eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- znowelizowanie przepisów dotyczących zasad przyznawania zasiłku chorobowego za pobyt w szpitalu niektórych pracowników;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3390
  • Data wpłynięcia: 2010-09-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
  • data uchwalenia: 2010-10-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 225, poz. 1463

3390



pobytu w szpitalu do 80 % podstawy wymiaru zasiłku dla wszystkich
ubezpieczonych i negatywnie zaopiniował proponowaną nowelizację przepisów.
Jednocześnie domaga się, aby wszyscy ubezpieczeni nie mieli zmniejszanych
świadczeń za okres pobytu w szpitalu.
Do projektu założeń nie zgłosiły zastrzeżeń organizacje pracodawców. Krajowa
Izba Gospodarcza wskazała jedynie na konieczność uporządkowania polskiego
systemu ubezpieczeń społecznych i ograniczenie wydatków przez kontrole
zasadności wypłaty świadczeń chorobowych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych

Zgodnie z szacunkami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych projektowana regulacja
zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w stosunku do obecnie
obowiązujących przepisów o ok. 5,4 mln zł w warunkach 12 miesięcy 2011 r.
Szacunków dokonano w warunkach lat 2011 – 2020, przy założeniu, że rozważane
zmiany obowiązywałyby przez cały okres 2011 – 2020.
Oparto się na założeniach makroekonomicznych ujętych w Wieloletnim Planie
Finansowym Państwa na lata 2010 – 2013. Od 2014 r. przyjęto założenia
przekazane przez Ministerstwo Finansów.
rednioroczny wskaźnik
Stopa bezrobocia
Wskaźnik realnego
cen towarów i usług
(na koniec roku)
Rok
wzrostu przeciętnego
konsumpcyjnych
wynagrodzenia
ogółem
2010
102,0 %
102,3 %
12,3 %
2011
102,3 %
101,4 %
9,9 %
2012
102,5 %
103,8 %
8,6 %
2013
102,5 %
103,9 %
7,3 %
od 2014
102,5 %
103,0 %
7,3 %

W szacunkach wykorzystano dane z rejestru zaświadczeń lekarskich z 2007 r.
i 2008 r.

4


Do ustalenia liczby dni, których dotyczą proponowane zmiany, brano pod uwagę
wyłącznie ogólną liczbę dni absencji chorobowej, liczbę dni absencji chorobowej za
okres pobytu w szpitalu, liczbę dni absencji chorobowej w okresie ciąży oraz liczbę
dni absencji chorobowej za czas pobytu w szpitalu w okresie ciąży.
Przyjęto założenie, że liczby dni absencji chorobowej w ciągu roku: w czasie pobytu
w szpitalu, przypadających w okresie ciąży oraz w okresie pobytu w szpitalu
przypadającym w czasie ciąży rozkładają się równomiernie w czasie całego okresu
czasowej niezdolności do pracy w ciągu roku.
Przyjęto założenie, że liczba dni, za które zasiłek chorobowy wynosi 70 % podstawy
wymiaru zasiłku w ogólnej liczbie dni zasiłku chorobowego wypłacanego
z funduszu chorobowego, wynosi około 4 %, a udział liczby dni absencji
chorobowej finansowanej przez pracodawcę za okres pobytu w szpitalu
(tj. wyłącznie tych dni, których dotyczą proponowane zmiany) w ogólnej liczbie
dni absencji chorobowej finansowanej przez pracodawcę wynosi 3,5 %.
Przy powyższych założeniach oszacowano, że proponowane zmiany spowodują
zwiększenie wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w porównaniu do
obecnie obowiązujących przepisów o następujące kwoty:
Zwiększenie wydatków
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w porównaniu do
Rok
obecnie obowiązujących przepisów – kwoty nominalne
w mln zł
2011 5,4
2012 6,1
2013 6,8
2014 7,4
2015 7,9
2016 8,3
2017 8,6
2018 9,0
2019 9,4
2020 9,7

5


Zwiększone wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu proponowanych
zmian znajdą pokrycie w realizacji programu „Zintensyfikowana kontrola absencji
chorobowej”. Należy podkreślić, że w pierwszych 13 tygodniach trwania tego
programu, w okresie od dnia 3 sierpnia 2009 r. do dnia 1 listopada 2009 r., cofnięto
lub obniżono świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
i macierzyństwa na łączną kwotę 36 249,7 tys. zł. Zakłada się, że program ten
będzie kontynuowany.
Jednocześnie proponowana regulacja wpłynie na zwiększenie dochodów budżetu
z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych liczonego od wyższych
zasiłków chorobowych, czego powyższe obliczenia nie uwzględniają.
Wprowadzenie przepisu określającego wyższą wysokość zasiłku chorobowego za
okres pobytu w szpitalu od 15 do 33 dnia niezdolności do pracy w roku
kalendarzowym wpłynie korzystnie na sytuację finansową pracowników powyżej
50 roku życia, których niezdolność do pracy wiąże się z hospitalizacją.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny

Projektowane rozwiązanie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój
regionalny, nie będzie miało również wpływu na rynek pracy.
Z uwagi na fakt, że projektowana regulacja wprowadza zmiany korzystne dla
pracowników, powinna ona przynieść pozytywne skutki społeczne, natomiast
nieznaczny w ogólnej skali wzrost wydatków funduszu chorobowego nie powinien
przynieść ujemnych skutków gospodarczych.
09/04rch

6
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: