eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad zawieszania i zmniejszania świadczenia przedemerytalnego w przypadku osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3474
  • Data wpłynięcia: 2010-08-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 17, poz. 79

3474

aby w każdym indywidualnym przypadku proponowane rozwiązanie było neutralne zarówno
dla świadczeniobiorcy, jak i dla Funduszu Pracy.
Uzależnienie zmniejszania świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego tylko od kwoty
osiąganego przychodu spowoduje, że część osób, która obecnie miała zmniejszane
świadczenia, w warunkach proponowanych zmian będzie pobierało świadczenie w pełnej
wysokości (nie nastąpi jego zmniejszenie). Proponowane rozwiązanie spowoduje także,
że część osób, których świadczenie było wyższe od dopuszczalnej kwoty przychodu i które
miały to świadczenie zawieszane niezależnie od kwoty uzyskiwanego przychodu,

w warunkach proponowanych zmian będzie mogła osiągać przychód i, w zależności od jego
wysokości, ich świadczenie będzie wypłacane w pełnej wysokości lub zmniejszane.
Proponowane rozwiązanie w niektórych sytuacjach może również generować oszczędności
dla Funduszu Pracy (a tym samym powodować pogorszenie się sytuacji świadczeniobiorców).
Może tak być w przypadku, gdy w obecnych warunkach suma świadczenia i przychodu nie
przekracza 50% przeciętnego wynagrodzenia, jednak przychód jest na tyle duży, że jego
kwota przekroczy „nową” dopuszczalną kwotę przychodu – wtedy w warunkach
proponowanych zmian świadczenie zostanie zmniejszone.

Wykorzystując strukturę wg wysokości świadczeń i zasiłków przedemerytalnych
w styczniu 2010 r. i waloryzując te wysokości wskaźnikiem 104,62 %, oszacowano procent
przeciętnego wynagrodzenia określający dopuszczalną kwotę przychodu. Opierając się na
średniej wysokości świadczenia/zasiłku przedemerytalnego oraz dopuszczalnej kwocie
przychodu, która od marca 2010 r. wynosi 1551,50 zł oszacowano dopuszczalną kwotę
przychodu według proponowanych rozwiązań na poziomie około 23 % przeciętnego
wynagrodzenia (przy czym dla zasiłków przedemerytalnych byłoby to około 25 %,
a dla świadczeń przedemerytalnych – około 21 % przeciętnego wynagrodzenia). Należy
podkreślić, że rachunek taki przeprowadzono (nie znając struktury przychodów osiąganych
przez świadczeniobiorców ani zależności pomiędzy osiąganym przychodem a wysokością
świadczenia) jedynie na średniej wysokości świadczenia/zasiłku przedemerytalnego.
Dla indywidualnych przypadków, a nawet dla przedziałów wysokości tak określony procent
przeciętnego wynagrodzenia byłby inny.

Należy także podkreślić, że oszacowany procent przeciętnego wynagrodzenia
określający dopuszczalną kwotę przychodu kształtowałby się różnie w zależności
od kryteriów mających wpływ na wysokość świadczeń, tj. wskaźnik waloryzacji, a także
od dynamiki przeciętnego wynagrodzenia. I tak np. gdyby szacunki te przeprowadzić
na analogicznych danych z poprzedniego roku, to dopuszczalna kwota przychodu według
proponowanych zmian stanowiłaby około 21 % przeciętnego wynagrodzenia (przy czym dla
zasiłków przedemerytalnych byłoby to około 24 %, a dla świadczeń przedemerytalnych –
około 18 % przeciętnego wynagrodzenia).


III. Szacunkowe skutki finansowe proponowanych zmian dla Funduszu Pracy

Założenia
1. Szacunków dokonano w skali 12 miesięcy w warunkach finansowych po waloryzacji
świadczeń od 1 marca 2010 r.
2. W szacunkach wykorzystano dane dotyczące kwoty świadczenia/zasiłku
przedemerytalnego oraz kwoty stanowiącej podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe w styczniu 2010 r. dla osób, których podstawa wymiaru składek na
te ubezpieczenia w styczniu 2010 r. nie była zerowa..
W szacunkach wykorzystano również dane o liczbie i kwocie zawieszonych

i zmniejszonych świadczeń i zasiłków przedemerytalnych w 2009 r.
3. Przyjęto, że kwota świadczenia przedemerytalnego po zwaloryzowaniu od 1 marca
2010 r. oraz kwota przychodu nie będą się zmieniać w czasie całego roku rozliczeniowego
od 1 marca 2010 r. do 28 lutego 2011 r.

Przy powyższych założeniach oszacowano, że wprowadzenie proponowanych zmian
w przypadku ustalenia dopuszczalnej kwoty przychodu na poziomie 23 % przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia w roku kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji,
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do celów emerytalnych,
spowoduje w skali 12 miesięcy roku rozliczeniowego od 1 marca 2010 r. do 28 lutego 2011 r.
wzrost wydatków na świadczenia i zasiłki przedemerytalne w porównaniu do obecnych
przepisów o około 5,4 mln zł.
Należy podkreślić, że rzeczywiste skutki finansowe wprowadzenia proponowanych
zmian zależeć będą od tego, które osoby pobierające świadczenie/zasiłek przedemerytalny
będą osiągać przychód, jakie będą wysokości świadczeń i przychodów tych osób oraz od
indywidualnych zachowań poszczególnych osób.


Wstępna opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Ustawa nie dotyczy problematyki będącej przedmiotem uregulowania przepisami
Unii Europejskiej.

Informacja o podleganiu projektu notyfikacji
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa

Zmiana ustawy dotyczy osób, które równolegle pobierają świadczenie
przedemerytalne oraz osiągają przychody z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
ubezpieczenia społecznego (przychody z tytułu zatrudnienia, służby lub innej pracy
zarobkowej albo prowadzenia pozarolniczej działalności).

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

Szacuje się, że wprowadzenie w przypadku świadczeń przedemerytalnych zasad
łączenia tych świadczeń z praca zarobkową analogicznych, jak w przypadku emerytur i rent
nie spowoduje znaczących skutków finansowych.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny.

Projektowana ustawa w nieznacznym stopniu wywrze wpływ na rynek pracy,
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.

Warszawa, 16 sierpnia 2010 r.
BAS-WAPEiM-1466/10



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Anna Bańkowska)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zakłada zmianę artykułów 5, 6, 11 i 25 oraz dodanie
artykułów 6a i 6b w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach
przedemerytalnych (Dz. U. Nr 120, poz. 1252 oraz Dz. U. z 2009 r. Nr 6, poz.
33).
Projekt zakłada zmianę zasad zawieszania i zmniejszania świadczenia
przedemerytalnego w przypadku osiągania przychodu z tytułu działalności
podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego. Zmiana dotyczy m.in.:
określania dopuszczalnych granic dochodu oraz dopuszczenia miesięcznego
rozliczania prawa do świadczeń.
Projekt zawiera przepis przejściowy. Proponowana ustawa ma wejść w
życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienie będące przedmiotem projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
przedemerytalnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



Szef
Kancelarii
Sejmu

Lech
Czapla



2
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: