eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- wprowadzenie przepisów umożliwiających zawieszenie działalności gospodarczej,- znowelizowanie przepisów dotyczących interpretacji wydawanych przez organy administracji publicznej lub państwowe jednostki organizacyjne w indywidualnych sprawach przedsiębiorców co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów,- znowelizowanie przepisów dotyczących przyjmowania pism i wniosków przez organy administracji publicznej,- znowelizowanie przepisów dotyczących czasowego świadczenia usług oraz dotyczących oznakowania towarów;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 241
  • Data wpłynięcia: 2008-02-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 141, poz. 888

241


16
Art. 9 projektu – zmiana w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych jest związana z wprowadzeniem
mo liwości zawieszania wykonywania działalności gospodarczej przez
przedsiębiorcę. Składka zdrowotna w okresie zawieszenia wykonywania
działalności gospodarczej – podobnie jak składki na ubezpieczenia
społeczne – ma być dobrowolna.
Art. 10 projektu – przepis odnosi się do postępowań prowadzonych przez
ZUS w dniu wejścia w ycie nowelizacji w sprawach wymiaru składek na
ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej,
w związku ze zgłoszeniem przez przedsiębiorcę czasowego zaprzestania
wykonywania działalności gospodarczej. Postępowania takie będą ulegały
umorzeniu.
Przepis art. 10 nie będzie miał jednak zastosowania, w sytuacji gdy
przedsiębiorca, który zgłosił czasowe zaprzestanie wykonywania działal-
ności gospodarczej, faktycznie ją wykonywał.
Podkreślenia wymaga tak e, e projektowany przepis będzie odnosić się
wyłącznie do małych przedsiębiorców, tj. prowadzących działalność gospo-
darczą jednoosobowo.
Art. 11 projektu – proponuje się, aby ustawa weszła w ycie w mo liwie
najkrótszym terminie, gdy niesie ze sobą zmiany korzystne dla
przedsiębiorców.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie zawiera przepisów technicznych,
a zatem nie kwalifikuje się do procedury notyfikacji, zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie wymaga przedło enia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu

17
uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo uzgodnienia.
Tekst projektu ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414), został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. aden
z podmiotów zajmujących się działalnością lobbingową nie zgłosił
zainteresowania pracami nad niniejszym projektem.
Koszty związane z wprowadzeniem instytucji „zawieszenia” wykonywania
działalności gospodarczej
Symulacje konsekwencji zawieszenia wykonywania działalności gospo-
darczej wykazują, e je eli w przyszłości nie zwiększy się znacząco liczba
osób korzystających z mo liwości zawieszania działalności gospodarczej
w porównaniu z sytuacją obecną, to wprowadzenie tej instytucji nie będzie
miało wpływu na finanse systemu ubezpieczeń społecznych. Nale y jednak
podkreślić, e w przypadku osób często i długotrwale zawieszających
działalność gospodarczą sytuacja taka będzie miała wpływ na obni enie
poziomu ich świadczeń emerytalno-rentowych w przyszłości. Czyli mówiąc
wprost, przedsiębiorca nieopłacający składek nie będzie odkładać środków
na swoją pó niejszą emeryturę.
Uregulowanie zawieszenia będzie miało wpływ na wydatki sektora finansów
publicznych z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. Zgodnie z szacunkami
ZUS zwiększenie liczby dni zasiłków chorobowych osób wykonujących
działalność gospodarczą o ka de 10 tys. w skali roku spowodowałoby
wzrost wydatków z funduszu chorobowego o kwotę 300 tys. zł rocznie.

18
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje regulacja
Przepisy projektu ustawy wpływają bezpośrednio na przedsiębiorców,
a w odniesieniu do czynności związanych z rozpoczęciem – rejestracją
działalności gospodarczej, tak e na jednostki samorządu terytorialnego
(gminy) oraz bud et państwa.
2. Konsultacje społeczne
Przedmiotowy projekt ustawy wychodzi naprzeciw postulatom od lat
zgłaszanym przez organizacje przedsiębiorców. Na etapie przygotowywania
projektu wszystkie organizacje przedsiębiorców i pracodawców o statusie
krajowym miały mo liwość zapoznania się z projektem. Postanowienia
projektu ustawy odpowiadają na postulaty przedsiębiorców zgłoszone
w 2008 r. w ramach dialogu społecznego prowadzonego przez Ministerstwo
Gospodarki z Komisją Trójstronną.
Organizacje przedsiębiorców, takie jak: Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacja Pracodawców Polskich, Związek
Rzemiosła Polskiego oraz Business Centre Club, postulowały przede
wszystkim wprowadzenie instytucji zawieszenia wykonywania działalności
gospodarczej.
Przedmiotowy projekt reguluje zatem zawieszenie wykonywania działalności
gospodarczej oraz inne rozwiązania związane z tą instytucją. Przedsiębiorca
w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie będzie
musiał płacić zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz, z wyjątkiem
niektórych sytuacji, składać deklaracji podatkowych w zakresie podatku od
towarów i usług. Za okres zawieszenia wykonywania działalności gospo-
darczej przedsiębiorca nie będzie miał obowiązku składania deklaracji oraz
opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Ubezpieczenia społeczne
(rentowe i emerytalne), w okresie zawieszenia wykonywania działalności
gospodarczej przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospo-
darczą, będą dobrowolne. Przedsiębiorca w okresie zawieszenia nie będzie
musiał opłacać ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego.

19
Składka zdrowotna, analogicznie jak składka na ubezpieczenia społeczne,
w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej ma być
dobrowolna.
3. Wyniki analizy wpływu proponowanych zmian na:
a) sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i bud ety jednostek
samorządu
Symulacje konsekwencji zawieszenia wykonywania działalności gospo-
darczej wykazują, e je eli w przyszłości nie zwiększy się znacząco
liczba osób korzystających z mo liwości zawieszania działalności
gospodarczej w porównaniu z sytuacją obecną, to wprowadzenie tej
instytucji nie będzie miało wpływu na finanse systemu ubezpieczeń
społecznych. Nale y jednak podkreślić, e w przypadku osób często
i długotrwale zawieszających działalność gospodarczą sytuacja taka
będzie miała wpływ na obni enie poziomu ich świadczeń emerytalno-
-rentowych w przyszłości. Czyli mówiąc wprost, przedsiębiorca nie-
opłacający składek nie będzie odkładać środków na swoją pó niejszą
emeryturę.
Uregulowanie zawieszenia będzie miało wpływ na wydatki sektora
finansów publicznych z tytułu ubezpieczenia chorobowego. Zgodnie
z szacunkami ZUS zwiększenie liczby dni zasiłków chorobowych osób
wykonujących działalność gospodarczą o ka de 10 tys. w skali roku
spowodowałoby wzrost wydatków z funduszu chorobowego o kwotę
300 tys. zł rocznie.
W projektowanej ustawie planuje się tak e skrócenie terminów rozpo-
znawania spraw rejestrowych oraz poszerzenie katalogu informacji
wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Przewidując
potrzebę wzmocnienia kadrowego wydziałów KRS w bud ecie na
2008 r., zaplanowano 50 etatów referendarskich. Przyznanie sądom tych
etatów oznacza szacunkowe skutki dla bud etu państwa w wysokości
238 700 zł miesięcznie (przeciętne wynagrodzenie referendarza sądo-
wego w 2008 r. to kwota 4 774 zł). Dodatkowo wdro enie projektowanej
ustawy będzie wymagało modyfikacji systemu informatycznego KRS,

20
systemu udostępniania informacji o podmiotach wpisanych do KRS oraz
zmiany i przygotowania nowych formularzy wniosków o wpis do KRS.
Koszt tych zmian wyniesie około 900 tys. zł (z tego 600 tys. zł na
realizację przedmiotowego zadania będzie mo na przeznaczyć ze
środków zaplanowanych na 2008 r. na modernizację KRS, pozostała
kwota 300 tys. zł nie została przewidziana w bud ecie resortu na
2008 r.).
Jednocześnie projekt zakłada wprowadzanie opłat za wydawanie
interpretacji (75 zł) – zasili to bezpośrednio bud et państwa oraz bud ety
jednostek samorządu terytorialnego. Przewiduje się,
e koszty
wydawania interpretacji będą wynosiły 1/10 kosztów interpretacji obecnie
wydawanych przez Ministerstwo Finansów.
b) rynek pracy
Projektowana ustawa mo e spowodować jedynie pozytywne skutki na
rynku pracy.
c) konkurencyjność gospodarki, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane zmiany będą miały pozytywny wpływ na konkurencyjność
gospodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynku. Ułat-
wienia, które ustawa wprowadza, w istotny sposób poprawią przed-
siębiorcom wykonywanie działalności gospodarczej.
d) sytuację i rozwój regionalny
Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy powinny prowadzić do rozwoju
przedsiębiorczości, a przez to pozytywnie wpływać na poprawę sytuacji
i rozwój regionalny.
4. Wskazanie ródeł finansowania, je eli projekt pociąga za sobą obcią enia
bud etu państwa lub bud etów jednostek samorządu terytorialnego
Zwiększenie wydatków z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego oraz rozsze-
rzenia działalności KRS obcią y bud et państwa.

25-02-aa
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: