eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r.

projekt ustawy dotyczy promowania wszechstronnego i zrównoważonego wykorzystania energii odnawialnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2366
  • Data wpłynięcia: 2009-09-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA), przyjętego w Bonn dnia 26 stycznia 2009 r.
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2010 Nr 7, poz. 41

2366

Artykuł I
Utworzenie Agencji
A. Strony niniejszego Statutu ustanawiaj Międzynarodow Agencję Energii Odnawialnej
(zwan dalej „Agencj ”) zgodnie z następuj cymi warunkami.
B. Agencja oparta jest na zasadzie równości wszystkich jej członków oraz uwzględnia
suwerenne prawa i uprawnienia członków w przeprowadzaniu swoich działań.

Artykuł II
Cele
Agencja promuje powszechne i wzmożone przyjęcie i zrównoważone wykorzystanie
wszelkich form energii odnawialnych, uwzględniaj c:
a) narodowe i wewnętrzne priorytety i korzyści płyn ce ze wspólnego podejścia
do energii odnawialnej oraz środków efektywności energetycznej oraz
b) wkład energii odnawialnej w ochronę środowiska poprzez ograniczanie nacisku na
zasoby naturalne oraz zredukowanie wylesiania, przede wszystkim wylesiania lasów
tropikalnych, pustynnienia oraz zróżnicowania biologicznego; w ochronę klimatu;
wzrost gospodarczy oraz spójność społeczn , maj c na uwadze łagodzenie skutków
ubóstwa oraz zrównoważony rozwój; w dostęp do zasobów energii oraz ich
bezpieczeństwo; w rozwój regionalny oraz międzypokoleniow odpowiedzialność.

Artykuł III
Definicja
Dla potrzeb niniejszego Statutu określenie „energia odnawialna” oznacza wszelkie formy
energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł w sposób nienaruszaj cy równowagi
ekologicznej, które obejmuj między innymi:
1. bioenergię;
2. energię geotermaln ;
3. hydroenergię;
4. energię oceanów, między innymi energię pływów morskich, energię fal oraz energię
termaln oceanu;
5. energię słoneczn oraz
6. energię wiatru.

Artykuł IV
Działania
A. Agencja będ ca centrum doskonalenia w dziedzinie technologii energii odnawialnych oraz
działaj ca jako czynnik pomocniczy i katalizator, rozpowszechniaj ca doświadczenia w
zakresie praktycznego zastosowania i strategii, oferuj ca wsparcie we wszelkich kwestiach
powi zanych z energi odnawialn oraz udzielaj ca państwom pomocy w jak najlepszym
wykorzystaniu skutecznego rozwoju oraz transferu wiedzy i technologii, przeprowadza
następuj ce działania:
1. W
szczególności maj c na uwadze korzyści swoich członków, Agencja:
 
2
a) analizuje, monitoruje i, bez nakładania zobowi zań na kierunki działań członków,
systematyzuje bież ce działania w zakresie energii odnawialnych, w tym instrumenty
polityki, czynniki zachęcaj ce, mechanizmy inwestowania, najlepsze praktyki,
dostępne technologie, zintegrowane systemy i sprzęt oraz czynniki decyduj ce
o sukcesie b dź porażce;
b) inicjuje dyskusje oraz zapewnia interakcje z innymi organizacjami rz dowymi
i pozarz dowymi oraz tworzy sieci kontaktów w tym zakresie a także w innych,
maj cych znaczenie dziedzinach;
c) na wniosek poszczególnych członków doradza i pomaga w zakresie obieranych
strategii, uwzględniaj c ich indywidualne potrzeby, jak również stymuluje
międzynarodowe dyskusje na temat strategii obieranych w zakresie energii
odnawialnych oraz ich ramowych warunków;
d) doskonali wiedzę oraz usprawnia transfer technologii, jak również promuje rozwój
lokalnej wydajności oraz kompetencji na terenie państw członkowskich, w tym
niezbędnych wzajemnych poł czeń;
e) oferuje wzmacnianie potencjału, w tym zapewnianie szkoleń i edukacji członków;
f) na wniosek członków doradza w zakresie finansowania energii odnawialnych oraz
wspiera stosowanie powi zanych mechanizmów;
g) stymuluje i zachęca do przeprowadzania badań obejmuj cych między innymi kwestie
społeczno-gospodarcze oraz promuje tworzenie sieci badawczych, wspólne badania,
rozwój i zastosowanie technologii; jak również
h)
dostarcza informacji dotycz cych rozwoju i zastosowania krajowych
i międzynarodowych standardów technicznych dotycz cych energii odnawialnych,
opracowanych w wyniku dogłębnego zrozumienia tych kwestii dzięki aktywnemu
uczestnictwu w powi zanych forach.
2. Ponadto Agencja rozpowszechnia informacje oraz zwiększa świadomość opinii
publicznej w zakresie potencjału i korzyści jakie niesie za sob wykorzystanie energii
odnawialnej.
B. Wykonuj c wyżej wymienione działania Agencja:
1. działa zgodnie z celami i zasadami Organizacji Narodów Zjednoczonych dotycz cymi
propagowania pokoju i współpracy międzynarodowej, oraz zgodnie z politykami
Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie wspierania zrównoważonego
rozwoju;
2. dysponuje swoimi zasobami w sposób zapewniaj cy ich skuteczne wykorzystanie
maj c na uwadze właściw realizację celów oraz przeprowadza działania maj ce na
celu osi gnięcie największych możliwych korzyści dla swoich członków oraz we
wszystkich obszarach na świecie, uwzględniaj c wyj tkowe potrzeby krajów
rozwijaj cych się oraz regionów i wysp odosobnionych i odległych;
3. ściśle współpracuje oraz dokłada wszelkich starań, aby nawi zać obustronnie
korzystne relacje między już istniej cymi instytucjami oraz organizacjami w celu
uniknięcia niepotrzebnego powielania działań nad sprawnym i skutecznym
wykorzystaniem zasobów oraz bież cych działań rz dów, innych organizacji i agencji
zorientowanych na propagowanie odnawialnych energii.
C. Agencja:
1. przedkłada swoim członkom roczne sprawozdanie ze swoich działań;
2. informuje
członków o podjętych działaniach w zakresie polityki doradczej oraz
 
3
3. przekazuje członkom informacje na temat konsultacji i współpracy z istniej cymi
organizacjami międzynarodowymi zajmuj cymi się t tematyk , jak również na temat
ich działań.

Artykuł V
Program i projekty prac
A. Agencja działa w oparciu o roczny program prac, przygotowany przez Sekretariat,
rozpatrzony przez Radę i przyjęty przez Zgromadzenie.
B. Ponadto po konsultacji z członkami, a w przypadku nie uzyskania zgody –
po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie, Agencja może przeprowadzać projekty zainicjowane
i
finansowane przez członków z zastrzeżeniem dostępności niefinansowych zasobów
Agencji.

Artykuł VI
Członkowstwo
A. Członkami mog zostać państwa należ ce do Organizacji Narodów Zjendoczonych oraz
regionalne międzyrz dowe organizacje integracji gospodarczej wyrażaj ce tak chęć oraz
będ ce w stanie działać zgodnie z celami i działaniami określonymi niniejszym Statutem.
Regionalne międzyrz dowe organizacje integracji gospodarczej mog zostać członkami
Agencji pod warunkiem, że zostały utworzone przez suwerenne państwa, z których
conajmniej jedno jest członkiem Agencji, i której to organizacji państwa członkowskie
przekazały kompetencje, w co najmniej jednej sprawie pozostaj cej w zakresie niniejszej
Agencji.
B. Państwa te oraz regionalne międzyrz dowe organizacje integracji gospodarczej staj się:
1. członkami pierwotnymi Agencji podpisuj c niniejszy Statut oraz składaj c dokument
ratyfikacji;
2. kolejnymi członkami Agencji przedkładaj c dokument przyst pienia po zatwierdzeniu
złożonego przez nie wniosku o członkostwo. Członkostwo uznaje się
za zatwierdzone, jeżeli w przeci gu trzech miesięcy od złożenia wniosku członkowie
nie wyraż sprzeciwu. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu wniosek rozpatrywany jest
przez Zgromadzenie zgodnie z art. IX, pkt H, nr 1.
C. W przypadku regionalnych międzyrz dowych organizacji integracji gospodarczej,
organizacja i należ ce do niej państwa członkowskie podejmuj decyzje w zakresie realizacji
celów niniejszego Statutu, maj c na uwadze zakres swoich kompetencji. Organizacja
i należ ce do niej państwa członkowskie nie s uprawnione do jednoczesnego wykonywania
praw, w tym prawa do głosowania, na mocy niniejszego Statutu. Organizacje, o których
mowa powyżej, deklaruj w swoich dokumentach ratyfikacji lub przyst pienia zakres swoich
kompetencji w odniesieniu do spraw uregulowanych przez niniejszy Statut. Organizacje
te informuj także depozytariusza o wszelkich istotnych zmianach zakresu swoich
kompetencji. Regionalne międzyrz dowe organizacje integracji gospodarczej korzystaj ze
swego prawa głosu w sprawach, które wchodz w zakres ich kompetencji, dysponuj c liczb
głosów równ liczbie głosów przypadaj cych ich państwom członkowskim, które s
członkami Agencji.

Artykuł VII
Obserwatorzy
A. Zgromadzenie może przyznać status obserwatora:
 
4
1. międzyrz dowym i pozarz dowym organizacjom aktywnym w dziedzinie energii
odnawialnej;
2. sygnatariuszom, którzy nie ratyfikowali Statutu; jak również
3. wnioskuj cym o członkostwo, których wniosek o członkostwo zatwierdzono zgodnie
z art. VI, pkt B, nr 2.
B. Obserwatorzy mog uczestniczyć w posiedzeniach publicznych Zgromadzenia i jego
organów pomocniczych bez prawa głosu.

Artykuł VIII
Organy
A. Ustanawia się główne organy Agencji:
1. Zgromadzenie;
2. Rada
oraz
3. Sekretariat.
B. Zgromadzenie i Rada, pod warunkiem zatwierdzenia przez Zgromadzenie, mog
powoływać organy pomocnicze, jeżeli uznaj je za niezbędne dla wykonywania swoich
funkcji zgodnie z niniejszym Statutem.

Artykuł IX
Zgromadzenie
A. 1. Zgromadzenie jest najwyższym organem Agencji.
2. Zgromadzenie zajmuje się sprawami leż cymi w zakresie niniejszego Statutu lub
powi zanymi z uprawnieniami i funkcjami organów określonych w niniejszym
Statucie.
3. W takich sprawach Zgromadzenie może:
a) podejmować decyzje i wydawać zalecenia takim organom oraz
b) wydawać zalecenia członkom Agencji, na ich wniosek.
4. Ponadto Zgromadzenie umocowane jest do przedstawiania kwestii wymagaj cych
rozpatrzenia przez Radę oraz do występowania o przedłożenie przez Radę
i Sekretariat
sprawozdań dotycz cych wszelkich kwestii zwi zanych
z funkcjonowaniem Agencji.
B. W skład Zgromadzenia wchodz wszyscy członkowie Agencji. Zgromadzenie spotyka się
podczas regularnych corocznych posiedzeń, chyba że postanowi inaczej.
C. W Zgromadzeniu każdy członek reprezentowany jest przez jednego przedstawiciela.
Przedstawicielom mog towarzyszyć zastępcy i doradcy. Koszt uczestnictwa delegacji
ponosi właściwy członek.
D. Posiedzenia Zgromadzenia odbywaj się w siedzibie Agencji, chyba że Zgromadzenie
zadecyduje inaczej.
E. Na pocz tku każdego regularnego posiedzenia Zgromadzenie wybierze
Przewodnicz cego i innych niezbędnych urzędników, uwzględniaj c sprawiedliw
reprezentację geograficzn . Sprawuj oni urz d do momentu wyboru nowego
Przewodnicz cego i innych urzędników podczas kolejnego regularnego posiedzenia.
Zgromadzenie przyjmuje zasady postępowania zgodnie z niniejszym Statutem.
 
5
F. Z zastrzeżeniem art. VI pkt C każdy członek Agencji posiada jeden głos w Zgromadzeniu.
Decyzje w sprawach proceduralnych Zgromadzenie podejmuje zwykł większości członków
obecnych i głosuj cych. Decyzje w sprawach merytorycznych podejmowane s przez
obecnych członków jednomyślnie. Jeżeli podjęcie jednomyślnej decyzji nie jest możliwe,
przyjmuje się, że osi gnięto konsensus w przypadku, gdy nie więcej niż 2 członków głosuje
przeciw, chyba że Statut stanowi inaczej. W przypadku powstania w tpliwości czy dana
kwestia jest merytoryczna czy też nie, kwestia ta traktowana jest jako sprawa merytoryczna,
chyba że obecni członkowie Zgromadzenia jednomyślnie zdecyduj inaczej. Jeżeli podjęcie
jednomyślnej decyzji jest niemożliwe, przyjmuje się, że osi gnięto konsensus w przypadku,
gdy nie więcej niż 2 członków głosuje przeciw. Większość członków Agencji stanowi quorum
Zgromadzenia.
G. W wyniku jednomyślnej decyzji obecnych członków Zgromadzenie:
1. wybiera
członków Rady;
2. podczas regularnych posiedzeń przyjmuje budżet oraz program prac Agencji
przedłożony przez Radę i jest umocowane do podejmowania decyzji dotycz cych
wprowadzania zmian do budżetu oraz programu prac Agencji;
3. podejmuje decyzje dotycz ce nadzoru polityki finansowej Agencji, zasad finansowych
i innych kwestii finansowych oraz wybiera audytora;
4. zatwierdza zmiany niniejszego Statutu;
5. podejmuje decyzje dotycz ce utworzenia organów pomocniczych i zatwierdza ich
zakres działania; jak również
6. decyduje o udzieleniu prawa głosu zgodnie z art. XVII, pkt A.
H. Zgromadzenie podejmuje niżej wymienione działania jednomyśln decyzj obecnych
członków (jeżeli podjęcie jednomyślnej decyzji jest niemożliwe, przyjmuje się, że osi gnięto
konsensus w przypadku, gdy nie więcej niż 2 członków głosuje przeciw):
1. jeżeli zachodzi taka konieczność - rozstrzyga wnioski o członkostwo;
2. zatwierdza
zasady
postępowania Zgromadzenia i Rady, które s przedkładane przez
Radę;
3. przyjmuje sprawozdanie roczne i inne sprawozdania;
4. zatwierdza zawarcie umów dotycz cych kwestii, spraw lub zadań leż cych
w zakresie niniejszego Statutu oraz
5. rozstrzyga w przypadku nieporozumień między członkami w zakresie dodatkowych
projektów zgodnie z art. V pkt B.
I. Zgromadzenie wyznacza siedzibę Agencji oraz Dyrektora Generalnego Sekretariatu
(zwanego dalej „Dyrektorem Generalnym”) w wyniku jednomyślnej decyzji obecnych
członków, a jeżeli podjęcie jednomyślnej decyzji jest niemożliwe, większości głosów dwóch
trzecich członków obecnych i głosuj cych.
J. Zgromadzenie rozważa i gdy jest to stosowne, zatwierdza na swoim pierwszym
posiedzeniu wszelkie decyzje, projekty porozumień, przepisy i wytyczne opracowane przez
Komisję Przygotowawcz zgodnie z procedurami głosowania dla właściwej kwestii, jak
określono w art. IX pkt F-I.




 
6
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: