eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach 2009-2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego

Poselski projekt ustawy o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach 2009-2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego

Poselski projekt ustawy o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach 2009-2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2574
  • Data wpłynięcia: 2009-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach 2009-2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego
  • data uchwalenia: 2010-03-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 56, poz. 337

2574


W projekcie , wzorem niektórych innych krajów członkowskich ( Austria, Hiszpania,
Słowenia ) , wybrano rozwiązanie najprostsze i najtańsze, jakim jest obsadzenie
dodatkowego mandatu na podstawie wyników wyborów przeprowadzonych w dniu
7 czerwca 2009 r. Taki sposób obsadzenia dodatkowego mandatu ponadto uwzględnia
wolę wyborców wyrażoną w głosowaniu.

Mandat uzyska kandydat, który uzyskałby go, gdyby w powyższych wyborach
wybierano 51 a nie 50 posłów do PE.

Wzorem przepisów ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego na
Państwową Komisję Wyborczą zostaną nałożone obowiązki urzędowego ogłoszenia w
drodze obwieszczenia oraz podania do publicznej wiadomości informacji o osobie,która
uzyska dodatkowy mandat, a także wręczenie tej osobie zaświadczenia o wyborze.

Z kolei Marszałek Sejmu obowiązany zostanie do przesłania Przewodniczącemu
Parlamentu Europejskiego zawiadomienia o wyborze dodatkowego posła oraz innych
wymaganych przez Parlament Europejskich dokumentów.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI ( OSR )

1. Podmioty, na które oddziaływać będzie regulacja
Projekt oddziaływać będzie na podmioty uczestniczące w procesie kampanii wyborczych.

2. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy i regulacje w niej zawarte nie spowodują dodatkowych wydatków
z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
oraz sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na ww. Dziedziny.

4. Opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 9 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2571/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach 2009 – 2014
dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Ewa Kierzkowska)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt określa zasady obsadzenia dodatkowego mandatu posła do
Parlamentu Europejskiego w kadencji 2009 – 2014, „w związku z decyzją Rady
Europejskiej wydaną na podstawie art. 14 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej”
(art. 1 projektu).
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Ze względu na przedmiot projektu należy wskazać:
- art. 14 ust. 2 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej (TUE)
upoważniający Radę do przyjęcia decyzji określającej skład Parlamentu
Europejskiego;
- Regulamin Parlamentu Europejskiego;
- Akt dotyczący wyboru członków Parlamentu Europejskiego w
powszechnych wyborach bezpośrednich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864, ze
zmianami). Zgodnie z art. 8 Aktu procedura wyborcza w każdym państwie
członkowskim podlega przepisom krajowym;
- dyrektywę Rady 93/109/WE z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiającą
szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w
wyborach do Parlamentu Europejskiego przez obywateli Unii mających miejsce
zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (Dz. Urz.
WE L 329 z 30.12.1993 r., str. 34; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 20, t. 1, str. 12).
Jednocześnie należy zauważyć, że zakres decyzji przewidzianej w art. 14
ust. 2 akapit drugi TUE został określony w konkluzjach prezydencji Rady
Europejskiej w Brukseli z 11 i 12 grudnia 2008 r., zawierających „Oświadczenie
Rady Europejskiej. Traktat z Lizbony – środki przejściowe dotyczące składu
Parlamentu Europejskiego”. Oświadczenie zakłada przyjęcie środków
przejściowych umożliwiających uzupełnienie liczby posłów do 754 do końca
kadencji PE 2009–2014. rodki te powinny wejść w życie w 2010 r. Treść
przewidywanej decyzji Rady Europejskiej została uszczegółowiona w
konkluzjach prezydencji Rady Europejskiej w Brukseli z 18 i 19 czerwca 2009
r., zgodnie z którymi Polsce przyznano jedno dodatkowe miejsce w PE.
Określono również, w jaki sposób państwo członkowskie wskaże zgodnie z
prawem krajowym osobę, która obejmie mandat posła do PE. Państwo
członkowskie może wskazać osobę: 1) spośród osób wybranych w
powszechnych wyborach bezpośrednich – w szczególności w wyborach
uzupełniających lub na podstawie wyników wyborów europejskich z czerwca
2009 r., 2) zwracając się do danego parlamentu krajowego o wyznaczenie
właściwej liczby posłów spośród jego członków

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Proponowana ustawa ma umożliwić obsadzenie dodatkowego mandatu
posła do PE przypadającego Polsce zgodnie z konkluzjami prezydencji Rady
Europejskiej w Brukseli z 18 i 19 czerwca 2009 r. W konkluzjach ustalono
możliwe sposoby wskazania przez państwo członkowskie osoby, która obejmie
mandat posła do PE. Zgodnie z art. 2 projektu obsadzenie mandatu nastąpi na
podstawie wyników głosowania w wyborach do PE przeprowadzonych w
Rzeczypospolitej Polskiej 7 czerwca 2009 r. Proponowana metoda obsadzenia
dodatkowego mandatu odpowiada jednej z wymienionych w konkluzjach
możliwości, tj. wskazania posła do PE na podstawie wyników wyborów
europejskich z czerwca 2009 r.
Artykuł 6 ust. 2 projektu zobowiązuje Marszałka Sejmu do przesłania
Przewodniczącemu PE zawiadomienia o obsadzeniu mandatu posła do PE oraz
innych dokumentów wymaganych przez PE. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Regulaminu
Przewodniczący PE zwraca się do właściwych organów państw członkowskich
o niezwłoczne przekazanie PE nazwisk wybranych posłów. Można uznać, że
proponowana regulacja służy wykonaniu przepisu Regulaminu.
Przepisy projektu odnoszące się do szczegółowych zasad obsadzenia
dodatkowego mandatu, w tym odsyłające do przepisów ustawy z dnia 23
stycznia 2004 r. – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr
25, poz. 219, ze zmianami), nie naruszają przepisów dyrektywy Rady

2
93/109/WE oraz Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego
w powszechnych wyborach bezpośrednich.

4. Konkluzja
Projekt ustawy o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach
2009 – 2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego jest
zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski













Deskryptory bazy REX: mandat, poseł, projekt ustawy, wybory, Parlament Europejski, Unia
Europejska


3
Warszawa, 9 grudnia 2009 r.
BAS-WAL-2572/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w
latach 2009 – 2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu
Europejskiego (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Ewa Kierzkowska)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt określa zasady obsadzenia dodatkowego mandatu posła do
Parlamentu Europejskiego w kadencji 2009 – 2014, „w związku z decyzją Rady
Europejskiej wydaną na podstawie art. 14 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej”
(art. 1 projektu).
Proponowana ustawa ma umożliwić obsadzenie dodatkowego mandatu
posła do Parlamentu Europejskiego przypadającego Polsce zgodnie z
konkluzjami prezydencji Rady Europejskiej w Brukseli z 18 i 19 czerwca 2009
r. W konkluzjach określono możliwe sposoby wskazania przez państwo
członkowskie osoby, która otrzyma mandat posła do PE. Zgodnie z art. 2
projektu obsadzenie mandatu nastąpi na podstawie wyników głosowania w
wyborach do PE przeprowadzonych w Rzeczypospolitej Polskiej 7 czerwca
2009 r. Proponowana metoda obsadzenia dodatkowego mandatu odpowiada
jednej z wymienionych w konkluzjach możliwości, tj. wskazania posła do PE na
podstawie wyników wyborów europejskich z czerwca 2009 r. Artykuł 6 ust. 2
projektu zobowiązuje Marszałka Sejmu do przesłania Przewodniczącemu PE
zawiadomienia o obsadzeniu mandatu posła do PE oraz innych dokumentów
wymaganych przez PE. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Regulaminu Parlamentu
Europejskiego Przewodniczący PE zwraca się do właściwych organów państw
członkowskich o niezwłoczne przekazanie PE nazwisk wybranych posłów.
Można uznać, że proponowana regulacja służy wykonaniu przepisu Regulaminu
PE.
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: