Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
- projekt dotyczy przyznania komornikowi wybranemu przez wierzyciela prawa do odmowy przyjęcia wniosku o podjęcie czynności wchodzących w zakres jego ustawowych zadań, które byłyby prowadzone poza obszarem wlaściwości sądu apelacyjnego obejmującego jego rewir. W przypadku odmowy przyjęcia wniosku o wszczęcie egzekucji komornik będzie wydawał stosowne postanowienie. Ponadto zgodnie z projektem prezes wlaściwego sądu apelacyjnego nie będzie mógł zobowiązać komornika do zatrudnienia wskazanego asesora komorniczego. Komornika będzie mogła do tego zobowiązać wyłącznie rada właściwej izby komorniczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2738
- Data wpłynięcia: 2009-12-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
- data uchwalenia: 2010-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 155, poz. 1038
2738-s
dodanie w tym przepisie ust. 7a. Tak samo jak w projekcie senackim, w zmienianym
przepisie ust. 7 art. 32 ustawy, pozostawiono uprawnienie rady właściwej izby
komorniczej do zobowiązania komornika do zatrudnienia wskazanego asesora
komorniczego. W projekcie rządowym zachowano jednak uprawnienie dla prezesa
właściwego sądu apelacyjnego do zobowiązania komornika do zatrudnienia wskazanego
asesora komorniczego, ograniczając to uprawnienie do ściśle określonych przypadków i
po zasięgnięciu opinii rady właściwej izby komorniczej (projektowany art. 32 ust. 7a).
Rozwiązanie to stanowi dopełnienie mechanizmu wpływania zarówno rady właściwej
izby komorniczej, jak i prezesa właściwego sądu apelacyjnego na poprawę działalności
komornika pod względem szybkości, sprawności i rzetelności postępowania oraz
egzekwowania, określonego w art. 32 ust. 6 ustawy, obowiązku zatrudnienia przez
komornika co najmniej jednego asesora w okresie dwóch lat. Podkreślić należy, że
przyjęte w rządowym projekcie rozwiązanie wiąże uprawnienie prezesa właściwego sądu
apelacyjnego z opinią rady właściwej izby komorniczej oraz ogranicza je do przypadków,
w których komornik nie wykonuje obowiązku zatrudnienia co najmniej jednego asesora
komorniczego w okresie dwóch lat, lub gdy w zakresie prowadzonych przez niego
egzekucji powstanie zaległość przekraczająca wskaźnik 6 miesięcy, określony w art. 8
ust. 8 ustawy.
W omawianym projekcie przewidziano również zmianę treści art. 40 ust. 3 i art. 42
ust. 2 ustawy oraz dodanie ust. 4 w art. 49a ustawy. Zmiany te są konsekwencją
stwierdzenia niekonstytucyjności przepisów ustawy określających sytuacje, w których
wierzyciel – Skarb Państwa w sprawach niezwiązanych z prowadzeniem działalności
gospodarczej nie ma obowiązku uiszczania zaliczek na wydatki gotówkowe ani opłat
egzekucyjnych w sprawach o egzekucję lub zabezpieczenie.
IV. Rząd co do zasady akceptuje kierunek zmian zaproponowanych w senackim
projekcie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji.
5
Mając jednak na uwadze, że rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy
o komornikach sądowych i egzekucji reguluje tę samą problematykę, co opiniowany
projekt senacki, ale czyni to bardziej kompleksowo, a ponadto zawiera propozycje zmian
także innych przepisów ustawy, wskazane byłoby łączne rozpoznanie przez Sejm obu
tych projektów.
6