Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3315
- Data wpłynięcia: 2010-07-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych
- data uchwalenia: 2010-10-08
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1429
3315
3
dyscyplinarnego została prawomocnie zakończona postanowieniem o umorzeniu) nie daje się
pogodzić z wymogami płynącymi z art. 42. ust. 2 Konstytucji.
2.2. Wyrok z dnia 1 grudnia 2009 r. wywołał skutki prawne z dniem publikacji, tj.
11 grudnia 2009 r. - Trybunał Konstytucyjny nie zdecydował się na odsunięcie w czasie
terminu utraty mocy obowiązującej zakwestionowanych norm.
3. Cele i zakres projektowanej ustawy
Mając na uwadze konieczność wykonania orzeczenia wydanego w sprawie K 4/08,
proponuje się, by zmiana ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze polegała
na nadaniu art. 90 ust. 2 i art. 95c pkt 1 brzmienia uwzględniającego treść sentencji wyroku.
Jednocześnie, wobec motywów przedstawionych w uzasadnieniu przedmiotowego
rozstrzygnięcia, celową staje się również nowelizacja ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach
prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65), jako że zawiera ona analogiczne postanowienia
jak te, które zostały poddane kognicji Trybunału, a tym samym wywołuje także zastrzeżenia
natury konstytucyjnej. Należy więc nadać nowe brzmienie przepisom będącym w istocie
odpowiednikami zakwestionowanych art. 90 ust. 2 oraz art. 95c pkt 1 Prawa o adwokaturze,
a mianowicie: art. 681 ust. 1a i art. 671 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy. Podobnie jak
w przypadku zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze, proponowana
nowelizacja wskazanych przepisów ustawy o radcach prawnych sprowadza się również
do wyeliminowania zwrotów: "albo postępowania przed sądem dyscyplinarnym" (art. 681
ust. 1a) oraz "z zastrzeżeniem art. 681 ust. 1a" (art. 671 pkt 1).
Wyrok z dnia 1 grudnia 2009 r. - czemu Trybunał Konstytucyjny dał wyraz w swym
uzasadnieniu - spowodował, iż w odniesieniu do adwokatów oraz aplikantów adwokackich
Minister Sprawiedliwości utracił możliwość występowania z żądaniem wszczęcia postępowania
dyscyplinarnego bezpośrednio przed sądem dyscyplinarnym, a zatem z pominięciem etapu
dochodzenia bądź też niezależnie od jego wyniku. Interwencją Trybunału nie zostały natomiast
objęte ewentualne postępowania w toku, które wszczęto na podstawie przepisów uznanych
za niekonstytucyjne. Wejście w życie projektowanej ustawy - z racji jej celu i zakresu - także
nie będzie miało wpływu na ich dalszy bieg. W związku z tym zamieszczenie w projekcie
przepisu przejściowego dotyczącego tej kwestii jest zbędne. Tak samo ma się zresztą rzecz
z postępowaniami dyscyplinarnymi toczącymi się w oparciu o postanowienia ustawy z dnia
4
6 lipca 1982 r. o radcach prawnych. Zmiana stanu prawnego na gruncie tej ustawy również
bowiem skutkować będzie tym, że Minister Sprawiedliwości zachowa wyłącznie kompetencję
do wydania polecenia wszczęcia dochodzenia przeciwko konkretnemu radcy prawnemu lub
aplikantowi radcowskiemu, nie będzie zaś mógł nakazywać wszczęcia w stosunku do tych
osób postępowania przed sądem dyscyplinarnym.
4. Konsultacje
Projekt ustawy został przesłany do zaopiniowania Ministrowi Spraw Zagranicznych,
Ministrowi Sprawiedliwości, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie Radców
Prawnych, Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Helsińskiej Fundacji
Praw Człowieka.
W swoich stanowiskach Minister Spraw Zagranicznych i Krajowa Rada Radców
Prawnych nie zgłosili żadnych uwag do przedłożonego projektu. W pisemnej opinii co do
zasady aprobująco wypowiedział się o nim Minister Sprawiedliwości, z kolei na posiedzeniu
komisji senackich projektowana ustawa została pozytywnie oceniona przez przedstawiciela
Naczelnej Rady Adwokackiej.
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i ustawy o radcach prawnych nie
powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 27 lipca 2010 r
BAS – WAPEiM – 1400/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach
prawnych (przedstawiciel wnioskodawców: senator Piotr Benedykt
Zientarski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo
o adwokaturze (dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188, ze zmianami oraz ustawy z
dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2010 r. Nr 10, poz. 65, ze
zmianą). Zgodnie z projektem Minister sprawiedliwości będzie mógł wydać
polecenie wszczęcia dochodzenia w postępowaniu dyscyplinarnym przeciwko
adwokatowi i aplikantowi adwokackiemu oraz przeciwko radcy prawnemu oraz
aplikantowi radcowskiemu. Projekt wykonuje orzeczenie Trybunału
Konstytucyjnego, które zapadło w sprawie o sygn. K4/08.
Ustawa
ma
wejść w Zycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień objętych proponowaną
ustawą.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4.
Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o
radcach prawnych nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 27 lipca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 1401/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Piotr Benedykt Zientarski) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo
o adwokaturze (dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188, ze zmianami oraz ustawy z
dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2010 r. Nr 10, poz. 65, ze
zmianą). Zgodnie z projektem Minister sprawiedliwości będzie mógł wydać
polecenie wszczęcia dochodzenia w postępowaniu dyscyplinarnym przeciwko
adwokatowi i aplikantowi adwokackiemu oraz przeciwko radcy prawnemu oraz
aplikantowi radcowskiemu. Projekt wykonuje orzeczenie Trybunału
Konstytucyjnego, które zapadło w sprawie o sygn. K4/08.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o
radcach prawnych nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
dyscyplinarnego została prawomocnie zakończona postanowieniem o umorzeniu) nie daje się
pogodzić z wymogami płynącymi z art. 42. ust. 2 Konstytucji.
2.2. Wyrok z dnia 1 grudnia 2009 r. wywołał skutki prawne z dniem publikacji, tj.
11 grudnia 2009 r. - Trybunał Konstytucyjny nie zdecydował się na odsunięcie w czasie
terminu utraty mocy obowiązującej zakwestionowanych norm.
3. Cele i zakres projektowanej ustawy
Mając na uwadze konieczność wykonania orzeczenia wydanego w sprawie K 4/08,
proponuje się, by zmiana ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze polegała
na nadaniu art. 90 ust. 2 i art. 95c pkt 1 brzmienia uwzględniającego treść sentencji wyroku.
Jednocześnie, wobec motywów przedstawionych w uzasadnieniu przedmiotowego
rozstrzygnięcia, celową staje się również nowelizacja ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach
prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65), jako że zawiera ona analogiczne postanowienia
jak te, które zostały poddane kognicji Trybunału, a tym samym wywołuje także zastrzeżenia
natury konstytucyjnej. Należy więc nadać nowe brzmienie przepisom będącym w istocie
odpowiednikami zakwestionowanych art. 90 ust. 2 oraz art. 95c pkt 1 Prawa o adwokaturze,
a mianowicie: art. 681 ust. 1a i art. 671 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy. Podobnie jak
w przypadku zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze, proponowana
nowelizacja wskazanych przepisów ustawy o radcach prawnych sprowadza się również
do wyeliminowania zwrotów: "albo postępowania przed sądem dyscyplinarnym" (art. 681
ust. 1a) oraz "z zastrzeżeniem art. 681 ust. 1a" (art. 671 pkt 1).
Wyrok z dnia 1 grudnia 2009 r. - czemu Trybunał Konstytucyjny dał wyraz w swym
uzasadnieniu - spowodował, iż w odniesieniu do adwokatów oraz aplikantów adwokackich
Minister Sprawiedliwości utracił możliwość występowania z żądaniem wszczęcia postępowania
dyscyplinarnego bezpośrednio przed sądem dyscyplinarnym, a zatem z pominięciem etapu
dochodzenia bądź też niezależnie od jego wyniku. Interwencją Trybunału nie zostały natomiast
objęte ewentualne postępowania w toku, które wszczęto na podstawie przepisów uznanych
za niekonstytucyjne. Wejście w życie projektowanej ustawy - z racji jej celu i zakresu - także
nie będzie miało wpływu na ich dalszy bieg. W związku z tym zamieszczenie w projekcie
przepisu przejściowego dotyczącego tej kwestii jest zbędne. Tak samo ma się zresztą rzecz
z postępowaniami dyscyplinarnymi toczącymi się w oparciu o postanowienia ustawy z dnia
4
6 lipca 1982 r. o radcach prawnych. Zmiana stanu prawnego na gruncie tej ustawy również
bowiem skutkować będzie tym, że Minister Sprawiedliwości zachowa wyłącznie kompetencję
do wydania polecenia wszczęcia dochodzenia przeciwko konkretnemu radcy prawnemu lub
aplikantowi radcowskiemu, nie będzie zaś mógł nakazywać wszczęcia w stosunku do tych
osób postępowania przed sądem dyscyplinarnym.
4. Konsultacje
Projekt ustawy został przesłany do zaopiniowania Ministrowi Spraw Zagranicznych,
Ministrowi Sprawiedliwości, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie Radców
Prawnych, Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Helsińskiej Fundacji
Praw Człowieka.
W swoich stanowiskach Minister Spraw Zagranicznych i Krajowa Rada Radców
Prawnych nie zgłosili żadnych uwag do przedłożonego projektu. W pisemnej opinii co do
zasady aprobująco wypowiedział się o nim Minister Sprawiedliwości, z kolei na posiedzeniu
komisji senackich projektowana ustawa została pozytywnie oceniona przez przedstawiciela
Naczelnej Rady Adwokackiej.
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i ustawy o radcach prawnych nie
powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 27 lipca 2010 r
BAS – WAPEiM – 1400/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach
prawnych (przedstawiciel wnioskodawców: senator Piotr Benedykt
Zientarski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo
o adwokaturze (dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188, ze zmianami oraz ustawy z
dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2010 r. Nr 10, poz. 65, ze
zmianą). Zgodnie z projektem Minister sprawiedliwości będzie mógł wydać
polecenie wszczęcia dochodzenia w postępowaniu dyscyplinarnym przeciwko
adwokatowi i aplikantowi adwokackiemu oraz przeciwko radcy prawnemu oraz
aplikantowi radcowskiemu. Projekt wykonuje orzeczenie Trybunału
Konstytucyjnego, które zapadło w sprawie o sygn. K4/08.
Ustawa
ma
wejść w Zycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień objętych proponowaną
ustawą.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
4.
Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o
radcach prawnych nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 27 lipca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 1401/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Piotr Benedykt Zientarski) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu
Sejmu
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo
o adwokaturze (dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188, ze zmianami oraz ustawy z
dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2010 r. Nr 10, poz. 65, ze
zmianą). Zgodnie z projektem Minister sprawiedliwości będzie mógł wydać
polecenie wszczęcia dochodzenia w postępowaniu dyscyplinarnym przeciwko
adwokatowi i aplikantowi adwokackiemu oraz przeciwko radcy prawnemu oraz
aplikantowi radcowskiemu. Projekt wykonuje orzeczenie Trybunału
Konstytucyjnego, które zapadło w sprawie o sygn. K4/08.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o
radcach prawnych nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla