Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ograniczających bariery w podejmowaniu i prowadzeniu działalności usługowej w zakresie doradztwa podatkowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2874
- Data wpłynięcia: 2010-03-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 826
2874
punktów za rozwiązanie zadania (§ 13).
11. Sporządzanie protokołu z przeprowadzonego egzaminu (§ 14).
Zaprojektowany § 14 ust. 1 ujednolica regulacje dotyczące sporządzania protokołów z części
pisemnej i ustnej egzaminu na doradcę podatkowego. W projektowanym przepisie
zaproponowano, aby protokół z części pisemnej egzaminu, podobnie jak protokół z części
ustnej egzaminu, sporządzany był przez sekretarza składu egzaminacyjnego, a podpisywany
był przez wszystkich członków składu egzaminacyjnego. Dotychczas obowiązujące
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych
przepisów ustawy o doradztwie podatkowym przewidywało, iż protokół z części pisemnej
egzaminu, inaczej niż z części ustnej, podpisywany był przez sekretarza i przewodniczącego
składu egzaminacyjnego. Za dotychczasowym rozróżnieniem sposobu sporządzania
protokołów nie przemawiają żadne argumenty, postanowiono zatem wprowadzić jednolitą
regulację w tym zakresie. Podpisy wszystkich osób na protokole z przeprowadzonego
egzaminu, są logiczną konsekwencją ich uczestnictwa w egzaminie.
W celu usprawnienia procesu powiadamiania kandydatów o wyniku egzaminu z części
pisemnej egzaminu § 14 ust. 2 projektu przewiduje, iż informacje o wyniku egzaminu będą
udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów, podobnie jak
terminy egzaminów. Określono jednocześnie termin, w którym ogłaszane będą wyniki części
pisemnej egzaminu wskazując, iż są one ogłaszane w terminie 14 dni od dnia
przeprowadzenia egzaminu.
12. Procedura weryfikacji oceny prac egzaminacyjnych (§ 15).
Celem zaprojektowanego § 15 jest zapewnienie osobom, które przystąpiły do części pisemnej
egzaminu możliwości odwołania się od wyniku egzaminu (złożenia wniosku o ponowne
dokonanie oceny pracy) oraz rozpatrzenia tych odwołań w rozsądnym terminie. Aby jednakże
zapobiec bezpodstawnym, masowym odwołaniom zaproponowano, aby warunkiem
wniesienia odwołania było dokonanie uprzednio wglądu do pracy egzaminacyjnej.
Zaprojektowany § 15 ust. 1 i 2 przewidują, iż osoba, która nie zgadza się z oceną swojej
pracy egzaminacyjnej będzie uprawniona, tak jak przewidywało to rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy
o doradztwie podatkowym, zwrócić się w terminie 3 dni od dnia ogłoszenia wyniku egzaminu
o udostępnienie jej pracy do wglądu. Pisemny wniosek w tym przedmiocie osoba
zainteresowana będzie kierowała do Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, a nie jak stanowiło
ww. rozporządzenie do przewodniczącego składu egzaminacyjnego. Powyższe rozwiązanie
ma na celu usprawnienie trybu wglądu do prac egzaminacyjnych.
Stosownie do § 15 ust. 3 projektu, wgląd do pracy będzie odbywał się w sekretariacie
Komisji Egzaminacyjnej (tj. w miejscu wyznaczonym w Ministerstwie Finansów)
w obecności jednego z jej członków, z tym że członka Komisji zobligowanego do obecności
będzie wyznaczał Sekretarz Komisji Egzaminacyjnej, co także usprawni i przyspieszy ten
etap weryfikacji oceny prac egzaminacyjnych.
Zgodnie z § 15 ust.
4 projektowanego rozporządzenia uczestnik egzaminu, którego
wątpliwości co do oceny jego pracy potwierdził dokonany do niej wgląd, będzie mógł
wystąpić w terminie 14 dni od dnia dokonania wglądu do pracy, o dokonanie ponownej jej
oceny.
14
Zgodnie z założeniami § 15 ust. 5 projektu, ponownej oceny pracy dokonuje przewodniczący
składu egzaminacyjnego, w nieprzekraczalnym terminie 21 dni.
13. Sposób przeprowadzenia części ustnej egzaminu oraz jego zakres (§ 16).
Zaprojektowany przepis § 16 reguluje sposób przeprowadzania części ustnej egzaminu (§ 16
ust. 1-2) oraz jego zakres tematyczny. W zaprojektowanym § 16 ust. 3 zaproponowano
wprowadzenie dyspozycji dla Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej, do którego w myśl
projektowanego § 10 należy przygotowywanie zestawów pytań egzaminacyjnych, do
zamieszczenia w każdym zestawie pytań na część ustną egzaminu określonego minimalnego
zakresu tematycznego obejmującego wymienione w § 16 ust. 3 dziedziny. Celem
wprowadzenia przepisu ust. 3 jest z jednej strony zapewnienie wszechstronności tematycznej
egzaminu, poprzez określenie minimalnej liczby dziedzin, z których składają się zestawy
pytań egzaminacyjnych, z drugiej zaś zagwarantowanie najwyższego poziomu wiedzy
podatkowej doradców podatkowych poprzez wskazanie dziedzin, z których pytania
obligatoryjnie umieszcza się w zestawach pytań egzaminacyjnych.
Przepis § 16 ust. 4 jest konsekwencją przyjętej na gruncie ustawy o doradztwie podatkowym
zasady ograniczonego zakresu egzaminu dla osób, które zajmowały określone stanowiska lub
wykonywały określone zawody.
14. Zasady dotyczące oceny części ustnej egzaminu i jej ogłoszenia (§ 17).
Zaprojektowany § 17 określa sposób oceny (§ 17 ust. 1), warunki zaliczenia części ustnej
egzaminu (§ 17 ust. 2), formy jego dokumentowania protokołem (§ 17 ust. 3) oraz kwestie
dotyczące ogłaszania wyników tej części egzaminu (§ 17 ust. 4). Ze względu na to, że
rozwiązania te są sprawdzone w praktyce, uregulowano je analogicznie jak określa to obecnie
obowiązujące rozporządzenie.
15. Egzamin uzupełniający (§ 18, § 19 i § 20).
Zaprojektowane § 18, § 19 i § 20 zawierają przepisy szczególne dotyczące zakresu egzaminu
na doradcę podatkowego przeprowadzanego dla osób, o których mowa w art. 20 ust. 2 i 5
ustawy o doradztwie podatkowym, tj. tych, które zajmowały określone stanowiska lub
wykonywały określone zawody. Regulacje dotyczące egzaminu uzupełniającego
są
analogiczne, jak w dotychczas obowiązującym stanie prawnym i
stanowią
„doprecyzowanie” sytuacji osób wymienionych w art. 20 ust. 2 i 5 ustawy o doradztwie
podatkowym w zakresie przedmiotu egzaminu na doradcę podatkowego. W związku
z
ograniczonym zakresem tematycznym egzaminu uzupełniającego powtórzono
dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie
wykonania niektórych przepisów ustawy o doradztwie podatkowym dotyczące ustalania
zakresu i czasu trwania części pisemnej (§ 18) i zakresu części ustnej egzaminu na doradcę
podatkowego (§ 19), a także kwestie opłaty za egzamin uzupełniający (§ 20).
