eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2694
  • Data wpłynięcia: 2010-01-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 76, poz. 490

2694

Ponadto wprowadzono zmiany w art. 53 rozporządzenia nr 796/2004, zgodnie z którymi
w przypadku, gdy różnica między obszarem zadeklarowanym a stwierdzonym wynika
z nieprawidłowości popełnionych celowo i wynosi ponad 20 % obszaru stwierdzonego, rolnik
będzie wyłączony z otrzymywania pomocy do wysokości równej kwocie odpowiadającej różnicy
między obszarem zadeklarowanym a stwierdzonym zgodnie z art. 50 ust. 3 i 5 rozporządzenia
nr 796/2004.
Powyższe kwoty podlegają odliczeniu zgodnie z art. 5b rozporządzenia (WE) nr 885/2006
z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady
(WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również
rozliczenia rachunków EFRG i EFRROW (Dz. Urz. UE L 171 z 23.06.2006, str. 90, z późn. zm.).
Zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 885/2006 państwa członkowskie odliczają wszelkie
zaległe należności dłużnika, których wysokość zostanie ustalona zgodnie z prawem krajowym,
od wszelkich płatności wypłacanych temu dłużnikowi ze środków publicznych pochodzących
z EFRG i EFRROW.
Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1975/2006 z dnia
7 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE)
nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności
w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 368
z 23.12.2006, str. 74, z późn. zm.), kwota wynikająca z wykluczeń określonych w art. 16 ust. 3
akapit drugi i ust. 5 tego rozporządzenia podlega odliczeniu od płatności pomocowych w ramach
wszystkich środków wsparcia ustanowionych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 lub
rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do których dany beneficjent jest uprawniony na podstawie
wniosków składanych przez niego w okresie trzech lat kalendarzowych następujących po roku
kalendarzowym, w którym stwierdzono rozbieżność.
Obowiązujące przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa regulują jedynie kwestię dokonywania potrąceń należności ustalanych
w drodze decyzji administracyjnej przez Prezesa Agencji z tytułu nienależnie lub nadmiernie
pobranych środków. Natomiast brak jest uregulowań dotyczących dokonywania potrąceń z tytułu
nałożonych na rolnika kwot odliczeń, które nie stanowią nienależnie lub nadmiernie pobranych
środków. Nienależnie lub nadmiernie pobrane środki są to środki, których beneficjent nie
powinien otrzymać w ogóle lub powinien otrzymać, ale w mniejszej wysokości. Takie środki,

2
zgodnie z art. 73 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004, podlegają zwrotowi. Odliczenia
przewidziane w art. 51 ust. 3 i art. 53 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 oraz w art. 16
ust. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1975/2006 wynikają natomiast z wystąpienia innych
okoliczności określonych w tych przepisach i są dokonywane niezależnie od ewentualnego
zwrotu nienależnie lub nadmiernie pobranych środków.
Ponadto w przypadku uchylania się przez beneficjenta od obowiązku zwrotu nienależnie
lub nadmiernie pobranych środków, zgodnie z art. 29 ust. 5 i art. 30 ust. 2 powyższej ustawy, do
egzekucji tych należności stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
które umożliwiają przymusowe doprowadzenie do wykonania tego obowiązku. Ponadto Agencja
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z art. 31 ust. 1 i 1a powyższej ustawy, w celu
odzyskania od beneficjenta nienależnie lub nadmiernie pobranych środków, dokonuje potrąceń
z

bezspornej i wymagalnej wierzytelności lub należności tego beneficjenta z tytułu
realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa płatności w ramach
funduszy oraz krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie
wydatków realizowanych z funduszy wspólnotowych. O ile w przypadku nienależnie lub
nadmiernie pobranych środków możliwość dokonania potrąceń jest jednym z instrumentów
umożliwiających odzyskanie tych środków, to odliczenia można dokonać jedynie przez
potrącenie i tylko w okresie trzech kolejnych lat kalendarzowych następujących po roku
kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia kwot podlegających odliczeniu.
W związku z powyższym proponuje się zmianę dotychczasowego brzmienia art. 31
ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przez dodanie
nowego ust. 2a w celu wprowadzenia do polskiego porządku prawnego regulacji, zgodnie z którą
kwoty podlegające odliczeniu na podstawie przepisów art. 51 ust. 1 i art. 53 rozporządzenia
Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji
i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 i (WE) nr 73/2009, oraz
wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008 oraz
art. 16 ust. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1975/2006 z dnia 7 grudnia 2006 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005
w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do
środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich, będą potrącane z bezspornej i wymagalnej

3
wierzytelności lub należności dłużnika z tytułu realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa płatności w ramach z EFRG i EFRROW lub EFOiGR (Europejskiego
Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej) i innych funduszy unijnych. Powyższe potrącenia będą
dokonywane przez oświadczenie Prezesa Agencji złożone dłużnikowi w formie pisemnej, tak jak
to jest obecnie stosowane w odniesieniu do kwot nienależnie lub nadmiernie pobranych środków.
Do dokonywania potrąceń kwot podlegających odliczeniu konieczne jest ustalenie
wysokości tych kwot. Wobec tego, że konieczność dokonania odliczenia na podstawie
powyższych przepisów wynika z zadeklarowania przez rolnika powierzchni gruntów rolnych
przekraczającej powierzchnię stwierdzoną, do której rolnik ten jest uprawniony uzyskać pomoc,
proponuje się, aby kwotę tych odliczeń ustalać odpowiednio w decyzji w sprawie przyznania:
1) płatności obszarowych albo
2) pomocy finansowej w ramach następujących działań objętych PROW 2007 – 2013:
a)
wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach
o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW),
b) program rolnośrodowiskowy,
c) zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne.
Kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie zatem
ustalał wysokość tych kwot w postępowaniu administracyjnym. Zapewni to rolnikom możliwość
dochodzenia swych praw w toku postępowania administracyjnego. Propozycja ustalania tych
kwot w decyzji w sprawie przyznania płatności obszarowej lub w decyzji w sprawie przyznania
pomocy finansowej w ramach powyżej wymienionych działań PROW 2007 – 2013 jest
podyktowana natomiast ekonomiką procesową. Kierownik biura powiatowego Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w toku postępowania w sprawie przyznania tej
płatności lub tej pomocy przeprowadza bowiem kontrole, w wyniku których powinien ustalić
okoliczności powodujące konieczność dokonania odliczeń, a więc ustalić, czy rolnik
zadeklarował powierzchnię gruntów rolnych przekraczającą powierzchnię stwierdzoną, do której
jest uprawniony uzyskać pomoc, czy nie. Takie rozwiązanie ma również ten walor, że nie
powoduje dodatkowych niedogodności, na które rolnik mógłby być narażony w przypadku
prowadzenia odrębnego postępowania administracyjnego dotyczącego jedynie ustalenia kwot
odliczeń. Wobec tego zaproponowano wprowadzenie odpowiednich zmian w ustawie z dnia
26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U.

4
z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu
rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz
Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.).
Jednocześnie wobec wejścia w życie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia
30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE)
nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu
zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych
w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007
w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla
sektora wina (Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2009, str. 65), które uchyla z dniem 1 stycznia 2010 r.
rozporządzenie (WE) nr 796/2004, w projektowanych przepisach wprowadzających zmiany
w ustawie z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zachodzi
konieczność odesłania do przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009 zamiast do
przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004. Z tego też względu proponuje się, aby we
wprowadzanym odnośniku zawrzeć informację o zastąpieniu dotychczas obowiązującego
rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1122/2009.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), w związku z tym nie podlega notyfikacji.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
ustawy został zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi. Nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem w trybie art. 7
ww. ustawy.
Projekt ustawy znajduje się w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa obejmuje swoim zakresem Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa oraz beneficjentów pomocy ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu
Rolniczego Gwarancji, Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz
krajowych
środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków
realizowanych z tych funduszy.

2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na wydatki budżetu państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wypływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy, w ramach konsultacji społecznych, został przesłany m.in. do Krajowej Rady Izb
Rolniczych, Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych
„Solidarność”, NSZZ „Solidarność 80”, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków
Zawodowych, Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Federacji

6
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: