Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie zmian do Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec dotyczącej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego, podpisanego w Szczecinie dnia 16 kwietnia 2009 r.
projekt ustawy dotyczy zmiany charakteru Korpusu, co wiąże się z rozszerzeniem kręgu podmiotów mających dostęp do Kwatery Głównej Korpusu i biorących w nim udział
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2389
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie zmian do Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec dotyczącej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego, podpisanego w Szczecinie dnia 16 kwietnia 2009 r.
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. 2010 Nr 7, poz. 42
2389
2
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki
Federalnej Niemiec w sprawie zmian do Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej
Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec dotyczącej
Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego.
W dniu 31 sierpnia 2004 r. Rada Północnoatlantycka – zgodnie z obowiązującą w tym
zakresie w NATO procedurą – podjęła oficjalną decyzję o aktywacji Kwatery Głównej
Korpusu Północno-Wschodniego jako dowództwa NATO niższej gotowości. Od momentu
podjęcia tej decyzji w stosunku do Kwatery Głównej Korpusu zastosowanie znajdują
postanowienia Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych,
ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Paryżu dnia
28 sierpnia 1952 r., co oznacza, że Korpus może korzystać z przywilejów gwarantowanych
jego postanowieniami. Należy w tym miejscu wskazać, że Protokół dotyczący statusu
międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych na podstawie Traktatu
Północnoatlantyckiego został ratyfikowany przez Rzeczpospolitą Polską za uprzednią zgodą
wyrażoną w ustawie (ustawa z dnia 18 marca 1999 r. – Dz. U. Nr 32, poz. 305) i wszedł
w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 21 października 1999 r. (Dz. U.
z 2000 r. Nr 64, poz. 746 i 747). Postanowienia art. 1 ust. 13, ust. 14, ust. 27, ust. 28 oraz
ust.
31 projektu Porozumienia w sprawie zmian do Konwencji mają na celu takie
dostosowanie postanowień Konwencji, aby gwarantowała ona bezpośrednio realizację
postanowień Protokołu Paryskiego, odwołując się do niego wprost w poszczególnych
zapisach. Również zaproponowana zmiana art. 6 Konwencji odnośnie do statusu prawnego
Korpusu, a także jego Kwatery Głównej wynika z faktu, iż status prawny Kwatery Głównej
określają odpowiednie postanowienia Protokołu Paryskiego, z którymi zapisy Konwencji
muszą być zgodne.
Zmiana charakteru Korpusu wiąże się z rozszerzeniem kręgu podmiotów mających
dostęp do Kwatery Głównej Korpusu i biorących w nim udział. Z uwagi na fakt, iż
dotychczas w Korpusie uczestniczy jedynie Rzeczpospolita Polska, Królestwo Danii
i Republika Federalna Niemiec, zaistniała konieczność zmiany odpowiednich postanowień
Konwencji, aby umożliwić innym państwom stosowny udział. Odzwierciedlenie tego
znajduje wyraz w proponowanym Porozumieniu w sprawie poprawek do Konwencji
określeniu dotychczasowych państw-stron Konwencji jako Framework Nations
i wprowadzeniu możliwości udziału Participating States zarówno w Korpusie jak i w jego
3
Kwaterze Głównej (por. art. 1 ust. 6 i ust. 7 Porozumienia w sprawie poprawek do
Konwencji, które wprowadzają odpowiednie zmiany do art. 2 pkt a i pkt b Konwencji).
Wprowadza się definicję Participating States, zgodnie z którą są to państwa-strony Traktatu
Północnoatlantyckiego, niebędące stroną Konwencji, ale uczestniczące w strukturze Korpusu
lub jego Kwatery Głównej (art. 1 ust. 8 projektu Porozumienia).
Należy dodać, że przedstawiciele Participating States wchodzący w skład Kwatery
Głównej Korpusu muszą mieć zagwarantowane – zgodnie z postanowieniami wskazanego
wyżej Protokołu Paryskiego – takie same przywileje, jak dotychczasowi uczestnicy
Konwencji. Odnosi się to w szczególności do zwolnień celnych, podatkowych, zagadnień
związanych z jurysdykcją. W tym kierunku idą więc odpowiednie zmiany postanowień
Konwencji.
Nie bez znaczenia dla proponowanych zmian pozostaje również fakt, iż Królestwo
Danii zamierza ograniczyć zakres swojego udziału w strukturach dowództwa Korpusu przez
m.in. wyłączenie ze struktur Brygady Wsparcia Dowodzenia Kwatery duńskiego batalionu
łączności, a także zredukowanie liczby personelu w sztabie Korpusu oraz wycofanie się
z udziału w kosztach utrzymania elementów wsparcia dowodzenia kwatery Korpusu.
Wszystko to powoduje konieczność modyfikacji tych postanowień Konwencji, które regulują
kwestie finansowe, w szczególności wspólny budżet Korpusu. Proponuje się odstąpienie od
równego udziału państw w finansowaniu budżetu, wskazując iż wysokość wkładów
poszczególnych państw zostanie określona w drodze wzajemnego porozumienia, a budżet
będzie aprobowany corocznie.
Należy dodać, że zaproponowana zmiana art. 3 Konwencji „Zadania i misje” wynika
z konieczności dostosowania jej zapisów do celów funkcjonowania Korpusu i jego Kwatery
Głównej określonych przez Radę Północnoatlantycką w związku z wydaniem decyzji
o aktywacji Kwatery Głównej jako dowództwa NATO niższej gotowości. Od momentu
aktywacji Korpus posiada zadania wskazane w art. 1 ust. 9 projektu Porozumienia w sprawie
zmian do Konwencji.
Wejście w życie projektowanych zmian pozwoli na ostateczne uruchomienie Korpusu
w zgłoszonej do NATO formie. Rzeczpospolita Polska jako członek NATO będzie posiadała
na swoim terytorium okresowo działające – stosownie do odpowiedniej decyzji NATO
4
– Dowództwo NATO. Oznacza to wzrost zaufania do Rzeczypospolitej Polskiej jako członka
sojuszu i umacnia naszą pozycję na arenie międzynarodowej.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie projektowanego Porozumienia
w sprawie zmian do Konwencji będą oprócz tych, które ponosimy od momentu powstania
Korpusu jako jego państwo założycielskie, odnosiły się do konieczności ostatecznego
przygotowania Kwatery Głównej Korpusu do osiągnięcia pełnej gotowości operacyjnej
zgodnie z wymogami wojskowymi NATO. Zostaną one pokryte ze środków resortu Obrony
Narodowej.
Związanie przez Rzeczpospolitą Polską Porozumieniem w sprawie zmian do
Konwencji nastąpi w taki sam sposób, jaki został zastosowany przy wiązaniu się
Rzeczypospolitej Polskiej Konwencją, tj. w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną
w ustawie. Tryb przewidziany w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1824) jest właściwy
również z uwagi na fakt, iż zapisy zawarte w projektowanych zmianach wypełniają treść
art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Uchwałą nr 78/2008 z dnia 21 kwietnia 2008 r. Rada Ministrów udzieliła zgody na
podpisanie Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa
Danii i Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie zmian do Konwencji między
Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, Rządem Królestwa Danii i Rządem Republiki Federalnej
Niemiec dotyczącej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego. Porozumienie
zostało podpisane w dniu 16 kwietnia 2009 r., ze strony polskiej przez gen. bryg. Anatola
Wojtana – Szefa Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych Sztabu Generalnego
Wojska Polskiego.
09_11zb
POROZUMIENIE
MIĘDZY
RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
RZĄDEM KRÓLESTWA DANII
I
RZĄDEM REPUBLIKI FEDERALNEJ NIEMIEC
W SPRAWIE
ZMIAN DO KONWENCJI MIĘDZY RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ, RZĄDEM KRÓLESTWA DANII
I RZĄDEM REPUBLIKI FEDERALNEJ NIEMIEC DOTYCZĄCEJ
WIELONARODOWEGO KORPUSU PÓŁNOCNO-WSCHODNIEGO
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, Rząd Królestwa Danii i Rząd Republiki Federalnej Niemiec,
zwane dalej Umawiającymi się Stronami,
powołując się na decyzję Rady Północnoatlantyckiej (numer i data) dotyczącą zastosowania
Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych
na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Paryżu dnia 28 sierpnia
1952 r. (Protokół Paryski), oraz
mając na uwadze Artykuł 21, ustęp 3, Konwencji między Rządem Republiki Federalnej
Niemiec, Rządem Królestwa Danii i Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącej
Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego (Konwencja Korpusu),
uzgodniły następujące zmiany w Konwencji Korpusu:
Artykuł 1
1. W Preambule po wyrazach „Rząd Republiki Federalnej Niemiec, Rząd Królestwa Danii
i Rząd Rzeczypospolitej Polskiej” dodaje się wyrazy: „zwane dalej Państwami
Założycielskimi”.
2. W Preambule po wyrazach „biorąc pod uwagę” skreśla się wyrazy: „przystąpienie
Rzeczypospolitej Polskiej do Traktatu Północnoatlantyckiego z dnia 4 kwietnia 1949 r.,
zmienionego dnia 17 października 1951 r., oraz do”, a wyraz „Umowy” zastępuje się
wyrazem „Umowę”.
3. W Preambule po wyrazach: „biorąc pod uwagę Umowę między Stronami Traktatu
Północnoatlantyckiego dotyczącą statusu ich sił zbrojnych (NATO SOFA) z dnia 19 czerwca
1951 r.” dodaje się nowy akapit w brzmieniu:
„powołując się na decyzję Rady Północnoatlantyckiej (numer i data) dotyczącą zastosowania
Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych
na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Paryżu dnia 28 sierpnia
1952 r. (Protokół Paryski)”.
4. W Artykule 1, Cel konwencji, w ustępie 1 wyrazy: „Umawiających się Stron” zastępuje
się wyrazami: „Państw Założycielskich”.
5. W Artykule 1, Cel konwencji, w ustępie 2, po wyrazach: „ministerstwa obrony” dodaje się
wyrazy: „Państw Założycielskich”.
6. W Artykule 2, Definicje, litera a) wyrazy: „Umawiające się Strony” zastępuje się
wyrazami: „Państwa Założycielskie i Państwa Uczestniczące”.
7. W Artykule 2, Definicje, litera b) wyrazy: „Umawiające się Strony” zastępuje się
wyrazami: „Państwa Założycielskie i Państwa Uczestniczące”.
8. W Artykule 2, Definicje, po literze c) dodaje się litery d) – f) w brzmieniu:
„d) „Państwo Uczestniczące” – Strona Traktatu Północnoatlantyckiego niebędąca Stroną
niniejszej konwencji, uczestnicząca w strukturach Korpusu lub Kwatery Głównej;
e) „Państwo Przyjmujące” – Rzeczpospolita Polska;
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2389
› Pobierz plik