Rządowy projekt ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r.
projekt dotyczy: powszechnego spisu rolnego w 2010 r., którym objęte zostanie ok. 1,7 mln gospodarstw rolnych, prowadzących działalność rolniczą, o powierzchni użytków rolnych co najmniej 1 ha i ok. 10 tys. gospodarstw rolnych, prowadzących uprawę roślin lub chów zwierząt gospodarskich, o powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2018
- Data wpłynięcia: 2009-05-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o powszechnym spisie rolnym w 2010 r.
- data uchwalenia: 2009-07-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 126, poz. 1040
2018
4
5) innym niż wymienieni w pkt 4 pracownikom służb statystyki publicznej
wykonującym prace związane ze spisem – odpowiednio Prezes Głów-
nego Urzędu Statystycznego jako Generalny Komisarz Spisowy i dyrek-
tor urzędu statystycznego, przy czym wysokość nagrody nie może prze-
kroczyć miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 2.
4. Przy przyznawaniu nagród bierze się pod uwagę w szczególności
zaangażowanie w wykonywanie pracy na rzecz spisu oraz inicjatywę w realizacji zadań
spisowych.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTTRÓW
5
U Z A S A D N I E N I E
Ustawa z dnia …………………. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr….,
poz. …..) przewiduje w art. 17 ust. 2 i 4 przyznanie dla osób wykonujących prace związa-
ne ze spisem wynagrodzenia w formie:
− przewidzianej realizacją umów zleceń lub umów o dzieło,
− dodatków spisowych i nagród.
Przyznanie takiego wynagrodzenie ma związek z realizacją prac na rzecz powszechnego
spisu rolnego w 2010 r. Jest ściśle powiązane z rangą i wagą spisu jako badania statystycz-
nego mającego na celu zebranie danych o gospodarstwach rolnych i działalności rolniczej
w Polsce. Przeprowadzenie powszechnego spisu rolnego wynika z obowiązku nałożonego
na wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej. Wynika również z obowiązku dostar-
czenia danych spisowych krajowym użytkownikom, w tym przede wszystkim organom
rządowym, w celu prowadzenia racjonalnej polityki rolnej i społecznej na wsi. Na osoby
realizujące powszechny spis rolny w okresie kilku lat, będą nałożone dodatkowe zadania,
co wpłynie na ich obciążenie. Nie bez znaczenia jest również fakt, że obszerny zakres prac
zarówno przedspisowych, jak i wykonywanych podczas samego spisu, wymaga zaanga-
żowania osób spoza jednostek służb statystyki publicznej np. w charakterze rachmistrzów
spisowych. Wielkość zapotrzebowania na rachmistrzów spisowych wyklucza dokonanie
spisu jedynie przy pomocy kadr służb statystyki publicznej. Reasumując te aspekty, przy-
znanie dodatków spisowych i nagród oraz funduszy na realizację umów zleceń i umów
o dzieło jest wynagrodzeniem za trud poniesiony na rzecz tak doniosłego i istotnego przed-
sięwzięcia, jakim jest powszechny spis rolny.
Zgodnie z art. 17 ust. 5 ustawy Rada Ministrów określa kryteria obliczania wynagrodzenia
za wykonywanie czynności związanych ze spisem, realizowanych na podstawie umowy
zlecenia lub umowy o dzieło, oraz wysokość i kryteria przyznawania dodatków spisowych
i nagród pracownikom jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu teryto-
rialnego oddelegowanym do pracy w biurach spisowych, zastępcom komisarzy spisowych
i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, zaś komisarzom spisowym –
nagród. Zasadniczym kryterium wysokości wynagrodzenia w przypadku realizacji umów
zleceń lub umów o dzieło jest zakres, jakość i terminowość wykonania prac, zaś w przy-
padku prac wymiernych – liczba poprawnie wypełnionych formularzy elektronicznych.
6
Wysokość dodatku spisowego wyniesie od 20 do 100 % kwoty przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej w kwartale poprzedzającym przyznanie dodatku,
ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia
17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U.
z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.). W czwartym kwartale 2008 r. przeciętne
wynagrodzenie wyniosło 3 096,55 zł (M.P. Nr 9, poz. 114). Podstawowym kryterium
przyznania dodatku będzie funkcja pełniona w strukturze aparatu spisowego, złożoność
wykonywanych zadań, stopień odpowiedzialności za realizację zadań spisowych oraz
liczba podległych osób pracujących na rzecz spisu. Dodatki spisowe przyznaje Prezes
GUS, dyrektorzy urzędów statystycznych jako zastępcy wojewódzkich komisarzy
spisowych, kierujący pracą wojewódzkich biur spisowych oraz gminni komisarze spisowi.
Dodatek spisowy będzie przyznawany na czas określony i wypłacany tylko za czas
przepracowany. W przypadku okresowego niewykonywania prac związanych ze spisem
dodatek zostanie wypłacony w wysokości proporcjonalnej do czasu przepracowanego.
Przewiduje się możliwość cofnięcia dodatku, w przypadku gdy pracownik nie wykonuje
prac związanych ze spisem lub wykonuje je w sposób nieprawidłowy.
Wysokość nagrody za wykonywanie prac związanych ze spisem nie może przekroczyć
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa wyżej, zaś dla komisarzy i
zastępców komisarzy spisowych – dwukrotności tego wynagrodzenia. Przy przyznawaniu
nagród bierze się pod uwagę w szczególności zaangażowanie w wykonywanie pracy na
rzecz spisu oraz inicjatywę w realizacji zadań spisowych.
Nagrody przyznawane będą po zakończeniu głównych etapów prac spisowych tj. po
zakończeniu realizacji spisu próbnego oraz spisu powszechnego.
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt normatywny
Jednostki służb statystyki publicznej oraz jednostki samorządu terytorialnego.
2. Szacunkowe koszty
1) Wynagrodzenie rachmistrzów spisowych i ankieterów statystycznych:
7
a) rachmistrze spisowi:
– stawka za poprawnie wypełniony formularz spisowy – 35 zł. Przy założeniu, że
rachmistrze spisowi odwiedzą 65% gospodarstw rolnych – koszt spisu doko-
nywanego przez rachmistrzów wyniesie – 45 500 tys. zł,
– stawka za poprawnie wypełniony formularz w badaniu metod produkcji rolnej –
25 zł. Przy założeniu, że rachmistrze spiszą 10% gospodarstw rolnych – ogólny
koszt wyniesie 5 000 tys. zł,
– stawka za realizację obchodu przedspisowego – ryczałt w kwocie średnio
400 zł za dokonanie obchodu, zróżnicowanej wg liczby gospodarstw objętych
obchodem przez 1 rachmistrza - w przedziale od 250 do 550 zł; ogólny koszt –
4 800 tys. zł,
b) ankieterzy statystyczni:
– stawka za poprawnie wypełniony formularz spisowy – 30 zł. Przy założeniu, że
ankieterzy spiszą w drodze wywiadu telefonicznego 15 % gospodarstw rolnych
– koszt spisu dokonywanego przez ankieterów wyniesie – 9 000 tys. zł,
– stawka za udzielanie informacji o spisie w trybie infolinii – ryczałt w kwocie
średnio 500 zł za cały okres działania call center; kwota uzależniona będzie od
faktycznej częstotliwości udzielania informacji, potwierdzonej prowadzoną do-
kumentacją; ogólny koszt 40 tys. zł,
– stawka za umawianie rachmistrzów spisowych na dokonanie wywiadów u re-
spondentów - ryczałt w kwocie średnio 350 zł za cały okres działania call cen-
ter; kwota uzależniona będzie od faktycznej liczby potwierdzonych rezerwacji
spotkań; ogólny koszt 28 tys. zł;
2) dodatki spisowe i nagrody:
a) dodatki spisowe – przyznane będą dla pracowników centrali GUS, wojewódzkich
i gminnych biur spisowych w liczbie ok. 10100 dodatków miesięcznie (w zróżni-
cowanym wymiarze miesięcznym, zależnym od okresu funkcjonowania biura spi-
sowego); średni dodatek dla GUS wynosić będzie ok. 1 500 zł miesięcznie, dla
8
WBS ok. 1 200 zł miesięcznie, a dla GBS – ok. 1 000 zł miesięcznie; szacowany
koszt ogólny – ok. 44 630 tys. zł,
b) nagrody – przyznawane dwukrotnie (za realizację spisu próbnego i za realizację
spisu powszechnego) dla szczególnie zaangażowanych pracowników centrali GUS,
wojewódzkich i gminnych biur spisowych oraz dodatkowo dla komisarzy spiso-
wych wszystkich szczebli. Nagrody zależne będą od wysokości przeciętnego mie-
sięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – szacunkowy koszt ogólny
ok. 31 750 tys. zł.
Szacowana kwota ogółem: 140 748 tys. zł.
3. Zakres konsultacji społecznych
Projekt zostanie umieszczony na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystyczne-
go (www.stat.gov.pl).
4. Wpływ regulacji na:
1) sektor finansów publicznych:
skutki finansowe zostaną pokryte z budżetu państwa w części dotyczącej Głównego
Urzędu Statystycznego w ramach środków finansowych przeznaczonych na prze-
prowadzenie spisu;
2) rynek pracy:
na okres 3 miesięcy w 2009 r. zostanie zatrudnionych 40 rachmistrzów spisowych
do realizacji spisu próbnego oraz na okres 3 miesięcy w 2010 r. zostanie zatrudnio-
nych ok. 12 tys. rachmistrzów spisowych do realizacji spisu powszechnego;
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsię-
biorstw:
nie ma wpływu;
4) sytuację i rozwój regionów:
nie ma wpływu.