eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowenii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 25 maja 2005 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowenii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 25 maja 2005 r.

- projekt dotyczy stworzenia podstawy prawnej, która będzie regulować współpracę i pomoc udzielaną sobie wzajemnie przez administracje celne Polski i Słowenii

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 333
  • Data wpłynięcia: 2008-03-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowenii o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych, podpisanej w Warszawie dnia 25 maja 2005 r.
  • data uchwalenia: 2008-04-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 627

333

POMOC Z WŁASNEJ INICJATYWY
Artykuł 4

Umawiające się Strony, w ramach swoich uprawnień, będą udzielać sobie wzajemnej
pomocy, jeżeli uznają, że jest ona niezbędna dla prawidłowego stosowania przepisów
celnych, zwłaszcza, kiedy otrzymają informacje dotyczące:
- działań, które naruszyły, naruszają lub mogłyby naruszyć przepisy celne oraz mogą
być przedmiotem zainteresowania drugiej Umawiającej się Strony;
- nowych środków lub metod wykorzystywanych do naruszania przepisów celnych;
- towarów, o których wiadomo, iż są przedmiotem poważnych naruszeń przepisów
celnych na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony;
- poszczególnych osób, o których wiadomo lub które podejrzewa się, że naruszają
przepisy celne obowiązujące na terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony;
- środków transportu i kontenerów, o których wiadomo lub podejrzewa się, że były, są
lub mogą być wykorzystane do naruszenia przepisów celnych obowiązujących na
terytorium Państwa drugiej Umawiającej się Strony.

POMOC TECHNICZNA
Artykuł 5

1. Pomoc, w ramach niniejszej Umowy, będzie obejmować, między innymi, wymianę
informacji dotyczących:
a) działań z zakresu zwalczania przestępczości, które można wykorzystać w
zapobieganiu naruszeniom przepisów celnych;
b) nowych metod wykorzystywanych do popełniania naruszeń przepisów celnych;
c) uwag i wniosków wynikających ze skutecznego stosowania najnowszych metod
pomocy i środków technicznych.
2. Organy celne Umawiających się Stron, jeżeli nie jest to sprzeczne z ich
ustawodawstwem krajowym, będą również współpracować w zakresie:
a) inicjowania, rozwijania lub doskonalenia szczegółowych programów
szkoleniowych dla swych funkcjonariuszy;
b) tworzenia i utrzymywania kanałów łączności między sobą w celu ułatwienia
bezpiecznej i szybkiej wymiany informacji;
c) usprawnienia koordynacji swych działań, łącznie z wymianą funkcjonariuszy,
ekspertów oraz ustanowieniem oficerów łącznikowych;
d) poznania i testowania nowego sprzętu oraz procedur;
e) uproszczenia i harmonizacji swych procedur celnych; oraz
f) innych ogólnych spraw administracyjnych, które mogą wymagać wspólnego
działania.






DORĘCZANIE/POWIADAMIANIE
Artykuł 6

Na wniosek organu występującego z wnioskiem, organ proszony o pomoc, zgodnie ze
swoim ustawodawstwem, podejmie wszelkie niezbędne środki w celu:
- dostarczania wszystkich dokumentów;
- oraz powiadamiania o wszystkich decyzjach, objętych zakresem niniejszej Umowy,
adresata zamieszkującego lub posiadającego siedzibę na terytorium jego Państwa. W
tym przypadku ma zastosowanie ustęp 3 Artykułu 7.

FORMA I TREŚĆ WNIOSKÓW O POMOC
Artykuł 7

1. Wnioski o pomoc, stosownie do niniejszej Umowy, sporządzane będą w formie
pisemnej. Do wniosków będą załączane dokumenty niezbędne do ich realizacji.
O ile pilność sprawy tego wymaga, przyjmowane mogą być wnioski ustne, muszą
one jednak być niezwłocznie potwierdzone na piśmie.
2. Wnioski, o których mowa w ustępie 1 niniejszego Artykułu, będą zawierać
następujące dane:
a) organ celny występujący z wnioskiem;
b) wymagane środki;
c) przedmiot i prawne uzasadnienie wniosku;
d) przepisy prawa i inne kwestie prawne dotyczące danej sprawy;
e) możliwie dokładne i wyczerpujące dane dotyczące osób fizycznych lub
prawnych, których dotyczy wniosek;
f) zwięzłe przedstawienie faktów, z wyjątkiem przypadków przewidzianych

w Artykule 6; oraz
g) związek pomiędzy wnioskowaną pomocą a sprawą, której ona dotyczy.
3. Wnioski będą przedkładane w języku angielskim lub w innym języku możliwym do
przyjęcia przez organ proszony o pomoc.
4. Pomoc będzie udzielana poprzez bezpośrednie kontakty pomiędzy właściwymi
organami celnymi.
Jeśli organ proszony o pomoc nie jest właściwym organem do realizacji wniosku,
przekaże on bezzwłocznie wniosek do właściwego organu, który - zgodnie ze
swoimi uprawnieniami - przystąpi do jego realizacji albo powiadomi organ
występujący z wnioskiem o stosownej procedurze, która ma być zastosowana
odnośnie takiego wniosku.
5. Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów formalnych, można żądać jego poprawienia lub
uzupełnienia; w takim przypadku mogą jednak zostać przedsięwzięte środki
ostrożności.





REALIZACJA WNIOSKÓW O POMOC
Artykuł 8

1. Organ proszony o pomoc podejmie wszelkie racjonalne kroki w celu realizacji
wniosku i, jeżeli to konieczne, będzie poszukiwać wszelkich urzędowych i sądowych
środków niezbędnych do realizacji wniosku.
2. Organ celny jednej Umawiającej się Strony, na wniosek organu celnego drugiej
Umawiającej się Strony, przeprowadzi niezbędne postępowanie wyjaśniające,
łącznie z przesłuchaniem ekspertów i świadków lub osób podejrzanych o naruszenie
przepisów celnych, oraz dokona weryfikacji, sprawdzenia i ustalenia faktów
związanych ze sprawami objętymi niniejszą Umową.
3. Na wniosek organu celnego drugiej Umawiającej się Strony, organ proszony o
pomoc może zezwolić funkcjonariuszom organu występującego z wnioskiem na
przebywanie na swoim terytorium podczas prowadzenia przez jego funkcjonariuszy
postępowania wyjaśniającego w sprawach naruszeń przepisów celnych Państwa
organu występującego z wnioskiem.
4. Organ występujący z wnioskiem, jeżeli o to poprosi, zostanie poinformowany
o czasie i miejscu działań podjętych dla realizacji wniosku.
5. Funkcjonariusze organu występującego z wnioskiem, upoważnieni do prowadzenia
postępowań wyjaśniających w sprawie naruszeń przepisów celnych, mogą zwrócić
się do organu celnego proszonego o pomoc z prośbą o przejrzenie odpowiednich
ksiąg, rejestrów i innych dokumentów lub baz danych i o dostarczenie ich kopii, lub
też dostarczenie wszelkich informacji dotyczących naruszeń przepisów celnych
określonych we wniosku.

FORMA PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI
Artykuł 9

1. Organ proszony o pomoc będzie przekazywać organowi występującemu z wnioskiem
wyniki postępowań wyjaśniających w formie dokumentów, poświadczonych kopii
dokumentów, raportów i im podobnych, a w razie konieczności również ustnie.
2. Dokumenty, o których mowa w ustępie 1 niniejszego Artykułu, mogą być zastąpione
informacją komputerową sporządzoną w dowolnej formie i służącą tym samym
celom. Wszelkie informacje niezbędne dla interpretacji lub wykorzystania takich
informacji komputerowych będą przekazywane razem z nimi.

WYJ TKI OD OBOWI ZKU UDZIELANIA POMOCY
Artykuł 10

1. Jeśli Umawiająca się Strona proszona o pomoc uzna, że realizacja wniosku, z którym
wystąpiono, naruszyłaby suwerenność, bezpieczeństwo, porządek publiczny lub inne
istotne interesy narodowe lub też naruszyłaby tajemnicę przemysłową, handlową lub
służbową, może odmówić udzielenia pomocy lub uzależnić ją od spełnienia
określonych warunków lub wymogów.
Pomocy można również odmówić w przypadku, gdy wniosek dotyczy przepisów
dewizowych lub podatkowych, nie odnoszących się do należności celnych.
2. W przypadku, jeśli organ występujący z wnioskiem prosi o pomoc, której nie
mógłby udzielić, gdyby sam był o to poproszony, powinien w swoim wniosku
zwrócić uwagę na ten fakt. W takim przypadku realizację wniosku pozostawia się do
uznania organu proszonego o pomoc.
3. W przypadku wstrzymania lub odmowy udzielenia pomocy, organ występujący
z wnioskiem powinien być niezwłocznie powiadomiony o tym fakcie i jego
przyczynach.

OBOWI ZEK PRZESTRZEGANIA POUFNOŚCI
Artykuł 11

1. Każda informacja przekazana w jakiejkolwiek formie, w ramach niniejszej Umowy,
będzie podlegała ochronie przed nieuprawnionym ujawnieniem zgodnie z
ustawodawstwem wewnętrznym Umawiających się Stron.
2. Dane osobowe mogą być przekazywane tylko wówczas, gdy ustawodawstwo
Umawiających się Stron zapewnia jednakowy poziom ochrony danych osobowych.
Umawiające się Strony zapewnią co najmniej taki poziom ich ochrony, jaki
określony jest w Załączniku do niniejszej Umowy.

WYKORZYSTANIE INFORMACJI
Artykuł 12

1. Informacje, dokumenty i inne wiadomości otrzymane w ramach wzajemnej pomocy
mogą być wykorzystane tylko dla celów określonych w niniejszej Umowie, łącznie
z wykorzystaniem w postępowaniach sądowych i administracyjnych.
2. Organ występujący z wnioskiem nie będzie wykorzystywać - bez uprzedniej
pisemnej zgody organu proszonego o pomoc - dowodów lub informacji uzyskanych
w ramach niniejszej Umowy w celach innych niż te, które określone są we wniosku.
3. Przy wymianie danych osobowych, zgodnie z niniejszą Umową, organy celne
Umawiających się Stron zapewnią, że będą one wykorzystywane wyłącznie dla
celów określonych we wniosku i na warunkach określonych przez Umawiającą się
Stronę proszoną o pomoc.
4. Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego Artykułu nie mają zastosowania do
informacji dotyczących naruszenia przepisów celnych odnoszących się do środków
odurzających i substancji psychotropowych. Takie informacje mogą być przekazane
innym organom Umawiającej się Strony występującej z wnioskiem, zajmującym się
bezpośrednio zwalczaniem nielegalnego obrotu środkami odurzającymi.

AKTA, DOKUMENTY I ŚWIADKOWIE
Artykuł 13

1. Organy celne Umawiających się Stron będą dostarczać, na wniosek, dokumentację
dotyczącą transportu i przesyłki towarów, zawierającą informację o wartości celnej,
pochodzeniu i przeznaczeniu towarów.
2. Oryginały akt, dokumentów i innych materiałów będą wymagane tylko w
przypadkach, gdy kopie będą niewystarczające. Na konkretny wniosek, kopie takich
akt, dokumentów i innych materiałów będą odpowiednio poświadczane.
3. Oryginały akt, dokumentów i innych materiałów, które zostały dostarczone organowi
występującemu z wnioskiem, będą niezwłocznie zwracane. Prawa organu proszonego
o pomoc lub stron trzecich mających związek ze sprawą pozostaną nienaruszone. Na
wniosek, oryginały dokumentów zostaną bezzwłocznie zwrócone.
4. Na wniosek organu celnego jednej Umawiającej się Strony, organ celny drugiej
Umawiającej się Strony, według uznania, upoważni swoich funkcjonariuszy, o ile
wyrażą oni na to zgodę, do występowania w charakterze świadków w
postępowaniach sądowych lub administracyjnych na terytorium Państwa
Umawiającej się Strony występującej z wnioskiem oraz do przedkładania akt,
dokumentów i innych materiałów lub ich uwierzytelnionych kopii, jeśli okaże się to
niezbędne w postępowaniu. Wniosek taki będzie określał czas, miejsce i rodzaj
postępowania oraz zakres, w jakim funkcjonariusz będzie występować.

KOSZTY
Artykuł 14

1. Organy celne Umawiających się Stron zrzekną się wszelkich roszczeń o zwrot
kosztów poniesionych przy wykonywaniu niniejszej Umowy, z wyjątkiem wydatków
poniesionych na świadków, opłacenie ekspertów i kosztów tłumaczy, nie będących
urzędnikami państwowymi.
2. Jeśli realizacja wniosku wymaga lub będzie wymagać znacznych, dodatkowych
wydatków, organy celne Umawiających się Stron uzgodnią warunki i zasady,
zgodnie z którymi wniosek będzie realizowany, jak również sposób ponoszenia
kosztów.

WYKONANIE UMOWY
Artykuł 15

1. Wykonanie niniejszej Umowy powierza się organom celnym Umawiających się
Stron. Będą one decydować o wszystkich praktycznych środkach i przedsięwzięciach
niezbędnych do jej stosowania, uwzględniając przepisy z zakresu ochrony danych.
2. Po przeprowadzeniu uzgodnień, organy celne Umawiających się Stron mogą wydać
zarządzenia administracyjne niezbędne do realizacji Umowy.
3. Organy celne Umawiających się Stron mogą ustalić, aby ich służby operacyjne
pozostawały ze sobą w bezpośrednim kontakcie.


TERYTORIUM STOSOWANIA
Artykuł 16

Niniejsza umowa będzie miała zastosowanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i
terytorium Republiki Słowenii.

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: