eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: m. in. zniesienia obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę i zgłoszenie budowy i zastąpienie ich uproszczoną procedurą wpisu do rejestru robót budowlanych, zniesienia instytucji zatwierdzania projektu w drodze decyzji administracyjnej oraz zniesienia konieczności uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1048
  • Data wpłynięcia: 2008-05-26
  • Uchwalenie:

1048

Zmiana 51 i 55 – likwidacja instytucji nakazu rozbiórki budowli niezagrażającej
bezpieczeństwu jako budzącej wątpliwości natury konstytucyjnej (prof. Niewiadomski) i w
praktyce niewykorzystywanej..
Zmiany 52 do 54 - obecne uregulowania dotyczące zmiany sposobu użytkowania obiektu nie
są spójne z problematyką regulowaną przez Prawo budowlane. W sferze regulacji Prawa
budowlanego powinna być tylko zgodność użytkowania z przepisami o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym i budowlanymi, a nie sanitarnymi, BHP czy podobnymi.
Przestrzeganie przepisów nie wchodzących w zakres regulacji przepisów o planowaniu i
budowlanych powinno być domeną powołanych instytucji, a nie organów nadzoru
budowlanego. W nowelizacji proponuje się kontrolę przestrzegania przy użytkowaniu obiektu
jedynie przepisów budowlanych, w tym o zagospodarowaniu przestrzennym.

Zmiany zawarte w art. 2 - art. 33 projektu dotyczą konsekwencji legislacyjnych i prawnych
związanych z likwidacją dotychczasowych instytucji prawnych i zastąpieniu ich nowymi
rozwiązaniami.

3. Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w życie ustawy spowoduje ułatwienie prowadzenie procesu inwestycyjnego. Zgodnie
z założeniami powinien przyczynić się do tego, aby działania związane z procesem
inwestycyjnym skupiały się na procesie projektowania i wykonania danej inwestycji, a nie
oczekiwania na wydanie stosownych pozwoleń.
Ustawa wpłynie na działanie organów samorządu terytorialnego właściwych w sprawach
budownictwa i architektury, nadzoru budowlanego oraz na wszystkie podmioty gospodarcze i
osoby indywidualne prowadzące inwestycje budowlane.
Ustawa będzie miała bardzo duży pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy
i konkurencyjność polskiej gospodarki dzięki znacznemu ułatwieniu prowadzenia inwestycji
budowlany. Zachęci to inwestorów krajowych i
zagranicznych do zwiększenia
zaangażowania w Polsce swych kapitałów.
W zakresie regulacji przejściowych przewiduje się, ze dotychczasowe pozwolenia na budowę
i zgłoszenia budowy będą w obrocie prawnym traktowane jako zaświadczenia o wpisie do
rejestru robót budowlanych. Takie założenie pozwoli na zastosowanie nowych regulacji do
podmiotów prowadzących inwestycję na dotychczasowych zasadach.
Wejście w życie projektowanych regulacji nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu
państwa i samorządów terytorialnych. Natomiast dzięki znacznemu skróceniu okresu
przygotowania inwestycji przyczyni się do zwiększenia absorpcji środków unijnych.
4. W projekcie przewiduje się wydanie aktów wykonawczych dotyczących:
1) wzorów: zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, oświadczenia o
posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i
zaświadczenia o wpisie do rejestru robót budowlanych. Wzory zgłoszenia i
oświadczenia, o których mowa w ust. 5, powinny obejmować w szczególności dane
osobowe lub nazwę inwestora oraz inne informacje niezbędne do dokonania wpisu.
Wzór zaświadczenia o wpisie do rejestru powinien obejmować w szczególności
określenie organu wydającego zaświadczenie osobowe lub nazwę inwestora oraz inne
informacje niezbędne inwestorowi do legalnego wykonywania robót budowlanych.
Wzory te zastąpią dotychczasowe wzory wniosków o wydanie pozwolenia na budowę
i wzory zgłoszenia.
2) sposobu prowadzenia rejestru robót budowlanych oraz wzoru tego rejestru.
Wydanie tego aktu wykonawczego pozwoli na wprowadzenie jednolitych w skali
kraju wzorów rejestrów, wymianę informacji zawartych w rejestrach. Założeniem jest
rejestrów w formie elektronicznej i dokumentacji związanej z danym wpisem w
formie akt rejestrowych.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zgodnie z orzecznictwem ETS (C-290/03, C-508/03 oraz C-201/02), jeżeli prawo krajowe
przewiduje wieloetapową procedurę wydawania zezwolenia na inwestycję, w której jedna z
decyzji jest decyzją główną, a druga decyzją wykonawczą, która nie może wykraczać poza
zakres ustaleń głównej decyzji, możliwe oddziaływanie danego przedsięwzięcia na
środowisko należy określić i ocenić w trakcie postępowania w sprawie wydania decyzji
głównej. Jedynie w przypadku gdy oddziaływanie to można określić dopiero w trakcie
postępowania w sprawie wydania decyzji wykonawczej, oceny tej należy dokonać w trakcie
tego ostatniego postępowania.
Rejestracja robót budowlanych może zostać uznana za etap procedury wydawania zezwolenia
na inwestycję, a niektóre skutki dla środowiska mogą ujawnić się dopiero podczas
przygotowywania projektu budowlanego i wówczas nie byłyby poddane ocenie
oddziaływania na środowisko, która przeprowadzana jest wcześniej w postępowaniu, w
którym wydawana jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zapewnieniu zgodności projektu z warunkami zawartymi w decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach służy zapis w art. 35. ust. 1 pkt. 3, który uzależnia wpisanie do rejestru od
zgodności projektu z decyzją środowiskową. Stwierdzenie rozbieżności jest podstawą do
wezwania do usunięcia braków, w tym wypadku przeprowadzenia powtórnej oceny
oddziaływania na środowisko. Rozwiązanie takie zapewnia zgodność z prawem Unii
Europejskiej, które nie wymaga przeprowadzenia po raz drugi pełnej oceny oddziaływania na
środowisko, ale wymaga jej aktualizacji lub uzupełnienia (np. w wyroku z dnia 4 maja 2006 r.
(C-290/03) ETS wskazał: „ocena ta musi (…) dotyczyć wszystkich aspektów przedsięwzięcia,
które nie zostały jeszcze poddane ocenie lub które wymagają ponownej oceny”).
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 9 czerwca 2008 roku
BAS-WAEM-1415/08



Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu RP
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektowanej regulacji
Projekt zmierza do wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
– Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).
Proponowane zmiany polegają na 1) zastąpieniu pozwolenia na budowę oraz
zgłoszenia budowy lub wykonywania robót budowlanych nowym rozwiązaniem
prawnym – wpisem do rejestru robót budowlanych, 2) zniesienia zatwierdzenia
projektu oraz 3) zniesienia pozwolenia na użytkowanie. Projekt przewiduje
zmianę 32 innych ustaw. Proponowane zmiany stanowią – co do zasady -
konsekwencję zmian wprowadzanych do ustawy - Prawo budowlane.
Projekt zawiera usterki legislacyjne (art. 22 pkt 2 projektu przewiduje
odesłanie do nieobowiązującego art. 160 Kodeksu postępowania
administracyjnego).
Projekt zawiera przepisy przejściowe oraz przewiduje wejście ustawy w
życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej proponowaną
regulacją
Oceniając projekt pod kątem zgodności z prawem Unii Europejskiej
należy wziąć pod uwagę postanowienia:
• dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 85/337/EWG z dnia 27
czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez
niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz.
Urz. WE L 175 z 5.7.1985, s. 40, z późn. zm.),
• art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. z 2004
r. Załącznik nr 2 do nru 90, poz. 864; dalej: TWE).



3. Analiza założeń projektu pod kątem prawa Unii Europejskiej
Przepisy projektu modyfikują reguły odnoszące się do wydawania
zezwolenia na inwestycję w rozumieniu art. 1 ust. 2 dyrektywy. Projekt nie jest
sprzeczny z postanowieniami dyrektywy.

Projekt przewiduje rozszerzenie zakresu podmiotów, które mogą uzyskać
kredyty mieszkaniowe o stałej stopie procentowej. Art. 20 projektu wprowadza
nowe brzmienie art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2002 r. o dopłatach
do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej
(Dz.U. Nr 230, poz. 1922, z późn. zm.). W obecnym stanie prawnym kredyt nie
może zostać udzielony na remonty niewymagające pozwolenia na budowę.
Projekt zakłada możliwość udzielania takich kredytów również na
przeprowadzenie remontu, który nie wymaga zgłoszenia zamiaru wykonania
robót budowlanych. Dofinansowywanie kredytów mieszkaniowych stanowi
niewątpliwie pomoc publiczną, która podlega ocenie z punktu widzenia art. 87
TWE. Należy jednak zwrócić uwagę, że beneficjentami tej pomocy są przede
wszystkim kredytobiorcy. Z tego powodu można ją uznać za dozwoloną w
świetle art. 87 ust. 2 lit a TWE, który stanowi, że pomoc o charakterze
socjalnym, przyznawana indywidualnym konsumentom jest zgodna ze
wspólnym rynkiem, pod warunkiem, że jest przyznawana bez dyskryminacji
związanej z pochodzeniem produktów. Z drugiej strony, beneficjentami tej
pomocy są również banki, którym przekazywane są dopłaty. Z tego powodu,
mimo że pomoc ta wydaje się nie mieć wpływu na handel między państwami
członkowskimi, a także nie zakłócać konkurencji przez sprzyjanie niektórym
przedsiębiorstwom, opiniowany projekt może zostać uznany za projekt zmiany
pomocy publicznej i podlegać ocenie Komisji Europejskiej w trybie art. 88 ust.
3 TWE. W związku z tym celowe jest zasięgnięcie przez organ właściwy na
podstawie regulaminu Sejmu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów, o której mowa w art. 16a w związku z art. 12 ustawy z 30
kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz.U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.).

4. Konkluzje
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski


2
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: