Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów oraz o zmianie innych ustaw
- znowelizowanie przepisów dotyczących ustawnawiania zastawu rejestrowego, przedmiotu zastawu rejestrowego, przeniesienia i wygaśnięcia zastawu rejestrowego, zaspokojenia zastawnika, rejestru zastawów oraz innych przepisów,- uchylenie przepisów dotyczących postepowania zabezpieczającego;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 219
- Data wpłynięcia: 2008-02-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów oraz o zmianie innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 180, poz. 1113
219
15
rejestrów, a jednocześnie nie będzie stanowić zbytniego obciążenia sądu
w związku z małą liczbą wpisów tego rodzaju.
Uzupełnieniem wprowadzenia art. 41a są proponowane zmiany w art. 2 i 3
niniejszej ustawy.
Uzasadnienie zmiany w art. 42:
Dodawany ust. 2a i nowa treść ust. 3 dotyczą nowej możliwości udzielania
informacji, wydawania odpisów i zaświadczeń z rejestru zastawów drogą
elektroniczną.
Wnioski do centralnej informacji rejestru zastawów składa się na
urzędowych formularzach – zgodnie z treścią art. 39 ust. 4 ustawy. Wnioski
te będą mogły być składane także drogą elektroniczną (zob. proponowany
art. 43a). Odpisy i zaświadczenia wydawane przez Centralną Informację
o zastawach rejestrowych w formie papierowej będą jednak miały moc
dokumentów urzędowych wydawanych przez sąd, wobec braku przepisów
o elektronicznej pieczęci w ustawie o podpisie elektronicznym.
W treści dodanego przepisu ust. 4a w art. 42 ustawy proponuje się zwolnić
z opłat za udzielanie informacji oraz wydawanie odpisów i zaświadczeń
Skarb Państwa i instytucje państwowe, których zadanie nie polega na
działalności gospodarczej (np. sądy, prokuraturę, Policję). Zostało przyjęte
rozwiązanie obowiązujące od kilku lat przy wydawaniu odpisów i informacji
z Krajowego Rejestru Sądowego.
Uzasadnienie dodania art. 43a:
Proponowany przepis zawiera upoważnienie ustawowe dla Ministra
Sprawiedliwości do wydania aktu wykonawczego, aby określić regulacje
techniczne mające ujednolicić sposób przesyłania pism i dokumentów,
które będą mogły być wysyłane drogą elektroniczną. Proponowane
rozwiązanie przeniesienia kwestii organizacyjno-technicznych do aktu
wykonawczego wynika z szybkiego rozwoju techniki i jest analogiczne do
rozwiązania przy KRS.
16
Uzasadnienie dla art. 2 ustawy:
Art. 67 ustawy – Prawo własności przemysłowej przewiduje, że prze-
niesienie patentu jest skuteczne wobec osób trzecich dopiero z chwilą
wpisu tego przeniesienia do rejestru patentowego, jednak nie określa relacji
tego rejestru z danymi o ograniczonym prawie rzeczowym wpisanymi do
rejestru zastawów.
Celem wypełnienia luki w przepisach, zgodnie z obowiązującymi prze-
pisami o rejestrach, przewidziano, że ustanowienie zastawu rejestrowego
na patencie jest skuteczne z chwilą wpisu do rejestru zastawów. Reguła ta
będzie miała odpowiednie zastosowanie także do innych praw, o których
stanowi Prawo własności przemysłowej (np. prawa ochronnego na znak
towarowy).
Na sąd dokonujący wpisu do rejestru zastawów nałożono obowiązek
zawiadomienia z urzędu o dokonanym wpisie organu prowadzącego rejestr
danego prawa własności przemysłowej (nowy art. 41a ustawy o rejestrze
zastawów).
Uzasadnienie dla art. 3 ustawy:
Przedmiotem zastawu rejestrowego mogą być statki powietrzne
podlegające wpisowi do rejestru cywilnych statków powietrznych (art. 34
i nast. ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze). Do rejestru statków
są wpisywane także „prawa rzeczowe ustanowione na statku powietrznym”
(art. 36 ust. 1 pkt 1 Prawa lotniczego), przy czym okoliczność podlegająca
wpisowi do rejestru statków jest skuteczna wobec osób trzecich, gdy
zostanie wpisana do rejestru statków (art. 38 ust. 1).
Proponowana zmiana ma na celu usunięcie sprzeczności obu ustaw,
uzależniając skuteczność wpisu w rejestrze statków od dokonania wpisu
w rejestrze zastawów.
Równocześnie nałożono na sąd dokonujący wpisu w rejestrze zastawów
obowiązek zawiadomienia z urzędu o dokonanym wpisie organu prowa-
dzącego rejestr statków powietrznych (nowy art. 41a projektu).
17
Uzasadnienie dla art. 4 ustawy:
Art. 4 projektu zawiera niezbędne przepisy przejściowe dotyczące prze-
pisów postępowania oraz przepisów materialnych, istotnych dla stron
umowy zastawniczej .
W art. 4 ust. 1 projektu zawarto regulacje o stosowaniu przepisów dotych-
czasowych w sprawach, w których wnioski zostały złożone przed dniem
wejścia w życie ustawy. W przypadku złożenia wniosku po tej dacie, ale
wraz z umową zastawniczą podpisaną przed dniem wejścia w życie ustawy
przyjęto, że brak jest podstaw do uznania umów za nieważne i wskazano
konieczność ich aktualizacji (art. 4 ust. 2 projektu).
Uzasadnienie dla art. 5 ustawy:
Wejście w życie ustawy po upływie 3 miesięcy od daty jej ogłoszenia jest
konieczne ze względu na potrzebę dostosowania systemów informa-
tycznych do ostatecznego kształtu ustawy. Jest to minimalny czas,
niezbędny do wdrożenia tych systemów w wydziałach rejestru zastawów
i w centralnej bazie danych rejestru, pozwalający także na wprowadzenie
zmienionych formularzy wniosków rejestrowych oraz umożliwiający
zainteresowanym osobom dostosowanie się do nowych rozwiązań
(np.
przez uzyskanie podpisu elektronicznego gwarantującego elektro-
niczny dostęp do sądów prowadzących rejestr zastawów i centralnej
informacji).
18
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt oddziałuje na podmioty zabezpieczające swoje wierzytelności zastawem
rejestrowym oraz na zastawców, czyli podmioty uprawnione do rozporządzenia
przedmiotem zastawu. Ustawa znacząco poszerza krąg podmiotów mogących
zabezpieczyć swoją wierzytelność zastawem rejestrowym.
Zmiany ustawy w obszarze elektronicznego dostępu do wydziałów Rejestru
Zastawów (RZ) i Centralnej Informacji o zastawach rejestrowych obejmują:
– Wydziały Gospodarcze Rejestru Zastawów w sądach rejonowych,
– osoby
składające wnioski i dokumenty do wydziałów Rejestru Zastawów,
– osoby
korzystające z usług Centralnej Informacji o zastawach rejestrowych.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt regulacji został przesłany do wszystkich resortów, Rady Legislacyjnej,
Narodowego Banku Polskiego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego
i Związku Banków Polskich. Ponadto projekt był konsultowany z: Sądem
Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, Krajową Radą Sądow-
nictwa, Stowarzyszeniem Sędziów Polskich IUSTITIA, Krajową Radą Radców
Prawnych, Naczelną Radą Adwokacką, Krajową Radą Notarialną, Krajową
Radą Komorniczą, Business Centre Club, Krajową Izbą Gospodarczą, Polską
Konfederacją Pracodawców Prywatnych, Konfederacją Pracodawców Polskich,
Związkiem Rzemiosła Polskiego, Związkiem Banków Polskich, Bankiem
wiatowym oraz Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędnościowo-Kredytową.
Ww. podmioty pozytywnie oceniły zaproponowane zmiany. Projekt został
zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Został również udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronach
podmiotowych Ministra Sprawiedliwości zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
19
poz. 1414). Nikt nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie
art. 7 ust. 1 ww. ustawy.
Cel regulacji
Głównym celem regulacji jest usunięcie barier i pełne wykorzystanie zastawu
rejestrowego w praktyce. W tym celu znosi się ograniczenia podmiotowe po
stronie wierzycieli zabezpieczonych, upraszcza postępowania rejestrowe oraz
ogranicza sądowe badania wniosków o wpis.
Wpływ na rynek pracy
Projektowane przepisy nie mają wpływu na rynek pracy.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie proponowanych rozwiązań ułatwi dostęp do Wydziałów
Gospodarczych Rejestru Zastawów i do dokumentów wydawanych przez
Centralną Informację o zastawach rejestrowych wszystkim zainteresowanym,
którzy przebywają w miejscach oddalonych od sądów i ekspozytur Centralnej
Informacji oraz usprawni i przyspieszy postępowanie rejestrowe w tym
zakresie.
Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Wejście w życie projektowanych zmian będzie miało pozytywny wpływ na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. Projektowane zmiany
ustawy wpłyną na zwiększenie bezpieczeństwa obrotu przez unowocześnienie
instytucji zastawu rejestrowego i tym samym częstsze wykorzystywanie tej
formy zabezpieczenia rzeczowego. Powyższy czynnik powinien przyczynić się
do zwiększenia pewności obrotu gospodarczego na obszarze RP między
podmiotami krajowymi jak i zagranicznymi.
Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora publicznego
Wejście w życie znowelizowanych przepisów spowoduje skutki dla budżetu
państwa. Całkowity koszt zaproponowanych zmian ustawy został oszacowany
na kwotę 2 100 tys. zł.