Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym
projekt ustawy dotyczy inkorporacji wytycznych Wspólnotowych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych tym przedsiębiorstwom
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3389
- Data wpłynięcia: 2010-09-06
- Uchwalenie:
3389
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw
i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007, str. 14),
zgodnie z którym „przedsiębiorstwo kolejowe” oznacza przedsiębiorstwo kolejowe
określone w art. 2 dyrektywy 2001/14/WE (1) oraz każde inne przedsiębiorstwo
publiczne lub prywatne, którego działalność polega na transporcie koleją towarów lub
pasażerów, z zastrzeżeniem, że przedsiębiorstwo to musi zapewniać pojazdy trakcyjne;
definicja ta obejmuje również przedsiębiorstwa zajmujące się tylko zapewnianiem
pojazdów trakcyjnych.
Ze względu na powyższe uregulowania, przedsiębiorstwami kolejowymi, do których
odnosił się art. 6 pkt 4 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, są spółki
przewozowe utworzone przez PKP SA na podstawie art. 14 ustawy o PKP, tj. PKP
Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Cargo SA. Oprócz spółek,
o których mowa w art. 14 ustawy o PKP, spółka PKP SA, zgodnie z art. 19 tej ustawy,
mogła tworzyć również spółki w celu prowadzenia działalności innej niż działalność
przewozowa. Utworzenie takich spółek nie wynikało z obowiązku ustawowego, a PKP
SA mogła je tworzyć wg własnego uznania, w zależności od potrzeb. Podkreślić należy,
że w stosunku do dwóch spółek utworzonych na podstawie art. 19 ustawy o PKP
ogłoszona została upadłość.
Przewidziane w art. 1 projektowanej ustawy wyłączenie ww. podmiotów z zakazu
ogłaszania upadłości, o której mowa w art. 6 pkt 4 ustawy – Prawo upadłościowe
i naprawcze, stanowi dostosowanie sposobu funkcjonowania tych podmiotów do
Wytycznych.
Celem proponowanej zmiany art. 6 pkt 4 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze
(art. 2 projektu ustawy) jest usunięcie w przyszłości jakichkolwiek wątpliwości
interpretacyjnych. Zgodnie z komentarzem do tego przepisu (A. Jakubecki, F. Zedler,
Prawo upadłościowe i naprawcze, Zakamycze, 2003), „art. 6 pkt 4 in fine wyklucza
możliwość ogłoszenia upadłości tych osób prawnych, które nie są utworzone na
podstawie ustawy, ale które utworzono w wyniku wykonania ustawy”.
Zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U.
z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) działalność gospodarcza polegająca na
wykonywaniu przewozów kolejowych osób lub rzeczy podlega licencjonowaniu. Biorąc
pod uwagę, że zgodnie z art. 169 ust. 2 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze,
2
syndyk lub zarządca prowadzący przedsiębiorstwo upadłego nie może prowadzić
działalności wymagającej koncesji albo zezwolenia, chyba że co innego wynika
z ustawy lub decyzji o przyznaniu koncesji albo zezwolenia, w art. 3 projektu ustawy
wprowadzone zostały zmiany przepisów ustawy o transporcie kolejowym.
Wydając postanowienie o ogłoszeniu upadłości, sąd wyznacza syndyka albo nadzorcę
sądowego albo zarządcę. Biorąc pod uwagę przywołany wyżej art. 169 ust. 2 Prawa
upadłościowego i naprawczego, z tym dniem nie może być prowadzona działalność
podlegająca licencjonowaniu, którą zgodnie z art. 43 ustawy o transporcie kolejowym
jest wykonywanie przewozów kolejowych osób.
W art. 43 ustawy o transporcie kolejowym dodano przepis pozwalający zarządcy
prowadzącemu przedsiębiorstwo upadłego lub syndykowi prowadzić działalność
polegającą na wykonywaniu usług publicznych, a tym samym prowadzenie przez niego
działalności objętej licencjonowaniem. Wiąże się to z niepozbawianiem społeczeństwa
dostępu do powszechnych usług pasażerskiego transportu kolejowego w przypadku
ogłoszenia upadłości. Ponieważ art. 169 ust. 2 Prawa upadłościowego i naprawczego
nie uwzględnia nadzorcy sądowego (w przypadku ustanowienia przez sąd nadzorcy,
zarząd nad majątkiem pozostaje przy upadłym przedsiębiorcy), dlatego
w proponowanym art. 43 ust. 4b nie uwzględnia się nadzorcy sądowego, jedynie
zarządcę.
Powyższe propozycje są jednocześnie skorelowane z rozwiązaniami przyjętymi
w przepisach ustawy o transporcie kolejowym w zakresie licencjonowania transportu
kolejowego. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym – art. 52 ust. 2 pkt. 2 – Prezes
UTK cofa licencję, jeżeli przedsiębiorca, wobec którego wszczęto postępowanie
upadłościowe lub inne postępowanie o podobnym charakterze, nie ma faktycznych
możliwości zadawalającej restrukturyzacji finansowej i wówczas może wydać licencję
tymczasową na przeprowadzenie zmian w przedsiębiorstwie. Proponowane zmiany dają
podstawę do prowadzenia działalności licencjonowanej przez zarządcę lub syndyka,
gdy licencja jest, nie została cofnięta lub jest licencja tymczasowa, a art. 169 ust. 2
Prawa upadłościowego i naprawczego uniemożliwiłaby prowadzenie działalności.
W projektowanych przepisach uwzględnione zostało czasowe – przez okres 6 miesięcy
– prowadzenie działalności przewozowej objętej obowiązkiem służby publicznej przez
podmiot, w stosunku do którego ogłoszono upadłość. Przyjęty w projekcie ustawy okres
3
jest analogiczny jak dla ważności licencji tymczasowej i wynika z przepisów ustawy
o transporcie kolejowym oraz dyrektywy Rady 95/18/WE z dnia 19 czerwca 1995 r.
w
sprawie wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym (art. 11. ust. 3
dyrektywy). Wskazany okres pozwala organowi, który zawarł umowę o świadczenie
usług publicznych z przewoźnikiem kolejowym, na podjęcie działań zmierzających do
zawarcia umowy z innym podmiotem na ich kontynuację.
Jednocześnie uzupełnione zostały przepisy art. 52 ustawy o transporcie kolejowym
przez zobligowanie przewoźnika do niezwłocznego powiadomienia zarówno Prezesa
UTK, jak i organu, z którym zawarł umowę na świadczenie usług publicznych,
o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości. To również daje czas tym organom do
analizy sytuacji przewoźnika i właściwego przygotowania się i reakcji w przypadku
ogłoszenia upadłości.
Trudna sytuacja na rynku kolejowych przewozów osób, brak możliwości realizacji
przewozów usług publicznych w przypadku ewentualnej upadłości spółki wykonującej
obecnie takie przewozy powoduje konieczność przesunięcia w czasie wejścia w życie
przepisów ustawy w stosunku do spółek realizujących te przewozy. Wejście w życie
ustawy mogłoby spowodować zakłócenia w funkcjonowaniu kolejowych przewozów
osób, co wywołałoby negatywne skutki, w tym skutki społeczne. Spółki, których
dotyczy projekt ustawy, mają ponad 62 % udziału w rynku przewozów kolejowych
według liczby pasażerów, a ponad 85 % według pracy przewozowej. Konieczne jest
uzyskanie czasu dla przedsiębiorstw kolejowych na przygotowanie się i wdrożenie
rozwiązań przeciwdziałania negatywnym skutkom ewentualnego ogłoszenia ich
upadłości.
Dlatego zaproponowano 12-miesięczne vacatio legis wejścia w życie ustawy
w stosunku do spółek wykonujących przewozy osób. W tym zakresie projekt ustawy
zakłada wydłużenie terminu wdrożenia rozwiązań wynikających ze Wspólnotowych
wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych
w stosunku do ww. spółek.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
4
Przedmiotowy projekt nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej, o której mowa
w art. 108 ust. 3 TFUE.
Projekt został udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego –
Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury stosownie do przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414). Organizacje o charakterze lobbingowym nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 ww. ustawy.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Projektowana ustawa wpłynie na spółki utworzone na podstawie art. 14 ustawy z dnia
8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, tj. PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne
sp. z o.o. oraz PKP Cargo SA.
Cel wprowadzenia ustawy
Celem wprowadzenia ustawy jest konieczność wprowadzenia uregulowań znoszących
nieograniczoną pomoc państwa, która w ocenie Komisji Europejskiej jest niezgodna
z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na
wspólnym rynku.
Konsultacje społeczne
Projekt został przesłany do konsultacji ze związkami działającymi w Grupie PKP SA
oraz Związkiem Pracodawców Kolejowych, Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego
oraz spółek przewozowych utworzonych na podstawie art. 14 ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje
Państwowe”. Projekt ustawy został przekazany Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego i był dwukrotnie przedmiotem jej obrad. W dniu 17 maja 2010 r.
działający w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Zespół
ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz rodowiska wyraził
negatywną opinię do projektowanych rozwiązań. Stanowisko do projektu ustawy
przedstawił też Konwent Marszałków Województw. Zaproponowano dłuższe
– 12-miesięczne vacatio legis ustawy oraz 12-miesięczny okres prowadzenia
działalności przez przedsiębiorstwa kolejowe w upadłości prowadzące usługi publiczne.
Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność” oraz Związek Zawodowy Maszynistów
Kolejowych w Polsce wyraziły negatywne stanowisko do propozycji wyłączenia spod
zakazu ogłaszania możliwości spółek, które obejmie projektowana regulacja.
Spółka Przewozy Regionalne sp. z o.o. podniosła, że wejście w życie przepisów
projektowanej ustawy doprowadzi do ogłoszenia jej upadłości z uwagi na skalę
wymagalnego zadłużenia. Ponadto, z uwagi na aktualną sytuację finansową, Spółka
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3389
› Pobierz plik
-
3389-002
› Pobierz plik
-
3389-001
› Pobierz plik
-
3389-003
› Pobierz plik
-
3389-004
› Pobierz plik