Poselski projekt ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie
- utworzenie Akademii Sztuki w Szczecinie;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2724
- Data wpłynięcia: 2009-12-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie
- data uchwalenia: 2010-04-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 601
2724
Planuje się utworzenie w Akademii Sztuki następujących jednostek organizacyjnych:
1) Wydział Sztuk Wizualnych - kierunki studiów: architektura wnętrz, edukacja
artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, grafika i nowe media
2) Wydział Teorii, Wokalistyki i Edukacji Artystycznej – kierunki studiów: dyrygentura,
edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, kompozycja i teoria muzyki,
wiedza o teatrze, wokalistyka
3) Wydział Instrumentalny – kierunek studiów: instrumentalistyka (w tym specjalność
muzyka jazzowa)
Akademia Sztuki w Szczecinie powstaje w skutek przekształcenia Wydziału Edukacji
Muzycznej Filii w Szczecinie Akademii Muzycznej w Poznaniu i Katedry Edukacji
Artystycznej Uniwersytetu Szczecińskiego oraz samorozwiązania Wyższej Szkoły Sztuki
Użytkowej i przeniesienie jej procesu dydaktycznego do Akademii. Administracja Akademii
(rektorat oraz pion kanclerski) rozpocznie swoją działalność z dniem wejścia w życie ustawy
o powołaniu Akademii Sztuki w Szczecinie, jako struktura organizacyjna przygotowująca
start uczelni. Przekształcenie jednostek, o którym mowa powyżej nastąpi z dniem 1 września
2010 r.
Zakłada się, że bezpośrednio po przekształceniu Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w
Szczecinie Akademii Muzycznej w Poznaniu i Katedry Edukacji Artystycznej Uniwersytetu
Szczecińskiego oraz samorozwiązania Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej i przeniesienie jej
procesu dydaktycznego do Akademii, w roku akademickim 2010/2011 studiować będzie
około 350 studentów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego
stopnia oraz na studiach podyplomowych i kursach dokształcających. W następnych latach,
po wprowadzeniu planowanych struktur organizacyjnych studiować będzie 700 - 900
studentów. Taki zakres zadań edukacyjnych, a także dalsze rozwijanie badań wymagać będzie
wzmocnienia kadry naukowo-dydaktycznej Akademii, szczególnie w grupie młodszych
pracowników nauki.
Mienie Akademii Sztuki w Szczecinie stanowić będzie baza lokalową:
1/ nieruchomość położona przy Placu Orła Białego 2 w Szczecinie ( tzw. „Pałac pod
Globusem”) – zasoby Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego
2/ nieruchomość położona przy ulicy Kolumba 61 w Szczecinie – obecnie siedziba
Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej: zasoby Gminy Miasta Szczecin
3/ nieruchomość położona przy ulicy Grodzkiej 50 – obecnie siedziba Szczecińskiej
Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu: zasoby Skarbu Państwa,
oraz kwota 14 000 000, 00 PLN przeznaczona na zakupy sprzętowe i inwestycje
remontowo budowlane.
Organami wyposażającymi Akademię Sztuki w Szczecinie w mienie są:
1/ Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego: 7 000 000, 00 PLN
(kwota zaplanowana w budżecie województwa na rok 2010) oraz nieruchomość przy
Placu Orła Białego 2 w Szczecinie (deklaracja w formie aktu notarialnego)
2/ Gmina Miasto Szczecin: 7 000 000, 00 PLN (kwota zaplanowana w budżecie gminy na
rok 2010) oraz nieruchomości położone przy ulicy Kolumba 61 w Szczecinie oraz przy
ulicy Grodzkiej 50 (deklaracje w formie aktów notarialnych)
Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych.
Powołanie Akademii Sztuki w Szczecinie spowoduje następujące skutki finansowe dla
budżetu państwa w pierwszym roku funkcjonowania:
Koszty podstawowej działalności uczelni – kwota łącznie: 7 000 000, 00 PLN
z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z Ministerstwa Nauki i
Szkolnictwa Wyższego.
Opinia o zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 28 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2683/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Magdalena Kochan)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje utworzenie Akademii Sztuki
w Szczecinie. Akademia ma być uczelnią państwową, która zostanie utworzona
z określonych jednostek organizacyjnych Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz
Uniwersytetu Szczecińskiego. Projekt określa podstawowe kierunki działalności
tworzonej Akademii, wyznacza organ właściwy do sprawowania nad nią
nadzoru oraz stanowi o przejęciu przez nią praw i zobowiązań Akademii
Muzycznej w Poznaniu dotyczących Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w
Szczecinie. W projekcie znajdują się ponadto postanowienia dotyczące trybu i
zasad powoływania rektora i prorektorów, a także przeprowadzenia wyborów do
Senatu oraz wyborów dziekanów i rad wydziałów Akademii Sztuki.
Projekt zawiera postanowienia przejściowe. Proponowana ustawa ma
wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu można wskazać art. 165 ust. 1 i 2
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). Przepis ten stanowi, że
Unia przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości, poprzez zachęcanie
do współpracy między państwami członkowskimi oraz, jeśli jest to niezbędne,
poprzez wspieranie i uzupełnianie ich działalności, w pełni szanując
odpowiedzialność państw członkowskich za treść nauczania i organizację
systemów edukacyjnych, jak również ich różnorodność kulturową i językową.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
TFUE określa różne formy współpracy między państwami
członkowskimi w zakresie edukacji (punkt 2 niniejszej opinii). Współpraca ta
jednak zakłada, że treść programów nauczania jak i organizacja systemu
edukacji (której to dotyczy opiniowany projekt ustawy) należy do wyłącznej
kompetencji państwa członkowskiego. Prawo Unii Europejskiej nie reguluje
kwestii zawartych w przepisach opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie
nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: edukacja, projekt ustawy, szkoła wyższa, Unia Europejska
2
Warszawa, 28 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2684/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Magdalena Kochan) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje utworzenie Akademii Sztuki
w Szczecinie. Akademia ma być uczelnią państwową, która zostanie utworzona
z określonych jednostek organizacyjnych Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz
Uniwersytetu Szczecińskiego. Projekt określa podstawowe kierunki działalności
tworzonej Akademii, wyznacza organ właściwy do sprawowania nad nią
nadzoru oraz stanowi o przejęciu przez nią praw i zobowiązań Akademii
Muzycznej w Poznaniu dotyczących Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w
Szczecinie. W projekcie znajdują się ponadto postanowienia dotyczące trybu i
zasad powoływania rektora i prorektorów, a także przeprowadzenia wyborów do
Senatu oraz wyborów dziekanów i rad wydziałów Akademii Sztuki.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: edukacja, projekt ustawy, szkoła wyższa, Unia Europejska
1) Wydział Sztuk Wizualnych - kierunki studiów: architektura wnętrz, edukacja
artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, grafika i nowe media
2) Wydział Teorii, Wokalistyki i Edukacji Artystycznej – kierunki studiów: dyrygentura,
edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, kompozycja i teoria muzyki,
wiedza o teatrze, wokalistyka
3) Wydział Instrumentalny – kierunek studiów: instrumentalistyka (w tym specjalność
muzyka jazzowa)
Akademia Sztuki w Szczecinie powstaje w skutek przekształcenia Wydziału Edukacji
Muzycznej Filii w Szczecinie Akademii Muzycznej w Poznaniu i Katedry Edukacji
Artystycznej Uniwersytetu Szczecińskiego oraz samorozwiązania Wyższej Szkoły Sztuki
Użytkowej i przeniesienie jej procesu dydaktycznego do Akademii. Administracja Akademii
(rektorat oraz pion kanclerski) rozpocznie swoją działalność z dniem wejścia w życie ustawy
o powołaniu Akademii Sztuki w Szczecinie, jako struktura organizacyjna przygotowująca
start uczelni. Przekształcenie jednostek, o którym mowa powyżej nastąpi z dniem 1 września
2010 r.
Zakłada się, że bezpośrednio po przekształceniu Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w
Szczecinie Akademii Muzycznej w Poznaniu i Katedry Edukacji Artystycznej Uniwersytetu
Szczecińskiego oraz samorozwiązania Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej i przeniesienie jej
procesu dydaktycznego do Akademii, w roku akademickim 2010/2011 studiować będzie
około 350 studentów na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego
stopnia oraz na studiach podyplomowych i kursach dokształcających. W następnych latach,
po wprowadzeniu planowanych struktur organizacyjnych studiować będzie 700 - 900
studentów. Taki zakres zadań edukacyjnych, a także dalsze rozwijanie badań wymagać będzie
wzmocnienia kadry naukowo-dydaktycznej Akademii, szczególnie w grupie młodszych
pracowników nauki.
Mienie Akademii Sztuki w Szczecinie stanowić będzie baza lokalową:
1/ nieruchomość położona przy Placu Orła Białego 2 w Szczecinie ( tzw. „Pałac pod
Globusem”) – zasoby Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego
2/ nieruchomość położona przy ulicy Kolumba 61 w Szczecinie – obecnie siedziba
Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej: zasoby Gminy Miasta Szczecin
3/ nieruchomość położona przy ulicy Grodzkiej 50 – obecnie siedziba Szczecińskiej
Filii Akademii Muzycznej w Poznaniu: zasoby Skarbu Państwa,
oraz kwota 14 000 000, 00 PLN przeznaczona na zakupy sprzętowe i inwestycje
remontowo budowlane.
Organami wyposażającymi Akademię Sztuki w Szczecinie w mienie są:
1/ Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego: 7 000 000, 00 PLN
(kwota zaplanowana w budżecie województwa na rok 2010) oraz nieruchomość przy
Placu Orła Białego 2 w Szczecinie (deklaracja w formie aktu notarialnego)
2/ Gmina Miasto Szczecin: 7 000 000, 00 PLN (kwota zaplanowana w budżecie gminy na
rok 2010) oraz nieruchomości położone przy ulicy Kolumba 61 w Szczecinie oraz przy
ulicy Grodzkiej 50 (deklaracje w formie aktów notarialnych)
Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych.
Powołanie Akademii Sztuki w Szczecinie spowoduje następujące skutki finansowe dla
budżetu państwa w pierwszym roku funkcjonowania:
Koszty podstawowej działalności uczelni – kwota łącznie: 7 000 000, 00 PLN
z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z Ministerstwa Nauki i
Szkolnictwa Wyższego.
Opinia o zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 28 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2683/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Magdalena Kochan)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje utworzenie Akademii Sztuki
w Szczecinie. Akademia ma być uczelnią państwową, która zostanie utworzona
z określonych jednostek organizacyjnych Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz
Uniwersytetu Szczecińskiego. Projekt określa podstawowe kierunki działalności
tworzonej Akademii, wyznacza organ właściwy do sprawowania nad nią
nadzoru oraz stanowi o przejęciu przez nią praw i zobowiązań Akademii
Muzycznej w Poznaniu dotyczących Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w
Szczecinie. W projekcie znajdują się ponadto postanowienia dotyczące trybu i
zasad powoływania rektora i prorektorów, a także przeprowadzenia wyborów do
Senatu oraz wyborów dziekanów i rad wydziałów Akademii Sztuki.
Projekt zawiera postanowienia przejściowe. Proponowana ustawa ma
wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu można wskazać art. 165 ust. 1 i 2
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). Przepis ten stanowi, że
Unia przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości, poprzez zachęcanie
do współpracy między państwami członkowskimi oraz, jeśli jest to niezbędne,
poprzez wspieranie i uzupełnianie ich działalności, w pełni szanując
odpowiedzialność państw członkowskich za treść nauczania i organizację
systemów edukacyjnych, jak również ich różnorodność kulturową i językową.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
TFUE określa różne formy współpracy między państwami
członkowskimi w zakresie edukacji (punkt 2 niniejszej opinii). Współpraca ta
jednak zakłada, że treść programów nauczania jak i organizacja systemu
edukacji (której to dotyczy opiniowany projekt ustawy) należy do wyłącznej
kompetencji państwa członkowskiego. Prawo Unii Europejskiej nie reguluje
kwestii zawartych w przepisach opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie
nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: edukacja, projekt ustawy, szkoła wyższa, Unia Europejska
2
Warszawa, 28 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2684/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Magdalena Kochan) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje utworzenie Akademii Sztuki
w Szczecinie. Akademia ma być uczelnią państwową, która zostanie utworzona
z określonych jednostek organizacyjnych Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz
Uniwersytetu Szczecińskiego. Projekt określa podstawowe kierunki działalności
tworzonej Akademii, wyznacza organ właściwy do sprawowania nad nią
nadzoru oraz stanowi o przejęciu przez nią praw i zobowiązań Akademii
Muzycznej w Poznaniu dotyczących Wydziału Edukacji Muzycznej Filii w
Szczecinie. W projekcie znajdują się ponadto postanowienia dotyczące trybu i
zasad powoływania rektora i prorektorów, a także przeprowadzenia wyborów do
Senatu oraz wyborów dziekanów i rad wydziałów Akademii Sztuki.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o utworzeniu Akademii Sztuki w Szczecinie nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory Bazy REX: edukacja, projekt ustawy, szkoła wyższa, Unia Europejska
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2724
› Pobierz plik