Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
- wprowadzenie przepisów umożliwiających Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych otrzymanie z budżetu państwa nieoprocentowanej pożyczki w 2009 r.;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2534
- Data wpłynięcia: 2009-11-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
- data uchwalenia: 2009-12-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 218, poz. 1690
2534
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty na które oddziałuje projekt
Proponowane w projekcie zmiany dotyczą Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Rezerwy Demograficznej i budżetu państwa.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy nie został skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień
międzyresortowych z uwagi na pilny charakter projektu, w szczególności ze względu na
konieczność wprowadzenia projektowanych rozwiązań w życie jeszcze w 2009 r.
3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2010 przyjęto, że w celu zachowania płynności
finansowej FUS będzie zmuszony do korzystania z kredytów bankowych. Stan kredytów
na koniec 2009 r. przewiduje się na poziomie 4 070,3 mln zł, a na koniec 2010 r. 3 782,7
mln zł, zaś koszty obsługi zaciągniętych kredytów oszacowano na poziomie odpowiednio:
20,1 mln zł i 163,5 mln zł.
Projektowane rozwiązanie pozwoli na wykorzystanie aktywów budżetu państwa i FRD do
finansowania potrzeb pożyczkowych FUS, co pozwoli na:
– obniżenie poziomu długu sektora finansów publicznych z uwagi na fakt konsolidacji
w
ramach sektora finansów publicznych należności i zobowiązań podmiotów
wchodzących w jego skład (w przypadku pożyczki udzielanej z wolnych środków FRD
tzn. tych, które nie są inwestowane w skarbowe papiery wartościowe – bo te podlegają
konsolidacji, oraz w przypadku, kiedy budżet państwa udzielając pożyczki FUS, nie
generuje dodatkowych potrzeb pożyczkowych),
– obniżenie deficytu dzięki ograniczeniu kosztów obsługi długu FUS (przez
korzystniejsze warunki uzyskania pożyczki z budżetu państwa lub FRD od warunków
oferowanych przez instytucje finansowe działające na zasadach wolnorynkowych).
Dzięki rozszerzeniu zakresu dostępnych instrumentów zarządzania płynnością sektora
finansów publicznych będzie możliwa jej poprawa oraz zmniejszą się potrzeby
pożyczkowe generowane przez ten sektor.
4
4. Projektowane rozwiązania nie będą miały wpływu na:
– rynek pracy,
– konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw,
– sytuację i rozwój regionalny.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2534
› Pobierz plik