Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
projekt dotyczy: wprowadzenia rozwiązań umożliwiających usuniecie skutków powodzi i skutków osunięć ziemi poprzez zagwarantowanie niezbędnej pomocy i uproszczenie procedur
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3142
- Data wpłynięcia: 2010-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r.
- data uchwalenia: 2010-06-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 123, poz. 835
3142
środowisko lub na obszar Natura 2000, regionalny dyrektor ochrony środowiska, pod warunkiem,
że nie zajdą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.), odmówi zgody na wykonanie tego
urządzenia wodnego. Ponadto, zgodnie z projektowanym art. 6 ust. 6, w przypadku stwierdzenia
możliwości znaczącego transgranicznego oddziaływania wykonania urządzenia wodnego na
środowisko regionalny dyrektor ochrony środowiska wyda postanowienie o przeprowadzeniu
postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
W art. 7 projektu ustawy szczegółowo została określona sytuacja pracownika, który nie
stawił się w pracy z przyczyn związanych z powodzią. Przewiduje uznanie za usprawiedliwioną
nieobecność pracownika w pracy w przypadku faktycznej niemożności jej świadczenia ze
względu na powódź. Wówczas pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części
minimalnego wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę przez okres nie dłuższy niż 10 dni
roboczych. Natomiast w związku z koniecznością usuwania w zakładach pracy skutków
powodzi, projekt ustawy dopuszcza możliwość powierzenia pracownikowi wykonywania innego
niż wynikający z umów o pracę, rodzaju pracy, przy zachowaniu dotychczasowego
wynagrodzenia. Zakłada się ponadto, że projektowane w tym zakresie przepisy będą
odpowiednio dotyczyć osób wykonujących prace na podstawie stosunku służbowego.
Rozwiązanie to nie narusza uprawnień pracownika z tytułu nadgodzin.
Celem ułatwienia dokumentowania sytuacji w przypadku zniszczenia dokumentów
niezbędnych do ustalenia świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych lub zaopatrzenia
emerytalnego, w art. 8 projektu wymieniono, jakie dokumenty i dowody będą potwierdzały
prawo do ww. świadczeń oraz wysokość ich podstawy wymiaru.
Projekt ustawy stanowi również w art. 9, że z zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych środki mogą być przeznaczone na cele związane z pomocą i likwidacją skutków
powodzi na rzecz swoich pracowników oraz pracowników innego pracodawcy.
W art. 10 projektu ustawy wskazano, na jakie cele będą mogły być przeznaczane środki
z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przewiduje się również, że
3
szczegółowe warunki i tryb przyznawania tych środków określi, w drodze rozporządzenia,
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
Natomiast zgodnie z regulacjami zaproponowanymi w art. 11 projektu środki
zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych mogłyby być także przeznaczane na
odtworzenie infrastruktury i wyposażenia utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi miejsc
pracy oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych u dysponenta tego funduszu.
Zgodnie z art. 12 projektu ustawy dopuszczono również możliwość umarzania w całości
lub w części wraz z odsetkami pożyczek przyznanych przed powodzią ze środków
z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych osobom niepełnosprawnym na
działalność gospodarczą lub rolniczą i zakładom pracy chronionej, pod warunkiem, że w związku
z powodzią nastąpiła utrata możliwości spłaty pożyczki.
Analogiczne rozwiązanie zostało przewidziane w przypadku pożyczek, o których mowa
w art. 42 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), jeżeli miejsce pracy uległo zniszczeniu na skutek
powodzi. Umorzenia pożyczki wraz z odsetkami dokonywać będzie starosta, w drodze decyzji,
na wniosek pożyczkobiorcy lub z urzędu w wypadku śmierci pożyczkobiorcy (art. 16 projektu).
Ponadto w art. 15 projektu wskazano, że za okresy przypadające na miesiące od maja
2010 r. do grudnia 2010 r. włącznie refundacja składek, o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.), może być dokonywana
w przypadku nieterminowego opłacenia składek podlegających refundacji, jeżeli uchybienie
terminu płatności składek było skutkiem powodzi.
Mechanizm umarzania refundacji przyznanych na wyposażenie lub doposażenie
stanowisk pracy, lub na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w ustawie
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, określa natomiast
art. 17.
4
W ustawie proponuje się również (w art. 18), aby starosta mógł na wniosek
poszkodowanego przyznać mu prawo do świadczenia w wysokości zasiłku dla bezrobotnych za
okres poprzedzający dzień zarejestrowania się tej osoby w powiatowym urzędzie pracy, pod
warunkiem, że opóźnienie w rejestracji było spowodowane powodzią. Ustala się również,
w stosunku do poszkodowanych z terenów objętych powodzią, którzy w okresie od dnia 1 maja
2010 r. do dnia 31 lipca 2010 r. utracili prawo do zasiłku dla bezrobotnych z powodu upływu
okresu jego pobierania, prawo do zasiłku dla bezrobotnych przez okres 30 dni.
W art. 19 i art. 20 ust. 1 projektu ustawy przyznaje się staroście prawo do dokonywania
zwrotu, ze środków Funduszu Pracy i w trybie określonym dla prac interwencyjnych, o których
mowa w przepisach ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, poniesionych
przez pracodawcę kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne
z tytułu zatrudnienia skierowanych bezrobotnych zamieszkałych na obszarze gmin lub
miejscowości dotkniętych powodzią, a w przypadku zniszczenia zakładu na skutek powodzi
odpowiednio kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne
zatrudnianych pracowników.
Ponadto regulacje zaproponowane w art. 20 ust. 2 – 5 dotyczą instrumentu rynku pracy
w postaci robót publicznych organizowanych do końca 2011 r. Z tej możliwości skorzystałyby
osoby, które utraciły warsztat pracy, a nie mogą ubiegać się o status osoby bezrobotnej, przede
wszystkim z uwagi na fakt prowadzenia gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych
przekraczającej 2 ha przeliczeniowe (lub niepodlegania ubezpieczeniom emerytalnemu
i rentowym z tytułu stałej pracy, jako współmałżonek lub domownik w gospodarstwie rolnym
o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 2 ha przeliczeniowe).
Zgodnie z art. 21 projektu ustawy świadczenia, o których mowa w art. 17 – 20, będą
finansowane ze środków utworzonej na ten cel rezerwy Funduszu Pracy, będącej w dyspozycji
ministra właściwego do spraw pracy.
W projekcie wskazano również, że w przypadku pracodawcy prowadzącego działalność
gospodarczą, który na skutek powodzi zaprzestał przejściowo prowadzenia tej działalności lub
istotnie ograniczył jej prowadzenie i nie posiada środków na wypłatę pracownikom
wynagrodzenia w przypadkach wskazanych w art. 22 ust. 1, możliwe będzie uzyskanie
nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych. Przy
5
czym będzie mogło to dotyczyć jedynie wynagrodzenia za okres nie dłuższy niż od dnia 14 maja
2010 r. do dnia 31 lipca 2010 r. W tym celu pracodawca będzie musiał złożyć wniosek
kierownikowi właściwego Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych wraz z wykazem pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało
zaspokojeniu z ww. Funduszu.
Wzory wniosku i wykazu oraz tryb ich składania i rozpatrywania, a także sposób
przekazywania środków z Funduszu i dokonywania wypłaty wynagrodzenia, a także tryb zwrotu
Funduszowi kwot przekazanych pracodawcy, określi minister właściwy do spraw pracy,
w drodze rozporządzenia.
W związku z rozszerzeniem w projekcie ustawy katalogu wydatków, które mogą być
sfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
Funduszu Pracy oraz Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych o zadania związane
z usuwaniem skutków powodzi, w celu realizacji ww. zadań, niezbędne może okazać się
elastyczne dokonanie przeniesienia wydatków między poszczególnymi pozycjami planów
finansowych tych Funduszy. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) w art. 29 ust. 12 dopuszcza wprowadzanie
takich zmian po uzyskaniu zgody Ministra Finansów i opinii sejmowej komisji do spraw budżetu.
Z tego względu proponuje się zamieszczenie w projektowanej ustawie przepisu szczególnego
(art. 23), upraszczającego tryb dokonywania zmian w planie finansowym ww. funduszy w 2010
r. poprzez wyłączenie wymogu zasięgania opinii sejmowej komisji do spraw budżetu.
Mając na uwadze fakt, że najpoważniejsze szkody powstały w substancji
mieszkaniowej, projekt przewiduje także szereg rozwiązań mających na celu ułatwienie usuwania
tego rodzaju szkód (art. 24 – 26). Przede wszystkim właściciel lub zarządca budynku
mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego uszkodzonego lub zniszczonego przez powódź będzie
mógł z kredytu uzyskanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lipca 1999 r. o dopłatach
do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi (Dz. U. Nr
62, poz. 690, z późn. zm.) dokonać spłaty całości lub części kredytu bankowego lub pożyczki
bankowej, zaciągniętych na budowę, odtworzenie lub remont tego budynku lub lokalu.
Natomiast proponowany art. 25 projektu ustawy odnosi się do ustawy z dnia
30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych,
udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych
6
(Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1115, z późn. zm.). Ustawa ta określa system pomocy państwa
w spłacie długoterminowych (40 – 60-letnich) kredytów mieszkaniowych tzw. „starego portfela”,
zaciągniętych przez spółdzielnie mieszkaniowe do dnia 31 maja 1990 r. (rozliczanych z bankiem
kredytującym nawet do 1995 r.) oraz zasady refundacji bankom wypłacanych premii
gwarancyjnych dla posiadaczy książeczek mieszkaniowych, wystawionych do dnia
23 października 1990 r. Proponowane w projekcie rozwiązania wspierające poszkodowanych
w ww. zakresie przewidują:
1) określenie dodatkowej możliwości czasowego zawieszenia spłaty kredytów spółdzielczych,
objętej pomocą państwa na podstawie ww. ustawy,
2) warunkowe uproszczenie procedury wypłaty premii gwarancyjnej z tytułu działań
remontowych, obejmujące poszkodowanych właścicieli książeczek mieszkaniowych.
Propozycja określona w art. 26 ust. 1 projektu umożliwi dodatkowe zawieszenie spłat
kredytów mieszkaniowych tzw. „starego portfela”. Zawieszenie spłat następowałoby na wniosek
kredytobiorcy, którego mieszkanie (dom jednorodzinny) zostało uszkodzone lub zniszczone
w wyniku powodzi, która miała miejsce w maju i czerwcu 2010 r. W takiej sytuacji bank na
wniosek kredytobiorcy będącego poszkodowanym zawieszałby na okres wskazany we wniosku,
nie dłuższy jednak niż rok, spłatę kredytu wraz z odsetkami bez względu na wysokość
miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy. Jednocześnie przewiduje się, że
wniosek powinien zostać złożony w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Analogiczne rozwiązanie zostało zastosowane w stosunku do osób, które dotknięte zostały
skutkami powodzi w lipcu 1997 r.
Aktualnie obsługę zadłużenia z tytułu kredytów mieszkaniowych tzw. „starego portfela”
prowadzi 7 banków: PKO BP SA; BG SA; BPS SA; BZ WBK SA; GBW SA; PeKaO SA
i Mazowiecki Bank Regionalny SA. Zgodnie z danymi banku PKO BP SA na koniec I kwartału
2010 r. pozostało do spłaty 91.039 mieszkań obciążonych spłatą kredytu, z czego uprawnionych
i korzystających z zawieszenia spłaty jest 1.201 kredytobiorców, co stanowi 1,32 %.
Propozycja określona w art. 26 ust. 2 projektu ustawy wprowadza możliwość
warunkowego odstępstwa od systemowych rozwiązań ustawy z dnia 30 listopada 1995 r.
o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii
gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych, przewidujących
realizację wypłat premii gwarancyjnych z tytułu wydatków poniesionych na remont budynku lub
lokalu mieszkalnego zgodnie z harmonogramem uzależnionym od roku założenia książeczki
7