eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

- znowelizowanie przepisów dotyczących zadań Agencji Oceny Technologii Medycznych oraz przepisów dotyczących postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3244
  • Data wpłynięcia: 2010-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
  • data uchwalenia: 2010-07-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 165, poz. 1116

3244

Uzasadnienie

Proponowane w art. 1 pkt 1 - 5 zmiany polegają na ograniczeniu zakresu oceny, którą
dokonuje Agencja Oceny Technologii Medycznych i rezygnacji z oceniania przez Agencję
wyłącznie warunków realizacji wiadczeń opieki zdrowotnej.
Zmiana powyższa uzasadniona jest faktem, iż Agencja Oceny Technologii Medycznych
dokonuje specjalistycznej oceny wiadczeń opieki zdrowotnej (technologii medycznej).
Elementem ww. cało ciowej oceny wiadczenia są również warunki jego realizacji, tj. np.
okre lenie, jakie powinny być wymagania, co do liczby, czy też kwalifikacji personelu
medycznego udzielającego danych wiadczeń opieki zdrowotnej. I w tym przypadku, czyli
w przypadku, gdy ocena warunków udzielania wiadczenia jest elementem oceny wiadczenia
opieki zdrowotnej warunki te nadal będą przez Agencję oceniane. Natomiast nie powinny
podlegać ocenie Agencji sytuacje gdzie nie występuje potrzeba oceny wiadczenia, ale
wyłącznie którego z warunków jego realizacji (np. poziomu kwalifikacji personelu
medycznego). Wtedy kwestie te pozostają poza zakresem zadań Agencji Oceny Technologii
Medycznych. Projektowane przepisy, zatem mają na celu racjonalizację sposobu
postępowania Agencji przy dokonywaniu oceny wiadczeń opieki zdrowotnej. Dodatkowo,
zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami każda zmiana rozporządzenia wydawanego na
podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze rodków publicznych w zakresie warunków realizacji wiadczeń powinna
być poprzedzona oceną sporządzoną przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i
wydaniem w tym zakresie rekomendacji przez Prezesa Agencji. Taki tryb nie znajduje
praktycznego uzasadnienia (m.in. w kontek cie dokumentów, na których pracuje Agencja
Oceny Technologii Medycznych i czynno ci, których dokonuje) i znacznie utrudnia
dokonywanie zmian w rozporządzeniach wydawanych na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27
sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych
w zakresie warunków realizacji wiadczeń gwarantowanych. W celu usunięcia z zakresu
oceny przeprowadzanej przez Agencję wyłącznie warunków realizacji wiadczeń
gwarantowanych, wprowadzono zmiany w przepisach art. 31c ust. 1 (dotyczącym zlecenia
przygotowania rekomendacji) i ust. 6 i 7 (dotyczących rodzajów stanowisk Rady
Konsultacyjnej oraz rodzajów rekomendacji Prezesa Agencji w przypadku kwalifikacji
wiadczeń opieki zdrowotnej, jako wiadczeń gwarantowanych), art. 31d (zawierającego
delegację do wydania tzw. rozporządzeń koszykowych – polegającą na zmianie wytycznych
do uregulowania zawartych w upoważnieniu ustawowym kwestii) art. 31e ust. 1 i 1a

5
(dotyczących usunięcia danego wiadczenia opieki zdrowotnej z wykazu wiadczeń
gwarantowanych albo zmiany poziomu lub sposobu finansowania, lub warunków realizacji
wiadczenia gwarantowanego, przy czym zaznaczono, że rekomendacji Prezesa Agencji
wymagają usunięcie danego wiadczenia opieki zdrowotnej z wykazu wiadczeń
gwarantowanych albo dokonanie zmiany poziomu lub sposobu finansowania), art. 31g ust. 1
(dotyczącym przygotowania przez Agencję raportu w sprawie oceny wiadczenia opieki
zdrowotnej) oraz art. 31h ust. 1 i 2 (dotyczących rodzajów stanowisk Rady Konsultacyjnej
oraz rodzajów rekomendacji Prezesa Agencji w przypadku usunięcia danego wiadczenia
opieki zdrowotnej z wykazu wiadczeń gwarantowanych albo zmiany poziomu lub sposobu
finansowania).W związku ze zmianą w zakresie oceny dokonywanej przez Agencję Oceny
Technologii Medycznych i usunięciem z tego zakresu wyłącznej oceny warunków realizacji
wiadczeń opieki zdrowotnej, dokonano w projekcie również zmiany art. 31n pkt 1 lit. a,
który dotyczy zadań Agencji. Usunięto z katalogu tych zadań ocenę warunków realizacji
wiadczeń.
Z uwagi na fakt, iż obecnie trwają postępowania w sprawach usunięcia lub zmiany warunków
realizacji wiadczeń gwarantowanych, proponuje się przepis przej ciowy, który pozwoli
zastosować nowe regulacje do takich postępowań będących w toku w chwili wej cia w życie
projektowanych zmian (art. 2 i 3).

Potrzeba uregulowania kwestii tzw. umów warunkowych (art. 1 pkt 7) wynika z tego, iż
istnieje obecnie grupa wiadczeniodawców, którzy nie spełniają wymaganych warunków
realizacji wiadczeń opieki zdrowotnej, okre lonych w tzw. rozporządzeniach koszykowych,
wydawanych na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych. Konieczno ć zawarcia umów z takimi
wiadczeniodawcami uzasadniona jest potrzebą wła ciwego zabezpieczenia wiadczeń opieki
zdrowotnej w poszczególnych zakresach. Przed wej ciem w życie tzw. ustawy koszykowej
oraz rozporządzeń koszykowych, oddziały wojewódzkie Funduszu zawierały w ww. celu tzw.
umowy warunkowe ze wiadczeniodawcami niespełniajacymi wymaganych warunków, przy
czym w umowach takich okre lony był termin na dostosowanie się do tych warunków oraz
obniżona cena za wiadczenie. Umowy takie stanowiły nieznaczny procent w relacji do umów
zawartych ze wiadczeniodawcami spełniającymi wymagane warunki (nieprzekraczający
10% w poszczególnych zakresach wiadczeń, na które zawierane były umowy).
W projekcie proponuje się rozwiązanie prawne, które pozwoli zabezpieczyć wiadczenia w
sytuacji, gdy z powodu braku spełnienia przez wiadczeniodawców wszystkich warunków

6
wymaganych tzw. rozporządzeniami koszykowymi, oddział Funduszu zawrze umowy ze
wiadczeniodawcami w niewystarczającej liczbie. Ocena dostępu do wiadczeń oraz analiza
liczby zawartych umów pod kątem potrzeb zdrowotnych wiadczeniobiroców i poziomu
zabezpieczenia wiadczeń należeć będzie do dyrektora oddziału Funduszu. W przypadku
stwierdzenia braku zabezpieczenia wiadczeń, będzie istniała możliwo ć przeprowadzenia
tzw. dodatkowego postępowania, w którym będą mogli wziąć udział wiadczeniodawcy
niespełniający wymaganych warunków, lecz spełniający co najmniej wymagania personalne
albo wymagania sprzętowe. Rozwiązanie takie będzie miało charakter doraźny, wyjątkowy,
albowiem Fundusz będzie mógł tylko raz zawrzeć umowę ze wiadczeniodawcą
niespełniającym wymaganych warunków w ramach dodatkowego postępowania i wyłącznie
na rok. W przypadku niedostosowania się do wymaganych warunków, oferta tego
wiadczeniodawcy będzie odrzucana w ewentualnym kolejnym postępowaniu dodatkowym.
wiadczeniodawca niespełniajacy wymaganych warunków również będzie udzielał
wiadczeń po niższej cenie. Proponowana regulacja nie tylko zabezpiecza przed ewentualnym
niebezpieczeństwem ograniczenia dostępu do wiadczeń z powodu niespełnienia
wymaganych warunków, lecz również stanowi motywację dla wiadczeniodawców do
dostosowywania się do wymaganych warunków i zwiększania jako ci udzielanych
wiadczeń.






7


Ocena Skutków Regulacji

W zakresie dotyczącym wyłączenia warunków realizacji spod obowiązku oceny przez
Agencję Oceny Technologii Medycznych projekt oddziałuje na Agencję.
W zakresie dotyczącym tzw. umów warunkowych, projekt oddziałuje na Narodowy Fundusz
Zdrowia oraz wiadczeniodawców niespełniających warunków realizacji wiadczeń
okre lonych w rozporządzeniach wydawanych na podstawie art. 31d ustawy o wiadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków publicznych, z którymi ww. umowy będą
zawierane.
Zmiana dotycząca zakresu oceny sporządzanej przez Agencję Oceny Technologii
Medycznych nie będzie miała wpływu na budżet państwa ani budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Mimo zmniejszenia zakresu zadań Agencji Oceny Technologii Medycznych,
proponowana zmiana nie jest na tyle znacząca ażeby wpłynęła na budżet Agencji.
Proponowana zmiana ma charakter racjonalizujący proces oceny sporządzanej przez Agencję.
Projektowana regulacja w zakresie dotyczącym tzw. umów warunkowych również nie będzie
miała wpływu na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowane rozwiązania prawne nie będą miały wpływu na rynek pracy, konkurencyjno ć
gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny oraz na rodowisko. Wprowadzenie w art. 161b tzw. umów warunkowych będzie z
kolei miało pozytywny wpływ na zdrowie społeczeństwa, albowiem przyjęte rozwiązania
prawne umożliwią podjęcie nadzwyczajnych procedur zaradczych umożliwiających
odpowiednie zabezpieczenie wiadczeń opieki zdrowotnej, w przypadku zagrożenia dostępu
do tych wiadczeń.
Projektowane regulacje nie są objęte zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Projekt regulacji nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

8




9
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: