Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw
Projekt dotyczy określenia prawa wybierania do rad dla obywateli którzy ukończyli 18 lat dla obywateli Polski i UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2211
- Data wpłynięcia: 2009-06-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw
- data uchwalenia: 2010-02-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 57, poz. 356
2211
3
Propozycja PKW nie została przyjęta, ponieważ prowadziłaby do wprowadzenia
pozakonstytucyjnego „cenzusu” wyborczego. Konstytucja w art. 62 przewiduje, iż prawo do
głosowania ma każdy obywatel, który (po pierwsze) ukończył 18 lat i (po drugie) nie został
ubezwłasnowolniony lub pozbawiony praw publicznych albo wyborczych.
Wpis do stałego rejestru jest tylko konsekwencją posiadania praw wyborczych, nie
może on zaś być kolejnym (trzecim) warunkiem ich posiadania. Rozdział 2 (w dziale I)
ordynacji zatytułowany „Prawo wyborcze” dotyczy tylko materialnych przesłanek posiadania
czynnego i biernego prawa wyborczego. W zakresie przesłanek czynnego prawa wyborczego
jest on w zasadzie powtórzeniem norm konstytucyjnych, i nie może być poszerzony o inne
normy.
Kwestie dotyczące „technicznych” czy formalnych warunków korzystania z
przysługującego czynnego prawa wyborczego, są regulowane w innych działach i rozdziałach
ordynacji, w tym m.in. w rozdziale 4 (w dziale I), zatytułowanym „Rejestr wyborców”. W nim
też należałoby regulować konieczność wpisu do rejestru osób posiadających prawo wyborcze.
W konsekwencji zbędna jest też nowelizacji ordynacji wyborczej do Parlamentu
Europejskiego, tym bardziej, że nie była ona przedmiotem wyroku Trybunału
Konstytucyjnego.
W piśmie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Unii Metropolii Polskich
nie zgłoszono uwag.
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 7 lipca 2009 r.
BAS-WAL-1391/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów
i sejmików województw (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Marek
Konopka)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę artykułów 5 i 6a oraz uchylenie art. 6 ustawy
z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i
sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, ze zmianami) – w
związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 lutego 2006 r. (sygn.
akt K 9/05; Dz. U. Nr 34, poz. 242), stwierdzającym niezgodność art. 6 ust. 1 i
art. 6a ust. 1 zmienianej ustawy. Projekt zakłada zniesienie wymogu domicylu w
odniesieniu do korzystania z prawa wyborczego. Proponowana regulacja
dotyczy zarówno obywateli polskich jak i obywateli Unii Europejskiej
niebędących obywatelami polskimi.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Biorąc pod uwagę przedmiot projektu należy wskazać dyrektywę Rady
94/80/WE z dnia 19 grudnia 1994 r. ustanawiającą szczegółowe warunki
wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych przez
obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w Państwie Członkowskim,
którego nie są obywatelami (Dz. Urz. WE L 368 z 31.12.1994 r., str. 98, ze
zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 20, t. 1, str. 12, ze
zmianami).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy Rady 94/80/WE, jeżeli obywatele
państwa członkowskiego miejsca zamieszkania mogą, według przepisów prawa
krajowego tego państwa, głosować i kandydować jedynie we wspólnocie
lokalnej stopnia podstawowego, w której mają główne miejsce zamieszkania, to
uprawnieni do głosowania i kandydowania podlegają temu warunkowi.
Proponowana regulacja nie narusza dyrektywy.
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, samorząd terytorialny, wybory
2
Warszawa, 7 lipca 2009 r.
BAS-WAL-1392/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad
gmin, rad powiatów i sejmików województw (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Marek Konopka) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę artykułów 5 i 6a oraz uchylenie art. 6 ustawy
z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i
sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, ze zmianami) – w
związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 lutego 2006 r. (sygn.
akt K 9/05; Dz. U. Nr 34, poz. 242), stwierdzającym niezgodność art. 6 ust. 1 i
art. 6a ust. 1 zmienianej ustawy. Projekt zakłada zniesienie wymogu domicylu w
odniesieniu do korzystania z prawa wyborczego. Proponowana regulacja
dotyczy zarówno obywateli polskich jak i obywateli Unii Europejskiej
niebędących obywatelami polskimi.
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, samorząd terytorialny, wybory
Propozycja PKW nie została przyjęta, ponieważ prowadziłaby do wprowadzenia
pozakonstytucyjnego „cenzusu” wyborczego. Konstytucja w art. 62 przewiduje, iż prawo do
głosowania ma każdy obywatel, który (po pierwsze) ukończył 18 lat i (po drugie) nie został
ubezwłasnowolniony lub pozbawiony praw publicznych albo wyborczych.
Wpis do stałego rejestru jest tylko konsekwencją posiadania praw wyborczych, nie
może on zaś być kolejnym (trzecim) warunkiem ich posiadania. Rozdział 2 (w dziale I)
ordynacji zatytułowany „Prawo wyborcze” dotyczy tylko materialnych przesłanek posiadania
czynnego i biernego prawa wyborczego. W zakresie przesłanek czynnego prawa wyborczego
jest on w zasadzie powtórzeniem norm konstytucyjnych, i nie może być poszerzony o inne
normy.
Kwestie dotyczące „technicznych” czy formalnych warunków korzystania z
przysługującego czynnego prawa wyborczego, są regulowane w innych działach i rozdziałach
ordynacji, w tym m.in. w rozdziale 4 (w dziale I), zatytułowanym „Rejestr wyborców”. W nim
też należałoby regulować konieczność wpisu do rejestru osób posiadających prawo wyborcze.
W konsekwencji zbędna jest też nowelizacji ordynacji wyborczej do Parlamentu
Europejskiego, tym bardziej, że nie była ona przedmiotem wyroku Trybunału
Konstytucyjnego.
W piśmie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Unii Metropolii Polskich
nie zgłoszono uwag.
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 7 lipca 2009 r.
BAS-WAL-1391/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów
i sejmików województw (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Marek
Konopka)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę artykułów 5 i 6a oraz uchylenie art. 6 ustawy
z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i
sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, ze zmianami) – w
związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 lutego 2006 r. (sygn.
akt K 9/05; Dz. U. Nr 34, poz. 242), stwierdzającym niezgodność art. 6 ust. 1 i
art. 6a ust. 1 zmienianej ustawy. Projekt zakłada zniesienie wymogu domicylu w
odniesieniu do korzystania z prawa wyborczego. Proponowana regulacja
dotyczy zarówno obywateli polskich jak i obywateli Unii Europejskiej
niebędących obywatelami polskimi.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Biorąc pod uwagę przedmiot projektu należy wskazać dyrektywę Rady
94/80/WE z dnia 19 grudnia 1994 r. ustanawiającą szczegółowe warunki
wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych przez
obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w Państwie Członkowskim,
którego nie są obywatelami (Dz. Urz. WE L 368 z 31.12.1994 r., str. 98, ze
zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 20, t. 1, str. 12, ze
zmianami).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy Rady 94/80/WE, jeżeli obywatele
państwa członkowskiego miejsca zamieszkania mogą, według przepisów prawa
krajowego tego państwa, głosować i kandydować jedynie we wspólnocie
lokalnej stopnia podstawowego, w której mają główne miejsce zamieszkania, to
uprawnieni do głosowania i kandydowania podlegają temu warunkowi.
Proponowana regulacja nie narusza dyrektywy.
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, samorząd terytorialny, wybory
2
Warszawa, 7 lipca 2009 r.
BAS-WAL-1392/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad
gmin, rad powiatów i sejmików województw (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Marek Konopka) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę artykułów 5 i 6a oraz uchylenie art. 6 ustawy
z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i
sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, ze zmianami) – w
związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 lutego 2006 r. (sygn.
akt K 9/05; Dz. U. Nr 34, poz. 242), stwierdzającym niezgodność art. 6 ust. 1 i
art. 6a ust. 1 zmienianej ustawy. Projekt zakłada zniesienie wymogu domicylu w
odniesieniu do korzystania z prawa wyborczego. Proponowana regulacja
dotyczy zarówno obywateli polskich jak i obywateli Unii Europejskiej
niebędących obywatelami polskimi.
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, projekt ustawy, samorząd terytorialny, wybory