Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
projekt przewiduje dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy "de minimis" oraz wdrożenie elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej innej niż w rolnictwie i rybołówstwie tzw. aplikacji SHRIMP oraz aplikacji służącej monitorowaniu pomocy udzielanej w rolnictwie i rybołówstwie
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 139
- Data wpłynięcia: 2007-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
- data uchwalenia: 2008-04-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 93, poz. 585
139-001
Kol. 4 - Dzień udzielenia pomocy - należy podać dzień, w formacie dzień/miesiąc/rok, w którym
podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w
przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu
normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:
a) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo
innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,
b) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania
rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,
c) dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku
złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy
- chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
Kol. 5 – Firma albo imię i nazwisko beneficjenta pomocy - należy podać pełną nazwę
beneficjenta pomocy, któremu udzielono pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, a w
przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - imię i nazwisko
beneficjenta pomocy.
Kol. 6 - Forma prawna beneficjenta pomocy - należy wpisać kod odpowiadający formie prawnej
beneficjenta pomocy.
Wyszczególnienie
Kod
przedsiębiorstwo państwowe
1.A
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
1.B
jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego, w rozumieniu
1.C
przepisów o gospodarce komunalnej
spółka akcyjna albo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w stosunku do
których Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwo
państwowe lub jednoosobowa spółka Skarbu Państwa są podmiotami, które
1.D
posiadają uprawnienia takie, jak przedsiębiorcy dominujący w rozumieniu
przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
inna forma prawna
2
Kol. 7 - Wielkość beneficjenta pomocy - należy podać odpowiedni kod; wpisując kod należy brać
pod uwagę dane na ostatni dzień roku poprzedzającego rok sprawozdawczy.
Wyszczególnienie*
Kod
mikroprzedsiębiorstwo
0
małe przedsiębiorstwo
1
średnie przedsiębiorstwo
2
inne przedsiębiorstwo
3
*w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie
zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich
przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8,
tom 2, str. 141) zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r.
zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy
dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.2.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz.
8, tom 3, str. 64). Rozporządzenie zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1976/2006 z dnia
20 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2204/2002, (WE) nr 70/2001 oraz (WE) nr
68/2001 w odniesieniu do przedłużenia okresu stosowania (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 85).
22
Kol. 8 - NIP beneficjenta pomocy - należy podać numer identyfikacji podatkowej beneficjenta
pomocy.
Kol. 9 – Identyfikator adresu - należy podać pełne, siedmiocyfrowe oznaczenie siedziby albo
miejsca zamieszkania beneficjenta pomocy nadane w sposób określony w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia,
stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz
związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.).
Przykład:
Jeżeli siedziba beneficjanta pomocy znajduje się w województwie dolnośląskim, powiecie
bolesławieckim, gminie Bolesławiec, należy wpisać numer 020101 1.
Kol. 10 – Klasa PKD - należy wpisać klasę rodzaju działalności (4 pierwsze znaki) beneficjenta
pomocy, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie
Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33 poz. 289 i Nr 165, poz. 1727).
Przykład:
W przypadku chowu i hodowli bydła należy podać: 01.21
Kol. 11a – Wartość nominalna pomocy – całkowita wielkość środków finansowych będących
podstawą do obliczania wielkości udzielonej pomocy, np. kwota udzielonej pożyczki lub kwota
odroczonego podatku.
Kol. 11b – Wartość pomocy brutto (w zł) - należy podać wartość pomocy jako ekwiwalent dotacji
brutto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w
sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych
formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 oraz z 2006 r. Nr 183, poz. 1355).
Kol. 11c – Wartość pomocy brutto (w euro) – należy podać wartość pomocy brutto w euro,
którego równowartość obliczana jest zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o
postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404)
Kol. 12 – Forma pomocy - należy podać wyłącznie kod oznaczający właściwą formę pomocy de
minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Forma pomocy
Kod
dotacja
A1.1
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (bezpośrednio dla
A1.2
przedsiębiorców)
inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych lub realizacją
A1.3
ich zadań statutowych
refundacja
A1.4
zwolnienie z podatku
A2.1
odliczenie od podatku
A2.2
obniżka lub zmniejszenie powodujące obniżenie podstawy opodatkowania lub
A2.3
wysokości podatku
obniżenie wysokości opłaty
A2.4
zwolnienie z opłaty
A2.5
23
zaniechanie poboru podatku
A2.6
zaniechanie poboru opłaty
A2.7
umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami
A2.8
umorzenie odsetek od zaległości podatkowej
A2.9
umorzenie opłaty (składki, wpłaty)
A2.10
umorzenie odsetek za zwłokę z tytułu opłaty (składki, wpłaty)
A2.11
umorzenie kar
A2.12
oddanie do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa albo
jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków na warunkach
A2.13
korzystniejszych od oferowanych na rynku
zbycie mienia będącego własnością Skarbu Państwa albo jednostek samorządu
terytorialnego lub ich związków na warunkach korzystniejszych od oferowanych
A2.14
na rynku
kontyngenty taryfowe
A2.15
wniesienie kapitału
B1.1
konwersja wierzytelności na akcje lub udziały
B2.1
pożyczka preferencyjna
C1.1
kredyt preferencyjny
C1.2
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (dla banków)
C1.3
pożyczki warunkowo umorzone
C1.4
odroczenie terminu płatności podatku
C2.1
odroczenie terminu płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami
C2.1.2
rozłożenie na raty płatności podatku
C2.2
rozłożenie na raty płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami
C2.3.1
odroczenie terminu płatności opłaty (składki, wpłaty)
C2.4
rozłożenie na raty opłaty (składki, wpłaty)
C2.5
odroczenie terminu płatności kary
C2.6
rozłożenie na raty kary
C2.7
poręczenie
D1.1
gwarancja
D1.2
inne
E
Kol. 13 - Źródło pochodzenia pomocy – należy podać kod odpowiadający jednej z
wymienionych poniżej pozycji:
Wyszczególnienie
Kod
w ramach funduszy krajowych
A
w ramach środków pochodzących ze źródeł zagranicznych
B
Kol. 14 – Numer rozporządzenia de minimis – należy podać właściwe rozporządzenie Komisji
Europejskiej dotyczące stosowania art. 87 i 88 TWE do pomocy de minimis w rolnictwie lub
pomocy de minimis w rybołówstwie.
Kol. 15 – Liczba beneficjentów – podać liczbę beneficjentów pomocy de minimis.
24
Załącznik nr 4
WZÓR
INFORMACJA O NIEUDZIELENIU POMOCY PUBLICZNEJ W ROLNICTWIE LUB
RYBOŁÓWSTWIE W DANYM OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
I.
Nazwa podmiotu udzielającego pomocy..............................................
II. Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) podmiotu udzielającego pomocy.................
III. Siedziba podmiotu udzielającego pomocy.....................................................
Informuję, że:
1) w …….... roku nie udzielono pomocy publicznej w rolnictwie*,
2) w ………. roku nie udzielono pomocy publicznej w rybołówstwie*,
3) w miesiącu …… ……. roku nie udzielono pomocy de minimis w rolnictwie*,
4) w miesiącu …… ……. roku nie udzielono pomocy de minimis w rybołówstwie*.
Dane osoby upoważnionej do przekazywania informacji:
……………………..
……………………………
……………… ………………………
Imię i nazwisko
Stanowisko służbowe
Data
Telefon
__________________
* skreślić niepotrzebne.
02/09si
25
U Z A S A D N I E N I E
Projektowane rozporządzenie jest wykonaniem upoważnienia określonego
w art. 35 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr z 2007 r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008 r.
Nr …., poz. …).
W § 2 projektowanego rozporządzenia został określony zakres wymaganych
informacji, które podmiot udzielający pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie
jest zobowiązany podawać w sprawozdaniach składanych ministrowi właściwemu do
spraw rolnictwa. Informacje te dotyczą przede wszystkim: nazwy i siedziby beneficjenta
pomocy, NIP-u beneficjenta pomocy i jego formy własności, oznaczenia rodzaju
działalności, wielkości, formy, przeznaczenia, a także źródła pochodzenia pomocy.
Przepis § 3 projektowanego rozporządzenia określa zakres informacji, które
organ udzielający pomocy przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa
w związku z pomocą udzieloną na duże projekty inwestycyjne, tj. nazwę i siedzibę
beneficjenta pomocy, jego NIP, rodzaj projektu inwestycyjnego, wartość całkowitych
kosztów inwestycyjnych, wartość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, dzień
udzielenia pomocy, zasady monitorowania i zwrotu pomocy publicznej.
W § 4 projektowanego rozporządzenia został określony zakres wymaganych
informacji, które podmiot udzielający pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
jest zobowiązany podawać w sprawozdaniach składanych ministrowi właściwemu do
spraw rolnictwa. Informacje te dotyczą przede wszystkim: nazwy i siedziby beneficjenta
pomocy, NIP-u beneficjenta pomocy i jego formy własności, oznaczenia rodzaju
działalności, wartości otrzymanej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
formy, a także źródła pochodzenia pomocy.
W § 5 projektowanego rozporządzenia został określony termin składania
sprawozdań oraz okresy sprawozdawcze.
Projektowane rozporządzenie zawiera cztery załączniki, określające trzy wzory
formularzy sprawozdawczych oraz wzór formularza informacji o nieudzielaniu pomocy
publicznej przez podmiot udzielający pomocy w danym okresie sprawozdawczym.
Załącznik nr 1 określa wzór formularza sprawozdania o udzielonej pomocy
w rolnictwie lub rybołówstwie. Skonstruowany jest w sposób umożliwiający uzyskanie
danych niezbędnych dla przeprowadzenia analizy pomocy publicznej w rolnictwie lub