Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt przewiduje wdrożenie kolejnego etapu informatyzacji procesu ogłaszania aktów prawnych, pozwalajacego na znaczne ułatwienie i uproszczenie dostępu do ogłaszanych w dziennikach urzędowych aktów prawnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3673
- Data wpłynięcia: 2010-11-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 117, poz. 676
3673
wojewódzkich dzienników urzędowych,
umieszczone 7 mm pod tytułem, o którym mowa w pkt 2, i środkowane pod nim; krój
pisma Times New Roman, w przedziale 19-28 pkt; jeżeli napis będzie zajmował
więcej niż 140,5 mm, należy go ścisnąć poziomo.
3) 47 mm od marginesu górnego, 18 mm od marginesu zewnętrznego, znajduje się linia o
grubości 1 pkt i długości 140,5 mm.
4. Pod częścią graficzną umieszczona jest część tekstowa winiety, w której skład wchodzą:
1) miejsce i data ogłoszenia
umieszczone 10 mm pod linią, o której mowa w ust. 3 pkt 2 lit. c; krój pisma Times New
Roman, 14 pkt, środkowany;
2) pozycja
umieszczona w odległości 6 mm pod miejscem i datą ogłoszenia, o której mowa w pkt 1;
krój pisma Times New Roman, 14 pkt, środkowany, ostatnią pozycję w danym roku
oznaczono gwiazdką.
II.
Wzór pierwszej i ostatniej strony dziennika urzędowego Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski B”
1. Opis pierwszej strony
1) format strony:
po obcięciu 210 mm x 297 mm; marginesy: wewnętrzny – 18 mm (grzbietowy),
zewnętrzny – 18 mm, górny – 17,5 mm, dolny – 17,5 mm (minimalny).
2) godło Rzeczypospolitej Polskiej:
umieszczone 18 mm od marginesu wewnętrznego i 17,5 mm od marginesu górnego;
wymiary godła: 29 mm wysokości i 26 mm szerokości.
3) tytuł dziennika urzędowego:
a) wyrazy "Monitor Polski B"; krój pisma Egyptian-ExtendedPL 40 pkt, umieszczony
17,5 mm od marginesu górnego i 18 mm od marginesu zewnętrznego,
b) wyrazy "Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej"; krój pisma Egyptian-
ExtendedPL 21 pkt, umieszczony 4,5 mm pod tytułem, o którym mowa w lit. a, i
środkowany pod nim,
c) pod winietą – 3 mm poniżej tytułu, 18 mm od marginesu zewnętrznego znajduje się
linia o grubości 1 pkt i długości 141,6 mm.
4) miejsce i data wydania – krój pisma Egyptian-ExtendedPL 15 pkt, środkowany.
5) numer:
a) umieszczony pod linią, o której mowa w pkt 3 lit. c, w odległości 2 mm od niej i 18
mm od marginesu zewnętrznego, krój pisma Egyptian-ExtendedPL 24 pkt,
b) ostatni numer w danym roku oznaczany gwiazdką,
c) poniżej linia 2 pkt półgruba, długości 147 mm, umieszczona 2 mm od daty i miejsca
wydania oraz numeru dziennika i 18 mm od marginesu wewnętrznego;
6) treść i pozycja
wyrazy "Treść:" i "Poz.:" – krój pisma Univers-BoldPL, wersaliki i tekst 9 pkt,
umieszczone 7 mm poniżej linii, o której mowa w pkt 5 lit. c, i 18 mm od marginesu
wewnętrznego;
7) informacja o treści:
a) rodzaj aktu normatywnego, aktu prawnego oraz obwieszczenia i ogłoszenia –
Univers-BoldPL, wersaliki spacjowane 9 pkt,
b) numer pozycji – Univers-BoldPL 9 pkt,
c) data, tytuł aktu normatywnego, aktu prawnego oraz obwieszczenia i ogłoszenia –
Univers-PL 9 pkt,
d) numer strony – Univers-PL 9 pkt,
e) odstęp pomiędzy rodzajem aktu normatywnego, aktu prawnego oraz
obwieszczeniem i ogłoszeniem a tytułem tego aktu oraz obwieszczeniem i
ogłoszeniem – 5 mm,
f) odstęp pomiędzy poszczególnymi pozycjami - 8 mm,
g) tekst informacji o treści zamknięty podwójną linią półgrubą o szerokości 147 mm w
odstępie 4 mm od ostatniego numeru pozycji,
h) informacja o treści umieszczona w odstępie 18 mm od marginesu wewnętrznego.
2. Opis ostatniej strony
1) oznaczenie strony
Jeżeli objętość aktu normatywnego, prawnego lub obwieszczenia i ogłoszenia w danym
dzienniku urzędowym:
a) obejmuje ostatnią stronę – w lewym górnym rogu zamieszcza się nazwę dziennika
urzędowego wraz z jego kolejnym numerem; w tej samej linii na środku strony
zamieszcza się numer strony; w tej samej linii w prawym górnym rogu zamieszcza
się numer pozycji aktu w danym numerze dziennika urzędowego,
b) nie obejmuje ostatniej strony – na środku strony zamieszcza się tylko numer strony.
Informacje wymienione w lit. a i b pisane są krojem pisma Univers-PL 9 pkt; pod tymi
informacjami znajduje się linia długości 174 mm, grubości 1 pkt;
2) stopka
Stopka zawierająca informacje, o których mowa w § 5 rozporządzenia, pisana jest
Univers-PL 7 pkt, z wyjątkiem wyrazów "Wydawca", "Redakcja" oraz "Skład, druk i
rozpowszechnianie", które pisane są Univers-BoldPL 7 pkt; oznaczenie ISSN pisane
jest Univers-PL 10 pkt; cena pisana jest Univers-BoldPL 12 pkt; VAT pisany jest
Univers-PL 9 pkt;
3) Linie
Wszystkie linie występujące w stopce mają długość 174 mm i grubość 1 pkt.
10/10‐kt
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie ma na celu wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i
niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95 i Nr …, poz. …). Zastąpi
dotychczas obowiązujące rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2008 r.
w sprawie określenia wzoru graficznego pierwszej i ostatniej strony dzienników urzędowych
oraz wzoru okładek i strony tytułowej załączników do dzienników urzędowych (Dz. U. Nr 66,
poz. 405).
W
odróżnieniu od dotychczasowych uregulowań projektowane rozporządzenie
reguluje kwestie dzienników urzędowych wydawanych w postaci elektronicznej. Stąd
w miejsce określania wzorów stron i okładek dzienników urzędowych, określany jest wzór
winiety dziennika urzędowego. Zgodnie z art. 24 ust. 1 zdanie drugie ustawy o ogłaszaniu
aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, winieta obejmuje w szczególności
nazwę dziennika urzędowego, wizerunek orła w koronie oraz miejsce i dzień ogłoszenia aktu
prawnego. Otwarty katalog elementów winiety zawarty w ustawie pozwala w akcie
wykonawczym na ujęcie innych, istotnych jej elementów. Przyjęto, iż wszystkie istotne
informacje dotyczące aktu prawnego, w szczególności niewymieniona w powyższym
przepisie ustawy pozycja aktu, które nie stanowią części normatywnej, zostaną zawarte w
winiecie. Stąd projektowane rozporządzenie w § 4 przewidziało również, iż winieta obejmie
kolejną pozycję z zachowaniem kolejności pozycji w każdym roku kalendarzowym zgodnie z
przepisem art. 20 ust. 1 ustawy.
Niezmienione pozostają przepisy dotyczące Monitora Polskiego B z uwagi na fakt, iż
dziennik ten będzie nadal wydawany w postaci papierowej. Podobnie jak w dotychczasowych
przepisach projektowane rozporządzenie określa wzór graficzny pierwszej i ostatniej strony
Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski B”, a także okładek i
strony tytułowej załączników do tego dziennika urzędowego.
Projektowana regulacja nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Projektowana regulacja nie będzie wymagała notyfikacji Komisji Europejskiej w
trybie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.)
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia instytucjom i organom Unii
Europejskiej oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji, stosownie do postanowień art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414).
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego:
Projekt oddziałuje na organy administracji rządowej wydające dzienniki urzędowe.
2. Konsultacje społeczne:
Ze względu na wąski zakres podmiotów, na które oddziałuje projekt, konsultacje
społeczne nie są wymagane.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie projektowanej regulacji nie powinno mieć znaczącego wpływu na sektor
finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy:
Wejście w życie projektowanej regulacji nie powinno mieć wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw:
Wejście w życie projektowanej regulacji nie powinno mieć wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie projektowanej regulacji nie powinno mieć wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
11/10-kt
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3673
› Pobierz plik