16. Przepisy stosowane odpowiednio do egzaminu uzupełniającego (§ 21).
Projektowane rozporządzenie, podobnie jak rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10
lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o doradztwie podatkowym,
nie reguluje odrębnie całości procedury egzaminu uzupełniającego, ale posługuje się
odesłaniami. Uregulowanie § 21 projektu nakazuje odpowiednie stosowanie do egzaminu
uzupełniającego wymienionych w nim przepisów. Są to w szczególności przepisy regulujące:
zasady rezygnacji z egzaminu (§ 7), sytuację niemożności stawiennictwa na egzamin
i konsekwencję nieusprawiedliwionego niestawiennictwa na egzamin (§ 8), sposób
15
przeprowadzania części pisemnej egzaminu i jego dokumentowania (§ 11 i 14), procedurę
weryfikacji prac egzaminacyjnych z części pisemnej egzaminu (§ 15), sposób
przeprowadzenia, zasady oceny i dokumentowania egzaminu w części ustnej (§ 16 ust. 1
i § 17).
III. Rozdział III – „Wysokość i sposób ustalenia wynagradzania członków Komisji
Egzaminacyjnej oraz zwrot kosztów”(§ 22 - § 24).
Zaproponowany rozdział III reguluje kwestie dotyczące wysokości i zasad wynagradzania
członków Komisji Egzaminacyjnej oraz dokonywanych im zwrotów kosztów.
Zaprojektowane regulacje w zakresie przysługującego członkom Komisji zwrotu kosztów
poniesionych w związku z pracą w Komisji Egzaminacyjnej mają służyć racjonalizacji oraz
ograniczeniu wydatków związanych z funkcjonowaniem Państwowej Komisji
Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego.
1. Stałe miesięczne wynagrodzenie Przewodniczącego i Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej
(§ 22).
Projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz niektórych innych ustaw
wprowadza funkcję Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, będącego osobą odpowiedzialną pod
względem formalnym, za sprawne przygotowanie egzaminu na doradcę podatkowego oraz
pracę składów egzaminacyjnych. Ze względu na stały charakter zadań wykonywanych przez
Sekretarza Komisji projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz
niektórych innych ustaw przewiduje stałe miesięczne wynagrodzenie nie tylko dla
Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej, ale także dla Sekretarza Komisji
Egzaminacyjnej. Obecnie Przewodniczącemu Komisji Egzaminacyjnej przysługuje stałe
miesięczne wynagrodzenie w kwocie 4.000 zł. Z uwagi na fakt, że do Sekretarza będzie
należała część dotychczasowych obowiązków Przewodniczącego, w niniejszym projekcie
zaproponowano obniżenie wynagrodzenia Przewodniczącego Komisji do 3.500 zł (§ 22 ust.
1) oraz jednocześnie przyznanie Sekretarzowi Komisji Egzaminacyjnej wynagrodzenia w
wysokości 500 zł (§ 22 ust. 2). Wymienione wynagrodzenia będą wypłacane, tak jak
dotychczas wynagrodzenie Przewodniczącego Komisji, ze środków Ministerstwa Finansów (§
22 ust. 3).
2. Wynagrodzenie członków Komisji Egzaminacyjnej (§ 23).
Zaprojektowany § 23 powtarza obowiązujące dotychczas na mocy rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 10 lipca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy
o doradztwie podatkowym zasady i wysokość wynagrodzenia przysługującego członkom
Komisji Egzaminacyjnej. Członkom Komisji Egzaminacyjnej przysługiwać będzie
wynagrodzenie za udział w posiedzeniu Komisji Egzaminacyjnej, udział w części pisemnej
i ustnej egzaminu na doradcę podatkowego oraz przygotowanie pytań i zadań
egzaminacyjnych.
3. Zwrot kosztów noclegów oraz podróży służbowych członków Komisji Egzaminacyjnej (§
24).
Zaprojektowany § 24 zawiera regulacje odnoszące się do zwrotu kosztów noclegów i podróży
służbowych członków Komisji Egzaminacyjnej, które odbywają oni w związku
16
z wykonywaniem pracy na rzecz Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa
Podatkowego. Dotychczasowy limit zwrotu kosztów noclegów za dobę hotelową wynoszący
równowartość 26 diet, których wartość określona została w przepisach o należnościach
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce
sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (596 zł), w zaprojektowanym
§ 24 ust. 1 pkt 1 został obniżony. Z przeprowadzonego na rynku usług noclegowych
rozpoznania wynika, iż cena noclegu w hotelu o wyższym standardzie wynosi ok. 300-400 zł.
Zaproponowano zatem obniżenie limitu zwrotu kosztów noclegu za dobę hotelową do
równowartości 18 diet, czyli w efekcie do 414 zł za nocleg. Z praktyki wynika, iż członkowie
Komisji Egzaminacyjnej przedstawiają rachunki za noclegi opiewające na średnio ok. 400 zł
za dobę, co potwierdza opinię, iż limit 414 zł jest kwotą wystarczającą. Zmiana ta jest
korzystna dla budżetu, natomiast nie jest „dotkliwa” dla członków Komisji Egzaminacyjnej
(§ 24 ust. 1).
W § 24 ust. 2 uregulowano zasady zwrotu kosztów podróży odbywanych do siedziby Komisji
Egzaminacyjnej samochodem prywatnym członka Komisji. Zasady zwrotu poniesionych
kosztów nie powinny być inne, niż te które stosowane są wobec pracowników Ministerstwa
Finansów. Zarówno bowiem członkowie Komisji Egzaminacyjnej, jak i pracownicy urzędu
obsługującego Ministra Finansów otrzymują wynagrodzenie z budżetu państwa.
IV. Przepis końcowy (§ 25).
W
§ 25 zaproponowano, aby zaprojektowane regulacje weszły
w życie z dniem ogłoszenia rozporządzenia.
17
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.
Projekt rozporządzenia ma zastosowanie do osób fizycznych zamierzających przystąpić
i przystępujących do egzaminu na doradcę podatkowego (kandydatów na doradców
podatkowych) oraz do członków Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa
Podatkowego.
II. Cel wprowadzenia rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia został opracowany w związku z nowelizacją ustawy o doradztwie
podatkowym oraz wynikającą z niej zmianą art. 26 tej ustawy, który zawiera upoważnienie
dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia.
W związku z wynikającą z § 119 ust. 1 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” zasadą „jedno
upoważnienie – jedno rozporządzenie”, zaprojektowane rozporządzenie stanowi realizację
delegacji ustawowej zawartej jedynie w art. 26 ustawy o doradztwie podatkowym.
III. Konsultacje społeczne.
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie przesłany do opinii:
− Krajowej Radzie Doradców Podatkowych,
− Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów,
− Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
− Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”.
Ponadto, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia - z chwilą poddania
uzgodnieniom zewnętrznym – zostanie zamieszczony na stronie internetowej resortu
finansów w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
IV. skutki wprowadzenia rozporządzenia.
a) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego – rozporządzenie nie spowoduje
negatywnych konsekwencji dla budżetu państwa.
Zaproponowana w projekcie wysokość wynagrodzenia dla osoby sprawującej funkcję
Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, w związku ze zmniejszeniem ilości zadań
wykonywanych przez Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej, wynika
z wyodrębnienia z dotychczasowej wysokości kwoty wynagrodzenia przysługującego
Przewodniczącemu, kwoty wynagrodzenia dla Sekretarza Komisji Egzaminacyjnej. Tak
więc, tak jak dotychczas, wypłacane z budżetu państwa wynagrodzenie będzie wynosiło
4.000 zł (łącznie dla Sekretarza oraz Przewodniczącego Komisji).
Zaprojektowane rozporządzenie przewiduje zmniejszenie ponoszonych z budżetu państwa
wydatków na pokrycie kosztów podróży służbowych odbywanych przez członków
Komisji Egzaminacyjnej. W związku z zaproponowanym w § 24 ust. 1 projektu
obniżeniem limitu zwrotu kosztów noclegów dla członków Komisji Egzaminacyjnej
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2874
› Pobierz plik