eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy implementacji do prawa krajowego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych. Termin wdrożenia wynosi 24 miesiące i upływa w dniu 20 grudnia 2009 r.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2310
  • Data wpłynięcia: 2009-09-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-12-02
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1778

2310

komunikowania się Krajowej Izby Odwoławczej ze stronami i uczestnikami postępowania –
dodano przepis przewidujący możliwość przekazywania korespondencji także drogą
elektroniczną (projektowany § 6). Ponadto w nowym § 7 projektu uwzględniono nowe
rozwiązania w procedurze odwoławczej, tj. sprzeciw i opozycję, wprowadzone odpowiednio
przez art. 186 ust. 3 – 5 i art. 185 ust. 4 zmienionej ustawy.
Rozdział 4 dotyczy posiedzenia i rozprawy. Posiedzenie ma na celu przygotowanie
rozprawy i może odbywać się z udziałem stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
a niestawiennictwo prawidłowo zawiadomionej strony oraz uczestnika postępowania
odwoławczego nie wstrzymuje rozpoznania odwołania. Na posiedzeniu sprawdzana jest między
innymi skuteczność złożenia przystąpienia do postępowania odwoławczego, a następnie
Krajowa Izba Odwoławcza postanawia o dopuszczeniu do postępowania odwoławczego
przystępującego wykonawcy. Uregulowano również, w jakiej kolejności podczas rozprawy
zabierają głos strony postępowania odwoławczego w przypadku łącznego rozpoznania odwołań.
W rozdziale 5 rozporządzenia dodano przepisy związane z rozpatrywaniem przez Izbę
wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy; określono, co powinien zawierać wniosek w tej
sprawie oraz sposób postępowania Izby przy jego rozpoznawaniu. Kwestie te są w
obowiązującym stanie prawnym nieuregulowane, co rodzi trudności natury proceduralnej. Z
uwagi na to, że wnioski takie są składane w trakcie trwania procedury odwoławczej – jest
uzasadnione unormowanie tego zagadnienia w projektowanym rozporządzeniu.
W rozdziale 6 określono sposób postępowania związany z wyłączeniem członka składu
orzekającego. Wskazano w szczególności, w jaki sposób Prezes Rady Ministrów lub Prezes
Izby przeprowadzają postępowanie wyjaśniające w sprawie wyłączenia członka składu.
W rozdziale 7 utrzymano większość rozwiązań przewidzianych w obecnym stanie
prawnym, z uwzględnieniem zmian związanych z nowym podmiotem rozpoznającym odwołania.
Projekt rozporządzenia określa także dostosowane do nowych regulacji ustawowych
wzory protokołu posiedzenia/rozprawy i postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej o
sprostowaniu wyroku/postanowienia, a także dwa rodzaje wzorów wyroku/postanowienia oraz
postanowienia o umorzeniu postępowania, uzależnione od tego, czy Krajowa Izba Odwoławcza
rozpoznaje jedno odwołanie, czy też kilka łącznie.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.

34
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Zamówień Publicznych.


Ocena skutków regulacji


do projektu rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu postępowania
przy rozpoznawaniu odwołań


1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie.
Rozporządzenie będzie oddziaływało na podmioty obowiązane do stosowania ustawy – Prawo
zamówień publicznych, na podmioty ubiegające się o udzielenie zamówienia publicznego
(wykonawców) oraz na członków Krajowej Izby Odwoławczej rozpoznających odwołania, a także
na Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i Prezesa Rady Ministrów.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Projekt rozporządzenia w ramach konsultacji zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Urzędu Zamówień Publicznych oraz zgodnie z przepisami ustawy – Prawo zamówień
publicznych przekazany do zaopiniowania przez członków Rady Zamówień Publicznych, która
jest organem doradczo-opiniodawczym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.


35
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.




2/08/em

36
Projekt



ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia .................... 2009 r.
w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania

Na podstawie art. 198 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawy lub usługi, którego wartość jest:
1) mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej "ustawą", od
których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji
Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi,
wynosi 7.500 zł;
2) równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 ustawy, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na dostawy lub usługi,
wynosi 15.000 zł.
2. Wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego na roboty budowlane, którego wartość jest:
1) mniejsza niż kwota określona w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy, od której jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na roboty budowlane,
wynosi 10.000 zł;
2) równa lub przekracza kwotę określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 ustawy, od której jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszeń o zamówieniach na roboty budowlane,
wynosi 20.000 zł.
3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do konkursów.

1
§ 2. 1. Wpis, o którym mowa w § 1, odwołujący się wpłaca na rachunek bankowy Urzędu
Zamówień Publicznych wskazany przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zwanego
dalej "Prezesem Urzędu".
2. Wpis uznaje się za uiszczony, jeżeli nastąpi wpłata lub zostanie obciążony rachunek
bankowy odwołującego się na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych, zwanego dalej
"Urzędem".
§ 3. Prezes Urzędu ogłasza na stronie internetowej Urzędu informację o rachunku
bankowym, o którym mowa w § 2 ust. 1.
§ 4. 1. Do kosztów postępowania odwoławczego zalicza się:
1) koszty ponoszone przez Urząd związane z organizacją i prowadzeniem postępowań
odwoławczych, obejmujące w szczególności:
a) wynagrodzenia, wydatki i opłaty Urzędu związane z organizacją i obsługą postępowań
odwoławczych, archiwizacją dokumentów oraz szkoleniami członków Krajowej Izby
Odwoławczej, zwanej dalej "Izbą", przygotowującymi do należytego rozpoznawania
odwołań,
b) wynagrodzenie oraz zwrot kosztów poniesionych przez biegłych i tłumaczy,
c) koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu odwoławczym;
2) uzasadnione koszty uczestników postępowania odwoławczego, z wyłączeniem kosztów
wykonawcy zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego na podstawie
art. 185 ust. 2 ustawy, w wysokości określonej na podstawie rachunków przedłożonych
do akt sprawy, obejmujące w szczególności:
a) koszty uczestnika postępowania odwoławczego związane z dojazdem na wyznaczone
posiedzenie lub posiedzenia Izby,
b) wynagrodzenie pełnomocnika, jednak nie wyższe niż kwota 3.600 zł.
2. Izba, orzekając o kosztach postępowania, zalicza na poczet kosztów, o których mowa
w ust. 1 pkt 1, kwotę uiszczoną tytułem wpisu. W przypadku uwzględnienia odwołania Izba
obciąża zamawiającego na rzecz odwołującego się kwotą wpisu zaliczoną na poczet
kosztów postępowania odwoławczego.
3. Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego w sprawie odwołań skierowanych
do łącznego rozpoznania, Izba bierze pod uwagę całość kosztów poniesionych w danym
postępowaniu odwoławczym w stosunku proporcjonalnym do liczby wszystkich łącznie
rozpoznawanych odwołań.
4. W przypadku gdy koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, będą:
1) wyższe od kwoty wpisu, Izba zasądza różnicę od uczestnika postępowania
odwoławczego na rzecz Urzędu;

2
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: