Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
Projekt dotyczy wskazania trzech przesłanek, umożliwiających umorzenie postępowania dotyczącego posiadania narkotyków. Wspomniane przesłanki to: nieznaczna ilość posiadanego narkotyku, przeznaczenie go na własny użytek oraz niski stopień społecznej szkodliwości. Postępowanie będzie mogło być umorzone w przypadku wystąpienia wszystkich trzech okoliczności jednocześnie. Samo posiadanie niewielkiej ilości narkotyków nie będzie podstawą do możliwości umorzenia postępowania. Projekt przewiduje także zakaz prowadzenia reklamy i promocji substancji psychotropowych lub środków odurzających. Regulacje dotyczą także zakazu reklamy środków spożywczych lub innych produktów poprzez sugerowanie, że posiadają one takie jak substancje psychotropowe lub środki odurzające lub ich użycie, nawet niezgodne z przeznaczenie, może powodować skutki takie jak wspomniane substancje i środki (dopalacze).
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3420
- Data wpłynięcia: 2010-09-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 117, poz. 678
3420
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia do określenia przez
ministra właściwego do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych
warunków i trybu wydawania oraz cofania zezwoleń na wytwarzanie, przetwarzanie,
przerób lub stosowanie do badań naukowych środków odurzających i substancji
psychotropowych, zawartego w art. 35 ust. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn. zm.). Projekt określa:
1) szczegółowe warunki i tryb wydawania oraz cofania zezwoleń na wytwarzanie,
przetwarzanie, przerób lub stosowanie do badań naukowych środków
odurzających i substancji psychotropowych i prekursorów kategorii 1;
2) treść wniosku o wydanie zezwoleń;
3) wymagania, jakie muszą spełniać podmioty posiadające zezwolenia, o których
mowa w pkt 1.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega
przedmiotowej notyfikacji.
Projektowana regulacja w zakresie dotyczącym substancji psychotropowych i
środków odurzających nie jest objęta prawem wspólnotowym, natomiast w zakresie
prekursorów kategorii 1 jest zgodna z prawem Unii Europejskiej:
1) rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 273/2004 z dnia 11
lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych (Dz. Urz. UE L 047 z
18.02.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 8, str.
46),
2) rozporządzeniem (WE) Rady nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r.
określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy
Wspólnotą a państwami trzecimi (Dz. Urz. UE L 22 z 26.01.2005, str. 1).
.
9
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji:
1) przedsiębiorców zamierzających wytwarzać, przetwarzać lub przerabiać środki
odurzające i substancje psychotropowe;
2) szkoły wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe lub inne placówki naukowe
zamierzające wytwarzać, przetwarzać lub przerabiać, w celu prowadzenia badań
naukowych, środki odurzające grup I-N, II-N i IV-N i substancje psychotropowe
grup I-P, II-P, III-P i IV-P;
3) szkoły wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe lub inne placówki naukowe
zamierzające stosować, w celu przeprowadzenia badań naukowych, środki
odurzające grupy IV-N lub substancje psychotropowe grupy I-P
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do:
1) Naczelnej Rady Lekarskiej;
2) Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych;
3) Naczelnej Rady Aptekarskiej;
4) Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie;
5) Instytutu ywności i ywienia w Warszawie;
6) Krajowej Izby Gospodarczej;
7) Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii;
8) Krajowego Konsultanta w dziedzinie psychiatrii.
Projekt zostanie również zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia
oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Wynik
konsultacji zostanie przedstawiony w niniejszej ocenie po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów
publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw Regulacje zaproponowane w projekcie
rozporządzenia nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na sytuację i rozwój regionalny.
8-09-dg
10
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia …………………………….. 2010 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania oraz cofania
zezwoleń na obrót hurtowy środkami odurzaj cymi i substancjami
psychotropowymi
Na postawie art. 40 ust. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb wydawania oraz cofania zezwoleń na obrót
hurtowy środkami odurzającymi lub substancjami psychotropowymi, o których
mowa w art. 40 ust. 1-2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
narkomanii;
2) treść wniosku o wydanie zezwoleń, o których mowa w pkt 1;
3) szczegółowe obowiązki podmiotów posiadających zezwolenia, o których
mowa w pkt 1, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) przechowywania środków odurzających i substancji psychotropowych
objętych zezwoleniem,
b) wydawania środków odurzających i substancji psychotropowych
jednostkom uprawnionym,
c) prowadzenia dokumentacji dotyczącej posiadania i obrotu środkami
odurzającymi i substancjami psychotropowymi,
d) warunków, jakie podmiot musi spełniać celem przechowywania środków
odurzających i substancji psychotropowych w komorach przeładunkowych.
§ 2.
1. Przedsiębiorca ubiegający się o wydanie zezwolenia na prowadzenie obrotu
hurtowego środkami odurzającymi lub substancjami psychotropowymi będącymi
produktami leczniczymi składa wniosek zawierający:
1) numer i datę wydania aktualnego zezwolenia na prowadzenie hurtowni
farmaceutycznej;
2) nazwę i adres przedsiębiorcy oraz jego numer w Krajowym Rejestrze
Sądowym;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 66, poz. 469
i Nr 120, poz. 826, z 2007 r. Nr 7, poz. 48 i Nr 82, poz. 558, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 63, poz. 520,
Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146.
