Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych i regulaminu do Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych, przyjętych w Singapurze dnia 27 marca 2006 r.
projekt dotyczy stworzenia nowoczesnych oraz dynamicznych międzynarodowych ram dla zharmonizowania procedury administracyjnej w zakresie rejestracji znaków towarowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 438
- Data wpłynięcia: 2008-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych i regulaminu do Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych, przyjętych w Singapurze dnia 27 marca 2006 r.
- data uchwalenia: 2008-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 133, poz. 842
438
decyzje podejmowane przez te organy.
Przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Traktatu singapurskiego będzie
ważnym sygnałem stabilności polskiego prawa opartego na standardach
międzynarodowych. Jednocześnie umożliwi Rzeczypospolitej Polskiej
udział w dalszym doskonaleniu tych standardów na forum międzynarodo-
wym. Wprowadzenie możliwości działania przed różnymi urzędami własno-
ści przemysłowej na świecie według tej samej procedury z jednej strony
ułatwi samym zgłaszającym uzyskiwanie ochrony dla ich znaków towaro-
wych w krajach będących stronami tego traktatu, a z drugiej strony uprości
postępowanie w urzędach krajowych przez odformalizowanie procedur.
W dniu 30 czerwca 2006 r. Komitet Europejski Rady Ministrów nałożył na
Ministerstwo Gospodarki zobowiązanie do przekazania do wiadomości Mi-
nisterstwa Spraw Zagranicznych harmonogramu prac mających na celu
przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Traktatu o prawie znaków towa-
rowych, podpisanego w Genewie dnia 27 października 1994 r.
Ze względu na to, że Traktat singapurski ma szerszy zakres zastosowania,
wystarczy przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej jedynie do nowego aktu
z 2006 r.
II. Różnice między dotychczasowym i projektowanym stanem prawnym
Celem Traktatu singapurskiego jest stworzenie nowoczesnych oraz dyna-
micznych międzynarodowych ram dla zharmonizowania procedury admini-
stracyjnej w zakresie rejestracji znaków towarowych. W porównaniu do TLT
z 1994 r., Traktat singapurski (zwany dalej „Traktatem”) ma zastosowanie
do wszelkiego typu znaków, które mają zdolność rejestrową na mocy pra-
wa danego państwa będącego stroną Traktatu. Państwa te mają także
swobodę wyboru sposobu komunikowania się zgłaszających z krajowymi
urzędami własności przemysłowej, w tym również komunikacji elektronicz-
nej. Wprowadzono system środków ulgowych w odniesieniu do terminów,
jak również postanowienia dotyczące rejestrowania licencji na używanie
znaków towarowych oraz sankcji w przypadku niedopełnienia formalności
w zakresie ich wpisu do rejestru. Powołano Zgromadzenie Państw będą-
3
cych stronami Traktatu. Traktat sankcjonuje wymóg zapewnienia możliwo-
ści dokonywania zgłoszeń znaków w wielu klasach towarowych i usługo-
wych oraz stosowania Międzynarodowej Klasyfikacji Nicejskiej. W tym za-
kresie nie odbiega od postanowień zawartych w TLT z 1994 r.
Traktat singapurski ma zastosowanie do znaków mających zdolność reje-
strową na mocy prawa danego państwa będącego stroną Traktatu. Posta-
nowienie to obejmuje również nietradycyjne znaki, takie jak: hologramy,
znaki trójwymiarowe, kolory, znaki nieruchome, jak i ruchome, a także zna-
ki niewidoczne (dźwiękowe, zapachowe, smakowe czy rozpoznawalne za
pomocą dotyku), o ile prawo krajowe dopuszcza ich ochronę.
Traktat singapurski zapewnia państwom będącym stronami Traktatu swo-
bodę wyboru sposobu komunikowania się, przekazywania danych oraz
ewentualnego wdrożenia elektronicznego systemu w tym zakresie. Pań-
stwa mogą zdecydować się na formę papierową, elektroniczną lub inny
sposób przekazu, jak np. za pośrednictwem poczty tradycyjnej czy poczty
kurierskiej. Traktat pozostawił bardzo ważne postanowienie z TLT 1994,
mówiące w szczególności o tym, że nie można wymagać sprawdzania au-
tentyczności, potwierdzenia lub legalizacji podpisów złożonych na piśmie.
Traktat singapurski wprowadza system środków ulgowych, w przypadku
gdy zgłaszający lub właściciel znaku nie dotrzymał terminów procesowych
w postępowaniu przed urzędem krajowym. Państwa będące stronami Trak-
tatu muszą jednak przewidzieć w ustawodawstwie krajowym przynajmniej
jeden z wymienionych środków procesowych, takich jak: przedłużenie ter-
minu, kontynuowanie procedury lub przywrócenie praw, gdy niedotrzyma-
nie terminu nie było zamierzone lub wynikało, mimo dochowania staranno-
ści, z zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności. Zasady te zostały wprowa-
dzone w Traktacie w celu usprawnienia procedury i były wynikiem postula-
tów właścicieli znaków towarowych, którym w sytuacji niedopełnienia wa-
runków formalnych urząd krajowy umarzał postępowanie lub odrzucał zgło-
szenie.
Traktat singapurski zawiera postanowienia dotyczące rejestrowania licencji
na używanie znaku towarowego oraz ustanawia maksymalne wymagania
4
dotyczące wniosku o zarejestrowanie, zmianę lub umorzenie postępowania
w sprawie znaku towarowego.
Utworzenie Zgromadzenia Państw będących stronami Traktatu wprowadza
możliwość dokonywania zmian przepisów Traktatu, regulaminu, jak i mody-
fikowania międzynarodowych wzorów formularzy. Ponadto powołanie tego
organu umożliwia prowadzenie prac nad dalszym rozwojem systemu stwo-
rzonego Traktatem.
III. Przewidywane skutki prawne, gospodarcze, społeczne, finansowe i poli-
tyczne
1. Skutki prawne
Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej
(Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, z późn. zm.) zawiera normy po-
zwalające na stosowanie przepisów proceduralnych dotyczących
ochrony znaków towarowych na podstawie Traktatu singapurskiego, nie
istnieje więc konieczność dokonywania jakichkolwiek zmian w obecnym
stanie prawnym. Możliwość dokonywania zgłoszeń oraz prowadzenia
korespondencji w formie elektronicznej została wprowadzona w związku
z nowelizacją ustawy – Prawo własności przemysłowej, która została
uchwalona w dniu 29 czerwca 2007 r.; ustawa weszła w życie dnia
1 listopada 2007 r.
2. Skutki gospodarcze
Traktat singapurski wprowadza uproszczone i ujednolicone w wymiarze
międzynarodowym zasady kształtujące warunki gospodarcze sprzyjają-
ce rozwojowi handlu i inwestycji, gwarantujące pewność prawną w za-
kresie ochrony dóbr niematerialnych. Urząd Patentowy Rzeczypospoli-
tej Polskiej już w praktyce stosuje te zasady, a wkrótce wprowadzi rów-
nież kolejne przewidziane Traktatem ułatwienie, jakim jest możliwość
dokonywania zgłoszeń i prowadzenia korespondencji drogą elektro-
niczną. Można się spodziewać, że będzie to stanowiło dodatkową za-
chętę dla podmiotów gospodarczych zarówno krajowych, jak i zagra-
nicznych, do ubiegania się o ochronę znaków towarowych w Rzeczypo-
5
spolitej Polskiej w jeszcze większym niż dotychczas zakresie. Zachęci
również polskie podmioty gospodarcze do ubiegania się o ochronę swo-
ich znaków towarowych w krajach, które staną się stronami Traktatu.
Łatwość uzyskania ochrony dla znaków towarowych zarówno w kraju,
jak i za granicą wpłynie na większą aktywność gospodarczą, zwłaszcza
w sferze eksportu.
Rzeczpospolita Polska może liczyć ze strony WIPO na pomoc tech-
niczną i prawną w zakresie implementacji Traktatu. Wsparcie technicz-
ne ulepszy infrastrukturę i narzędzia pracy w Urzędzie Patentowym
Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Skutki społeczne
W przypadku wzrostu liczby zgłoszeń znaków towarowych zwiększy się
zapotrzebowanie na usługi rzeczników patentowych, co w pewnym
stopniu może zrekompensować tej grupie zawodowej zmniejszenie
liczby prowadzonych spraw, jakie nastąpiło w związku z przystąpieniem
Rzeczypospolitej Polskiej do systemu wspólnotowego znaku towarowego.
4. Skutki finansowe
Przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Traktatu singapurskiego nie
pociągnie za sobą żadnych negatywnych skutków finansowych. Ewen-
tualny wzrost liczby zgłoszeń znaków towarowych do ochrony w trybie
krajowym, jaki może nastąpić dzięki ułatwieniom w procedurze zgłosze-
niowej, może spowodować zwiększenie wpływów do budżetu państwa
w związku z pobieranymi opłatami za zgłoszenie i utrzymywanie ochro-
ny znaków towarowych.
5. Skutki polityczne
Przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Traktatu singapurskiego
o prawie znaków towarowych i regulaminu do Traktatu singapurskiego
o prawie znaków towarowych, przyjętych w Singapurze dnia 27 marca
2006 r., nie pociągnie za sobą żadnych skutków politycznych.
6
IV. Uzasadnienie trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej Traktatem singa-
purskim
Związanie Rzeczypospolitej Polskiej Traktatem singapurskim o prawie zna-
ków towarowych i regulaminem do Traktatu singapurskiego o prawie zna-
ków towarowych, przyjętymi w Singapurze dnia 27 marca 2006 r., nastąpi,
zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzyna-
rodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.). Traktat dotyczy spraw ure-
gulowanych w ustawie. Biorąc pod uwagę art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, przystąpienie do Traktatu singapurskiego nastą-
pi za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
Nie przewiduje się składania jakichkolwiek zastrzeżeń dozwolonych na
podstawie art. 29 Traktatu.
04/07rch
7