Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
Projekt
rozporządzenia stanowi realizacje upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia ……………. 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Projekt określa formy i tryb współdziałania pomiędzy organami Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Inspekcji Weterynaryjnej i Wojskowej
Inspekcji Weterynaryjnej. Ponadto ustala się wykaz zakażeń i chorób zakaźnych w
przypadku powzięcia podejrzenia albo rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej, zgonu
z ich powodu, a występujących wśród żołnierzy, funkcjonariuszy i pracowników
jednostek oraz osób objętych zakresem działania tych inspekcji, podmioty określone w
pkt 1 podejmują współpracę. W projekcie określono również sposób udostępniania
danych, które są przezywane pomiędzy podmiotami, o których mowa w pkt 1, w
przypadku powzięcia podejrzenia albo rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej, zgonu
z ich powodu, a występujących wśród żołnierzy, funkcjonariuszy i pracowników
jednostek oraz osób objętych zakresem działania tych inspekcji oraz okres ich
przechowywania.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 z późn. zm.).
4
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Rozporządzenie to obejmuje organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej
Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji, Inspekcji Weterynaryjnej i Wojskowej Inspekcji
Weterynaryjnej.
2. Konsultacje społeczne
1. Państwowi wojewódzcy i powiatowi inspektorzy sanitarni,
2. Główny Inspektorat Ochrony rodowiska oraz wojewódzkie inspektoraty ochrony
środowiska,
3. Główny Inspektorat Weterynarii,
4. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego,
5. Krajowy Konsultant w dziedzinie Epidemiologii,
6. Krajowy Konsultant w dziedzinie Chorób Zakaźnych,
7. Krajowy konsultant w dziedzinie Mikrobiologii Lekarskiej,
8. Naczelna Izba Lekarska,
9. Narodowy Fundusz Zdrowia,
10. OPZZ,
11. NSZZ Solidarność,
12. Forum Związków Zawodowych,
- projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków regulacji
po ich zakończeniu.
5
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi.
Proponowane rozporządzenie ma na celu zapobieganie chorobom odzwierzęcym
u ludzi, a w szczególności zakażeniom pokarmowym stanowiącym istotną przyczynę
zachorowań w naszym kraju. Przedmiotowa regulacja poprzez ustalenie warunków
współdziałania właściwych służb w zakresie zakażeń i chorób zakaźnych będzie miała
pozytywny wpływ na zdrowie ludzi.
8. Wpływ na środowisko
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
02/24rch
6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie współdziałania między organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony rodowiska w zakresie
zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych
Na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy z dnia …………….. 2008 r. o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr ……., poz. …….) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
formy i tryb współdziałania między organami Państwowej Inspekcji
Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony rodowiska w
zakresie zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych, które mogą być
przenoszone ze zwierząt na ludzi lub z ludzi na zwierzęta, zwanych dalej
"chorobami zakaźnymi";
2) wykaz
zakażeń i chorób zakaźnych, które mogą być przenoszone ze
zwierząt na ludzi lub z ludzi na zwierzęta;
3)
terminy i sposoby przekazywania informacji epidemiologicznych oraz
epizootycznych;
4) sposób
udostępniania danych osób, u których podejrzewa się albo
rozpoznano zakażenie, chorobę zakaźną, oraz okres ich przechowywania;
5)
sposób wykorzystania sił i środków posiadanych przez organy Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony
rodowiska;
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
6) rodzaje
badań laboratoryjnych wykonywanych przez organy Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony
rodowiska.
§ 2. W zakresie zwalczania chorób zakaźnych, współdziałają:
1) na obszarze kraju:
a) Główny Inspektor Sanitarny,
b) Główny Lekarz Weterynarii,
c) Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
2) na obszarze województwa:
a) państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
b) wojewódzki lekarz weterynarii,
c) wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, jako
kierownika wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska;
3) na obszarze powiatu:
a) państwowy powiatowy inspektor sanitarny,
b) powiatowy lekarz weterynarii,
c) starosta przy pomocy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;
4) na obszarze przejść granicznych:
a) państwowy graniczny inspektor sanitarny,
b) graniczny lekarz weterynarii.
§ 3. 1. W ramach współdziałania przy zwalczaniu chorób zakaźnych organy Państwowej
Inspekcji Sanitarnej oraz Inspekcji Weterynaryjnej, udostępniają sobie okresowo, nie
rzadziej jednak niż raz na kwartał, zbiorcze informacje epidemiologiczne,
epizootiologiczne i opracowania statystyczne.
2. Współdziałanie organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji
Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony rodowiska, w zakresie ich ustawowych
kompetencji, polega na:
1) wspólnym likwidowaniu ognisk zakażeń i chorób zakaźnych;
2) wzajemnym udzielaniu pomocy w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego
lub epizootiologicznego w zakresie:
2