3) wskazanie miejsca działalności określonej we wniosku – adres magazynu, w
którym będą przechowywane środki odurzające i substancje psychotropowe, a
także komór przeładunkowych, o ile hurtownia takie posiada;
4) określenie grupy środków odurzających i substancji psychotropowych, których
dotyczy wniosek;
5) sposób przechowywania i zabezpieczania środków odurzających i substancji
psychotropowych przed ich kradzieżą lub użyciem do celów niezgodnych z
przeznaczeniem;
6) imię, nazwisko oraz informacje dotyczące wykształcenia i niezbędnego stażu
pracy osoby zatrudnionej, odpowiedzialnej za zapewnienie systemu kontroli i
zabezpieczania środków odurzających i substancji psychotropowych;
7) datę sporządzenia wniosku i podpis osoby upoważnionej do reprezentowania
przedsiębiorcy składającego wniosek.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć kopię aktualnego
zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej.
3. Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie obrotu hurtowego środkami
odurzającymi i substancjami psychotropowymi nie będącymi produktami leczniczymi,
złożony przez przedsiębiorcę zawiera dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-7.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 3, należy dołączyć wyciąg z rejestru
stanowiącego dowód prowadzenia przez podmiot działalności upoważniającej go do
ubiegania się o wydanie zezwolenia.
§ 3.
1. Zezwolenia, o których mowa w § 2 ust. 1 i 3, mogą być wydane po stwierdzeniu
przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, właściwego ze względu na
miejsce prowadzenia działalności, zwanego dalej „wojewódzkim inspektorem”, że
przedsiębiorca spełnia wymagania określone w art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii poprzez:
1)
zapewnienie systemu zabezpieczenia pomieszczeń magazynowych
przeznaczonych wyłącznie do przechowywania środków odurzających i
substancji psychotropowych objętych zezwoleniem;
2) zapewnienie systemu kontroli nad obrotem i ewidencją środków odurzających
i substancji psychotropowych;
3) zatrudnienie pracownika będącego farmaceutą, posiadającego co najmniej 2-
letni staż pracy, do którego obowiązków należy:
a) prowadzenie
ewidencji
środków odurzających i substancji
psychotropowych,
b) nadzorowanie przechowywania środków odurzających i substancji
psychotropowych, w tym próbek archiwalnych,
c) nadzorowanie przemieszczania środków odurzających i substancji
psychotropowych wewnątrz zakładu oraz wprowadzania ich do obrotu.
2. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie obrotu hurtowego środkami
odurzającymi i substancjami psychotropowymi nie będącymi produktami leczniczymi
mogą zatrudnić na stanowisku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, osobę z wyższym
wykształceniem z następujących dziedzin nauki: farmacji, technologii
2
farmaceutycznej, chemii, inżynierii chemicznej, biotechnologii, biologii lub
mikrobiologii.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 3, nie może jednocześnie zajmować stanowiska
kierownika hurtowni farmaceutycznej, w której jest zatrudniona.
§ 4.
Zezwolenie na prowadzenie obrotu hurtowego produktami leczniczymi
weterynaryjnymi, zawierającymi w swoim składzie środki odurzające i substancje
psychotropowe, wydaje Główny Inspektor Farmaceutyczny, po stwierdzeniu przez
wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, że przedsiębiorca, który złożył
wniosek o wydanie zezwolenia, spełnia wymagania określone w § 3 ust. 1.
§ 5.
1. Przedsiębiorca prowadzący obrót hurtowy środkami odurzającymi lub
substancjami jest obowiązany do przechowywania środków odurzających i substancji
psychotropowych w sposób zabezpieczający przed kradzieżą lub dostępem osób
nieupoważnionych, na wydzielonych powierzchniach magazynowych bądź w
odrębnych pomieszczeniach wyposażonych w instalację alarmową oraz w drzwi
odpowiedniej konstrukcji, zamykane co najmniej na dwa zamki o skomplikowanym
mechanizmie otwierania, oraz okna zabezpieczone kratami metalowymi, bądź innym,
opatentowanym systemem zabezpieczeń. Dopuszcza się inne systemy
przechowywania środków odurzających i substancji psychotropowych, pod
warunkiem uzyskania akceptacji właściwego wojewódzkiego inspektora
farmaceutycznego.
2. Warunki przechowywania środków odurzających i substancji psychotropowych
określone w ust. 1 dotyczą także komór przeładunkowych, o ile hurtownia
farmaceutyczna takie posiada.
§ 6.
1. Przedsiębiorca prowadzący obrót hurtowy środkami odurzającymi i substancjami
psychotropowymi jest ponadto obowiązany do:
1) wydawania środków odurzających grupy I-N i substancji psychotropowych
grupy II-P wyłącznie na podstawie pisemnego zapotrzebowania i za
pisemnym pokwitowaniem odbioru;
2) prowadzenia ewidencji przychodu i rozchodu środków odurzających i
substancji psychotropowych.
2. Zapotrzebowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera następujące informacje
dotyczące podmiotu zamawiającego:
1) nazwę i dokładny adres;
2) określenie prowadzonej działalności;
3) numer REGON i numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli został mu
nadany;
4) numer i datę wydania zezwolenia na prowadzenie działalności określonej
zgodnie z pkt 2;
3