innymi badaniami na zawartość alkoholu organizmie.

§ 6. Badanie wydychanego powietrza przeprowadza się za pomocą probierza trzeźwości
przez przedmuchiwanie go przez żołnierza poddanego badaniu.
§ 7. Z przebiegu badania sporządza się protokół. W protokole należy opisać objawy lub
okoliczności uzasadniające przeprowadzenie badania.

§ 8. 1. Badanie krwi polega na przeprowadzeniu analizy krwi pobranej z żyły żołnierza
poddanego badaniu metodą chromatografii gazowej lub metodą enzymatyczną albo
mikrometodą Widmarka.
2. Krew na badanie pobiera się w ilości około 5 cm3 z zachowaniem następujących
warunków:
1) do pobrania krwi powinien być używany sprzęt jednorazowego użytku, a w razie
jego braku – inny sprzęt prawidłowo wyjałowiony;
2) do naczynia, do którego pobiera się krew, nie wolno dodawać jakichkolwiek
substancji;
3) do dezynfekcji skóry należy używać jedynie wodnego roztworu rivanolu lub
sublimatu.
3. Do pobrania krwi do badań obowiązany jest lekarz lub na jego zlecenie pracownik
medyczny wojskowej służby zdrowia.
4. W razie powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że pobranie krwi spowoduje zagrożenie
życia lub zdrowia, decyzję o dokonaniu zabiegu podejmuje lekarz.
5. W razie niepobrania krwi z przyczyn wymienionych w ust. 4 lub utrudnienia
pobierania krwi przez badanego należy o tym zamieścić wzmiankę w protokole.
6. O pobraniu krwi bądź odstąpieniu od pobrania sporządza się protokół.

§ 9. 1. Badanie moczu na zawartość alkoholu polega na przeprowadzeniu badania metodą
chromatografii gazowej lub metodą enzymatyczną albo mikrometodą Widmarka.
2. Badanie moczu na obecność środka odurzającego, substancji psychotropowej lub
środka zastępczego polega na wykonaniu swoistego testu do wykrywania tych substancji.
3. Wyniki testu muszą być odczytywane przez dwie osoby z zawodowego personelu
wojskowej służby zdrowia.
4. Przepisy § 8 ust. 4-6 stosuje się odpowiednio.

§ 10. 1. Badania, o których mowa w § 2 wykonują zakłady wojskowej służby zdrowia.
2. Protokoły z przeprowadzonych badań stanowią dokumentację medyczną i powinny
być przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp do niej osób postronnych.
3. Koszty związane z badaniami są pokrywane z budżetu Ministerstwa Obrony
Narodowej.

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER OBRONY NARODOWEJ

w porozumieniu
MINISTER ZDROWIA



2
UZASADNIENIE
I. Uwagi ogólne:
Przedkładany projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie rodzajów,
zakresu, przypadków i sposobu wykonywania badań żołnierzy służby czynnej w celu
ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub środków odurzających, substancji
psychotropowych lub środków zastępczych w resorcie obrony narodowej zakłada
ujednolicenie procedur związanych z wykonywaniem badań. Podstawę prawną do
opracowania projektu stanowi upoważnienie zawarte w art. 63 b ust. 8 ustawy o
powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
II. Zakres obowiązywania projektowanych regulacji prawnych:
Projektowane przepisy mają na celu uporządkowanie przepisów dotychczas
funkcjonujących w wojsku dotyczących ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub
środków odurzających. Projektowane przepisy dotyczą wszystkich żołnierzy służby czynnej.
III. Konsultacje społeczne:

IV. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie skutkowało dodatkowymi
wydatkami w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej, które należy przeznaczyć na
doposażenie i uzupełnienie wojskowych zakładów leczniczych w swoiste testy na obecność
środka odurzającego, substancji psychotropowej lub środka zastępczego, oraz opłacenie
wykonania badań krwi i moczu.
V. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek
pracy.
VI. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
gospodarkę i przedsiębiorczość.
VII. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuacje i rozwój regionalny.
7-06-aa

3
Projekt




ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ


z dnia ………………………..…


w sprawie mianowania na stopnie wojskowe


Na podstawie art. 76 ust. 14 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 i Nr 277,
poz. 2742, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2008 r. Nr …...,
poz. .......) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, tryb i sposób mianowania na stopnie
wojskowe, na które mogą mianować Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej albo Minister
Obrony Narodowej oraz stopnie wojskowe, na które mogą mianować organy wojskowe
wskazane w art. 76 ust. 3 i 7 pkt 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą", a także wzór wniosku,
uwzględniając w szczególności różne rodzaje czynnej służby wojskowej lub przeznaczenie
żołnierza rezerwy na wypadek ogłoszenia mobilizacji i czas wojny, a także potrzeby
uzupełnieniowe Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi",
w zakresie stanu osobowego.

§ 2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do:
1) żołnierzy:
a) zasadniczej służby wojskowej,
b) nadterminowej zasadniczej służby wojskowej,
c) odbywających przeszkolenie wojskowe,
d) odbywających okresową służbę wojskową,
e) rezerwy, z wyłączeniem osób, o których mowa w art. 76 ust. 8 pkt 1, 2, 3 i 4 ustawy,
f) pełniących czynną służbę wojskową w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
2) studentów wyższych szkół morskich odbywających zajęcia wojskowe;
3) osób i żołnierzy rezerwy, o których mowa w art. 76 ust. 8 pkt 1, 2, 3 i 4 ustawy:

§ 3.

1.
Warunkiem mianowania na wyższy stopień wojskowy jest posiadanie
odpowiednich kwalifikacji wojskowych oraz pozytywnej opinii służbowej.
2
2. W przypadku ujawnienia okoliczności powodujących niezasadność mianowania na
wyższy stopień wojskowy, organ, który wystąpił z wnioskiem o mianowanie, powiadamia o
tym niezwłocznie przełożonego uprawnionego do mianowania na dany stopień wojskowy.

§ 4.
1. We wniosku, o którym mowa w § 8 ust. 1, § 13 ust. 3, § 19 ust. 1, § 27 ust. 1, § 30
ust. 1 oraz § 34 zamieszcza się następujące dane osobowe żołnierza:
1) nazwisko;
2) imię (imiona);
3) imię ojca;
4) datę i miejsce urodzenia;
5)
numer ewidencyjny PESEL;
6) nazwę stowarzyszenia;
7)
miejsce pracy oraz zajmowane stanowisko;
8) właściwą dla miejsca zamieszkania żołnierza rezerwy wojskową komendę
uzupełnień;
9) posiadany
stopień wojskowy;
10) okresy
odbywania ćwiczeń wojskowych oraz okresowej służby wojskowej
(dokładna data odbywania ćwiczeń wojskowych (kursów) lub służby
okresowej w posiadanym stopniu wojskowym wraz z nazwą stanowiska
(kursu) oraz łączną liczbą dni, Nr i data rozkazu);
11) wykształcenie cywilne – wykonywany zawód (jaka szkoła, kiedy ukończył
– od kiedy pracuje w zawodzie);
12) tytuły i stopnie naukowe i zawodowe;
13) stopień etatowy i nazwa stanowiska, na które żołnierz rezerwy posiada
przydział mobilizacyjny, pracowniczy przydział mobilizacyjny lub
przydział organizacyjno-mobilizacyjny lub przewiduje się nadanie mu
takiego przydziału (bez nazwy jednostki wojskowej);
14) wyszkolenie
wojskowe;
15) ocenę ogólną z egzaminu na oficera lub podoficera;
16) poziom
znajomości języków obcych;
17) kategoria
zdolności do czynnej służby wojskowej (data orzeczenia);
18) opinię upoważnionych organów wojskowych.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się pisemne uzasadnienie.

§ 5.
Wzór wniosku, o którym mowa w § 4, określa załącznik do rozporządzenia.

§ 6.
1. ołnierzowi mianowanemu na wyższy stopień wojskowy wręcza się akt
mianowania. W przypadku śmierci tego żołnierza, akt mianowania wręcza się najbliższemu
członkowi jego rodziny.
2. Akt mianowania sporządza organ, który mianował żołnierza, lub na jego polecenie
(zgodnie z podległością służbową) organ, który wystąpił z wnioskiem o mianowanie żołnierza.
3.
W przypadku mianowania żołnierza rezerwy na pierwszy stopień oficerski
podporucznika (podporucznika marynarki) oraz na stopnie oficerskie generałów (admirałów),
akt mianowania sporządza dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej
właściwego do spraw kadr, a w przypadku mianowania żołnierzy rezerwy na wyższy stopień
wojskowy przez Ministra Obrony Narodowej, akt mianowania sporządza szef wojewódzkiego
sztabu wojskowego.
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: